Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 17:55

Inderdaad, het is een heel dilemma.. voorlopig blijft ze gewoon op de pergolide, maar het spookt wel eens door mijn hoofd.

Lappielap, EMS is inderdaad een andere stofwisselingsziekte, die waarschijnlijk verband heeft met cushing (ik meen wel eens gelezen te hebben dat EMS over kan gaan in cushing? In dit artikel http://www.horseadvice.com/horse/messages/4/18295.html wordt EMS zelfs perifeer cushing sundroom genoemd). Dat Evita een probleem heeft met haar stofwisseling is wel een ding wat zeker is.

EMS heeft een aantal dezelfde symptomen als cushing; insulineresistentie, verhoogde cortisol en (terugkerende) hoef/spierbevangenheid. Uiterlijke symptomen zijn vetafzetting op de hals, boven de staart en boven de ogen. Deze paarden hebben bij testen ook vaak een verhoogd glucose in de urine en soms plassen/drinken ze dus ook meer.
Alleen een gekrulde vacht, vermagering etc. hoort hier dus niet bij. Verlaagde weerstand weet ik niet zeker..

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 18:41

En toen had mijn andere paard ineens koliek.....Es lijkt achteruit te hollen en staat op advies van de DA toch weer op Bute en ik weet het allemaal even niet meer Verdrietig

Ik vrees toch echt dat er maar een beslissing de enige juiste is hoe zwaar mij dat ook valt.......

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 21:28

volgens mij is ems hetzelfde als insuline resistentie....
Timbers...ik las het ook al op het andere topic....wat erg!
Ik heb het met je te doen....je houd veel van je paarden,ik ben ervan overtuigd dat je de goede beslissing gaat nemen,wat die ook mag zijn.....ik zal toch duimen dat essie gewoon weer iets beter is morgen en het nog even uitzingt tot volgende week,zodat je de kans krijgt om de pergolide behandeling te beginnen...sterkte!!!....en een knuffel voor timber...waarom lijkt het alsof ellende altijd tegelijk komt?

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 23:58

Tja, dat laatste vraag ik mij ook altijd af ... tis altijd een ramp periode of jaar (met veel zieken of doden) en dan weer tijdje rust en dan komt er weer zo'n rotperiode No Cheer

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 09:44

Es heeft zich weer iets herpakt...ze stond vanmorgen op waar ik bij was alsof ze wilde zeggen "nu is het moment nog niet". Ok paard nu nog niet........eerst maar het bloedonderzoek afwachten! Ik wil weten of haar insuline heel hoog is of dat ze alleen maar duizelig is, want ze lijkt wel acuut atactisch geworden. In het geval dat het insuline gehalte in het bloed niet erg afwijkend is geef ik behandeling met Peroglide een kans......in overleg met de DA uiteraard en in de wetenschap dat het weer letterlijk uitstel is van executie Verdrietig

Timber is de nacht goed doorgekomen en had honger......die staat nu aan haar hooinetje te plukken andere voertjes wachten we nog maar een daagie mee!

Na een onrustig nachtje ga ik nog maar een paar uurtjes plat en dan vanmiddag weer bij de dames doorbrengen......

