[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:32

Helly heeft haar dek al op, maar goed ook, gister zag ik ze, die ellendige kleine monstervliegjes. :P
Maar ze heeft haar 'oortjes' uitgetrokken van haar deken, haha, ook heeft ze haar hoofdkap-oortje al gesloopt, das ook heel dun spul dus dat was te verwachten.
Ik vroeg me al af wanneer het nieuwe spul kapot ging, het is al twee dagen meegegaan! :+

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:55

amber2202 schreef:
Die van mij heeft sinds gister ook weer zn eczeemdekentje op..

mijne ook :j

deedee19

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:30

De mijne nog niet. Ze schuurt nog niet en ik moet even heel goed opletten. Ze is namelijk verkouden (gisteren voor 2e keer DA erbij gehad) en staat 24/7 buiten. Het laatste wat ik nu wil is dat ze met een nat pak op moet staan. Het is nu even kiezen uit twee kwaden.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:34

Ik wil mijn pony-paard eigenlijk ook vanaf dit weekend onder zn exceem deken gaan zetten.. maar hij staat nu nog onder een 200 grams deken. Kan ik die exceem deken er gewoon onder doen? Of is dat onzin? Hij schuurt nu nog niet, maar wil het schuren voor zijn.

Ik lees hier van alles over invlechten.. is dat een must? Of alleen als je paard/pony lange manen heeft?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:38

Mijn paard gaat morgen onder de deken, de shetlander is er vandaag al onder gegaan. Ze hebben nog niet fel geschuurd, maar wel al wat irritaties en korte schuurpoginkjes gedaan.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:41

kohtje schreef:
Ik spring hier even tussen met een vraag.
Hoeveel prijsvermindering geeft zomerexceem?
Is een paard bijna niets meer waard of valt dat mee?

Ik heb mijn pony gekocht terwijl ik wist dat hij exceem had.
Ik heb hierdoor wel wat van de prijs af onderhandeld (niet een heel hoog bedrag, maar de pony was dan ook niet erg duur :) )

Ik vind het onzin dat een exceem paard niks waard is, ik neem aan dat je er wel gradaties in hebt (qua exceem). Maar bij mijn pony is het aardig binnen de perken te houden. Het vergt wel extra inspanning tijdens de zomermaanden. Wassen, smeren en allerlei middeltjes uitproberen om te kijken wat het beste werkt. En je moet een dure exceem deken aan schaffen.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:19

CharlyBrown schreef:
kohtje schreef:
Ik spring hier even tussen met een vraag.
Hoeveel prijsvermindering geeft zomerexceem?
Is een paard bijna niets meer waard of valt dat mee?

Ik heb mijn pony gekocht terwijl ik wist dat hij exceem had.
Ik heb hierdoor wel wat van de prijs af onderhandeld (niet een heel hoog bedrag, maar de pony was dan ook niet erg duur :) )

Ik vind het onzin dat een exceem paard niks waard is, ik neem aan dat je er wel gradaties in hebt (qua exceem). Maar bij mijn pony is het aardig binnen de perken te houden. Het vergt wel extra inspanning tijdens de zomermaanden. Wassen, smeren en allerlei middeltjes uitproberen om te kijken wat het beste werkt. En je moet een dure exceem deken aan schaffen.

Ligt er inderdaad aan...
Is je paard normaal gesproken 10.000 euro waard (qua beweging en exterieur) , dan is hij niet nu ineens maar 2000 euro waard.
Is je paard normaal gesproken 3000 euro waard (qua beweging en exterieur) dan kan 't best zijn dat de waarde vanwege eczeem gedaald is naar 2000 (rond die koers, of zelfs minder... ligt ook aan de gradatie).

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:36

CharlyBrown schreef:
Ik wil mijn pony-paard eigenlijk ook vanaf dit weekend onder zn exceem deken gaan zetten.. maar hij staat nu nog onder een 200 grams deken. Kan ik die exceem deken er gewoon onder doen? Of is dat onzin? Hij schuurt nu nog niet, maar wil het schuren voor zijn.

