gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

espritje

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:03

Ik heb net een mail gestuurd naar simicur, hopelijk heb ik morgen antwoord. Dan kan ik de knoop doorhakken en gaan bestellen. Dank je wel voor het mee denken. Ik neig nu inderdaad naar die opkikker en dan voor de rug puur spier, dat was het advies van de paardendrogist.
het blijft lastig, ik wil haar ook niet zomaar even volstoppen met iets.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:01

Je hebt gelijk hoor, het heeft geen zin om nu ineens allerlei supplementen te gaan gebruiken. Ik denk dat je een goed advies hebt gekregen hoor.

ossie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 00:02

Hallo Espritje,
Vermoedelijk heeft je paard bij het bestrijden van de bloedworm = massaal vrijkomen larven uit de damwand, darmschade (wond)opgelopen. Daardoor kon ze niet goed haar voedingsstoffen uit het voer halen en is ze zo afgevallen icm pijn en stress van de wond en waarschijnlijk blijft ze daarom ook nog steeds gevoelig op de rug.

Dus waarmee je je paard kan helpen is een goed vitaminen en mineralen supplement, en met goed bedoel ik goed opneembaar en hoog gedoseerd. En de darm pH in de darmen verhogen ( verzuurde darminhoud houdt een ontstekingssituatie van de darmwand in stand).

En om toch een advies te geven van producten die je daarvoor kan inzetten. Met een combinatie van de balancer en basic hebben we goede resultaten behaald bij soortgelijke gevallen.
Succes!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:34

Wat een interessant topic! Gezien mijn opleiding probeer ik hier ook wat mee te praten want dit soort zaken moet ik straks redelijk vlekkeloos kunnen interpreteren. :+ Verbeter mij dus gerust als ik fout ga.

ninne1 schreef:
Hallo,

zou iemand mij hier wat meer over kunnen vertellen?
Heb alleen de waardes gepakt die te hoog of te laag zijn.

alpha-1 globulin (%) 3.1 -- 3.2 - 5.0 %
alpha-2 globulin (%) 6.6 -- 9.5 - 13.5 %
beta-2 globulin (%) 11.9 ++ 4.0 - 9.2 %
alpha-2 globulin (abs.) 3.8 -- 5.2 - 10.1 g/l
beta-2 globulin (abs.) 6.9 ++ 2.2 - 6.9 g/l
Monocytes (absolute) 477 ++ 40 - 400 /ul

Monocytes 8 + 0 - 5 %
Eosinophils 5 + 0 - 4 %
MCHC 37 + 31 - 36 g/dl

CK 273 + < 260 U/l

Alvast bedankt!!

De mono's en eo's geven aan dat er een infectie gaande is. De MCHC (mean cell hemoglobin concentration) ofwel de concentratie van hemoglobine per rode bloedcel is ook licht verhoogd, deze cellen zijn dus wat voller gevuld dan normaal. Humaan (en veterinair dacht ik) kan dit duiden op immunologische problemen. De rest qua globulines en CK zal ik moeten opzoeken.

Of weet je, gezien de datum dat je dit poste, zelf ook al meer?

[edit] De CK's gevonden dankzij een ander bericht hier ([MD] gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben):

freeride schreef:
Die verhoogde CK komt niet door de spanning van het bloedtrekken zoals elelpel zegt, dat is onzin. de ck's zijn verhoogd doordat er suikers in zijn sieren niet gebruikt kunnen worden, en daardoor verzuurd ie. dat die ck's verhoogd zijn ondanks het geweekte hooi vind ik niet geruststellend, maar juist alarmerend. kan samen met het hogere glucosegehalte suikerovergevoeligheid zijn, of spierbevangenheid. elelpel, de minste verhoging van CK is wel belangrijk, mijn merrie zit altijd goed tenzij ze een pssm aanval heeft, dan kun je er liters spierontspanners inspuiten, dagen later zit ze nog rond de 600. er wordt altijd zo gemakkelijk gedaan over ck waarden, ook door dierenartsen.