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:00

Jemig Timbers dat is wel schrikken als ze dan allebei niet lekker zijn. Geef het niet te gauw op hoor met Es! Dat atactische komt natuurlijk door de extreme verslapping van haar achterhand en waarschijnlijk de duizeligheid en/of misselijkheid die ze zal voelen. In wezen wordt een paard met cushing gewoon van binnenuit vergiftigd, daar kunnen ze zo verschrikkelijk slecht van zijn. Dat zie je aan Willy (dat is overigens een ruin). Cushings is niet perse erfelijk, het is wel zo dat het vaker bij merries voorkomt en vaker bij paarden voorkomt die wat aan de dikke kant zijn geweest, verder komt het ook veel voor bij "oorspronkelijke" rassen die eigenlijk heel weinig extra's nodig hebben qua voer: arabieren, morgans (vs), ijslanders, fjorden, Gelderse paarden (zoals Willie en het paard van tinne)en welsh ponies.
Nu zal Es toch nog wel ups en downs hebben, dat hebben ze allemaal jammergenoeg op hun tijd, maar wel fijn dat ze vandaag weer wat beter was. Ben je al met de Provarium Breeding begonnen? En ik zou ook snel met magnesium beginnen, helpt met stofwisseling, stress, spierspanning en spierpijn en tegen hoefbevangenheid, ik vond dat dit veel verlichting gaf bij Willie. Als je eenmaal aan het behandelen bent, worden de dalen wel langzamerhand minder diep en komen er af en toe ook wat kleine topjes weer tevoorschijn.
Ik hoop dat Es het zo lang vol houdt dat ze dat nog weer mag meemaken. Ach gut Ik denk aan jullie in ieder geval.
Wij hadden bijvoorbeeld echt nooit meer gedacht dat martin nog op Willie kon rijden: een paard dat toevallen heeft, struikelt en in paniek gaat zitten en omvalt daar denk je echt nooit meer wat mee te kunnen doen. En dat zou op zich ook niet zo erg zijn, ware het niet dat Willy het zelf een straf vond om niet meer met de baas te mogen werken. Ongelovelijk dat er eigenlijk binnen zo'n 3 maanden weer heel voorzichtige ritjes in de bak en zelfs weer een buitenrit volgden. Je had hem moeten zien lopen toen in stap in de bak, zoooo trots dat ie aan het werk mocht met de baas. Niets doen was echt een straf voor hem (hij kon ook niet veel, maar hij wilde het wel!)

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:10

Ik heb wel een besluit genomen.......wat ik ga doen als ik de uitslag van het bloed heb.
Ze moet voor haar lijffie gewoon snel opknappen, langer dan 3 weken een maand houdt ze gewoon niet vol
Dus ik wacht het bloedonderzoek af en ga dan met mijn DA in beraad wat nog de kwaliteit van leven voor Es zou zijn.......ik wil haar heel graag houden maar als ik haar vele pleziertjes moet gaan ontzeggen (zoals de wei in de zomer) dan weet ik niet waar ik goed aan doe.......ze geniet van de periode in de wei van haar vrijheid en de lekkere grasjes. Die vrijheid mag ik haar niet ontnemen

Maar goed eerst de bloeduitslagen maar afwachten van de week en dan verder kijken.

Provarium Breeding ben ik mee begonnen en magnesium kreeg ze al bij......maar gisteren moest ze dus ook weer 4 zakjes bute omdat ze het niet aankon. En ook dat kan ik geen maanden gaan doen.....

Ik hoop dat er deze week duidelijkheid gaat komen en dan moet ik een beslissing nemen........behandelen of haar laten gaan........

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:15

Willy staat elke dag in de zomer op de wei van 8 tot 5 uur, maak je niet gek voordat je weet hoe je paard gaat worden met pergolide en provarium breeding. Als haar lichaam goed reageert en stabiliseert dan kan ze in principe gewoon eten! Willy krijgt appels, wortels, staat op de wei, eet gewoon kuil, luzerne en weet ik veel wat en voelt zich jaren jonger dan bijna 3 jaar geleden toen we zijn begonnen met behandelen en toen speelde het ook al zo'n 3 a 4 jaar zonder dat we het wisten. Je paard KAN echt nog zo opknappen er is natuurlijk geen garantie, maar schrijf haar niet af zonder een kans! Wij hebben nu 2 A-tjes (3 jarigen) omdat we dachten dat willy dat jaar niet zou overleven, ze staan nu dagelijks bij elkaar in de paddock en overdag in de wei. De wonderen zijn de wereld nog niet uit!

