Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oriotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:30

Mijn paard heeft gigantische stress van al het vuurwerk, bij ons knallen ze van oktober tm januari bijna dagelijks. Al jaren denk ik 'zou die stress wat doen op de maag?' Maar nooit klachten ervaren.
Dit jaar was het echt niet te doen qua vuurwerk en de stress ook heftig. Nog steeds geen duidelijke klachten, maar na 2 keer onverklaarbare koliek in korte tijd zijn we vrijdagavond met spoed naar de kliniek gestuurd omdat hij niet op de pijnstillers reageerde. Maag/darmen op echo niks afwijkends, dus besloten hem daar te laten afgelopen weekend en maandag toch maar een maagscopie te doen.
Hij heeft dus inderdaad maagzweren, zowel in de binnen als buitenbocht op de overgang en bij de uitgang van de maag varierend in graad 2-3. Hij is inmiddels thuis met 4 wkn gastrogard, 3 wkn 2x daags sucralfaat.
Hij staat op de gastro+ brokken van havens en ik geef hem 'savonds fibrebeet met lijnzaadolie. Verder krijgt hij hooi en kuil, omdat hij extreem kieskeurig is en zo in elk geval iets eet.

Ik heb wat teruggezocht naar veel gegeven supplementen voor straks na de medicijnen, maar er zijn zo veel reacties hier.. Ekygard gaat er absoluut niet in, dus ik zoek iets anders. Liefst ervaring van iemand met een kieskeurige eter :P Iemand tips?

Over 4 weken moeten we een controle scopie maken. Ook dat wordt nog een dingetje, de praktijk aan het eind vd straat heeft een te korte scope voor mijn grote reus & trailerladen is een drama en geeft heel veel stress. Hebben mensen ervaringen met dierenartsen die aan huis komen voor de scopie?

Lasso123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 08:39

Van mastic horse geef je maar 3 gram. Die kan je wellicht 'wegwerken' in de fibrebeet?
Maagbalans vind ik erg lekker ruiken maar is wel erg aanwezig dus wellicht haalt je paardje daar zn neus voor op.

Een scopie aan huis heb ik geen ervaring mee, maar heb ik ook even onderozht. Maar zelf zou ik het zelf niet aandurven. Omdat de stress van apart staan van de kudde en niet mogen eten als de rest dat wel mag denk ik niet opweegt tegen het kliniek bezoek. Maar dat is onze situatie! Sterkte met je beestje!

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 15:02

Oriotti schreef:
Over 4 weken moeten we een controle scopie maken. Ook dat wordt nog een dingetje, de praktijk aan het eind vd straat heeft een te korte scope voor mijn grote reus & trailerladen is een drama en geeft heel veel stress. Hebben mensen ervaringen met dierenartsen die aan huis komen voor de scopie?

Mijn paard had vandaag een scopie aan huis. Hij krijgt ook veel stress op transport en verplaatsing dus dit was de beste optie. Ging heel vlot, maar moest bij een andere dierenarts dan mijn gewoonlijke terecht want de mijne had de apparatuur niet zelf.

Ik ga me hier ook maar even inlezen want de scopie heeft dus ook effectief maagzweren aan het licht gebracht. Bovenste helft maag geïrriteerd en duidelijke zweren in onderste helft maag bij overgang naar darmen. We starten met een kuur sucralfaat en equizol en dan ook nog iets dat ik voor het rijden moeten geven, maar daar ben ik de naam even van kwijt.

Celebi

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 09:25

Mag ik hier even invallen? Ik heb de proef zakjes van Equine74 geprobeerd en paard eet het super goed en hij lijkt wel wat meer eetlust te hebben ook. Geen idee of hij maagzweren heeft, maar het spul doet denk ik wil iets positiefs op maag en darmen. Wilde eigenlijk een potje bestellen om iets langer te testen op volle dosering om dan daarna te overleggen met de dierenarts op basis van de bevindingen. Maar ik schrok wel een beetje van de prijs en ook van de verzendkosten. 15 euro verzendkosten voor alleen een klein potje van dat poeder..

