[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinne

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:23

Ja idd! Heel erg raar.. Zo zie je maar weer dat zomereczeem niet aan 1 ding te wijten is.

Ivanka had tijdens haar dracht wel een beetje last van eczeem, maar ook niet zo erg als normaal. Maar toen Aidan geboren is, heb ik niet hoeven smeren en schuurde ze ook (bijna) niet. Toen heeft ze ook geen deken op gehad.

Heeft Karma veel last van eczeem als ze niet drachtig is?

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:12

Ik heb Karma vorig najaar gekregen, toen het ergste eczeemweer voorbij was. Ik heb van haar eigenaar gehoord dat Karma sinds 2 jaar behoorlijk eczeem heeft. Tot de bevalling zag je het echter bijna niet aan haar dat ze eczeem had, helaas nu dus wel. Ik werd zelfs net gebeld dat ze haar deken aan flarden heeft geschuurd vandaag, dus dat wordt een nieuwe halen...

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:15

Met Vanita gaat het momenteel niet zo goed met haar exceem. Heel haar hoofdje is helemaal kapot. Onder de deken ziet alles er netjes uit.. Volgend jaar toch maar zo'n hoofdkap erbij kopen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 21:00

Ik vind het zo jammer dat er geen aparte topics over zomerexceem aangemaakt mogen worden. Ik wil graag wat vragen over dekens, maar om nou 50 blz door te spitten daardoor en te onhouden wie wat gezegd heeft red ik niet...

Mijn probleem is namelijk dat mijn paardje vooral tijdens de schemer jeuk heeft, en ik haar probeer op tijd binnen te zetten, en dan `s nachts, of de volgende ochtend weer buiten. Op stal vind ze maar niets, en is nu `s middags als ze erin gaat loeiheet. Ik wil dus toch maar een deken kopen maaaar.... Ze heeft vooral op haar buik, voor haar uier zeg maar, jeuk. Nu zat ik te kijken naar het plaatje va de Divozadeken en vond de buikflap zo ver naar voren zitten:
Afbeelding

In tegenstelling tot de Boett:
Afbeelding

Wie heeft de pagony deken en kan mij vertellen hoe de buikflap zit? Voor mij is die namelijk het belangrijkste!!!!!!! Of een eventuele andere deken met een hele goede, lange, en goed aansluitende buikflap?? Het is voor een flinke tinker, dus hij moet ook ruim bij de hals zijn en om een laag aangezette hals kunnen passen...
Alvast bedankt weer!!

PS: Zie nu ook weer een andere deken, de Itch Off, die een speciale maat hebben voor barokke paarden:
Afbeelding
Die ziet er kwa buikflap volgens mij wel goed uit.. Iemand deze deken? Ervaring?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 21:39

Ik heb zelf de Boett gehad voor Ivanka. Zij had altijd jeuk onder heel haar buik, tot de uier ook. Het stukje voor haar uier was niet bedekt, daar had ze nog wel wat jeuk. Dus ze schuurde daar nog wel, maar bij lange na niet zo erg als zonder deken. Zonder deken schuurde ze het tot bloedens toe open en dat was nu zeker niet het geval!

Met de andere dekens heb ik geen ervaring.

Met de Boett ben ik altijd heel tevreden geweest!

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 21:45

De Pagony heeft een losse buikflap, zoals de meeste dekens, die je dus zelf verder naar achteren kunt plaatsen, als je dat wilt.

Ik heb nu de blauwe eczeemdeken van Busse en die heeft een megagrote buikflap! Die deken kost rond de 100 Euro (foto op blz 40 van dit topic)

sanapril

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:33

hallo, ik meld me ook.....
Ik heb een fries X tinker met staart en manenexceem. Sinds 2 jaar staat ze bij ons en heeft ze ongelooflijk veel last ervan.
Vorig jaar heeft ze een veulen gehad. Tijdens de dracht had ze bijna geen last. Vanaf dat het veulen was geboren echt mega veel last.... Denk dat dit komt door de hormonenhuishouding!!!

Dit jaar gaat het een stuk beter met haar.
In maart heb ik haar de deken (pagony exceemdeken) opgedaan. Was er vorig jaar te laat mee en wilde er nu echt voor aan zijn!!!
Ze heeft wel geschuurd, haar manenkam is ook dik, maar haar manen zitten er nog aan!!!!!
Op advies van de dieranarts heb ik haar op een heel schraal stuk gezet. Volgens hem kan veel gras ook nog invloed hebben op het exceem. Op dat moment heeft ze haar hoofdkap ook opgekregen omdat ik zag dat ze daar aan schuurde.

