[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 08:48

Ik heb nog +- 50 tblt, stuur even een pb iemand interesse heeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 08:54

Is er iets gebeurd met je paardje Batlow?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 08:56

Wat is er gebeurd Batlow? Hoop toch niet op het ergste, maar veel sterkte!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 08:58

Nee gelukkig niet jongens, ik heb vanuit alle hoeken tabletten gehad en ik heb er nu echt heel veel waarvan allemaal de datum januari 2016 is. Ik weet van de DA dat ze je dan nog wel een jaar kan gebruiken, maar ik heb voor langer dan een jaar liggen... Ik wil niet het risico lopen dat ze niet meer goed werken straks! Kan ik net zo goed even iemand anders er mee helpen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 11:00

KootMiraDrum schreef:
Bij PPID paarden wordt de zool vaak dunner, is het geen optie om de hoefsmid van de zool af te laten blijven? Doen we hier al een paar jaar.

Heb nu een hele goede hoefsmid met veel verstand van PPID (door hem ben ik er achter gekomen, niet door mijn dierenarts). Hij weet wat hij doet en ja hij blijft van de zool af, maar inwendig is er door de jaren heen te veel kapot, dat kan niet meer herstellen.
Maar gelukkig heb ik genoeg hoefschoenen om ook de natte periode zo goed mogelijk droog door te komen.
Nadeel is dat de boel verweekt en dan vooral rondom de hoefballen wrijving kan geven.
Vandaar dat ik dan 3x per dag droge sokken en schoenen aan doe.
Moet er wat voor over hebben hahaha.
Beslag is niet mogelijk trouwens, plakken ook niet.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 15:20

Even een update over mijn merrie; heb gebeld met de kliniek en ze zei dat het waarschijnlijk niets met de Prascend te maken had. Ze denkt aan een tumor op de eierstokken.

Ik heb van dit paard al zo vreselijk veel medische klappen op moeten vangen dat ik echt even een maand moet bijkomen en sparen om dit onderzoek te kunnen betalen. Ik zet haar nu even een maandje op rust buiten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 15:48

Misschien is het dan verstandig om in de tussentijd de merrie monnikspeper te geven.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 20:32

Jannepauli schreef:
Misschien is het dan verstandig om in de tussentijd de merrie monnikspeper te geven.

Ik ga ernaar kijken, dankje!

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:46

Jeetje, ik besef nu over welk paard het gaat.

Heb je vorige topic gevolgd met dat je haar liet dekken, wat vreselijk Hoe het allemaal gelopen is. Je krijgt het er maar zwaar me te verduren, sterkte!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:50

gett schreef:
Jeetje, ik besef nu over welk paard het gaat.

Heb je vorige topic gevolgd met dat je haar liet dekken, wat vreselijk Hoe het allemaal gelopen is. Je krijgt het er maar zwaar me te verduren, sterkte!

Lief van je, dankje! Ik weet ook niet zo goed waar ze dit allemaal aan te danken heeft maar
ik ben er goed ziek van (en klaar mee..) Ik wil ook weer gewoon samen kunnen genieten en niet
steeds weer die ellende.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:11

Ik meld me even, sinds kort heb ik hier ene pony die de diagnose Cushing heeft gekregen. Ze zit al aan de medicijnen, lijken een goed effect te hebben. Nu la sik onlangs iets over een supplement om de harde manenkam te verminderen. Ik weet echter niet meer hoe het heet en waar ik het gelezen heb, en kan het uiteraard niet meer vinden! Heeft iemand van jullie misschien een idee? Ik dacht dat het iets met kokos te maken had, maar ik kan er ook naast zitten hoor! alvast bedankt!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 17:36

Zinn schreef:
Ik meld me even, sinds kort heb ik hier ene pony die de diagnose Cushing heeft gekregen. Ze zit al aan de medicijnen, lijken een goed effect te hebben. Nu la sik onlangs iets over een supplement om de harde manenkam te verminderen. Ik weet echter niet meer hoe het heet en waar ik het gelezen heb, en kan het uiteraard niet meer vinden! Heeft iemand van jullie misschien een idee? Ik dacht dat het iets met kokos te maken had, maar ik kan er ook naast zitten hoor! alvast bedankt!