En hier iets over de glubulines (Ibbel @ [MD] gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben):

Ibbel schreef:
Laag alfa globuline is geen probleem, alleen hoge waardes zeggen iets over allergieen etc.
Hoog beta globuline betekent nog steeds wormbesmetting waarschijnlijk, vooral in combinatie met laag erythrocyten, laag hemoglobine en laag hematokriet. Je paard heeft in ieder geval een fikse bloedarmoede. Zwaar werken zou ik voorlopig zeker niet doen, dan kan sowieso een lichte bloedarmoede veroorzaken. Ik zou een ijzerpreparaat gaan geven, bv RedCell

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:02

magda_90 schreef:
Wat een interessant topic! Gezien mijn opleiding probeer ik hier ook wat mee te praten want dit soort zaken moet ik straks redelijk vlekkeloos kunnen interpreteren. :+ Verbeter mij dus gerust als ik fout ga.

ninne1 schreef:
Hallo,

zou iemand mij hier wat meer over kunnen vertellen?
Heb alleen de waardes gepakt die te hoog of te laag zijn.

alpha-1 globulin (%) 3.1 -- 3.2 - 5.0 %
alpha-2 globulin (%) 6.6 -- 9.5 - 13.5 %
beta-2 globulin (%) 11.9 ++ 4.0 - 9.2 %
alpha-2 globulin (abs.) 3.8 -- 5.2 - 10.1 g/l
beta-2 globulin (abs.) 6.9 ++ 2.2 - 6.9 g/l
Monocytes (absolute) 477 ++ 40 - 400 /ul

Monocytes 8 + 0 - 5 %
Eosinophils 5 + 0 - 4 %
MCHC 37 + 31 - 36 g/dl

CK 273 + < 260 U/l

Alvast bedankt!!

De mono's en eo's geven aan dat er een infectie gaande is. De MCHC (mean cell hemoglobin concentration) ofwel de concentratie van hemoglobine per rode bloedcel is ook licht verhoogd, deze cellen zijn dus wat voller gevuld dan normaal. Humaan (en veterinair dacht ik) kan dit duiden op immunologische problemen. De rest qua globulines en CK zal ik moeten opzoeken.

Of weet je, gezien de datum dat je dit poste, zelf ook al meer?

[edit] De CK's gevonden dankzij een ander bericht hier ([MD] gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben):

freeride schreef:
Die verhoogde CK komt niet door de spanning van het bloedtrekken zoals elelpel zegt, dat is onzin. de ck's zijn verhoogd doordat er suikers in zijn sieren niet gebruikt kunnen worden, en daardoor verzuurd ie. dat die ck's verhoogd zijn ondanks het geweekte hooi vind ik niet geruststellend, maar juist alarmerend. kan samen met het hogere glucosegehalte suikerovergevoeligheid zijn, of spierbevangenheid. elelpel, de minste verhoging van CK is wel belangrijk, mijn merrie zit altijd goed tenzij ze een pssm aanval heeft, dan kun je er liters spierontspanners inspuiten, dagen later zit ze nog rond de 600. er wordt altijd zo gemakkelijk gedaan over ck waarden, ook door dierenartsen.

En hier iets over de glubulines (Ibbel @ [MD] gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben):

Ibbel schreef:
Laag alfa globuline is geen probleem, alleen hoge waardes zeggen iets over allergieen etc.
Hoog beta globuline betekent nog steeds wormbesmetting waarschijnlijk, vooral in combinatie met laag erythrocyten, laag hemoglobine en laag hematokriet. Je paard heeft in ieder geval een fikse bloedarmoede. Zwaar werken zou ik voorlopig zeker niet doen, dan kan sowieso een lichte bloedarmoede veroorzaken. Ik zou een ijzerpreparaat gaan geven, bv RedCell

Dankje Magda_90!
Het onderzoek is idd al van een tijdje geleden.
Ik had dit antwoord van de dierenarts gehad, maar vindt het interessant wat andere mensen van de uitslag vinden.

Ik zal een aantal waardes met je doorlopen.
het totaal eiwit en de uitsplitsing in albumine, alfa, beta en gamma eiwitten zegt iets over een evt ontsteking, echter omdat het totaal eiwitgehalte OK is en de andere waardes maar zeer geringe afwijkingen vertonen biedt dit geen houvast.
Vervolgens beoordelen we de leverfunctie via de enzymen LDH, GGT en het bilirubine gehalte, zoals je ziet is deze OK (verhoging bilirubine is te gering)
Ook de nierfunctie is in orde (ureum, kreatinine).

Ook het leucocytengehalte zegt iets over een evt ontsteking, dus niet aan de orde.

Rode bloedbeeld ook OK (Erythrocyten, HB-gehalte).

De eosinofielen en monocyten zeggen ons bij een paard niet zoveel dus worden niet beoordeeld.

Vervolgens komen de mineralen en sporelementen die ook allemaal in orde zijn (sodium = natrium en potassium = kalium).

Wat mij betreft is je paard volkomen gezond.

