Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ninne1 schreef:Hallo,
zou iemand mij hier wat meer over kunnen vertellen?
Heb alleen de waardes gepakt die te hoog of te laag zijn.
alpha-1 globulin (%) 3.1 -- 3.2 - 5.0 %
alpha-2 globulin (%) 6.6 -- 9.5 - 13.5 %
beta-2 globulin (%) 11.9 ++ 4.0 - 9.2 %
alpha-2 globulin (abs.) 3.8 -- 5.2 - 10.1 g/l
beta-2 globulin (abs.) 6.9 ++ 2.2 - 6.9 g/l
Monocytes (absolute) 477 ++ 40 - 400 /ul
Monocytes 8 + 0 - 5 %
Eosinophils 5 + 0 - 4 %
MCHC 37 + 31 - 36 g/dl
CK 273 + < 260 U/l
Alvast bedankt!!
freeride schreef:Die verhoogde CK komt niet door de spanning van het bloedtrekken zoals elelpel zegt, dat is onzin. de ck's zijn verhoogd doordat er suikers in zijn sieren niet gebruikt kunnen worden, en daardoor verzuurd ie. dat die ck's verhoogd zijn ondanks het geweekte hooi vind ik niet geruststellend, maar juist alarmerend. kan samen met het hogere glucosegehalte suikerovergevoeligheid zijn, of spierbevangenheid. elelpel, de minste verhoging van CK is wel belangrijk, mijn merrie zit altijd goed tenzij ze een pssm aanval heeft, dan kun je er liters spierontspanners inspuiten, dagen later zit ze nog rond de 600. er wordt altijd zo gemakkelijk gedaan over ck waarden, ook door dierenartsen.
Ibbel schreef:Laag alfa globuline is geen probleem, alleen hoge waardes zeggen iets over allergieen etc.
Hoog beta globuline betekent nog steeds wormbesmetting waarschijnlijk, vooral in combinatie met laag erythrocyten, laag hemoglobine en laag hematokriet. Je paard heeft in ieder geval een fikse bloedarmoede. Zwaar werken zou ik voorlopig zeker niet doen, dan kan sowieso een lichte bloedarmoede veroorzaken. Ik zou een ijzerpreparaat gaan geven, bv RedCell
magda_90 schreef:Wat een interessant topic! Gezien mijn opleiding probeer ik hier ook wat mee te praten want dit soort zaken moet ik straks redelijk vlekkeloos kunnen interpreteren.Verbeter mij dus gerust als ik fout ga.
ninne1 schreef:Hallo,
zou iemand mij hier wat meer over kunnen vertellen?
Heb alleen de waardes gepakt die te hoog of te laag zijn.
alpha-1 globulin (%) 3.1 -- 3.2 - 5.0 %
alpha-2 globulin (%) 6.6 -- 9.5 - 13.5 %
beta-2 globulin (%) 11.9 ++ 4.0 - 9.2 %
alpha-2 globulin (abs.) 3.8 -- 5.2 - 10.1 g/l
beta-2 globulin (abs.) 6.9 ++ 2.2 - 6.9 g/l
Monocytes (absolute) 477 ++ 40 - 400 /ul
Monocytes 8 + 0 - 5 %
Eosinophils 5 + 0 - 4 %
MCHC 37 + 31 - 36 g/dl
CK 273 + < 260 U/l
Alvast bedankt!!
De mono's en eo's geven aan dat er een infectie gaande is. De MCHC (mean cell hemoglobin concentration) ofwel de concentratie van hemoglobine per rode bloedcel is ook licht verhoogd, deze cellen zijn dus wat voller gevuld dan normaal. Humaan (en veterinair dacht ik) kan dit duiden op immunologische problemen. De rest qua globulines en CK zal ik moeten opzoeken.
Of weet je, gezien de datum dat je dit poste, zelf ook al meer?
[edit] De CK's gevonden dankzij een ander bericht hier ([MD] gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben):freeride schreef:Die verhoogde CK komt niet door de spanning van het bloedtrekken zoals elelpel zegt, dat is onzin. de ck's zijn verhoogd doordat er suikers in zijn sieren niet gebruikt kunnen worden, en daardoor verzuurd ie. dat die ck's verhoogd zijn ondanks het geweekte hooi vind ik niet geruststellend, maar juist alarmerend. kan samen met het hogere glucosegehalte suikerovergevoeligheid zijn, of spierbevangenheid. elelpel, de minste verhoging van CK is wel belangrijk, mijn merrie zit altijd goed tenzij ze een pssm aanval heeft, dan kun je er liters spierontspanners inspuiten, dagen later zit ze nog rond de 600. er wordt altijd zo gemakkelijk gedaan over ck waarden, ook door dierenartsen.
En hier iets over de glubulines (Ibbel @ [MD] gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben):Ibbel schreef:Laag alfa globuline is geen probleem, alleen hoge waardes zeggen iets over allergieen etc.
Hoog beta globuline betekent nog steeds wormbesmetting waarschijnlijk, vooral in combinatie met laag erythrocyten, laag hemoglobine en laag hematokriet. Je paard heeft in ieder geval een fikse bloedarmoede. Zwaar werken zou ik voorlopig zeker niet doen, dan kan sowieso een lichte bloedarmoede veroorzaken. Ik zou een ijzerpreparaat gaan geven, bv RedCell
Ibbel schreef:Ondertussen reageer ik even:
De normaalwaardes staan tussen haakjes. Dus dat is 'normaal'.