Hebben jullie dat er elke keer voor over? Of zijn er alternatieven? Heb wel in het topic rond gekeken, maar vind het lastig omdat ik nu weet dat mijn kieskeurige paard dit eet en ik een vermoeden heb van lichte verandering met het voeren van dit..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 09:33

Celebi schreef:
Mag ik hier even invallen? Ik heb de proef zakjes van Equine74 geprobeerd en paard eet het super goed en hij lijkt wel wat meer eetlust te hebben ook. Geen idee of hij maagzweren heeft, maar het spul doet denk ik wil iets positiefs op maag en darmen. Wilde eigenlijk een potje bestellen om iets langer te testen op volle dosering om dan daarna te overleggen met de dierenarts op basis van de bevindingen. Maar ik schrok wel een beetje van de prijs en ook van de verzendkosten. 15 euro verzendkosten voor alleen een klein potje van dat poeder..

Hebben jullie dat er elke keer voor over? Of zijn er alternatieven? Heb wel in het topic rond gekeken, maar vind het lastig omdat ik nu weet dat mijn kieskeurige paard dit eet en ik een vermoeden heb van lichte verandering met het voeren van dit..

Ik kocht het hier
https://purepaardenvoeding.nl/products/ ... 7658212503

Volgens mij zijn de verzendkosten daar rond de €7,-

Oriotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 09:07

Lasso123 schreef:
Van mastic horse geef je maar 3 gram. Die kan je wellicht 'wegwerken' in de fibrebeet?
Maagbalans vind ik erg lekker ruiken maar is wel erg aanwezig dus wellicht haalt je paardje daar zn neus voor op.

Hij heeft het helaas gelijk door als er iets door z'n eten zit. en als hij het niet lust, eet hij vervolgens een week z'n fibrebeet niet (ook al zit er niks meer doorheen).
Ik hoop wel dat dit wat minder wordt als de medicijnen aanslaan, de kieskeurigheid kan natuurlijk ook deels door een zere maag komen..

Mastic horse heb ik meer goede ervaringen over gehoord, ook qua kieskeurige eters dus misschien dat ik dat ga proberen. Maar eerst de medicijn kuren afmaken ;)

Katyatje schreef:
Mijn paard had vandaag een scopie aan huis. Hij krijgt ook veel stress op transport en verplaatsing dus dit was de beste optie. Ging heel vlot, maar moest bij een andere dierenarts dan mijn gewoonlijke terecht want de mijne had de apparatuur niet zelf.

Kunnen ze dit gewoon in een stal of op een poetsplaats doen ofzo? Op de kliniek ging hij in zo'n opvoelbox dus ik heb geen idee hoe ze dit thuis zouden doen. En hoe ging het bij jou met vasten thuis?

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 00:41

Oriotti schreef:
Katyatje schreef:

Kunnen ze dit gewoon in een stal of op een poetsplaats doen ofzo? Op de kliniek ging hij in zo'n opvoelbox dus ik heb geen idee hoe ze dit thuis zouden doen. En hoe ging het bij jou met vasten thuis?

Mijn paard stond gewoon in de stalgang zodat hij vlakbij zijn buurvrouw kon blijven, opnieuw om hem zo kalm mogelijk te hebben want ondanks flinke sedatie is hij geen goede slaper...
Ik heb hem uitgevast met een masker. Ik had er zelf best veel stress voor ('s nachts gaan controleren of het nog op zat) maar is perfect gelukt. 's Avonds om 22u opgezet en 's ochtends om 10u scopie, maag was mooi leeg.

Lasso123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 19:50

Hier is er helaas weer een terugval. Ik kan er zo gefrustreerd van raken! Maanden ben je bezig en eindelijk gaan we de goede kant op en waren we op 4 dagen na klaar met de medicatie. En ik kom aan op stal en ik zie het al aan haar hoofd... ze is niet blij. we mogen weer niet aan de buik zitten en ze is stressy.