En wij zijn net zo, Willy moet een leefbaar en leefwaardig leven hebben, dus hij moest op de wei kunnen etc, maar daar maak je keuzes in en dan heeft ie in ieder geval geleefd met veel plezier tot het einde toe.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:18

Ik wil haar die kans ook zeker geven.....daarom zal ik met de DA overleggen hoe of wat en eventueel behandelen.
Wie weet komt het wonder voor ons ook nog, dat is waar de wonderen zijn de wereld nog niet uit......

Eerst de bloeduitslagen afwachten en dan verder bedenken wat we gaan doen.....het is wel zo dat als het duizeligheid beeld is verdwenen echt duidelijk wordt hoe ze op haar benen staat. Komende week weet ik meer.......

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:25

Het punt is dat cushing een paard zo zielig en zwak en naar maakt als het niet behandeld wordt en dan kun je haast niet meer geloven dat het goed komt, maar zeker als je een paard met een sterk karakter hebt dan is ze de kans om haar te laten vechten zeker waard. Hoeveel mensen alleen in dit topic al dachten hun paard niet al kwijt te zijn. Ik ben zo blij dat ik al veel op amerikaanse sites las en dat ik zo een amerikaanse vriendin vond die al jaren een cushing paard had en dat ik doorgezet heb uiteindelijk met volhouden dat er wel behandelingen mogelijk zijn. Want in NL zeiden ze altijd dat er geen behandeling mogelijk is en nu zeggen ze altijd dat de behandeling duur is Verdrietig maar hoeveel mensen verliezen zo vroegtijdig hun paard met een ellendig einde. Terwijl de paarden weer zo verschrikkelijk kunnen opknappen. Willy heeft zomers gehad dat hij buiten de kudde stond helemaal alleen, hij de stoere leider van onze kudde in zijn uppie. Hij liet zich in de paddock ringeloren door mijn toen 3jarige en bleef maar rondjes om hem draaien en voor hem weglopen. Wat was het fijn om te zien dat hij zich op een gegeven moment omdraaide en eens duidelijk dreigde en zei nu ben ik het ZAT! Mijn jonkie was helemaal verbaasd! En hem weer met zijn voorbenen te zien zwaaien en stampen en zijn gil kreten te horen slaken naar nieuwelingen in een bakje naast hem Haha! Knipoog DAT was allemaal al weer zo lang geleden dat hij dat deed. Terug zijn zijn praatjes en trotse houding, hij durft zelfs onze huidige 3 jarigen aan te pakken, hoofd laag en er achteraan Knipoog Knipoog Clown Mensen die hem alleen op onze huidige stal kenden waren helemaal verbaasd toen hij weer "terug" was.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:29

Ik hoop het....ik wil het absoluut nog wel een kans geven hoor.
Is Willy ook hoefbevangen geweest al? Want daar maak ik me eigenlijk de meeste zorgen om......dat het duizeligheidsbeeld verdwijnt daar zal ze van opknappen maar dan is er nog de revalidatie van de hoefbevangenheid en ik weet niet hoe lang die voor Es gaat duren.....dat is waar ik een beetje mee zit. Want die kan nog wel 5 maanden duren.....

Maar goed toch eerst het bloed afwachten en op basis daarvan een beslissing nemen.......in overleg met de DA misschien toch nog Pergolide geven en dan verder kijken. Ze voelt zich nu gewoon enorm beroerd dat het ook geen goed beeld geeft misschien....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:37

Voor zover wij weten is Willy niet hoefbevangen geweest, maar 3 jaar terug heeft hij er naar mijn gevoel wel heel dicht bij gezeten en heeft hij heel gevoelige voorvoeten gehad.
Ik weet wel dat je haar een kans geeft hoor!! maar het is moeilijk om hoop te houden en daarom geef ik aan dat inderdaad de hormonen en cortisol de boel erg kunnen verzieken en vertekenen en als jij zo'n toffe en pittige dame hebt als ik denk dat je hebt, dan pakt ze die kans aan hoor.
Het is inderdaad wel moeilijk om te weten hoe ze uit de bevangenheid komt, maar je wist ook niet helemaal zeker of ze echt bevangen is geweest hé? Ach het is niet makkelijk, maar oh zo mooi als ze over een maand wel met bijv 1 mg pergolide weer op haar benen staat en praatjes krijgt met haar dochter.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:43