Hoe wordt die norm nu bepaalt? Van een paar duizend (op het oog) gezonde paarden wordt een aantal keren bloed afgenomen. Die waarden worden gemiddeld, en er wordt een standaard deviatie bepaald. Die gemiddelden plus die standaarddeviatie bepalen de normaalwaarden van bv hemoglobine, of natrium, of om het even welke waarde in het bloed. Dát is dus het uitgangspunt voor: 'wat is normaal'. Het is dus geen vergelijking met je eigen paard, maar met een paar duizend onbekende andere paarden, van verschillende rassen en leeftijden (veulens en jonge paarden uitgesloten).
Bij mensen werkt het precies hetzelfde, waarbij overigens ook rekening gehouden wordt met geslacht, leeftijd en ras. Voor kinderen gelden andere normaalwaardes dan voor volwassenen, voor vrouwen andere dan voor mannen, en voor blanken andere dan voor aziaten. Bij paarden zal dat ongetwijfeld allemaal iets minder verfijnd zijn uitgezocht (er is weinig tot geen economisch belang bij), dus als een waarde een tikkie onder of boven 'normaal' is, is dat als er verder geen klinische symptomen zijn, geen enkele reden tot ongerustheid.
Dus dat is de reden dat een DA zegt: alles is normaal, oftewel alles valt binnen de grenzen die bepaald zijn voor wat als normaal mag worden gezien. Die grenzen kunnen voor jouw specifieke paard dus best anders zijn, maar dat is niet (en nooit) uit te zoeken.
olivia schreef:DA vond niets afwijkends aan hele uitslag, ik zelf besef ook heel goed dat het minimale verschillen zijn, maar maak me vooral zorgen over het vele drinken / urineren, dat ik mij n.a.v. jou reactie nu eigenlijk ook afvraag ; wat voor verschil in waarde er nodig is om afwijkend te zijn?
De dierenarts vond inderdaad niks afwijkend aan de hele uitslag, zelf besef ik dan ook goed dat het minimale verschillen zijn.. Maar ik maak mij vooral zorgen over het vele drinken en urineren, dat ik mij na aanleiding van jouw reactie ook afvraag; wat voor een verschil in waarde is er nodig om afwijkend te zijn. Immers de standaarden zijn niet voor niks bepaald?
Mandyke schreef:Hier de bloeduitslag van de jaarlijkse check-up van mijn insulineresistente paardje.
Volgens de DA zijn de waarden die wat afwijken niets om me zorgen over te maken.
De insuline is vastgesteld op 35,7 terwijl de normaalwaarde tussen de 10,0 en 30,0 moet zitten, wel verhoogd maar voor een insulineresistent paard zou dit zeer goed moeten zijn.
Ik ben dus tevreden!
Hier alle waarden
HEMATOLOGIE
Bloedbeeld
Hemoglobine 13,0 ----- 11,0 - 17,0 g/dl
Hematocriet 37,8 ----- 30,0 - 46,0 %
Erytrocyten 7,31 ----- 6,00 - 10,00 milj/µl
MCV 51,7 ----- 37,0 - 50,0 fl
MCH 17,7 ----- 14,0 - 20,0 pg
MCHC 34,3 ----- 36,0 - 41,0 g/dl
RDW 17,8
Leukocyten 5810 ----- 5000 - 10000 /µl
Leukocytaire formule
Neutrofiele staven 0,0 ----- 0 - 1 %
Neutrofiele segmenten 55,4 ----- 45,0 - 78,0 %
Lymfocyten 39,4 ----- 25 - 50 %
Monocyten 3,7 ----- 0,0 - 6,0 %
Basofielen 0,4 ----- 0 - 2 %
Eosinofielen 1,1 ----- 0,0 - 4,0 %
Morfologie RBC/WBC/PLT normaal
Staafkernigen totaal 0 ----- < 360,00 /µl
Segmentkernigen totaal 3219 ----- 3000,00 - 7400,00 /µl
Lymfocyten totaal 2289 ----- 1500,00 - 4000,00 /µl
Monocyten totaal 215 ----- < 400,00 /µl
Basofielen totaal 23 ----- < 300 /µl
Eosinofielen totaal 64 ----- < 350 /µl
BIOCHEMIE
Nierfunctie
Ureum 37 ----- 18 - 38 mg/dl
Creatinine 1,28 ----- 1,00 - 1,82 mg/dl
Totaal eiwit 6,8 ----- 5,2 - 6,7 g/dl
Eiwitelektroforese
Albumine 46.5 ----- 31,4 - 46,0 %
Alfa-1 globulinen 4,7 ----- 3,5 - 5,3 %
Alfa-2 globulinen 11,4 ----- 13,0 - 23,4 %
Beta globulinen 18,4 ----- 11,8 - 22,2 %
Gamma globulinen 19,0 ----- 14,1 - 23,5 %
Besluit ----- geen specifieke afwijkingen
Lever - pancreas - hart - spier
Bilirubine totaal 1,59 ----- < 2,24 mg/dl
Transaminase AST (GOT) 311 ----- 155 - 375 U/l
Gamma-GT 19 ----- < 32 U/l
Alkalische fofatasen 108 ----- < 290 U/l
LDH 250 ----- 100 - 440 U/l
CK 198 ----- 87 - 289 U/l
Glucosemetabolisme
Glucose nuchter 74 ----- 62 - 134 mg/dl
Hormonologie - bloed
Insuline 35,7 ----- 10,0 - 30,0 mU/l
draaakje schreef:Bedankt voor je verhaal!
Ze krijgt nu geen ijzer om de symptomen te bestrijden, maar om hopelijk meer duidelijkheid te krijgen na het tweede bloedonderzoek. Fijn voordeel is wel dat ze zich wel beter voelt nu ze dit supplement krijgt.