[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:14

Ik heb nu geen beeld materiaal. Gaat erg goed hier. Niet te hard juigen.

Ik heb ook derfen crème gekocht voor hoofd en oren etc.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 22:18

Toevallig net foto's gemaakt van mijn haf zijn hoofd, niet zijn oren, maar daar zitten ook plekken op.
Het is bij deze heel erg, bij de ander wat minder en daar heb ik geen foto's van.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 22:20

Jeetje! Heftig. Is dat echt allemaal puur van het schuren?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 22:22

Jeetje dat is heftig zeg!!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 22:25

Ach erm, dat ziet er naar uit! Lijkt me ook lastig om dat in te pakken :\

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 22:29

Helpt een masker niet? Hier hebben ze allemaal een vliegenmasker, niet alleen de eczemer. Maar zijn dat echt schuurplekken? Het ziet er vreemd uit vind ik.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 22:30

Zo de knetter. Zo erg us het bij mijn pony nooit geweest. Zelfs niet toen ik Het niet onder controle had.

Heeft dit beestje een kap op ? Dat hoop ik toch wel

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 22:38

Het is inderdaad vreselijk bij hem. Hij schuurt zich zo erg tegen zijn maatje zijn kont open.
Ik heb al tig maskers geprobeerd inmiddels, alleen ze gaan en snel kapot en ze trekken ze bij elkaar hun hoofd af. Ben nu bezig om het masker vast te maken aan de deken, maar hopelijk houden ze het dan langer vol.
Ik smeer me ook suf met sudocreme en paardenlotion, maar smeren werkt sowieso niet afdoende. Derfen heeft hij een hekel aan dus dat krijg ik er niet op.
Ik heb een paar keer gevraagd om ervaringen met een goed stevig masker bijv. het Boett masker, maar volgens mij weinig ervaringen mee.
Heb de RSIH mee geleverde kap geprobeerd, de RSIH Vamoose Fly mask plus, een andere weet de naam niet en inmiddels één van Agradi, maar deze ligt op het moment in twee stukken. De RSIH meegeleverde kap bleef nog het beste zitten, maar ging bij de oren kapot plus hij kreeg er onder jeuk op het bonte gedeelte was het helemaal schraal en open, nog erger dan dit. Dus moet een lang masker hebben wat wel blijft zitten en ook sloopproof hebben. Ik hou me nog steeds aanbevolen voor suggesties, want het werkt zo niet. Had ik net die kap van Agradi en werd het hoofd mooi rustig ligt die in twee stukken :(

Ik baal er ook zo van en het liefst zeg ik nog vandaag zoek ik een plekje aan de kust, maar dan geld het wel voor beide, want die twee maatjes trek ik niet uit elkaar en dat is niet te doen. Vanaf volgend jaar gaan ze in ieder geval niet meer op gras, hoop echt dat het beter helpt, want dit is zo ontzettend sneu :(

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 22:42

Helemaal afsponsen met azijnoplossing (3 kopjes in een emmer lauwwarm water) of met dettoloplossing al geprobeerd?
Daarna dik insmeren met sudocreme en cocosolie of uierzalf.

Niet voor dagelijks gebruik maar om de huid even te resetten en het rustig te krijgen is het een goed noodmiddel.
Scheelt mij enorm veel in kapotgeschuurde dekens.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 23:09

Ik heb maskers van sectolin, zijn echt heel fijn. Vallen qua maat wel groot.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 23:48

Ik zou hem een sleezy omdoen, dan zijn de hals en het hoofd allebei ingepakt.

Mijn cob, die geen excemer is, heeft vorige week in 1 nacht een heel stuk manen afgeschuurd.
Hij heeft eigenlijk al een jaar of 3 niet geschuurd en ook geen dekens opgehad en dat ging heel goed en nu in 1 keer zijn manen weg, snap er niks van.
Aan zijn staart heeft hij trouwens nog niks geschuurd.
Afbeelding

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 07:27

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 08:11

Wat een sneu halfjes hoofd, lijkt op de liezen van mijn paard.

Ik smeer nu vanaf vrijdag 2x daags hydrocortiderm en gisteren vond ik voor het eerst de plekken wat rustiger. Hoop zo dat dit werkt en we niet hoeven te spuiten met corticosteroïden.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 08:33

tiwi1969 schreef:
Gisteren heb ik dit onderzoek gelezen:
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/3 ... 001_AC.pdf

Het is een literatuur studie maar bevalt wel veel nuttige informatie die soms wat erg medisch geschreven is. De schrijver vergelijkt diverse behandel methoden en middelen.
Opvallend vond ik zijn opvatting over het voorkomen van steken door de huid erg vet te houden, waarbij hij in de product vergelijking erg positief is over uierzalf.

Leuke info!
En duidelijke conclusie, muggen weren is t enige wat helpt :(

Het is hier momenteel heel erg met de mugjes. Ik zie er duizenden 's avonds en ook nog tot laat in de ochtend. Paard staat helemaal ingepakt en dat gaat goed......
Ben nog steeds heel erg tevreden met de hoofdkap van IR, besteld bij Agradi. Kost net iets van 12,-, nog steeds niet kapot en blijft gewoon zitten. En geen jeuk aan het gezicht. De moeite waard om te proberen Faniek.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:40

Thanks voor alle tips! Het allerliefst wil ik een masker, omdat hij steeds schuwer wordt door het aan zijn hoofd gesmeer. Een masker laat hij ook makkelijker toe.
@ Amie1965
Ik heb gezocht en gezocht.
Welke bedoel je? Ik had nu deze die an sich ook prima werk leverde, maar dus in twee stukken ligt:
http://www.agradi.nl/kerbl-vliegenmaske ... s-pony.htm

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:27

Onze merrie zag er begin de zomer ook zo slecht uit Faniek, wij hebben het in deze acute fase ingesmeerd met groene leem, zo konden ook de vliegen niet bij de open 'wondjes' , die gaan daar allemaal op zitten namelijk en toen alles mooi droog was hebben we derfen gesmeerd.

