Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 23:45

IMJ schreef:
Mona: hoe erg is ze bevangen? Ben je van plan foto's te laten maken (even wachten of ze beter gaat lopen door de prascend natuurlijk)?

Na 5 weken ben je wel een beetje vroeg maar goed, snap wel wat je zegt, het kostenplaatje is ook behoorlijk.
Maar: ik dacht dat de gratis testen alleen waren voor paarden die nog geen prascend gebruiken eerlijk gezegd.. is dit nu weer anders?

Wb de bijwerkingen: Mijne kreeg dikke benen. Meerderen hier :j
Sufheid horen we hier heel veel!

Okee, vandaag leken ze niet anders dan gisteren, maar misschien duurt het een paar dagen ofzo? Vandaag in elk geval de tweede gift gegeven.

@IMJ, tja, hoe erg bevangen... In elk geval niet erg genoeg om foto's te laten maken. Dat zou ik sowieso niet laten doen, in dat geval had ik haar in laten slapen. Ze is al over de 30 en die pijn zou ik haar dan toch willen besparen. Ze loopt wel, door haar paddock, maar wel op eieren. Ze loopt heel voorzichtig, 3 dagen terug wilde ze liever niet lopen, dat is nu al beter. Ik heb haar paddock afgezet, ze staat op zand en heeft daar haar schuilstal, hooi en waterbak.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 08:31

Elisa2 schreef:
Heeft een van jullie ervaring met kreupelheid door cushing?

Ik verdenk onze oude {22} jarige fjord van cushing..hij heeft ontzettend lang haar,komt niet goed meer door de vacht heen..zweet zich een ongeluk met dit weer.
Maar al een heel poosje loopt ie ook op "eieren" op het harde..zijn hoeven zijn heel slecht geweest door de ijzers en vanaf dat ie van de ijzers af is loopt ie zo.We weten het aan gevoelige zolen en wat artrose..maar de hoeven zijn inmiddels weer prima en hij heeft het nog.Nu heeft hij laatst te lang gelopen vermoed ik en is een kogel warm en is hij daar kats kreupel op. {onsteking?}
Ik wil hem graag naar de kliniek hebben maar het is het paard van mijn ouders en ik zoek nu dus meer info over cushing.

Het op eieren lopen op straat klinkt mij in de oren alsof hij tegen bevangenheid aan hangt.
Cushing bevorderd bevangenheid , veelal is dat een reden om te testen op cushing.
Wat krijgt de fjord te eten zoal , misschien dat je daar nog wat mee kan doen qua gevoeligheid....
Die dikke kogel zou misschien van de atrose kunnen zijn? Mogelijk dat dat los staat van de cushing in ieder geval.
Maar misschien dat er mensen zijn die hier meer over kunnen zeggen.

De acth [bloedtest om cushing te constateren] kan gewoon thuis geprikt worden , en is momenteel gratis.
Misschien dat de dierenarts dan ook eens naar de kogel kan kijken , en je daar advies over kan geven.
Je kan hem tzt altijd nog op de foto laten zetten...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 08:52

Dankje! ik weet nu 100% zeker dat het cushing is..hij heeft ook de vetbulten boven zn ogen,traanogen {al een paar jaar} en het lopen gaat alleen maar beroerder..als het goed is komt de dierenarts vandaag.Ik denk dat de artrose {ontsteking} ook verergerd wordt door de cushing en het op eieren lopen.Ik ben ook bang dat hij al bevangen is..dus hoog tijd dat de dierenarts komt. We zullen inieder geval het voer direct aanpassen..en even kijken wat de dierenarts zegt.Ik hoop dat we er op tijd bij zijn,want ik moet er niet aan denken hem te missen.

Hij krijgt nu iig teveel wortelen dat is me wel duidelijk..en verder vraag ik me af of kort gras goed is? ze lopen nog in de wei s"middags maar er staat nauwelijks meer gras.

IMJ

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 09:02

Klinkt allemaal als cushing idd Elisa..
Sober voeren (hooi en verder evt wat suikervrije brokjes vb: pavo Care4life maar zo heb je er meer) zal mogelijk voor de gevoeligheid van zijn voeten al heel veel schelen!

