[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:52

haha jah, de andere partij vond het wat minder leuk.
Patti gilde piepte en sloeg van zich af.
Foto's van de 'revalidatie' bedoel je?
Ik heb geen foto's van de castratie zelf, wel 1 op mijn mobiel van de ballen :')

Na de castratie lag hij heel veel en trilde hij (door de verdoving).
Toen hij weer stond heb ik met hem gewandelt en hij was heel alert. Vandaag ook en hij heeft veel eetlust. Tot zover gaat het dus nog goed! Het is wel al opgezet, er hangt ongeveer een half brood onder. Normaal zei de da :) Hij lijkt er ook geen last van te hebben.
Ik mocht maandag al weer rijden, maar dat ga ik denk ik nog maar niet doen :=

frami

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:16

pas geleden melde ik jullie de verhalen rond mijn paardje, vandaag kreeg t verhaal een nieuwe wending... telefoon uit utrecht gekregen dat er toch te veel testosteron in zn lijfje zit en dus moet er nog iets zitten. fijne is wel dat er dan gelukkig niks geks gebeurd is waarvan ik niets wist maar hij moet dus nu volgende week weer terug naar utrecht. morgen komen ze bloed afnemen 2 keer en iets inspuiten de verschillen in de bloedwaardes moeten uitsluitsel geven en dan dinsdag maar weer naar utrecht. dan wordt hij woensdag geopereerd en dan weer opnieuw herstellen maar.

we houden jullie weer op de hoogte.

BarendregtF

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:34

Jeetje zeg, wat een gedoe!
Maar wel fijn dat er dan misschien toch iets is!, maar het is toch zo dat de testosteron waarden een aantal weken na de casteratie nog actief is?
Maar goed in utrecht weten ze het vast beter als ik!

Heeel veeeel succes en hou ons op de hoogte! ik hoop echt dat alles goed komt en het nu eens duidelijk wordt hoe en wat!!!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:13

mn vzveulen hengstje van 9 maandjes wordt deze week ook gecastreerd, als het niet snel gebeurt is er straks echt nog een merrie gedekt door m, menn wat gedraagd ie zich "hengstig" :')

frami

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:28

weet iemand hoe dat precies zit met die testosteron waarde??

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:33

Weet iemand een goede dierenarts om mijn hengst te laten ruinen, regio eindhoven?

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:56

Hallo ik heb 2 hensten een mini van 2 jaar oud.En een rij pony van bijna 3 jaar oud rond de 1,45 wil ze allebeij zo gauw mogelijk thuis laten casteren maar is het daar nu niet te koud voor ivm de wond.

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 15:02

koud is juist goed volgens mij.
Omdat bacterien in deze temperaturen niet kunnen overleven.

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 15:45

oke maar staan wel op stal, mogen pas eind april naar buiten bij goed weer.Dat heb je hier in de randstad.

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:01

Mijn paard staat ook op stal en ik moest dagelijks met hem wandelen tegen de zwelling. Of hij moest zelf actief bezig zijn in de bak.

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:42

Qua tijd is deze tijd juist fijn, omdat er weinig vliegen en bacterien geen kans krijgen, maar een net gecastereerd paard moet wel kunnen bewegen.
ik heb mijn paard 5 januari laten castereren en alles is goed, maar ze moeten wel goed kunnen bewegen en het lijkt me niet als je paard niet aan huis staat maar bijvoorbeeld in een stal zonder weidegang je het dier niet heel de dag in een bak of padock kan laten staan, dan zou ik wachten tot ze in de wei mogen, want bewegen is ook een belangrijke factor, maar hou het weer goed in de gaten.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:03

mexxje schreef:
koud is juist goed volgens mij.
Omdat bacterien in deze temperaturen niet kunnen overleven.

in het lichaam is het niet koud hoor, daar zitten de bacterien :P

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:06

mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar april/mei.
als het al wat warmer word zodat als er iets mis gaat en er moet afgespoten worden bijv.
hij het niet te koud heeft met natte achterhand.
je bent dan nog voor de vliegentijd.
bij ons lopen ze altijd buiten dus dat maakt niet uit in mijn keus.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:50

westernjo schreef:
Weet iemand een goede dierenarts om mijn hengst te laten ruinen, regio eindhoven?