Dus heb na dit antwoord er verder niet meer in verdiept tot ik dit topic tegen kwam.
Als je de volledige uitslag wilt zien kan ik deze wel plaatsen.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:50

Ik kom hier ook maar even binnenvallen, omdat ik de indruk heb dat er hier toch wel mensen zitten, die weten waarover ze spreken.

Kan iemand wat uitleg geven bij volgende waarden :

Lever-galwegen
Bilirubine totaal 1.1 (referentie 0.5 - 2.0)
Bilirubine direct 0.5 (referntie 0.2 - 0.5)
Galzuren <5 (referentie <12)
AST (GOT) 530 (referentie < 385)
LDH 321 (referentie <600)
Gamma-GT 137 (referentie < 30)
Alkalische fosfatase 169 (referentie <250)
GLDH 14 (referentie <8)

Glucose 74 (referentie 80 - 120)
Insuline 19 (referentie 10 - 30)

Ik heb de afwijkende waarden in vet gezet.

Bijkomende info :
paardje heeft sinds eind januari hoefbevangenheid (gehad) en krijgt sindsdien ook sedochol (wat net goed zou zijn voor de lever, dacht ik).

olivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:43

Bij deze zou ik ook graag de bloedwaarden van mijn pony willen laten zien.. Het is een 6 jarige B pony merrie.
Ik besef mij goed dat het geen hele vreemde uitslagen zijn, maar in combinatie met de symptomen vind ik het toch erg vreemd en weet ik niet goed wat ik er mee moet.

De reden dat ik een bloed onderzoek heb laten doen komen voort uit enkele voor mij verwarrende symptomen. Hier op een rijtje:
Extreem veel drinken en dus ook urineren.
Onder het gehele lichaam wondjes en bulten.
Een stramme achterhand.
Af en aan pulsaties in de koten van alle vier de benen.
En veel gapen de laatste tijd.

MCH TE HOOG haar waarde was 19 normale waarde ligt tussen de 14 - 18
MCHC TE HOOG haar waarde was 37 normale waarde ligt tussen de 33 - 36
Lymfocyten TE HOOG haar waarde was 46 normale waarde ligt tussen de 20 - 45
Eosinofielen TE HOOG haar waarde was 5 normale waarde is <4
Lymfocyten tot. TE HOOG haar waarde was 4.1 normale waarde ligt tussen de 1.4 - 3.9
Ijzer TE HOOG haar waarde was 228 normale waarde ligt tussen de 89 - 227
LDH TE HOOG haar waarde was 627 normale waarde is <600
Gamma-GT TE HOOG haar waarde was 42 normale waarde is < 30
Alfa-2 glob. TE HOOG haar waarde was 16.3 normale waarde ligt tussen de 10 - 16
Beta glob. TE LAAG haar waarde was 10.1 normale waarde ligt tussen de 12 - 23
Gamma glob. TE HOOG haar waarde is 25.5 normale waarde ligt tussen de 11 - 22
conc TE HOOG haar waarde is 1.7 normale waarde ligt tussen de 0.6 - 1.5

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:02

Wat vond de dierenarts van de uitslag?
De afwijkingen zijn zo minimaal, dat is niet meteen een afwijking.

Alleen de gamma-gt waarden vind ik afwijkend en de gamma-glob.

olivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:16

DA vond niets afwijkends aan hele uitslag, ik zelf besef ook heel goed dat het minimale verschillen zijn, maar maak me vooral zorgen over het vele drinken / urineren, dat ik mij n.a.v. jou reactie nu eigenlijk ook afvraag ; wat voor verschil in waarde er nodig is om afwijkend te zijn?

De dierenarts vond inderdaad niks afwijkend aan de hele uitslag, zelf besef ik dan ook goed dat het minimale verschillen zijn.. Maar ik maak mij vooral zorgen over het vele drinken en urineren, dat ik mij na aanleiding van jouw reactie ook afvraag; wat voor een verschil in waarde is er nodig om afwijkend te zijn. Immers de standaarden zijn niet voor niks bepaald?

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:38

Die normaal waarden zijn bepaald adhv honderden geteste paarden. Dat jouw paard dus net buiten die waardes valt zegt dus eigenlijk niks. Bij grote verschillen zegt het wel wat.

Als je terug kijkt maar uitslagen van anderen zul je zien dat sommige paarden waardes hebben van bijv 50 hoger. Dan moet je je wel zorgen gaan maken.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:46

Ibbel schreef:
Ondertussen reageer ik even:

De normaalwaardes staan tussen haakjes. Dus dat is 'normaal'.