Ik lees hier van alles over invlechten.. is dat een must? Of alleen als je paard/pony lange manen heeft?

de 200 grams deken kun je over de exczeemdeken doen.
wel even opeltten dat het niet gaat schuren.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:39

okay.. dank je wel! :)

ik ga het mrg eens even uit proberen te vogelen

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:40

Tja ligt inderdaad aan de gradatie van het eczeem en ook waarvoor je hem wilt gebruiken ivm hoeveel last je ervan hebt.
Een paard dat je voor de show of keuring wilt is natuurlijk 'onbruikbaar' met eczeem, een fokmerrie/hengst ook.
Een rijpaard die alleen met dekentje op moet staan hoeft er weinig in de prijs te zakken.
Kijkende naar de verkoop en aankoop van mijn eczemers dan denk ik aan milde eczemers tot een daling van 20%, meer zou echt niet nodig zijn vind ik zelf.
En zeker als je een eczemer met eczeemtoebehoren verkoopt, zoniet zou ik in ieder geval het bedrag van een deken en wat smeerseltjes zakken in je prijs, je wilt immers niet dat mensen zich daarop verkijken en je pony vervolgens wat te kort komt!

Eczeemdeken kan prima onder je gewone deken trouwens.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:30

AngelsDitch schreef:
Sodeletuut schreef:
sorry dat ik weer kom binnenvallen :o
even 1 vraagje.. moet de deken ook op als je paard 24/7 binnen staat? (medische reden)
bedankt!!

Ligt er aan wat voor stal het is.
Als het een open stal is, dan zou ik de deken wel opleggen.
Is het een dichte stal, dan zou je kunnen overwegen om het af te doen, want binnen komen de mugjes haast niet.

Het is een schuur, de deur staat overdag wel open, en gaat 's avonds en 's nachts dicht. Ik weet niet of vliegjes ook echt naar binnen vliegen? De stal staat namelijk niet rechtstreeks met buiten in verbinding.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:32

Nou ik vind Helly hartstikke lief maar als we hadden geweten dat ze eczeem had hadden we er niet gekocht.
Nu we aan haar gehecht zijn zullen we natuurlijk zo goed mogelijk voor haar zorgen, maar als je net een paard koopt moet je toch zakelijk kijken(je bent dan ook nog niet 'bevriend' geraakt) en dan wil je een zo gezond mogelijk paard!
Het is toch echt wel behoorlijk waardeverminderend vind ik, zeker voor een merrie!
En de kosten van één eczeemdeken? :') Zeg maar gerust minstens 2 dekens per seizoen :x
Maar dan ook nog de zorgen die je er van hebt, je bent er constant mee bezig en het is niet leuk om je paard zo te zien als ze zo'n jeuk hebben.
Ook is het lastig met rijden, wij hebben haar voor recreatie maar wedstrijden rijden zomers lijkt mij al bijna onmogelijk....
En het is ook niet eens leuk om te zien dat ze met zo'n lap loopt de hele zomer, ik zie liever lekker een glanzend gezond vachtje in de wei!(met een paard erin :P )
Het lijkt me ook moeilijker om zo'n paard te verkopen, je moet dan toch op zoek naar iemand die er veel voor over moet hebben om een eczeempaard op een goede manier te verzorgen.
@sodeletuut (kon je niks normaals bedenken, whaha)ik denk dat je het gewoon zonder dek moet proberen, als het goed is komen de vliegjes niet naar binnen, je kan in de gaten houden of je paard wel of niet jeuk krijgt.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:36

MF: (haha dat hoor ik wel vaker :') was het koosnaampje van mijn kat!), dankje voor je reactie! Ik denk inderdaad dat ik het ook maar zonder probeer. Ik heb ze binnen ook nog niet gezien.
Maar ik ben zo bang dat ze dan toch gaat schuren en dat het dan te laat is..