Ik lees hier altijd wel mee maar meestal niks nuttigs toe te voegen overigens ;)
Hier gaat ze overigens goed op bietenpulp , een klein beetje fiberforce , de RSIH en derfen, ze kwam bij ons vol van frustratie van de jeuk , ze trapte zelfs als je haar huid nog maar aanraakte een paar maanden terug, ze stond namelijk in belgisch limburg, heel bosrijk gebied , zonder deken.
Nu is ze zo goed als jeukvrij en begint ook steeds rustiger te worden en trappen doet ze niet meer gelukkig :)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:59

Iemand nog enig idee van m'n eerder gestelde vraag? En dan ff update over de skin calmin, het doet niets meer dan beetje helend en verzachtend werken, het gaat niet de jeuk en ontstaan van nieuwe wondjes tegen. Spray en shampoo is fijn spul maar doet niets meer dan een willekeurige vliegenspray en jeukstillende shampoo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:18

Mijn ervaring is dat die bultjes wel degelijk van allergie komen en niet van de deken.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:45

Wat sneu voor de haflinger. Lijkt me dat je daar echt moedeloos van wordt.
Misschien ben je al het gesmeer wel beu, maar heb je honingzalf/mesitran al eens geprobeerd? Bij mijn paard werkt het super, maar die heeft het lang niet zo erg als die van jou.

Ze heeft wel veel jeuk :( Het hele seizoen heeft ze niet zoveel jeuk gehad als nu. Ze had een mooie staart, maar daar blijft niet veel van over als ze zo door gaat.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:49

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 14:11

Dat masker heb ik ook, zit perfect :j . Ik heb alleen het vliegengordijn voor de ogen eraf gehaald zodat dat open is zeg maar, vind ik fijner.
Maar als paard het hele hoofd open jeukt zou ik het laten zitten

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:54

Kan je die makkelijk vast maken aan de deken? Omdat ik zo op de foto geen bevestiging zie?
En schuift het andere gedeelte niet makkelijk voor de ogen? Dat had ik met die andere maskers met 2 van die ooggaten dat die zo verschoof dat die schots en scheef zat. En is die op de oren ook fijn genoeg qua maas? Ow ja en het klittenband gaat hier nooit los, maar ze trekken hem gewoon zo van elkaars hoofd af dus ik weet niet of ze dat bij deze niet doen.

Ik zag ook nog de tip voor een sleeve over hoofd en manen, maar helaas moet hij wel volledig ingepakt worden, want hij schuurt zelfs zijn rug kapot zonder deken :(

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:58

Dat was ookal mijn gedachte, als het masker en de deken zoveel ruimte bij de nek bloot laat is het totaal niet geschikt.

Ik heb nu de RSIH, oren door de gaten en dan het Rambo Famoose masker (grootste maat past goed bij mijn vrij grove Groninger merrie) eroverheen. Zo zit alles bedekt. Extra buikflap aan de RSIH singels gemaakt omdat hij niet helemaal sluit aan de onderkant. En toch blijven er randen over waar de knutten dan hun kans schoon zien...

Toch nog maar eens verder knutselen of ik geen borst-buikflap kan maken aan de singel die dan naar voren naar de ring van de sluiting loopt om zo nog meer te beschermen.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:11

Faniek schreef:
Kan je die makkelijk vast maken aan de deken? Omdat ik zo op de foto geen bevestiging zie?
En schuift het andere gedeelte niet makkelijk voor de ogen? Dat had ik met die andere maskers met 2 van die ooggaten dat die zo verschoof dat die schots en scheef zat. En is die op de oren ook fijn genoeg qua maas? Ow ja en het klittenband gaat hier nooit los, maar ze trekken hem gewoon zo van elkaars hoofd af dus ik weet niet of ze dat bij deze niet doen.

Ik zag ook nog de tip voor een sleeve over hoofd en manen, maar helaas moet hij wel volledig ingepakt worden, want hij schuurt zelfs zijn rug kapot zonder deken :(

Ik heb voor mijn haflinger ook zo'n kap met '2 ooggaten', van premiere. En daar heb ik de gaten als één gat vermaakt en de sliertjes ook er af gehaald (en dan doe ik er gewoon een los vliegenmasker overheen als er veel vliegen zijn.) maar die blijft keurig zitten, alleen zijn oren floepen er soms uit. Maar daar zit ook een verlengd stuk hals aan, met een bevestiging voor aan de deken op de schoft en 3 bevestigingen voor aan de uiteindes van de hals aan de kap te maken. Echt ideaal vind ik hem...
Kijk, zo:
Afbeelding

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:24

Thanks voor het meedenken weer. De RSIH oren gaan ook eruit dus dat werkt helaas niet.
Bovenstaande is een idee maar de wondjes zitten ook helemaal om zijn ogen en weer een gewoon vliegenmasker zal die af krijgen. Toch heb ik nog 2 van die sliertjes maskers liggen dus ik ga er eens mee prutsen.
Boett masker lijkt me ook nog steeds een goed idee, maar zo prijzig en als dat dan niet werkt vind ik het zo zonde. Als ik nou wist dat, dat werkte was de keus snel gemaakt :D