Hai ! :wave:
Hippo Ex-Laminitis misschien ? Helpt er in elk geval wel tegen, maar was misschien niet wat je bedoelde...want er zit zeker geen kokos in :+
Gewoon een goed uitgekiend dieet helpt ook...duurt wel een beste tijd eer het spek op de manenkam wat vermindert...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:35

Was dat geen magnesium, Zinn?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:21

Gluco balance?
Het enige wat ik met kokos ken is coolstance copra.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 20:32

Coolstance copra, dat is het!

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 20:33

Goed uitgekiend dieet helpt hier dus ook niet! Wel tegen overgewicht uiteraard, maar doet niets aan de harde manenkam. Ik heb nu van iemand gehoord dat bij haar paard de harde manenkam als sneeuw voor de zon verdween bij het voeren van die copra. Dus misschien wel eens het proberen waard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:08

Zinn schreef:

Dat is Coolstance (ook wel copra genoemd) en inderdaad is dat kokos. Werkt inderdaad ook goed op de harde manenkam, je hoeft er niet heel veel van te voeren om resultaat te krijgen.
Onder andere verkrijgbaar via Equiculinair: https://equiculinair.nl

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:14

Dankje, ik was net wat aan het opzoeken en lees dat het ook wel gebruikt wordt bij paarden die bij moeten komen. Is dat onder controle te houden als je er maar een beetje van voert? want aankomen hoeft dan weer niet...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:21

Ik geef zo'n 2 handjes maximaal per dag per paard, dat laat je even wellen met water en dan is het een leuk extraatje. Daarmee krijg je de manenkam al goed. Momenteel voer ik het niet meer dagelijks (ongeveer 2x per week), maar in de periodes dat het gras gevaarlijk is hou ik de Coolstance er wel dagelijks bij.
Het voert dus wel vrij zuinig als je het niet gebruikt om ze dikker te laten worden. In de kleine hoeveelheden werkt het juist om de foute vetophopingen weg te werken.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:43

super, dat was exact waar ik op hoopte,dus ik ga het zeker testen! bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 00:24

Ik heb afgelopen week maar een bloemetje gebracht bij mijn DA omdat ik het zo fijn vind dat ze zo met ons meedenkt en er ook al zoveel tijd in heeft zitten zonder dat ik daarvoor moet betalen. Ze ging nog verder uitzoeken hoe we erachter kunnen komen wat Sedje heeft..

Vandaag van Sinterklaas vitamine E en selenium gekregen en gelijk gevoerd aan Sedje, ook voor de verandering eens geen duivelsklauw geheven zodat ik goed kan zien of en wanneer het aan slaat. Nu maar dat het snel aan slaat zodat hij snel beter gaat lopen!

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:04

Ik ga toch ook maar om jullie hulp vragen. Om een lang verhaal kort te maken. Een van mijn oude verzorgponys heeft cushing, wat sinds kort bekent is. De diagnose is laat gesteld, wat hoefbevangenheid heeft veroorzaakt. De pony loopt nog 24/7 op het natte land etc, en krijgt enkel wat pijnstillers. Het meisje die ze nu verzorgd zit een beetje met de handen in het haar. Zij ziet de pony achteruit gaan. Ik ben er (hele tijd geleden al) weggestuurd omdat ik mij met medische zaken heb bemoeid, maar dit is verder niet on-topic. Dit meisje durft het daarom niet tegen deze meneer op te nemen, wat ik heel goed snap. Zij heeft mij gevraagd of ik nog iets weet om deze pony te helpen, met voer, extraatjes ed. Dit is dan ook mijn vraag aan jullie :) Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:22

Het enige wat nog kan helpen is van het gras af en medicatie voor de Cushing, dus Prascend.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:33

Is helaas niet mogelijk.. Bij de eigenaar aankaarten wordt niks mee gedaan, en als je door zeurt oid ben je niet meer welkom. Dus dan zijn we nog verder van huis! Dit meisje heeft een klein stukje voor de pony afgezet, maar dat werd ontzettend nat..
De pony leeft op hooi en gras. Ik zat te denken aan pavo muesli natures best, met een beetje lijnzaadolie. Is dit goed? Of juist niet?

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:11

Heb hier in de buurt ontdekt dat mijn oude vertrouwde dierenarts mij 60 tabletten prascend levert voor 89 euro :) Fijn! Durf geen grote voorraad te kopen omdat ik bang ben dat wanneer er iets met haar gebeurt ik met die tabletten blijf zitten..