Ik denk door een paar dagen een paar uur op het land.. blijkbaar moeten we zo strak in het gareel dat we dat ook extreem rustig op moeten bouwen. Na 3 maanden buffelen deze winter en eindelijk weer beetje opbouwen met rijden en een blij paard is dit echt een flinke dobber... ik liet eindelijk mn zorgen een beetje los. -O- had ik niet moeten doen dus.

Vanochtend maar een halve spuit gegeven maar twijfel of ik weer terug moet op de hele en weer van voorafaan.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 22:18

Balen Lasso. Heb je nog een controle scopie bij de DA?

Vandaag zou ik de eerste keer een halve spuit geven (eerst 3 weken een hele en dan 2 weken een halve, daarna controle). Dus Phoebe gezegd, er komt maar een halve spuit hoor. Druk ik hem erin, gaat de hele spuit erin ;( . Zat het draaiknopje niet goed vast, pfff. Moet niet vaker gebeuren, anders moet ik tussendoor nog nieuwe medicatie ophalen.

Geeft iemand trouwens supplementen tijdens de behandeling met Gastroguard en Sucralfate? Of wacht je daarmee totdat je klaar bent met de medicatie?

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 14:10

Ook hier vrees ik dat ik me weer voorzichtig moet melden...
Ik hoop ontzettend hard dat het niet zo is, maar Belle begint weer behoorlijk boos te doen tijdens het poetsen en het aansingelen. Momenteel echt een beetje met mijn handen in het jaar want ik doe voor mijn gevoel alles om het te voorkomen...

Vorig jaar hebben we nog een maand gastroguard en sucralfaat gegeven.
daarna gehele jaar een supplement ter ondersteuning, eerst van phytonics, toen op goed advies mastic horse en dit krijgt ze nog steeds.
Onbeperkt ruwvoer.. altijd eten voor het rijden dus nooit beweging op de lege maag..

Ik ben al 2 jaar achter elkaar zo veel geld kwijt aan de medicijnen en loop er gewoon op leeg op deze manier ;(

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 14:12

Setteli schreef:

Vandaag zou ik de eerste keer een halve spuit geven (eerst 3 weken een hele en dan 2 weken een halve, daarna controle). Dus Phoebe gezegd, er komt maar een halve spuit hoor. Druk ik hem erin, gaat de hele spuit erin ;( . Zat het draaiknopje niet goed vast, pfff. Moet niet vaker gebeuren, anders moet ik tussendoor nog nieuwe medicatie ophalen.

Geeft iemand trouwens supplementen tijdens de behandeling met Gastroguard en Sucralfate? Of wacht je daarmee totdat je klaar bent met de medicatie?

Ik moest het gaan geven aan het einde van de behandeling, als een soort overgangs fase.

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 16:29

_Tristan schreef:
Setteli schreef:

Ik moest het gaan geven aan het einde van de behandeling, als een soort overgangs fase.

Wat balen dat het weer lijkt op te spelen Tristan..

Wat voor een supplementen gaf jij aan het einde voor de overgang?

Lasso123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 17:35

Setteli schreef:

Ik zou zoals de rest deed ook in de laatste afbouw het supplement gaan opbouwen. Ik had dat gedaan en twijfel nu om te stoppen of door te gaan haha.

We hebben geen controlescopie meer staan.. de dierenarts verdenkt nu IBD. Omdat ze zo heftig op kleine verandering heeft gereageerd en ze maar dun blijft. we gaan nu een week equipred aankijken wat het doet.
We hebben haar nu een half jaar en we zijn al 4 maanden aan het tobben. Een eigen pony was een droom die uit kwam maar de zorgen stress en verdriet die erbij komen kijken als je ziet dat ze zich zo belabberd voelt zorgt wel dat die droom even ver weg voelt... :(

Lasso123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 17:37

_Tristan schreef:
Ook hier vrees ik dat ik me weer voorzichtig moet melden...
Ik hoop ontzettend hard dat het niet zo is, maar Belle begint weer behoorlijk boos te doen tijdens het poetsen en het aansingelen. Momenteel echt een beetje met mijn handen in het jaar want ik doe voor mijn gevoel alles om het te voorkomen...