Hoe wordt die norm nu bepaalt? Van een paar duizend (op het oog) gezonde paarden wordt een aantal keren bloed afgenomen. Die waarden worden gemiddeld, en er wordt een standaard deviatie bepaald. Die gemiddelden plus die standaarddeviatie bepalen de normaalwaarden van bv hemoglobine, of natrium, of om het even welke waarde in het bloed. Dát is dus het uitgangspunt voor: 'wat is normaal'. Het is dus geen vergelijking met je eigen paard, maar met een paar duizend onbekende andere paarden, van verschillende rassen en leeftijden (veulens en jonge paarden uitgesloten).

Bij mensen werkt het precies hetzelfde, waarbij overigens ook rekening gehouden wordt met geslacht, leeftijd en ras. Voor kinderen gelden andere normaalwaardes dan voor volwassenen, voor vrouwen andere dan voor mannen, en voor blanken andere dan voor aziaten. Bij paarden zal dat ongetwijfeld allemaal iets minder verfijnd zijn uitgezocht (er is weinig tot geen economisch belang bij), dus als een waarde een tikkie onder of boven 'normaal' is, is dat als er verder geen klinische symptomen zijn, geen enkele reden tot ongerustheid.

Dus dat is de reden dat een DA zegt: alles is normaal, oftewel alles valt binnen de grenzen die bepaald zijn voor wat als normaal mag worden gezien. Die grenzen kunnen voor jouw specifieke paard dus best anders zijn, maar dat is niet (en nooit) uit te zoeken.

Even deze post van pagina 1, is misschien wat duidelijker.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:55

olivia schreef:
DA vond niets afwijkends aan hele uitslag, ik zelf besef ook heel goed dat het minimale verschillen zijn, maar maak me vooral zorgen over het vele drinken / urineren, dat ik mij n.a.v. jou reactie nu eigenlijk ook afvraag ; wat voor verschil in waarde er nodig is om afwijkend te zijn?

De dierenarts vond inderdaad niks afwijkend aan de hele uitslag, zelf besef ik dan ook goed dat het minimale verschillen zijn.. Maar ik maak mij vooral zorgen over het vele drinken en urineren, dat ik mij na aanleiding van jouw reactie ook afvraag; wat voor een verschil in waarde is er nodig om afwijkend te zijn. Immers de standaarden zijn niet voor niks bepaald?

Ik maak me ook zorgen om het vele drinken en plassen in combinatie met de pulsaties in de 4 koten.
Hoe oud is je paardje?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:38

Sorry dat ik zo binnen kom vallen. :o Ik werd verwezen naar dit topic.

Mijn paard is momenteel ziek en het lijkt steeds erger te worden. Vorige week is de dierenarts voor het eerst geweest. Ze werd al een tijdje steeds slomer met rijden en kwam niet los de eerste 15 minuten. Daarna werd het meestal beter, dus eerst viel het nog niet zo op. Vorige week dinsdag kreeg ze na het longeren haar adem niet meer terug. We dachten dat het misschien door het weer kwam, maar andere jaren was dit ook nooit een probleem. Vorige week woensdag kwam de zadelmaker en moesten we even rijden, maar ze wilde nauwelijks aandraven. Ook had ze ineens een bruine/zwarte tong. Dat hadden we nog nooit eerder gezien en we hebben diezelfde dag nog de dierenarts laten komen en bloed laten prikken. Aan het eind van de middag belde de dierenarts met de uitslag. Hij heeft niet specifiek gezegd wat het was, alleen dat we vitaminen en sporenelementen moesten voeren. Dit doen we door Haemolytan (van de DA) te geven en MaxH. Ook heeft de dierenarts haar meteen een vitaminespuit gegeven toen hij er was.

De dag daarna hebben we bij de dierenarts een uitdraai van haar bloedwaardes gevraagd.
Hematocriet, erythrocyten en hemoglobine zijn te laag.
RDW% en LDH zijn te hoog.
LDH is eigenlijk de enige uitschieter, dit is 1776, terwijl het maximaal 412 zou mogen zijn. De andere waardes zijn allemaal net buiten de marge.

We zijn nu 9 dagen verder en ze is nu nog slechter. Haar ogen staan duf, ze wilde vandaag haar stal niet uit en met poetsen liep ze achteruit. Ook zoekt ze geen aandacht meer zoals anders. Ik heb met haar gestapt en haar vervolgens in de longeerring even aan laten draven, maar er gebeurde verder niks. Ze deed het wel, maar schoorvoetend.