Dat ze weer samen met haar dochter zou zijn zou geweldig zijn.....ik weet niet 100% zeker of ze bevangen is want er zijn geen foto's gemaakt, maar hoe het allemaal begon denk ik het wel. Het is wel zo dat de hormonen nu een vertekenend beeld kunnen geven en dat ze ook zo onzeker loopt of niet wil lopen omdat ze dizzy is...hoewel ik mezelf niet voor de gek moet houden.

Op het harde wilde ze echt liever geen stap lopen....op het zachte liep ze nog steeds beroerd maar zodra we van een zachte naar harde ondergrond gingen weigerde ze de eerste passen te lopen dus er zit iets in die voeten en daar vrees ik uiteindelijk nog het meeste voor. Als ze al hoefbevangen is dan blijft ze daar nog steeds gevoelig voor.....ondanks Pergolide vrees ik.

Maar goed ik wil het wel een kans geven en ga met de DA overleggen wat ik moet doen (en ga niet alleen op de DA af hoor....als ik wil behandelen gaat dat ook gewoon gebeuren). Maar Es staat voorop! Die moet een paardwaardig bestaan kunnen hebben zonder pijn!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:50

Zoals gezegd, willy had ook echt verschrikkelijk gevoelige en zere voeten, daar heeft ie uiteindelijk niets van over gehouden, maar dat zou ik op dat moment ook echt niet geloofd hebben hoor als je dat toen tegen me had gezegd. Ik hoopte alleen dat het een bijverschijnsel van cushings was en dat is het ook gebleken. Hij is nooit meer zo gevoelig op zijn voeten geweest als toen. Hij stond toen speciaal voor hem in een heel klein bakje met houtsnippers vlak bij de stallen gezet zodat hij niet in de paddock met "hard" zand hoefde en niet het hele terrein met beton vloeren over moest.
De onze is 1,72m, je weet niet wat er gebeurt als zo'n paard in paniek gaat zitten of omvalt. De Provarium breeding gaat nu bij jouw merrie ook aan de gang en dat werkt ook al in op haar bewustzijn en evenwicht en hormoonhuishouding!! Daar zal ze de komende dagen als het goed is aan wennen en hopelijk al langzamerhand beetje bij beetje beter van gaan voelen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 09:47

Timbers Rava was ook hoefbevangen ,had ik al geschreven, en ook zij wilde niet lopen op het harde het duurde ca 10 min voor ze een stukje van 20m over het harde had overbrugt, het zachte ging iets beter maar niet veel.
En in de paddock stond ze een beetje ellendig te zijn het was allemaal zo erg dat ik echt serieus dacht om haar te laten inslapen. Ik heb tegen mezelf gezegd ik geef haar een kans en ze krijgt 1,5 maand hiervoor als het dan niet beter wordt is het einde verhaal.
En ook bij haar voelde ik geen hartslag in de kootholte en na de foto's begrepen ze ook niet dat ze zoveel last had terwijl het medisch gezien niet zo erg had horen te zijn.
De Cushing versterkt alles extra daar ben ik wel achter.
Ik zette haar ook op nat zand en ze kreeg een wilgentak per dag, hierin zit een soort natuurlijke aspirine waardoor de pijn ook wat minder wordt, en zoals ik al schreef bloedverdunner en pijnstiller.
Het is allemaal geen ideale combinatie voor een paard met Cushing maar je moet wat.
En de hoefsmid een goeie opzet laten maken in de hoef waardoor ze makkelijk afrollen, en bij twijfel laat een foto maken.