Vorig jaar hebben we nog een maand gastroguard en sucralfaat gegeven.
daarna gehele jaar een supplement ter ondersteuning, eerst van phytonics, toen op goed advies mastic horse en dit krijgt ze nog steeds.
Onbeperkt ruwvoer.. altijd eten voor het rijden dus nooit beweging op de lege maag..

Ik ben al 2 jaar achter elkaar zo veel geld kwijt aan de medicijnen en loop er gewoon op leeg op deze manier ;(

Jeeetje, ook balen zeg.. arme beestjes. het is wel wat ze zeggen.. eens een maag patient altijd een maag patient. Ga je al aan de medicatie of eerst scopie?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 20:57

@Lasso, ja kan me voorstellen dat je je het anders had voorgesteld.

@Tristan, pfff zo jammer he. Phoebe is ook altijd boos bij het aansingelen en ik weet ook niet of dat weggaat. Het zit er al zolang ingebakken.

Ik ga aankomende week de supplementen (Stomach Relief) dan alvast bijgeven. Morgen ga ik een paar spuiten Gastro Guard bijhalen, want van de week ging het weer een keer mis met de halve spuit geven.
Volgende week donderdag breng ik haar naar de kliniek en dan heeft ze vrijdagochtend de controle scopie. Ik hoop echt dat het verbeterd is of helemaal weg.
Aankomende maandag krijg ze nog een sportmassage (Jack Meagher methode), daar wordt ze ook altijd een stuk fijner van in haar lijf. Dus hopelijk helpt dat ook weer een beetje.

Lasso123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 21:04

Setteli schreef:
@Lasso, ja kan me voorstellen dat je je het anders had voorgesteld.

@Tristan, pfff zo jammer he. Phoebe is ook altijd boos bij het aansingelen en ik weet ook niet of dat weggaat. Het zit er al zolang ingebakken.

Ik ga aankomende week de supplementen (Stomach Relief) dan alvast bijgeven. Morgen ga ik een paar spuiten Gastro Guard bijhalen, want van de week ging het weer een keer mis met de halve spuit geven.
Volgende week donderdag breng ik haar naar de kliniek en dan heeft ze vrijdagochtend de controle scopie. Ik hoop echt dat het verbeterd is of helemaal weg.
Aankomende maandag krijg ze nog een sportmassage (Jack Meagher methode), daar wordt ze ook altijd een stuk fijner van in haar lijf. Dus hopelijk helpt dat ook weer een beetje.

Spannend! Heb je wel het idee dat de klachten vermindert zijn?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 21:05

ja dat zeker. Ik heb zelfs al weer een keer gereden en ze was heel relaxed. Maar ze blijft gevoelig op haar buik. Maar ik ga niet te vroeg juichen

Lasso123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 21:07

Ah ik ga met je mee duimen!

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 14:25

Omdat er hier mensen met meer ervaring zitten dan ik misschien.
Paard heeft scopie gehad eind december, kwamen maagzweren uit bij overgang naar de darm.
Sucralfaat + omeprazole + cytotec waren de medicatie die ik kreeg.
Alles ging goed en toen de cytotec op was, is mijn paard enorm ontploft in gedrag. Ik heb terug een controle scopie laten doen maar de maag was schoon. Uiteindelijk bleek ze nog een ontstoken maag + darm kanaal te hebben, hier heeft ze dan ook medicatie voor gekregen.

Nu zijn we dus ongeveer een 3tal maanden verder en wou ik mijn merrie terug aan het werk zetten, maar haar gedrag is nog steeds hevig. Bij het aansingelen van de longeersingel (nog niet eens een zadel) trilt er op haar benen als ze de singel nog maar voelt en tegen haar zij leunen is genoeg om een bijtreactie uit te lokken.

Het is dus dat ze nu dus al 2x maal een scopie gehad heeft en een scan dat we nu dus weten dat haar maag + darmen schoon zijn en de zweren en ontstekingen weg zijn. Kan dit nog restgedrag zijn uit angst voor pijn?

Lasso123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 14:38

Heeft ze momenten in de afgelopen 3 maanden momenten gehad dat dit gedrag minder was tijdens medicatie?
Toen ik met dezelfde vraag zat zei mijn DA dat ze dan tijdens de medicatie ook die associatie met de pijn moeten hebben..