De dierenarts is op dit moment niet bereikbaar. Heeft iemand misschien een idee wat het kan zijn? Zien we iets over het hoofd? De dierenarts had gezegd dat we binnen enkele dagen verbetering zouden moeten zien, maar het wordt steeds slechter.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-05-13 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek foto verwijderd

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 12:43

Hier even snel een reactie, heb zelf een pony gehad met afwijkend rood bloedbeeld. Het lijkt erop, dat jouw paard lichte bloedarmoede heeft( rodebloedcellen en hb vallen mee, maar hematocriet is wel laag) omdat de mch waarde binnen de nirmaal waarde valt( geeft circulerende verbindng tussen ijzer en rode bloedcellen aan) zou je kunnen stellen dat ijzer tekort uitgesloten is en dat er een eventueel tekort aan rode bloedcellen is. Extra ijzer zou weinig zin hebben dan. Ik ben geen dierenarts, maar heb 9 maanden lang gedokterd met pown en vele bloedtappen gehad en ongeveer hetzelfde beeld, bespreek met dierenarts de toegevoegde waarde van toedienen vitamine en probeer oorzaken te achterhalen, blijf meedenken en allert, mijn pb staat open

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:15

Ondanks dat er al een tijdje niet gepost is in dit forum wil ik kijken of er medebokkers/-sters zijn die mij wat meer kunnen vertellen over de uitslagen van het bloedonderzoek van onze mini shetter, heb alleen de afwijkende waardes hieronder vermeld -->

alpha-1 globulin (%) 5.3 ++ 3.2 - 5.0 %
alpha-2 globulin (%) 14.5 ++ 9.5 - 13.5 %
beta-1 globulin (%) 14.8 ++ 4.9 - 10.7 %
gamma globulin (%) 8.9 -- 10.7 - 19.2 %
beta-1 globulin (abs.) 10.0 ++ 2.7 - 8.0 g/l
LDH 1320 + < 400 U/l
GGT 69 + < 30 U/l
CK 1059 + < 260 U/l
MCHC 37 + 31 - 36 g/dl
Segmented neutrophils 37 - 45 - 70 %
Lymphocytes 56 + 20 - 45 %
Lymphocytes (absolute) 4710 + 1500 - 4000 /ul
Monocytes (absolute) 430 + 40 - 400 /ul

Alvast bedankt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 19:29

even heel snel, maar lijkt mij dat die verkeerde alpha en beta globulines te maken kunnen hebben met een parasieten besmetting.
kan bloedworm zijn. :j
de verhoogde mono en lymfocyten kunnen verhoogd zijn door een virus, of ook door parasieten.
wat zegt de veearts er van?

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:51

Ik heb een uitslag van het bloed van Balou, die opnieuw is getest op Lyme.
Voor diegene die mijn uitslag willen lezen en hier op bokt willen zetten mogen mij een pb sturen, dan kan ik het jullie doorsturen.
Ik weet nl niet wat ik hier in dit topic moet vermelden van de uitslag.

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 03:24

hallo, hier ook een lijstje bloedwaarden van mijn paard, werd afgelopen week ineens flink ziek met hoge koorts, kreeg na een dag gele slijmvliezen. lusteloos, geen eetlust.
heeft koorstremmers gehad, vitaminespuiten, is nu nog aan de cubarmix, pijnstillers/ontstekingsremmers, hippochol. stond vandaag ineens met dikke benen. is nu wel koortsvrij.
* bij afwijkende waardes (eerste getal is haar uitslag, getallen ernaast zijn de waardes die het moeten zijn)

Hemolyse index
Analyzer−UV/VIS
0,02 0 − 0,1*
mmol/L
Q01 Totaal eiwit
Analyzer−UV/VIS
74 60 − 90
g/L
Q01 Albumine CE
Cap.Elektroforese
37 24 − 36*
g/L
Q01 Alfa−globuline
Cap.Elektroforese
10 7 − 14
g/L
Q01 Beta−globuline
Cap.Elektroforese
17 8 − 18
g/L
Q01 Gamma−globuline
Cap.Elektroforese
9 6 − 19
g/L
Haptoglobine
Analyzer−UV/VIS
5,44 0 − 1,5*
g/L
Q01 Alkalische fosfatase
Analyzer−UV/VIS
221 95 − 195*
IU/L
Q01 AST (GOT)
Analyzer−UV/VIS
390 200 − 450
IU/L
Q01 CPK
Analyzer−UV/VIS
205 145 − 300
IU/L
Q01 gGT
Analyzer−UV/VIS
44 8 − 23*
IU/L
Q01 GLDH
Analyzer−UV/VIS
12,0 0 − 21
IU/L
Q01 LDH
Analyzer−UV/VIS
1096 350 − 925*
IU/L
Q01 Bilirubine totaal
Analyzer−UV/VIS
130 9 − 44*
mmol/L
Q01 Creatinine
Analyzer−UV/VIS
88 105 − 170*
μmol/L
Q01 Ureum
Analyzer−UV/VIS
3,5 5 − 8,4*
mmol/L
Calcium
Analyzer−UV/VIS
2,79 2,4 − 3,3
mmol/L
Q01 Chloride
ISE
100 96 − 107
mmol/L
Q01 Fosfaat
Analyzer−UV/VIS
0,5 0,8 − 1,8*
mmol/L
Q01 Kalium
ISE
4,6 3 − 5,8
mmol/L
Bijlage
: ONDERZOEKSRESULTATEN
Inzendnummer : 1000016665
Volgnummer : 1, EINDUITSLAG
Datum uitslag : 12/10/2013
Verzonden