Ik heb een hele goede ervaring met dierenkliniek moergestel www.dapmoergestel.nl

FieroSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:27

Ik sluit me aan bij barendregtf en missje; April/mei als ze het land op kunnen is wel ideaal. En als je nu de mogelijkheid hebt om ze overdag lekker buiten te laten lopen en een schone stal is dit ook een prima tijd.

Hoe gaat het inmiddels met jou paardje barendregt?

Succes ermee iig! Ik heb me van te voren best zenuwachtig gemaakt en achteraf was het zo achter de rug!

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:54

Persoonlijk doe ik het liever vanaf oktober tot maart , als het nog koud is want dan zijn er geen vliegen of niets die de wonde kunnen infecteren aangezien het een open wond is. De koude kan wel 'gevaarlijk' zijn als je na het castreren geen deken oplegt want meeste hengsten gaan extreem zweten door het verdovingsmiddel.

Wij hebben zelf onze Black ook gecastreerd, was niet meer te houden ivm steigeren enzo. En omdat hij zo pittig was heeft hij verdovingsmiddel voor 700 kilo gekregen :o dan pas ging hij zijn nek omlaag doen en rustig worden :\

Afbeelding
En als ze die klem vast zette , dan kraakte hij zoo hard, man ik kreeg er kippenvel van! :+

Nu ik vind persoonlijk zelf dat veel mensen die bv. ponies of ezels hebben zonder er iets van te weten echt niet weten wat een castratie inhoud, velen denken van oooh castreren, 2 minuutjes maar.. Zucht :p
Laatst bijgewerkt door Loezz op 01-02-09 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:56

Met mijn ruin gaat het nu heel goed, qua karakter gaat het nog beter en is hij nog liever.
Ik zou als ik nog een keer een hengst moet castereren het zeker weer op de kliniek laten doen.

Ook zijn herstel is helemaal ok.

Ik ben helemaal gelukkig :D :D :D

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:33

Ik heb geen trailer. Kan er wel voor zorgen, maar dan moet ik mijn instructrice vragen of zij met haar auto en trailer wil rijden. Aangezien ze dan meerdere dagen moet rijden (brengen naar de kliniek en ophalen) dacht ik , misschien kan mijn hengst gewoon in zijn stal of op de weide gecastreerd worden. Ik hoor over thuis castreren als op de kliniek positieve en negatieve verhalen. Dus ik weet het eigenlijk niet meer! Omdat thuis castreren praktischer is denk ik dat het dat wordt tenzij er hier mensen ernstige bezwaren tegen maken, dan wil ik het nog overwegen :)

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:34

zoals je al eerder kon lezen , ik heb hem in de wei laten castreren en is heel goed bevallen

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:13

Ik en mijn moeder (DA) hebben wat voor gehad! Er belde een oudere man voor even een ezel te komen castreren. En we komen aan, begon het te regenen dus moesten wij in een super klein kotje daar die ezel castreren, en ik hielt hem vast. Nadat hij slaapmiddel had gekregen wu die maar niet blijven staan! Die plooide altijd zijn benen en het was daar een hele boel! En zelf eens omgevallen en tussen al die rommel ( was een vuile boer denk ik ) en dan hebben we een stro bot onder de ezel moeten schuiven en toen was het wel in orde :D Zo zie je maar weer :o

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:54

kan het zo zijn,dat na een casteratie mijn ruin sneller en meer gaat verharen, de andere paarden verharen wel, maar ik haal er nu al hele plukken vanaf.

Misschien door de narcose en antibiotica???

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:18

BarendregtF schreef:
kan het zo zijn,dat na een casteratie mijn ruin sneller en meer gaat verharen, de andere paarden verharen wel, maar ik haal er nu al hele plukken vanaf.

Misschien door de narcose en antibiotica???

Ja dat kan zijn, en het kan ook zijn dat hij wat magerder gaat worden dus hou een oogje in het zeil :)

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:11

Ok, zelf dacht ik dat eigenlijk wel!, het valt nog heel erg mee, het is nu 1 maand en 3 dagen geleden maar hij is niet magerder geworden.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:29

Heeft iemand een idee of ze erg veel meer in de hoogte groeien als je ze ruint?
Mijn hengst is namelijk groot uitgevallen en ik wil voorkomen dat hij door ruinen nog groter word dan hij als hengst zou worden, hij word 2 in april .

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:32

Er werd vroeger altijd gezegd dat ruinen groter werden dan hengsten!
Het is bewezen dat het verschil maar klein is als het dier geruind wordt!

Wat is groot uitgevallen?