Ook gaf ik een schepje magnesium (is heel goed voor cushing paardjes) en ik gebruikte wat lijnzaadolie voor het verharen en de magnesium plakte door de olie direct vast aan het handje Care4life, magnesium werkt heel goed.

Magnesium Griend kun je bij de boerenbond of welkoop bestellen en kost in verhouding tot magnesium waar een paard op de verpakking staat heel erg weinig (20 kg voor 15,-). Deze krijg je in je eentje niet op binnen 1 jaar! :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 09:06

Bedankt voor de tip,dat kunnen we gelijk gaan halen vandaag..lijnzaadolie hebben we ook en dan krijgt ie vanaf nu alleen maar hooi.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 09:21

Mocht je magnesium gaan voeren, je hebt maar een klein schepje nodig per dag, ik gebruikte een klein koffieschepje geloof ik, zo 1 voor 1 kopje.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 09:53

Mijn paard staat ook op Provarium breeding en magnesium (beiden van de paardendrogist)

De biomag pas sinds juni van dit jaar, ik heb er een compleet ander paard voor terug gekregen. Na ongeveer 2 weken zag ik verschil. Ik geef inderdaad ook maar een klein schepje en van de PB ook.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 10:22

Heb die dame van mij na het stoppen met de prascend toch op monnikspeper gezet..
Heb het van Puur ...
Daar gaat ze goed op.
Tevens heeft ze een product van Den Hoek gekregen. Om het beetje lyme wat gemeten werd de kop in te drukken en een product voor de nieren...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 10:26

Heb je der weer een beetje vertrouwen in gekregen Zinzi?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 12:50

Kort gras is nu juist gevaarlijk. Vooral met de koude nachten erbij en warm/zonnig weer overdag.
Kan je hem niet op het zand zetten met arm hooi?

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 14:18

Oh jee, die van mij heeft het door. Tot nu toe ging het stukje brood met het pilletje er ieder morgen in, maar de laatste dagen begon ze het met lange tanden te eten en vanochtend spuugde ze het uit en hoefde het echt niet meer. Moet dus wat anders gaan zoeken, misschien maar weer even over op een stukje appel.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 14:35

Dat is balen homiafortuna.

Tot nu toe gaat hier het stukje brood met pil er zo in, hoop ook dat dit zo blijft.......

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 14:35

Misschien een stukje ontbijtkoek?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:00

Appel, peer, mandarijn, banaan en peen. Ik heb ook meerdere keren weer wat anders moeten gebruiken. Vorig jaar zomer was ik begonnen met appel, dit ging tot mei goed en ineens moest hij geen appel meer. Nu alweer 3,5 maand met brood.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:21

cynthiar schreef:
Kort gras is nu juist gevaarlijk. Vooral met de koude nachten erbij en warm/zonnig weer overdag.
Kan je hem niet op het zand zetten met arm hooi?

Dacht dat al gelezen te hebben,maar dat kan ook..gaan we dat doen.

Dierenarts is geweest,heeft alle symptomen van cushing en aan alle 4 de benen hoefbevangen..maandag wordt er bloed geprikt want dat kon vandaag niet omdat het direct opgestuurd moest worden oid.
Hij heeft nu pijnstilling gekregen..magnesium hebben we gehaald..zullen niet teveel geven en rustig beginnen.

Bedankt allemaal voor het meedenken en de adviezen.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 22:10

Vanmiddag stond Koosje (de hoefbevangen shet) opeens op de wei toen ik om 3 uur kwam |( Ze heeft er gestaan van 11 tot 3!! Blijkbaar dacht mijn stalgenote dat ze weer op het land mocht nu ze medicijnen heeft voor de Cushing... Het was lief bedoeld, maar ik kon wel janken! Hopelijk valt het mee en gaat ze er niet heel erg last van krijgen. Ik baal als een stekker :(

Op dit moment krijgen de ponys zemelen met de Prascend er doorheen. Dit gaat prima, ze hebben nog niks gemerkt. Vandaag vond ik Koos wat sloom, maar dat kan natuurlijk ook komen doordat ze per ongeluk op het gras heeft gestaan. Ben heel benieuwd morgen.