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:04

Mandyke schreef:
Hier de bloeduitslag van de jaarlijkse check-up van mijn insulineresistente paardje.
Volgens de DA zijn de waarden die wat afwijken niets om me zorgen over te maken.
De insuline is vastgesteld op 35,7 terwijl de normaalwaarde tussen de 10,0 en 30,0 moet zitten, wel verhoogd maar voor een insulineresistent paard zou dit zeer goed moeten zijn.
Ik ben dus tevreden!

Hier alle waarden

HEMATOLOGIE
Bloedbeeld

Hemoglobine 13,0 ----- 11,0 - 17,0 g/dl
Hematocriet 37,8 ----- 30,0 - 46,0 %
Erytrocyten 7,31 ----- 6,00 - 10,00 milj/µl
MCV 51,7 ----- 37,0 - 50,0 fl
MCH 17,7 ----- 14,0 - 20,0 pg
MCHC 34,3 ----- 36,0 - 41,0 g/dl
RDW 17,8
Leukocyten 5810 ----- 5000 - 10000 /µl

Leukocytaire formule
Neutrofiele staven 0,0 ----- 0 - 1 %
Neutrofiele segmenten 55,4 ----- 45,0 - 78,0 %
Lymfocyten 39,4 ----- 25 - 50 %
Monocyten 3,7 ----- 0,0 - 6,0 %
Basofielen 0,4 ----- 0 - 2 %
Eosinofielen 1,1 ----- 0,0 - 4,0 %
Morfologie RBC/WBC/PLT normaal
Staafkernigen totaal 0 ----- < 360,00 /µl
Segmentkernigen totaal 3219 ----- 3000,00 - 7400,00 /µl
Lymfocyten totaal 2289 ----- 1500,00 - 4000,00 /µl
Monocyten totaal 215 ----- < 400,00 /µl
Basofielen totaal 23 ----- < 300 /µl
Eosinofielen totaal 64 ----- < 350 /µl

BIOCHEMIE
Nierfunctie

Ureum 37 ----- 18 - 38 mg/dl
Creatinine 1,28 ----- 1,00 - 1,82 mg/dl
Totaal eiwit 6,8 ----- 5,2 - 6,7 g/dl

Eiwitelektroforese
Albumine 46.5 ----- 31,4 - 46,0 %
Alfa-1 globulinen 4,7 ----- 3,5 - 5,3 %
Alfa-2 globulinen 11,4 ----- 13,0 - 23,4 %
Beta globulinen 18,4 ----- 11,8 - 22,2 %
Gamma globulinen 19,0 ----- 14,1 - 23,5 %
Besluit ----- geen specifieke afwijkingen

Lever - pancreas - hart - spier
Bilirubine totaal 1,59 ----- < 2,24 mg/dl
Transaminase AST (GOT) 311 ----- 155 - 375 U/l
Gamma-GT 19 ----- < 32 U/l
Alkalische fofatasen 108 ----- < 290 U/l
LDH 250 ----- 100 - 440 U/l
CK 198 ----- 87 - 289 U/l

Glucosemetabolisme
Glucose nuchter 74 ----- 62 - 134 mg/dl

Hormonologie - bloed
Insuline 35,7 ----- 10,0 - 30,0 mU/l

Terug bloed laten trekken bij mijn paard. Het resultaat was goed, geen bijzonderheden, en paardlief voelt zich ook goed de laatste tijd! Volgens de DA alles OK!
Ik vond echter wel dat haar waarden van vitamine E, selenium en misschien magnesium ook wel, wat aan de lage kant zitten.. Ik twijfel om een algemeen vitaminensuppl bij te geven..
Wat denken jullie aan de hand van onderstaande?
Paard staat 24/7 op een kaal land met grof ouder hooi (beperkt) en dagelijks 500gr pavo care4life (verdeeld over 2 porties)

