[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 23:39

Bij onze dierenkliniek kan je een teveel aan medicijnen weer terug brengen bij bv een overlijden. Je krijgt dan netjes je geld terug. Vraag het anders eens na.

Evitaali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 00:17

Ik meld mij hier ook. Ik heb een haflinger van 13 die in juli/augustus (ik weet de datum niet meer) getest is de uitslag was 11. Alles bovende 11 heeft cushing. Advies dierenarts is om aankomende herfst weer te testen. Verwacht word dat zie dan wel positief uit de test komt:( Nu ben ik langzaam aan het oriënteren op de kosten waar ik straks tegen aanloop en ben ik zijn voeding aan het aanpassen. Kan iemand mij globaal vertellen wat de kosten vd de medicatie zijn. Het is een haflinger van 158 en breed gebouwd. 600kg haalt die denk ik wel. Ik weet dat de kosten per praktijk verschillen en de dosering per dier verschillend zijn. Maar als iemand mij een globale koste indictie kan geven zal heel fijn zijn

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 09:43

Uitgaande van een halve pil per dag, waar veel paarden het goed op doen, zit je gemiddeld op een Euro per dag.
Maar met een waarde van 11 zou ik me niet zoveel zorgen maken. Wel zou ik zorgen voor goede voeding, weinig suikers en goed hooi voeren. Zo voeren dat je paard niet te dik of juist te mager wordt.

Evitaali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:23

Dank je wel voor je antwoord. De voeding ben ik nu mee bezig. Ik weet nu een klein beetje wat me te wachten staat qua kosten. Ik had ook heel lief een privé bericht gekregen. Heel erg bedankt.

specialeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:58

Nog een vraagje: heb ondertussen bloedonderzoek en waarden ontvangen van labo.

1. vit. E 2.5 mg/l (referentiewaarden 2-7.40 mg/l) moet ik bijgeven? Zo ja, mag het die van
Kruidvat zijn?

2. ACTH 202.9 pg/ml Hij is al ong. 2 weken bezig met 1/2 pilletje prascend/dag

3. Is Liquihorse interessant voor hem zo ja, welke vorm dan?

Hij krijgt nog 4 kg. krachtvoer/dag i.p.v. 6 kg, veel hooi, staat 3 dagen per week op de wei en traint andere dagen.
Hij had enkel lang haar en zweette erg na inspanning.

Voorlopig doet hij het goed, voelt zich ook beter, zweet minder, kijk beter uit zijn ogen. De verschillen zijn miniem maar ik merk ze toch.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:27

Hier slaat de prascent toch erg goed aan, paard is helder en komt eindelijk weer eens een beetje aan.

Binnenkort maar weer eens een stap ritje maken als het zadel weer wat beter ligt.

Morgen komt de da om het bloed weer te testen, ben benieuwd!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:23

Wat voor paard heb je Specialeyes? 4 kilo krachtvoer vind ik wel erg veel.
Is hij te mager of juist te dik?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 01:14

Specialeyes, super toch! Zijn vit e zit niet onder de ondergrens, maar een hogere waarde kan nooit kwaad. Vit e helpt ook tegen ontstekingen, waar een cushing paard gevoeliger aan is.

Die van het kruidvat, daar zit te weinig in. Je kan beter ineens een kuur geven van de pure vorm van global medics. Ik geef nu mijn paardjes Equistro Excell E (dat is met selenium en visolie dacht ik), en dan nog een schepje vit e van global medics (is enkel vit e), daardoor kunnen ze een reserve opbouwen ipv enkel een onderhoudsbasis.

Ik denk dat het paard van specialeyes volgens bepaalde normen net iets te dik is, maar hij is zeker niet extreem zwaar. Hij werkt ook vrij intensief, maar ik vind het idd ook nog iets teveel... Maar hij kreeg hiervoor nog meer, en in overleg met de DA is er al 2kg afgehouden. Je kan ook niet van alles naar niks gaan in een keer...

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:05

Hoe zit het eigenlijk met dekens bij cushing? Hier een Shetlander die prima in haar vacht kwam, maar ik krijg nu het idee dat ze heel veel moeite heeft met het aanmaken van een dikkere vacht. Kan ik er, als het gaat vriezen een 200gr dekentje op doen? Of gewoon laten?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:12

Mijn oude merrie staat in principe zonder deken, maar als het vies koud weer is (nat en wind) krijgt ze wel een goede deken op. Dat kan per winter dus verschillen van een enkel dagje tot dagen achter elkaar, net hoe het weer zich gedraagt. Maar zodra het weer redelijk weer is gaat de deken af.
Meestal gebruik ik voor haar een fleecegevoerde Bucas, maar in extreme gevallen kan ze ook een 300 grams (ofzoiets) Rambo op krijgen. Kijk naar je paard!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:38

Ik heb die van mij voor het eerst dit jaar niet geschoren. Hij heeft een 200 grams deken om.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 16:35

Wouter ook niet geschoren door een blessure. Staat zonder deken alleen als het regent met regendeken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:11

