Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigull

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:22

Hoi

Als het gras nat is merk je het misschien niet in de mond .
Als de paarden de haartjes of de gifstof van de rups als hij dood gaat op eet in het gras het in de maag komt en wie weet wat het dan doet bij een paard .

DubbelFun

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:26

Het is iig interessant genoeg om te horen of bij de getroffen paarden ook de processierups is gesignaleerd.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:27

AM moet gewoon een oorzaak hebben,
iets moet het veroorzaken dus,
en misschien zit jij (Tigull) nu wel op een goed spoor, wie weet.

je zou kunnen proberen je idee naar het onderzoeks team te sturen?
in de laatste link van knhs, en dan de link in de link,
in het artikel dus, staat een email adres van iemand die gegevens wil hebben van eigenaren van getroffen paarden,
misschien dat je haar eens kan mailen met je vraag of ze al aan die rups hebben gedacht?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:39

hmm er is me toendertijd (natuurlijk) geen rups opgevallen maar ik kan het desbetreffende stukje land nu nog inspecteren aangezien het altijd kwetsbaar zal blijven ( voor zover je daar zeker van kunt zijn).

Tigull

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:56

Hoi

De rups bij ons liep over het natte gras en de blubber .
Misschien is hij van de boom de wei in gewaaid door de harde wind .

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:08

Toevallig heb ik de laatste dagen ook al 3 x een grote rups gezien in mijn weiland. Een wat licht groenige kleur. Voorgaande jaren nooit gezien.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:35

Tigull schreef:
Hoi

Wij zagen vandaag een processierups in de wei bij de paarden [vreemde tijd voor de rups] misschien door het warme weer .
Kan het daar niet iets mee te maken hebben ?
Hij komt voor op eikenbomen en de beuk en de berk
De haartjes kunnen door de wind over de weiden waaien en bevatten mierenzuur .
Misschien komt er een gif vrij als de rups in verkeerd weer komt en dood gaat .

Altijd interessant, een nieuwe theorie, maar hoe zit het dan met al die andere Europese landen, waar AM voorkomt? Die rups komt toch uit het zuiden of niet?

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:38

Maar die processierups komt bij mijn weten tot nu toe alleen nog in Zuid tot Midden Nederland voor toch?
Dat strookt dan weer niet met de laatste tijd zoveel gevallen van AM in het Noorden...Wel geeft het weer eens een andere kijk op dingen op deze manier :j

Tigull

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:48

MissPK schreef:
Maar die processierups komt bij mijn weten tot nu toe alleen nog in Zuid tot Midden Nederland voor toch?
Dat strookt dan weer niet met de laatste tijd zoveel gevallen van AM in het Noorden.j

Hoi

De teek waar je zo ziek van kunt worden kwam een paar jaar geleden ook niet of bijna niet voor in nederland
Nu komt hij voor in heel nederland .

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:53

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:04

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:06

Ja, oei, die lijkt op de rupsen die ik in mijn weiland vond... Ze hadden alleen die haren niet (meer) want lagen in de modder en in de drinkbak... Al hoewel mijn weilanden in het bos liggen, heb ik geen maatregelen genomen dwz paarden staan nog steeds 24 uur p/d buiten (met inloopstallen en onbeperkt ruwvoer).

Tigull

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:54

Hoi

Paarden met A.M hebben ook moeilijkheden met adem halen ?
De Processie rups kan ook asta aanvallen veroorzaken .
Laatst bijgewerkt door Tigull op 24-11-09 00:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:59

Maar ik geloof niet dat het in de kop van Noord-Holland en Gaasterland voorkomt en dan zou je ook meer klachten hebben bij paarden die met hooi/kuil worden bijgevoerd lijkt me.
Nee, volgens mij moet het in een andere hoek gezocht worden.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:06

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:12

Muzefee schreef:
Mensen... niks uitsluiten, lees dit maar eens; http://www.natuurbericht.nl/default.asp?id=1899 OOK in Friesland en de kop van Drenthe, dus zal niet weinig meer schelen of ook in Groningen...

;) Wat niet is kan dus altijd komen...

Het is wel apart dat dit juist de omgeving ook is waar veel paarden getroffen worden ....
Maar dit zullen ze toch al wel onderzocht hebben lijkt me.....(al weet je het nooit)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:13

In dit jaargetijde zijn er helemaal geen eikenprocessierupsen. Een klein filmpje over de levenscyclus van die beesten.
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clipfr ... ssierups01
In de winter zijn er enkel poppen onder de grond. Je kunt er van uitgaan dat dat dichtbij een eikenboom is en niet zomaar ergens in een weiland.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 24-11-09 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:14

Hier in de gemeente zijn nesten gevonden en hier in de gemeente is één paard overleden. In naastliggende gemeenten zijn meerdere paarden overleden, dus dan zouden er ook nesten daar moeten zitten.

Ik denk dat dit wel eens goed onderzocht mag worden, als dat niet al gedaan is. Zou best eens een oorzaak, of een medewerker aan AM kunnen zijn.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:15

EstherHegt schreef:
In dit jaargetijde zijn er helemaal geen eikenprocessierupsen. Een klein filmpje over de levenscyclus van die beesten.
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clipfr ... ssierups01
In de winter zijn er enkel begraven eitjes onder de grond. Je kunt er van uitgaan dat dat dichtbij een eikenboom is en niet zomaar ergens in een weiland.

En wat kan de vlinder veroorzaken? Want die vliegt wel als die wil, die blijft vast niet in een eikenboom zitten.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:17

Ik maakte net foutje er zijn poppen onder de grond. De vlinder zelf veroorzaakt niets, het zijn de brandharen van de rupsen die jeuk veroorzaken. De vlinder zelf is inmiddels wel overleden.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:19

Zag ik nou dat die vlinder eieren legde op een naalboom?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:23

Citaat:
Daarnaast kunnen haren met de wind worden meegevoerd of door trillingen van verkeer vrijkomen en verder verspreid worden. Zelfs na 6 tot 8 jaar behouden brandharen hun karakteristieke vorm en activiteit. Op plaatsen waar dus in voorgaande jaren processierupsen aanwezig waren en waar deze nu niet meer voorkomen, kunnen de brandharen nog geruime tijd voor ongemak zorgen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:24

Ehh, heb het schooltv filmpje even bekeken en ik schrik een beetje. We hebben hier veel "vlindertjes" rondvliegen als het donker is (met groepen tegelijk).
Zitten de rupsen in de zomer ook op ander gewas als bomen? Dan hebben we ze hier ook al. Met hooien afgelopen zomer kwamen we op bepaalde hoge planten hele kolinies tegen (in het land en je kon niets meer zien van de planten) van deze rupsen, tenminste, zagen er hetzelfde uit.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:27

Muzefee schreef:
Zag ik nou dat die vlinder eieren legde op een naalboom?

Ja zag ik ook, over het algemeen leggen ze wel de eitjes op eikenbomen. Ik denk zelden op andere bomen. Wikipidia vertel ook nog wel een en ander over deze rups en de levenscyclus http://nl.wikipedia.org/wiki/Eikenprocessierups

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:28

Moet zeggen dat ik wel de chills krijg van die beestjes, brr! Heb ze hier overigens nog nooit gezien. :n