HEMATOLOGIE
Bloedbeeld
Hemoglobine 14,0 ----- 11,0 - 17,0 g/dl
Hematocriet 40,2 ----- 30,0 - 46,0 %
Erytrocyten 8,03 ----- 6,00 - 10,00 milj/µl
MCV 50,1 ----- 37,0 - 50,0 fl
MCH 17,5 ----- 14,0 - 20,0 pg
MCHC 34,9 ----- 36,0 - 41,0 g/dl
RDW 19,8
Leukocyten 6010 ----- 5000 - 10000 /µl

Leukocytaire formule
Neutrofiele staven 0,0 ----- 0 - 1 %
Neutrofiele segmenten 56,6 ----- 45,0 - 78,0 %
Lymfocyten 34 ----- 25 - 50 %
Monocyten 6,1 ----- 0,0 - 6,0 %
Basofielen 1,5 ----- 0 - 2 %
Eosinofielen 1,8 ----- 0,0 - 4,0 %
Morfologie RBC/WBC/PLT trombocytenaggregaten + (geen idee wat dit wil zeggen? Vorige keer stond er 'normaal')
Staafkernigen totaal 0 ----- < 360,00 /µl
Segmentkernigen totaal 3402 ----- 3000,00 - 7400,00 /µl
Lymfocyten totaal 2043 ----- 1500,00 - 4000,00 /µl
Monocyten totaal 367 ----- < 400,00 /µl
Basofielen totaal 90 ----- < 300 /µl
Eosinofielen totaal 108 ----- < 350 /µl

BIOCHEMIE
Ionogram
Magnesium 0,77 ----- 0,73 - 0,94 mmol/l
Nierfunctie
Ureum 35 ----- 18 - 38 mg/dl
Creatinine 1,17 ----- 1,00 - 1,82 mg/dl
Totaal eiwit 70 ----- 52 - 70 g/l

Eiwitelektroforese
Albumine 45,4 ----- 31,4 - 46,0 %
Alfa-1 globulinen 2,5 ----- 3,5 - 5,3 %
Alfa-2 globulinen 8,1 ----- 13,0 - 23,4 %
Beta globulinen 13,3 ----- 11,8 - 22,2 %
Gamma globulinen 14,3 ----- 14,1 - 23,5 %
Besluit ----- geen specifieke afwijkingen

Lever - pancreas - hart - spier
Bilirubine totaal 2,05 ----- < 2,58 mg/dl
Transaminase AST (GOT) 289 ----- 166 - 376 U/l
Gamma-GT 13 ----- < 40 U/l
Alkalische fofatasen 173 ----- < 258 U/l
LDH 337 ----- 115 - 518 U/l
CK 272 ----- 78 - 353 U/l

Glucosemetabolisme
Glucose nuchter 69 ----- 62 - 134 mg/dl

Vitaminen
Vitamine E 2,0 ----- 2,0 - 7,4 mg/l
Hormonologie - bloed

Insuline 13,1 ----- 10,0 - 30,0 mU/l (gemeten 's morgens vroeg, paard heeft hele nacht op kaal stukje land gestaan, heeft hooi pas na bloedafname gekregen)

Toxicologie bloed
Metalen op plasma/serum
selenium 103,6 ----- 97,0 - 184,0 µg/l

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:40

Ik ben met mijn shetlander merrie Arya naar de dierenarts gegaan omdat ze na de geboorte van haar veulentje een steeds dikkere buik kreeg en we vonden haar wat te rustig voor haar doen.
Er is een inwendige en uitwendige scan van haar buik gemaakt en hier zagen we duidelijk een dikke laag vocht tussen de spieren en de darmen van Arya.
Omdat we graag willen weten waar dit vocht vandaag komt hebben we een uitgebreid bloedonderzoek laten doen.
(de dierenarts had toen verschillende ideeen;
-of haar buik zou uitgerekt zijn door de dracht (ze was ook wel erg dik) en omdat er ruimte is ontstaan heeft het lichaam dit opgevuld met vocht, dit zou de meest gunstige verklaring zijn. Maar niet heel waarschijnlijk, omdat ze tijdens de dracht geen oedeem/koort/pijn heeft gehad. (het is zekerweten geen scheur of breuk van haar banden(buik) geweest)
- ontsteking of infectie
- ondanks goed ontwormen en wormonderzoek wouden we zeker weten dat ze geen bloedworm had
- een tumor (dat zou dan het vocht in de buik verklaren, dat zou van uitzaaiingen in het buikvlies kunnen zijn)