Na aantal weken proberen en niet verder komend dan een halve theelepel per keer, toch maar geconcludeerd dat Isabella de cushinaze echt niet lust.
Het is een kruidenmengsel van NAF wat volgens omschrijving ook bij cushing werkt.
Goede recensies, maar helaas, hier haalt het weinig uit.
Iemand interesse om de nog bijna volle pot (1 kg, houdbaar tot juli 2018) over te nemen voor 40 euro?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:50

Heb je al geprobeerd om het in een beetje appelmoes te geven?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:09

Blacky heb ik dit jaar voor het eerst in de dekens staan omdat hij in de herfst onderkoeld en met lichte koliek in de wei is gevonden terwijl de regen met bakken uit de lucht kwam. Dit was de reden om op ppid te testen.
Zijn vacht is een beetje pluizig alsof er geen goede dichte ondervacht onder het dekhaar zit.
In het begin had hij een 0-grams regendeken op, nu een 200 grams als het nog kouder wordt gaat er nog een laagje extra onder.
Wij meten regelmatig zijn temp. dat is de enige manier om met zekerheid de te zeggen of hij het niet te warm of te koud heeft. Zo rond 37,8 is fijn voor hem.

Hij loopt 24/7 in de wei zonder schuilstal daarom alleen Rhino WUG's voor hem. Super waterdicht en regenen niet in op zijn borst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:14

Je moet het per paard met cushing op zich bekijken. Vaak is namelijk de inwendige thermostaat kapot.
Ik ben eigenlijk altijd aan het vogelen met dekens; ze heeft het het eerste koud vaak, maar staat daar en tegen op stal rustig te zweten, terwijl het dan kouder is dan overdag.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:45

cynthiar schreef:
Heb je al geprobeerd om het in een beetje appelmoes te geven?

Om effect te hebben moet je ca. 25 tot 50 gram per keer geven.
Ik kom nog niet eens aan 3 gram door een papje met mash en appelazijn (waar ik normaal alles mee naar binnen krijg). Probeer nu al 3 weken of langer van alles uit, maar nee ... is bah en blijft bah.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:22

Heb je het met een spuitje geprobeert? die van mij wilde het met niets meer innemen maar opgelost in een spuitje gaat super :j

Nog een vraagje....Olja staat nu op ruim 7 weken op de Pergolide en er werd aangeraden om de ACTH waarde begin januari weer te laten testen, maar op stal zeggen ze weer dat je veel langer moet wachten..wat is jullie mening?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:58

Ik zou zelf pas testen na 3 maanden gebruik pergolide

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:06

Isapaardje schreef:
Na aantal weken proberen en niet verder komend dan een halve theelepel per keer, toch maar geconcludeerd dat Isabella de cushinaze echt niet lust.
Het is een kruidenmengsel van NAF wat volgens omschrijving ook bij cushing werkt.
Goede recensies, maar helaas, hier haalt het weinig uit.
Iemand interesse om de nog bijna volle pot (1 kg, houdbaar tot juli 2018) over te nemen voor 40 euro?

Ik geef onze pony Marstall Faser Light en dan de Cushinaze er doorheen samen met een scheut appelazijn,hij luste het eerst ook niet,maar met de appelazijn gaat het perfect

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:43

anitaolja schreef:
Heb je het met een spuitje geprobeert? die van mij wilde het met niets meer
innemen maar opgelost in een spuitje gaat super :j

het gaat niet om de prascend pil, maar om het kruidenpoeder. Dat lost niet op in water :)

Maar appelazijn lukte ook niet, ja soms, een beetje (en dan had ze nog maar 1/10 binnen van wat nodig was). Zodra ik iets opvoer, laat ze alles staan en daarmee ook de vitamine korrels.

Weet ook niet wat het precies is in het mengsel wat ze niet lust, want het hoofdbestanddeel (monnikspeper) heeft ze nooit moeite mee gehad, ook niet met kurkuma.
Het is dus een van de andere kruiden die erin zitten die voor haar te smaakbepalend zijn.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:26

Oh sorry had het niet goed doorgelezen :o

Caballos, bedankt voor je antwoord! ik wacht dan nog, ze gaat nu super op het moment *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:33

Na een derde meting is bij onze 11 jarige Forester de waarde gedaald van 98 naar 76, maar heeft dit er niet gewoon mee te maken dat de 'seasonal rise' tijd voorbij is en het in verhouding dus nog steeds een beetje hetzelfde is? Hij is voor de rest de laatste tijd best blij en met rijden lekker voorwaarts. Moet ik nu wel of niet beginnen met Prascend? De internist zegt dat ik Prascend moet zien als een voedingssupplement en er niet te moeilijk over moet doen, maar als ik lees wat het soms aan bijwerkingen geeft bij sommige paarden, dan twijfel ik daarover. Wat als ik er nog even mee wacht, kan dat kwaad?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:42

Nou het is bepaald niet een voedingssupplement! Prascend, dus Pergolide is eigenlijk een geneesmiddel voor mensen met de ziekte van Parkinson. Mensen moeten dit ook opbouwen en als ze willen stoppen ook afbouwen. Dus dit is een pittig middel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:49

Nee zo bedoelde hij het ook niet: ik moest het zien als dat en er geen probleem van maken om het hem te geven.