Oja, dat wilde ik nog een keer vragen: na heel lang merkten jullie positieve veranderingen bij je paard/pony met de Pergolide?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 22:10

Ja dat klopt, doen ze niet op vrijdag..
Sterkte met je paard, hem van het gras halen en de wortels weg laten zal hem al veel goed doen denk ik :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 22:12

Mona, mijne leek na een aantal maanden weer veel jonger qua gedrag. Dat was fijn :j

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 08:47

Mijn paard had geen uiterlijke symptomen van Cushing , behalve zijn gedrag.
Dat stabiliseerde na 12 weken behandelen met Prascend.
Achteraf gezien was dat een heel duidelijk te zien , echt dag en nacht verschil.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 09:00

Hallo allemaal

Ik meld me ook even. Mijn pony heb ik net laten testen en had een waarde van 249. Er werd mij gezegd door de kliniek dat een waarde van 50 "normaal" zou zijn. Mijn pony is al wat ouder 26 jaar dus heeft al wat ouderdom dingetjes. Het enige waarom ik heb laten testen is dat hij een beetje krullerig haar heeft. Verder lees ik hier in dit topic nog meer klachten en kenmerken maar kan niet zeggen dat hij daar last van heeft.
Ik heb het advies gekregen om Prascend te geven en was braaf met een halve begonnen. Heb de eerste 3 dagen niets gemerkt maar kreeg het advies van een stalgenoot om hier eens te gaan kijken omdat zij met haar paard hier heel veel informatie heeft gevonden en gekregen. Ik ben na het lezen van een aantal pagina's de dosis gaan halveren. Hij krijgt nu dus een kwart tablet. Maar ik weet dus niet of ik hem op een kwart moet houden of toch naar een halve moet gaan. Als ik hier de dingen lees denk ik ik kan beter eerst maar een kwart blijven geven want als het straks wel erger word heb ik nog wat achter de hand. Het is een c pony en hij weegt zo'n 350 kilo. Ik geef het nu ook in een stukje brood. Was begonnen emt een aantal brokjes in de hand met het pilletje erbij. Ik heb hem nu dus 3 dagen een halve gegeven en 3 dagen een kwart en vandaag dus ook weer een kwart.
Ook heb ik gister een zak magnsium gekocht want lees dat daar ook hele positieve verhalen over zijn. Ik moet me er nog even in verdiepen hoeveel ik daar van moet geven.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 10:59

Als hij goed ging op een halfje gaf ik dat denk ik zo gelaten, het is echt voor de opstart.
Je zou ook kunnen afwachten of de vacht normaliseert. Dan weet je dat het middel haar werk doet. Vd magnesium geef je zo'n 10-12Gr meen ik me te herinneren. In mijn geval was dat een heel klein koffie schepje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 11:39

sorry IMJ, maar ik denk dat ze dit juist wel goed heeft gedaan; voor 350 kg lijkt een kwart mij iig ruim voldoende en ik zou ook graag wat achter de hand willen houden...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 14:22

Dat heeft ze, en als ze een halfje gaf had ze het ook maar is prima toch, even afwachten, klinische symptomen aanzien.
Hij heeft al krullen en een aardige waarde in het bloed dus al zeker langer dan 2 jaar cushing. Gelukkig nog geen klachten verder naar die wil je voorkomen en niet pas na de volgende klachten die ontstaan de medicatie ophogen, dat zou zonde zijn.
Snap je?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 18:02