Gigi1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:55

Hoi allemaal,
Bij mijn paard is een aantal jaren geleden Cushing geconstateerd, en hierna ze heeft ze nog 4 jaar mogen leven..
Helaas heb ik haar vorige week moeten laten inslapen op 27-jarige leeftijd.
Een week voor haar dood heb ik nog Pergolide gekocht voor een periode van 3 maanden, waar ik nu natuurlijk niks meer aan heb.
Ze heeft het nog super gedaan met 0,50 gram pergolide de laatste jaren, bijna geen symptomen, totdat ze twee weken geleden
na een onsteking in haar achterhoef op alle vier de benen hoefbevangen was, helaas konden we niks meer voor haar betekenen. Ze had zoveel pijn, kon niet meer lopen, dus we moesten haar wel laten gaan.

Nu even mijn oproepje: Gebruikt jouw paard met Cushing ook Pergolide, laat het dan even weten, dan kunnen we iets regelen!
Reageer aub via sanengio@gmail.com
groetjes,

Sandra

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:57

En vanmiddag was ze daar weer.....bijna de oude Es, ok nog steeds niet kunnen of willen lopen maar wel weer rustig en zonder te zweten. Minder aan het wiebelen op haar benen.....ik snap er onderhand geen bal meer van.

Ze heeft wel weer pijnstillers gehad, maar heeft laatst ook een hele dag zo goed gestaan zonder pijnstillers. En waar een terugval nu van komt is mij totaal onduidelijk geworden. Zal haar lijf bij het zonnetje van het weekeind gedacht hebben dat het zomer was en weer raar zijn gaan produceren ofzo???

Nou ja morgen wordt bloed getapt (ik wilde de fijne, rustige, aardige DA Bloos ) en daarna weet ik misschien meer.
Ik heb wel een besluit genomen en dat geeft ergens wel een beetje rust....want verder ben ik ingestort. Ik kan niks meer en ga morgen zelf ook langs de huisarts Verdrietig

Maar ik heb me wel bedacht dat Es behoefte heeft aan daadkracht.......
Dus mocht cushing blijken uit het bloed ga ik wel behandelen, maar met helaas voor Es een tijdslimiet.
Ze moet dan verbetering gaan laten zien binnen een paar weken, weet iemand hier hoe lang daar reeel voor is....ik dacht zelf een week of 6 Bloos .

Ze hoeft niet helemaal goed te zijn, maar verbetering laten zien (minder liggen, minder wiebelen, minder zweten dat soort dingen) en een stijgende lijn blijven laten zien en anders moet ik een knoop doorhakken.

Ook gesteld dat ze gewoon moet kunnen wat ze voorheen kon, dus gewoon in de wei staan......nachten in de paddock zijn nog overheen te komen (ook goed voor Timber want die wordt toch snel te dik) maar overdag moet ze gewoon bij de rest kunnen staan in de wei en paddock, kan dat niet is het ook beter om haar te laten gaan. Anders worden het winters alleen staan omdat zij hooi moet en de rest krijgt voordroog. Es is vrij dominant en gaat echt niet netjes hooitjes eten. Deze winter hooi is ok nu blijft ze toch eerst een paar weken meer binnen enzo...maar in de toekomst zeg maar. En als ze in de zomers ook alleen moet staan zijn zonder vrijheid van zoveel hectare weiland, zonder haar geliefde grasjes, zonder haar dochter en maatjes....dat kan en mag ik haar niet aandoen .

Het banketstaaf is alleen dat we daar alleen achter kunnen komen door het te doen, als ze opknapt van de Pergolide (of hoe dat ook heet Bloos )........

En dit is zeg maar haar laatste kans. Krijgt ze weer wat ernstigs dan wordt het echt tijd om over afscheid na te denken want hoe egoistisch het ook moge klinken meer dan dit kan ik niet aan. Het is de laatste 4 jaar al elke keer als Es wat heeft met angst en beven hopen dat ze zich hersteld.

