[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:03

En ja hoor, mijn vermoedens klopte als een bus ;)
Madam dus ingevlochten en de eczeemdeken uit de kast getrokken.
Zoals altijd stak ze weer gewillig d'r hoofdje erdoor.
Vanaf nu dus geen bloot meer voor ons :D

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:07

Ik heb daarstraks zyta ook ingevlochten, deken had ze gisteren op. Ze rolt en schud zich veel te veel naar mijn zin ;) Ik zie niets, maar ik denk dat zij wel wat voelt :D Ze hangt gewoon VOL met schilfers, dat wordt dus elke dag goed borstelen!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:20

Kkkaren schreef:
Iemand ervaring met Derfen?

Derfen
Derfen is een lotion die gebruikt wordt om jeuk veroorzaakt door zomereczeem, mok en parasieten bij paarden te voorkomen. De verzorgende werking herstelt de huid van paarden. Op insecten en parasieten heeft het een afwerende werking. Het product is 100% plantaardig.
Er zijn verschillende manieren om Derfen te gebruiken, afhankelijk van de reden waarvoor je Derfen gebruikt.

Bij overlast van parasieten en insecten kan Derfen onverdund op de huid worden gesmeerd en ingewreven. Aanbevolen wordt hiervoor plastic handschoenen te gebruiken vanwege de overheersende geur van Derfen. Derfen hoeft alleen op de plek te worden gebruikt waar het paard last heeft. Sommige parasieten blijven in de buurt van de nek en het hoofd. Het is dan niet nodig om het paard in zijn geheel in te smeren. Behandeling begint met 1 x per 2 dagen insmeren. Na een week kan worden afgebouwd tot 1 x per week insmeren.

Bij zomereczeem kan Derfen op de plekken worden gesmeerd waar de jeuk is. Dit kan onverdund, maar ook als mengsel met vaseline. Voor onverdund gebruik een beetje op de hand doen en inwrijven (met handschoen). Bij plekken die moeilijker bereikbaar zijn (bv. In de manenkam) kan eventueel een spuitje worden gebruikt om het tussen de manen te krijgen. De hoeveelheid behandelingen hangt af van de mate van overlast voor het paard. Begin met om de dag dun insmeren. Na een aantal behandelingen zal de jeuk dermate afnemen dat 1 x per week voldoende is. Derfen verdwijnt niet door regen en hoeft na een regenbui dus niet extra te worden opgesmeerd.

Indien men Derfen op vlakke stukken wil gebruiken (billen, flank) kan er ook gemengd worden met Vaseline. Dit kan handig zijn om een groter vlak uit te smeren. 1 op 1 mengen in een kommetje en dan opbrengen is de eenvoudigste wijze van aanbrengen.1 x per week is over het algemeen voldoende, al kan ook hier worden begonnen met om de dag insmeren.

Bron: http://www.atorka.nl/ij-artikel.php?art ... erm=DERFEN
en meer info op: http://www.zomereczeem.info/004.htm

op 't ijslanderforum staat er meer over dit product en de ervaringen ervan. Zit nu op 't werk dus kan 't even niet opzoeken. Maar misschien dat je zo al een eindje komt :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:25

Nog bedankt voor de leuke reacties op de foto's van Nilay.
Helaas is Nilay ook begonnen met schuren. Het stelde niets voor. Maar er zaten wat haren goed door de war. Dat zegt genoeg. Hij heeft nu dus ook zijn exceemdeken om. Het was wel even uitvogelen hoe ik dat ding om moest doen. Maar het is gelukt. Ik heb er wel een 100 grams outdoordeken overheen gedaan. Hij stond tot vandaag onder 200 gram. Maar dat was hem overdag toch te veel. Ik hoop dat het nu met de exceemdeken en de 100 gram niet te warm is. Ik heb geen ongevoerde deken.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:25

Raar dat er nergens ingrediënten worden genoemd.
Ja, alleen dat het natuurlijk is, maar zelfs dat wil nog niet alles zeggen.

Die van mij heeft alleen de eczeemdeken op.
Stond al goed een week denk ik naakt.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:37

Heb even terug gezocht in mijn berichten van vorig jaar.
15 april 2009 sprak ik mijn vermoeden uit dat ze de volgende dag zou gaan schuren.
16 april deelde ik mee dat mijn vermoedens inderdaad klopten en de deken erop ging.

Gister 17 maart 2010 sprak ik mijn vermoeden uit dat ze vandaag zou beginnen.
En wederom trof ik haar vandaag aan in de staat van dat ze een deken op moest.

Wel toevallig dat het de 2e keer is dat het zo liep.

Dit jaar overigens wel eerder.
Ik vermoed dan ook dat de zon de boosdoener is (heb ik al jaren dat vermoeden), want met warme temperaturen zonder zon is er niets aan het handje.
Zodra de zon erbij komt, gaat het vaak mis.