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:39

Mijn shetlander begint ook al weer aan zijn staart, ben echt bang dat er eind zomer gewoon NIETS meer over is :oo

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:43

Vliegjes gesignaleerd! Blij dat mn meisje de deken al op had.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:50

Zelf heb ik een open stal, daar gaat Helly ook instaan als ze last krijgt van vliegjes, (ook al heeft ze haar deken op,) er komen geen vliegjes naar binnen, wel in de deuropening.
Dus het lijkt me in een dichte stal helemaal wel meevallen, maar je kan toch ook kijken of er vliegjes naar binnen komen?
En een bord plaatsen, verboden voor vliegjes!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:51

Ik zou niet opnieuw voor een eczemer kiezen eerlijk gezegd.
De factoren die miranda al noemt, vreselijk.
Ik ben echt de hele zomer bezig met mijn pony, en haar allergie.
Extra dingen regelen als je weg bent, je moet dan wel iemand hebben die wat van ZE snapt er er wat bekend mee is, mocht er wat gebeuren.
Verder alle andere dingen.

Nee,voor mij niet meer.

Is het paard reeds in bezit,en ontwikkeld het later ZE, dan is het wel een ander verhaal.
Shadow gaat dan ook niet meer weg, puur omdat ik het ook niet uit handen kan/wil geven.

Ik hang gewoon plakstrippen op, geen vlieg die dat overleefd :D
Heb ook een open hoekstal.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:53

MF, dat ga ik doen haha! Zal vast helpen.
Ik zal idd even kijken, en als ze dan toch onrustig wordt doe ik hem alsnog op..

Dat is ook slim CS!

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:08

CharlyBrown schreef:

Hee Louise, je hebt Gentle nog steeds dus? Leuk!

Vlechten hoeft in principe niet hoor, ik doe het alleen omdat het bij Auke anders niet onder zijn deken past, haha. Maar lijkt me met de maantjes van Gentle niet echt nodig.

Auke heeft nog helemaal niets geschuurd (afkloppen!) dus hij mag nog even bloot blijven. Nu is hij sowieso lichamelijk een stuk gezonder dan de afgelopen jaren, dus ik heb stiekem de hoop dat hij het wat langer jeukvrij uithoudt dit jaar.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:35

Die van mij heeft ook dikke manen, die nu al behoorlijk lang worden. Dus vlecht ze ook omdat het dan beter er onder zit.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:37

hier nog geen tekenen van schuren, dus nog steeds dekenloos want ze voelt zich ook erg goed dus hopelijk houden we het nog ff vol

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:29

Vandaag na veel gepriegel mijn vliegendeken met hals gerepareerd (note to myself: dit jaar na het eczeemseizoen de dekens GEREPAREERD weer opbergen!!! :(), kom ik bij Wisse, blijkt hij uit de deken gegroeid te zijn!
hhmmppffff... toen had ik dus even niets anders whahaha.
Heb zijn nieuwe regendeken opgelegd, hoewel ik hem eigenlijk zo dun mogelijk wilde hebben lopen nu het warmer wordt maar ja had niet veel keus. Daar zitten d-ringen aan voor een hals, daar paste de vliegenhals dus mooi aan.
Nu loopt ie rond met deze deken:

Afbeelding

en deze hals

Afbeelding

whhahaa mooie combi he :D

Zit te twijfelen of ik zelf eens onze nieuwe eczeemdekens zal gaan testen, die met de algen en zilverdraad in de stof, wat heilzaam is voor de huid. Vind het ook een stuk mooier dan een bruine deken trouwens!

Afbeelding

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 00:21

Mooi deken opisop :j
Van welk merk is die?
Ben heel benieuwd wat je gebruikerservaring gaat zijn ;)
Deze moet je zeker wel over 't hoofd trekken?

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 01:05

Kan de buikflap nog verder naar achter bij die deken? Wil ze voor mijn merrie graag wat verder naar achter zodat de hele buik beschermd wordt.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:16

Ik heb de deken ook nog niet op. Mijn pony is nog volledig relaxed en toont nog geen enkele onrust of tekenen van schuren. Ze krijgt de deken pas op als ze onrustig wordt in de wei en dat kan, als ik naar de vorige jaren kijk, wel pas eind april het geval zijn.

Pfff, voor mijn gevoel hebben ze de dekens pas net af zeg. Ik zie er helemaal niet naar uit om hem weer op te leggen...

En ik zou never nooit weer aan een eczemer beginnen!! Als ze het ontwikkelen als je ze eenmaal hebt, dan doe ik ze er niet om weg maar er vrijwillig aan beginnen? Echt niet!!!