Inmiddels hebben we de bloeduitslag binnen. Volgens de dierenarts geen infectie, ontsteking of bloedworm, maar ze heeft wel bloedarmoede en te weinig ijzer. Dat verklaard wel haar slechte conditie en snelle moe zijn.
Helaas kwam er uit het bloedonderzoek ook een waarde naar boven die kan duiden op een tumor. (gamma waarde van de electrophoresis)
We hebben op advies haar veulentje moeten afspenen (dat gaat gelukkig heel goed, zonder stress). En we geven haar nu Haemolytan (veel ijzer, vitamine, koper, zink enz. voor bloedaanmaak)

Over een maand moeten we weer bloed laten testen in de hoop dat haar bloed dan beter is. De dierenarts gaat ondertussen in overleg met andere dierenartsen.
Eventueel is een punctie van het vocht in haar buik mogelijk, maar dit geeft nogal een groot risico (aanprikken van de darmen met als gevolg een buikvliesontsteking)
Met de scan hebben we geen tumor gevonden, maar je kunt ook relatief maar een klein stuk de buik in kijken. Baarmoeder was overigens netjes klein en schoon.

De bloedwaarde:
Afbeelding

En voor het beeld, een foto van haar dikke buik. Dit was vorige week:
Afbeelding
september
Afbeelding
En hoe ze eigenlijk hoort, vorig jaar oktober (hier was ze wel drachtig, Khaleesi is 31 mei geboren)
Afbeelding
Afbeelding

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:27

He hallo

Even snel jouw bloeduitslagen gekeken, lijken kwa globlulines(alfa en beta) veel op die van mijn pony en kwa rood bloedbeeld ook. Ik heb in totaal 7 maanden extra ijzer gegeven aan mijn pony, maar Hb steeg niet een aantal rode bloedcellen(natuurlijk) ook niet. Heb toen een second opinion aangevraagd en die DA gaf aan dat pown geen ijzer tekort had omdat de MCH waarden goed was(geeft de verbindingen tussen rode bloedcellen en ijzer aan) Paarden hebben zo ie zo niet snel een tekort aan ijzer. Zij menig was dat er eerder iets was met een tekort aan rode bloedcellen(verschillende oorzaken bv, lek, maagzweer, pijn, verminderde aanmaak) Helaas hebben we bij mijn pony de oorzaak nooit gevonden en op eens waren de waardes weer goed(maar iedere dag dat ze sloompjes is heb ik de neiging om DA te bellen)

Ik ben geen DA en mijn pony had geen dikke buik, maar ik ben wel blij dat ik van DA veranderd ben, omdat een goed uitleg en interpretatie van bloeduitslagen van belang is om de juiste oorzaak te vinden. Domweg ijzer er in gooien bij een laag hb hoorde daar bij hem in ieder geval niet bij

Veel succes en hou ons op de hoogte

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:47

Bedankt voor je verhaal!

Ze krijgt nu geen ijzer om de symptomen te bestrijden, maar om hopelijk meer duidelijkheid te krijgen na het tweede bloedonderzoek. Fijn voordeel is wel dat ze zich wel beter voelt nu ze dit supplement krijgt.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:51

Hou de vinger aan de pols en zie het inderdaad als symptoombestrijding
Succes met dit schatje, ben wel benieuwd wat er uit gaat komen aangezien bij mijn shet nooit de oorzaak is gevonden en ze na 10 maanden sukkelen van de een op de andere dag opeens weer de oude s.h.i.tlander was :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:48

draaakje schreef:
Bedankt voor je verhaal!

Ze krijgt nu geen ijzer om de symptomen te bestrijden, maar om hopelijk meer duidelijkheid te krijgen na het tweede bloedonderzoek. Fijn voordeel is wel dat ze zich wel beter voelt nu ze dit supplement krijgt.

hoe oud is ze?
Heb je haar op cushing laten testen?
Ijzergebrek komt zelden door fouten in de voeding.Vaak hebben paarden met insuline resistentie ook ijzergebrek.
Heeft de da daar niet aan gedacht?

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:04

Klopt inderdaad en hoeft niet alleen om chusing te gaan(als ze nog niet zo oud is) mijn shet is toen ook getest op het "zusje" van chusing(kom even niet op de naam) vaak zie je dan ook hoefbevangenheid en vetophopingen, maar dat was bij met shet niet het geval en ze heeft er ook negatief op getest