Wat iedereen ook zegt dit is iets waar ik op dit moment achter sta.......dat geeft toch een soort van rust, hoewel ik vannacht weer meerdere keren wakker ben geschrokken of dit wel de juiste beslissing zou zijn. Maar goed ik moet ergens een grens stellen.....dat van Timber van het weekeind heeft me wel duidelijk gemaakt dat ik het anders niet meer aankan en voor Es wordt het leven ook niet leuker met een baas dat een emotioneel wrak is (en dat ben ik op dit moment al...kan me niet meer inspannen zonder duizelig te worden, ga om het minste geringste janken en dat soort dingen, morgen ga ik zelf ook naar de huisarts omdat ik het allemaal niet meer aankan).

Deze deal heb ik vanmiddag tegen Es uitgesproken....hard om te zeggen tegen je paard dat dit haar laatste kans is maar het is volgens mij wel een faire deal. Meer dan dit kan ik niet en dan is het beter om afscheid te nemen......

Maar goed we hebben hier met Es te maken, een heel bijzonder paard dat mensen (inclusief mijzelf) al eerder verbaasd heeft, Es het paard met de 9 levens....maar ze heeft er al 10 verbruikt zeg maar, dat paard.

Nu het bloedonderzoek nog afwachten.......

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:06

tja....die ups en downs ....hormoonspiegels verschillen met het uur/dag,misschien dat het daardoor komt.(cushing,of pre-cushing)
Denk een beetje aan jezelf,volgens mij ben je er door en kompleet oververmoeid.
Eet je wel goed?zoniet slik dan even supplementen!
Sterkte,ik duim dat es het nog even volhoudt!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:53

Ik denk dat 6 weken een reele tijd is Timbers.. Bij Evita zag ik na ca 4 weken kleine veranderingen en met 6/8 weken begon ik echt grotere veranderingen te zien.

Ik denk er overigens precies hetzelfde over. De dingen die voor Evita van waarde zijn (sociaal contact, weidegang, samen wandelingen maken) moet ze blijven kunnen doen. Ik vind het zelf heel moeilijk, want ik wil haar graag tegen alles beschermen, maar ik laat haar toch met andere paarden de wei op gaan zoals ze altijd heeft gedaan. Raakt ze dan echt hoefbevangen, of krijgt ze een fatale klap waardoor ze iets breekt (Evita heeft door de cushing waarschijnlijk ook botontkalking, haar botten zijn qua structuur iig niet gezond), dan is het over voor haar.. maar dan heeft ze het de laatste maanden/jaren nog wel heel fijn gehad. Liever dat dan nog 10 jaar alleen op een stuk zand.

Ik heb ook zo'n paard met 9 levens volgensmij.. Ik ben heel blij dat ze er ondanks alles nog steeds is, maar pff wat een stress kan dat ook met zich meebrengen zeg!

Heel veel sterkte, volgensmij ben je een geweldige eigenaresse voor je paard. En denk inderdaad ook een beetje aan jezelf Lachen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:52

Timbers 6 tot 8 weken lijkt me een reële periode. Volgens mij ben je op vrijdag begonnen met de provarium breeding? Die geeft ook natuurlijk effect in de zin dat deze met haar overproductie aan hormonen aan de slag gaat en dat geeft in eerste instantie net als pergolide (maar in mindere mate) dat ze dizzy kunnen zijn (want dat zijn ze al en er wordt aan hun "hormonen" en gevoel gesleuteld). Dit zal ook nu echt al duidelijke ups en downs kunnen opleveren, afhankelijk van hoe sterk het haar beïnvloed. Een paard met cushing heeft al jaren een verstoorde balans in hormonen etc, als daar aan gesleuteld wordt, is dat eerst ook heel raar voor een paard natuurlijk.
Fijn dat ze zich nu al weer wat beter heeft laten zien in zo'n korte tijd.
Ik denk dat het goed is om voor je zelf een termijn af te spreken zoals je nu doet als je dat nodig hebt. Het is inderdaad een reële termijn zoals al vermeld. En niet meer dan logisch dat je ook een leefbaar leven voor haar wilt, maar dat is denk ik bij iedereen wel het uitgangspunt al zullen sommige paarden inderdaad met minder toekunnen (omdat ze de wei bijvoorbeeld niet interessant vinden Haha! ).
Doe een beetje voorzichtig met jezelf Ach gut , probeer extra te slapen, neem vitamines. Veel sterkte met bezoek van DA vandaag. Je paard heeft er niets aan als jij eraan onderdoor gaat, dus zorg ook goed voor jezelf.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:00