Weet je wat de trigger is geweest aan het begin?

En ontstoken maag darm kanaal. Was het IBD? Dat zou ook met een voedselintolerantie te maken kunnen hebben en wie weet triggert dit nog?

Bij mijn paard wordt nu verdacht van IBD. Een paar happen voordroog van de rest van de paarden zorgde voor een heftige terugval. Het is allemaal niet zeker maar wie weet is dat bij haar haar opgebouwde 'intolerantie'

Lasso123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 14:40

En zeker niet meer ervaring hier hoor haha. Maar wel geïnteresseerd in alles in dat maag darm kanaal. Ik heb over 2 weken een afspraak bij Equiful. Heel benieuwd hoe ik mijn pony beter kan ondersteunen met kruiden etc.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 15:15

Mijn pony heeft een verdikte darm gehad, was te zien op de echo.
Ze heeft 2 maanden medicatie ervoor gehad.

Het was echt veel heftiger dan de maagzweer. Ik kon haar niet meer aanraken op haar rechterzijde. Rijden was helemaal geen doen. Het aanraken is beter geworden maar met het rijden bleef ze hangen in de pijn herinneringen. Ik heb uiteindelijk esdr therapie (emdr) gedaan met haar en het gaat eindelijk beter. We zijn ongeveer een jaar verder maar ze is vorige week mee geweest op een buitenrit

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 16:31

Ik zit nog maar in het begin van een kuur maar mijn veearts zei om paard zeker in het werk te houden omdat ze ook moeten ondervinden dat de pijn (normaal gezien) weg gaat. Maar dat het ook goed mogelijk is dat sommige gedragingen mogelijks niet meer weg gaan. Daarom raadt zij inderdaad ook een controle scopie aan.
Maar je paard was dus wel ok qua gedrag terwijl ze op medicatie stond? Of toen longeerde je niet?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 22:17

Na de eerste scopie zei de dierenarts inderdaad van te blijven rijden en toen was ze een engeltje met de medicatie

Echter nu is de medicatie op en is ronduit gevaarlijk toen we nog 3x het zadel erop gehad hebben. Bokken, steigeren, zelfs over flippen. Daarom dat ik dacht dat de 2de scopie nooit proper kon zijn. "Helaas" was die zo netjes als wat.

Nu heeft ze dus moeilijk gedrag, enorm trillen bij aansingelen, bijten bij poetsen over verplaatsen met de hand. Er is geen zadel meer op geweest. Ben nu naar 2 verschillende dierenartsen geweest en gastroscopie + scan waren schoon dus is er geen reden voor medicatie. Echter was zolang ze cytotec kreeg enorm lief. Het is pas als dat gestopt is, de boel ontploft is

IDB, komt dat zichtbaar op een echo of scan?

Lasso123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 22:38

Poeh. Lastig en frustrerend denk ik! Is er nog een osteopaat bij geweest? Misschien zit ze erg vast in haar rug door de buikpijn/opgetrokken buik van de laatste maanden?

En heb je overwogen om weer een tijdje cytotec te geven? Kijken wat dat doet?

IBD wordt vaak vast gesteld tijdens de scopie met een biopt. Maar lijkt mij dat jouw dierenartsen dat hadden moeten zien op de verschillende scopieen.

Amber_anne schreef:
Mijn pony heeft een verdikte darm gehad, was te zien op de echo.
Ze heeft 2 maanden medicatie ervoor gehad.

Het was echt veel heftiger dan de maagzweer. Ik kon haar niet meer aanraken op haar rechterzijde. Rijden was helemaal geen doen. Het aanraken is beter geworden maar met het rijden bleef ze hangen in de pijn herinneringen. Ik heb uiteindelijk esdr therapie (emdr) gedaan met haar en het gaat eindelijk beter. We zijn ongeveer een jaar verder maar ze is vorige week mee geweest op een buitenrit

Verdikte darm had ik nog niet eerder gehoord.. wat was de oorzaak hiervan?