Afijn, niets aan te doen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:50

@opisop_shop: ja maar welke deken moet ik dan hebben voor hem. hij heeft een equtheme gehad een eczeemdeken is zo'n bruine vond hij ook niet fijn.

gister toch zn eczeemdeken ogpedaan en regendeken erover. savonds was hij best koud eronder dus nog fleecedeken ertussen gedaan. vandaag fleece eraf maar hij had al aardig veel kriebels en barste ook van de muggen.zelfs in de stal

lientje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:11

wij gebruiken zon spray bij 1 merrie op de staart, fenolof.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:14

Oh oh oh wat was het lekker weer vanmiddag!
Maar pfoe! De knuts komen echt met bosjes de grond uit. Ik heb in de buitenbak gereden, maar ik ben tijdens het uitstappen toch maar snel naar de binnenbak gevlucht! Wat een vieze beesten zitten er bij ons toch.

ikenindi welk merk eczeemdeken heb je nu?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:46

[ITP] Zyta, zomereczemer 2 jaar geleden en nu!

zyta nu

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vorig jaar toch een stuk verloren omdat ik de bucas buzz off had gebruikt tot juni en te laat gezien dat dat deken niet voldeed, dus toch wat cm'ers verloren. Maar ze groeien als kool, dus dit jaar zet ik alles op alles om het zo mooi mogelijk te houden :D

Zou dringend eens moeten bijknippen, maar vind het zo zonde!!!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:50

toevallig iemand uit belgië die ook drainage compositum wilt bestellen? Of iemand die dicht bij de grens van België woont waarmee ik het kan bestellen? Heb net even op de site van de paardendrogist gekeken en de verzendkosten zijn de helft van de kostprijs van het flesje. Maakt op zich niet uit, maar elke euro die een mens kan sparen is handig he :D

Of iemand een adresje uit belgië? Google zegt niet veel...

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:53

Mijn paardje heeft vandaag overdag heerlijk bloot gestaan. Voor het eerst weer sinds de winter. Vanavond zag ik wel al heel veel muggen (bleh) maar van die dikke. Ongelooflijk na zo'n winter dacht dat ze wel allemaal doodgevroren zouden zijn.........
Maar het goede nieuws nog geen enkel teken van geschuur. Dus ze staat nu weer onder een 100 grams regendeken. Heb de SIH wel al klaar liggen geen idee hoe lang ik dit red ;-)

LiZe_oRioN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:07

Was vanmorgen bij mn pony en ik voelde dat zn manenkam alweer erg dik en hard was.. maar ik dacht..dit kan niet! Toch maar ff hier gekeken en zie dat er al meerdere bezig zijn met eczeemdekens dus morgenvroeg gaat meteen de hoody er weer op!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:13

Mijn pony staat ook nog zonder eczeemdeken.
Ze heeft nog niets geschuurd (afkloppen) en jeukt helemaal niet oid.
Ga deze wel even een nieuwe eczeemdeken halen, maar ik wil
het nog zo lang mogelijk uitstellen.. :o

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:16

je kan het bij superhorse in breda halen weet niet of dat beetje in de buurt is voor je.
chipieke schreef:
toevallig iemand uit belgië die ook drainage compositum wilt bestellen? Of iemand die dicht bij de grens van België woont waarmee ik het kan bestellen? Heb net even op de site van de paardendrogist gekeken en de verzendkosten zijn de helft van de kostprijs van het flesje. Maakt op zich niet uit, maar elke euro die een mens kan sparen is handig he :D

Of iemand een adresje uit belgië? Google zegt niet veel...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:18

die van mij schuurt en jeukt ook nog niet, maar ze geniet veel te veel van krabben naar mijn zin en de manenkam stond al vrij dik, liever voorkomen dan genezen :D

@ikke20: is een klein uurtje rijden, is eventueel nog te doen, maar zou er deze week nog mee willen beginnen en geraak dus niet op 1,2,3 in breda.

Toch bedankt voor de tip :D

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:25

oke is er nergens een ruitershop in de buurt die het verkoopt?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:34

Ik heb 2 friezen met exceem, eentje heel licht en eentje heel erg maar ze hebben beiden nog nergens last van. Ik hou het goed in de gaten (paarden staan aan huis) en als ik een vliegje zie gaan de exceemdekens meteen op. Maar tot nu toe kunnen ze lekker even zonder dekens in het zonnetje lopen. Ook wel eens fijn voor ze.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:44

@chipieke : Neem anders even contact op met de groene os (=producent) die moet vast weten welke verkooppunten er bij jouw in de buurt zitten.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:55

LiZe_oRioN schreef:
Was vanmorgen bij mn pony en ik voelde dat zn manenkam alweer erg dik en hard was.. maar ik dacht..dit kan niet! Toch maar ff hier gekeken en zie dat er al meerdere bezig zijn met eczeemdekens dus morgenvroeg gaat meteen de hoody er weer op!

Yep, hier begint het ook weer..zo enorm vroeg al..baal als een stekker...ze ontsnapt steeds naar de zomerweide en ja, daar staat gras..het zijn niet de mugjes hier die haar nu laten schuren, maar dat funeste gras..furminator doet zn best en dan snel die deken weer om..vh weekend wordt het snachts boven de 8 graden!!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:47

Annetje schreef:
ikenindi welk merk eczeemdeken heb je nu?

van agradi de blauwe. merk weet ik niet eens...

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:13

Die van mij heeft sinds gister ook weer zn eczeemdekentje op..

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:15

amber2202 schreef:
Die van mij heeft sinds gister ook weer zn eczeemdekentje op..

ik heb nu 1 van epplejeck.. daarvoor had ik "eigen merk" van mr. Ed...
deze van epplejeck is wel sterker .. zitten nogal dekenslopers bij mijn paardje in de groep..
komend jaar zal ik weer nieuwe moeten halen.. achh.. zo blijf je bezig he :P

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:00

de nijne heeft hem dinsdag op gekregen + haar hoofdkap.
is van premiere. trip vind het allemaal best.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:02

Ik spring hier even tussen met een vraag.
Hoeveel prijsvermindering geeft zomerexceem?
Is een paard bijna niets meer waard of valt dat mee?