Cushing wordt steeds waarschijnlijker alleen al op het clinische beeld......vandaag ook naar de pupilreflexen gekeken door de DA en die zijn minimaal, m.a.w. ze is blind aan het worden Verdrietig daar was in september nog echt geen sprake van een paar weken geleden volgens mij zelfs nog niet (hoewel ik nu ook niks aan haar merk).......daarom wil ze misschien ook wel niet meer naar buiten. Mijn arme paardje Ach gut

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:07

Och arme Es. Zicht kan (bij cushing) komen en gaan met slechtere perioden en betere perioden. Willy is ook met rijden tijden terug heel erg schrikachtig geweest vlgs mij door slecht zicht. Heeft hij nu niet meer. Er zijn meer paardjes in dit topic die af en toe veel schrikachtiger zijn door slechter zicht.
Ik hoop dat het meevalt Timbers. Hoe was ze er verder vandaag aan toe en wat zei de DA?
Veel sterkte in ieder geval. Ach gut

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:11

De DA zag inderdaad nu ook andere dingen die bij Cushing konden horen......de laatste keer dat zij er was was in de zomer en toen was haar vacht nog mooi glad en glimmend. En de andere DA die geweest is heeft haar wel zo zien zweten maar toen dachten we nog dat dat door de pijn van de terugkerende hoefzweer was..........

Ze heeft bloed afgenomen en daar krijg ik van de week de uitslag van....je merkt wel dat DA weinig met cushing bij paarden dealen want als ik hier in het topic lees rustig opbouwen en mijn DA zegt meteen met 1 pil beginnen en naar 2 opbouwen Bloos!. Maar goed ik heb het nog niet, eerst het bloed afwachten en dan beginnen met Permax waarschijnlijk. Ik ga het heel eigenwijs toch rustiger opbouwen en kijken hoe ze met Provarium Breeding en 1 pil gaat....als dat niet gaat kan ik altijd nog rustig verhogen.

Hopelijk wordt haar zicht nog wel wat beter Ach gut

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:16

Paniek en stress kunnen ook invloed hebben op zicht. En bijv suiker kan ook invloed hebben op zicht (meen ik). Je moet maar zo denken, als een paard dat toevallen en paniek aanvallen had kan herstellen dan moet Es ook een reële kans op verbetering hebben. Nadeel is dat ook dat soort bijwerkingen ook amper tot helemaal niet bekend waren voor cushing. Dus er werd over hersenbloedingen en allerlei hersenbeschadigingen en epileptie gesproken terwijl dit dus niet aan de orde was uiteindelijk, maar goed daar kom je achter als je toch tegen beter weten in misschien gaat behandelen met hoop op verbetering.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:23

De DA had het inderdaad over dat ze waarschijnlijk suiker had....... Scheve mond
Tot begin september was het het gezondste paard wat je je kon voorstellen. Mooi strak in het velletje, glimmend, speels en ze zag er uit als een sportpaard in sportconditie en in nog geen 3 maanden tijd krijg ik te horen dat ze wellicht suiker heeft en blind aan het worden is Verward

Dat gaat wel heel rap allemaal moet ik zeggen.....maar dat ze zich goed beroerd voelt dat is zeker.