Hallo allemaal, ik meld me weer eens want ik zit met een probleempje en ik heb geen idee meer wat ik moet doen.
Quintos is midden v/d zomer gediagnostiseerd met Cushing's en krijgt sindsdien een half pilletje per dag. Hij was erg mager, sloom, futloos en gewoon wat depressiefig. Hij is hartstikke mooi bijgekomen, wat wakkerder geworden al is hij altijd wel heel rustig gebleven. Ach, pony is onderhand al 26 en ik moet de medicijnen gewoon even hun tijd geven. Dacht ik.
Ik ben met school deze week namelijk drie daagjes weggeweest en dus moest de eigenaar de paarden voeren, geen problemen mee verder. Alleen kreeg ik gister te horen dat de eigenaar onverwachts was opgenomen, en heeft haar dochter/man die dagen de paarden gevoerd, en ik heb zo het idee dat Q toen zijn medicijnen niet heeft gekregen. Helemaal niet goed dus, maar wat een pony heb ik opeens zeg. Hij is weer precies zoals 'vroeger', hartstikke wakker, ongeduldig en weer lekker alert. Ook zag hij er gewoon extreem goed uit. Ben met 'm op buitenrit geweest en we hebben beiden nog nooit zo genoten. Hij was hartstikke fijn voorwaarts en hij had er echt enorm zin in. Normaal gesproken moet ik hem vooral op de heenweg erg vooruit rijden, maar nu moest ik hem zelfs inhouden. Ik moest alleen erg vroeg weg dus heb ik hem niet kunnen voeren, en dus ook zijn medicatie niet gegeven ivm de vroege tijd.
Vandaag natuurlijk weer geweest. Hij had zijn medicatie niet gekregen. Hij was nog steeds lekker wakker, maar vandaag ook erg angstig. Het waaide erg hard wat natuurlijk wat invloed heeft, maar zelfs poetsen was opeens een spannend iets. Iets té wakker dus. Maargoed, eventjes in de bak losgegooid en toen was 'ie weer zo heerlijk vanouds. Rennen, springen en hij daagde me zelfs uit. Quintos, mijn pony die alles behalve dominant is, daagde mij uit om met een spelletje met 'm te spelen. Vertel me dan alsjeblieft niet dat die pony niet goed in zijn vel zit?
Ik twijfel nu heel erg wat ik moet doen. Hij heeft natuurlijk de medicatie nodig, hij was vandaag erg angstig en dat is alles behalve fijn voor ons beiden. Maar hij was ook wel weer zo lekker wakker en 'vanouds.' Heb 'm al twee jaar niet meer zo meegemaakt, en ik moet eerlijk bekennen dat ik 'm een beetje ben kwijtgeraakt, en gister weer heb teruggevonden. Mijn maffe pony die altijd enthousiast is, ik kan het met woorden niet omschrijven hoe gelukkig ik ben dat hij er zo gelukkig uit zag dit weekend, ondanks de angstigheid van vandaag.
Ik heb hem zojuist een kwart pilletje gegeven om te kijken wat dat uithaalt. Of bijv de angstigheid daarvan weggaat, maar hij wel lekker actief blijft. Ik weet het niet. Ik wil een blije en actieve pony, maar het moet natuurlijk wel veilig en gezond voor ons beiden blijven..
Zou het kunnen dat de 0,5 mg gewoon te veel voor hem is geweest? Dat hij juist door overmedicatie wat suffig is gebleven? Maar voordat ik met de medicatie begon was hij nóg slomer, dus dit zou haast niet moeten kunnen. Toch? Of zou hij door het lekkere weer nu gewoon de zomer een beetje in z'n kop kunnen hebben?

Q is 1.45 en ongeveer 400kg, dus volgens de bijsluiter kan/moet hij wel 0,5mg hebben, en dit vertelde de DA dit ook. De waarde die hij heeft weet ik niet.

Sorry voor m'n lange verhaal en de zeer waarschijnlijke chaos :o

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 18:37

Mijn merrie is en blijft een twijfel wel of geen cushing.
Had weinig verandering met de prascend. En de twijfel of het wel cushing was.
De prascend afgebouwd. Maar ze werd toch weer opgeblazen qua buik.
Daarom het alternatief voor prascend gaan geven. Namelijk Monnikspeper.
Ik heb hem van Puur. ( Kan ik ook leveren indien gewenst )
En geef haar elke dag magnesium bij.
En ze gaat steeds beter in haar vel zitten.
Via Den Hoek geef ik nu een ander middel omdat er lyme gemeten wordt. ( geen hele actieve lyme)
Deze druppels krijgt ze sinds vrijdag samen met liver comp.
En kan zeggen had vandaag een heel fijn te rijden paard.
Lekker actief en gewoon wakker maar geen echte bangerd...

Misschien is de monnikspeper icm magnesium iets voor jouw paard pikosjj