Nu staat ze nog steeds op een schraal stuk. 's morgens komt ze een uur bij het hooi en 's avonds nog een keer!!! Ook geef ik haar knoflook bij en heeft ze haar deken op.
Gaat allemaal best goed, zolang de deken maar niet af hoeft.

Met rijden is het een drama. Ik spuit haar zo goed mogelijk in.
Ze slaat om zich heen, bokt, schut haar hoofd, ze is zelf 1 X gaan liggen rollen met mij erop!!!
Iemand enig idee wat ik hier aan kan doen???
Heb inmiddels al een vermogen uitgegeven aan vliegenspray!!!!!

Afbeelding
Deze deken heeft ze nu op en werkt echt goed!!!!! (pagony exceemdeken)

Afbeelding
Dit was vorig jaar nadat ze het veulen heeft gekregen!!!!

Afbeelding
Ook flink aan haar staart geschuurt toen!!!
Gelukkig heeft ze dit jaar minder last ervan!!!!!

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:01

Ik heb de boett deken en ben er erg over te spreken, ook vanita heeft veel last bij haar uiers maar zo ver komt de boett deken niet.
ik denk dat geen enkele exceem deken dat stukje beschermd.

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:13

Heeft er iemand ervaringen met midge off en equi derma van de paardendrogist?

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:29

@ sanapril: heb je al eens uierzalf of zonnebrandcrème, of andere vette crèmes geprobeert er op de smeren? Misschien dat dat wat verzacht voor de huid.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:29

Sanapril, mijn ervaring is ook dat gras het verergert. Maar verder ligt het er ook aan wat je voert...biks en muesli zijn ook niet goed. Maar ik neem aan dat je je paard verder ook zo schraal mogelijk voert?

Klukka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:49

Ik smeer bij mijn merrie haar oren, uier en kleine plekjes in met babywondzalfcreme van Schlecker.
Werkt erg goed.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:32

hey
ik meld me ook. Niet mijn eigen paard, maar een pony op stal heeft het. Echt zonde. Ze heeft nu bovenop haar achterhand ook een korst zitten die open was. Heb het schoongemaakt, ontsmet en wondehelende gel aangedaan.
We hebben hier momenteel geen spul tegen eczeem. De pensionhoudster (van wie de pony is) is momenteel op reis en kan dus niet zomaar even een deken ofzo halen.
Heb gezien dat hier toch een paar mensen positieve ervaringen hebben met de pagony eczeem deken. Ik ga die voorstellen dat ze kan kopen. Ze schelen nl erg veel in prijs tov die Boett's.
Zou het helpen als ik de pony haar staart en manen was met een jeukstillende shampoo (dacht dat het teershampoo of iets was)
Als iemand kan, wil ik ook graag weten wat de producten met de beste ervaringen zijn tegen eczeem.
alvast bedankt!
xxxx

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:13

Wat bij die pony werkt tegen exceem is verschillend, Ik heb tot nu toe nog niets gevonden qua smeersels wat echt supergoed werkt.
Wel heb ik de boett deken en die werkt best goed.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:54

Ik heb de Itch off deken en ben heel tevreden. Ik heb er ook de hoofdkap bij. Ik heb maat 8 voor mijn friese merrie.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:47

ik heb gisteren de itch off gehaald. Mijn 2 jarige tinker had maat 9 (vooral voor haar brede borst). Bij haar doe ik hem alleen `s avonds en `s nachts om, omdat de enige tijden zijn dat ze jeuk heeft. Helemaal met dit warme weer vind ik het sneu haar een zwarte Verward deken op te doen.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:49

Dat idee zou ik ook hebben Mariska. Ik vind het voor Ivanka nu ook prettiger dat ze zonder deken rondloopt. Hoewel ze wel wat schuurt, is het nog niet zo erg dat ik per direct een nieuwe deken moet.
Alleen onder haar buik blijft een zwakke plek.

Rianne, Midge Off is heel fijn spul vind ik! Dat hielp bij mijn merrie vooral onder haar buik erg goed. Werkt ook verkoelend, voor als ze opgezette huid hebben door het schuren.

Ik heb vandaag Tea Tree zalf van Wendal Herbs binnen gehad (paardendrogist). Het ziet er iig goed uit dat spul! Is wat vettig.. Ja, ik hoop dat het goed helpt!

KimS, ik smeer bij Ivanka in de haren veel AVS14 gel, dit zorgt ervoor dat de haren niet zo snel breken tijdens het schuren en het werkt ook jeukstillend.
Fenonolf heeft bij haar ook goed geholpen, maar dat vind ik zelf geen fijn spul als de zon daar de hele dag op staat. Want daar moet je ook op letten, bij bijv. babyolie heb je kans dat de huid verbrand in de zon, terwijl dit vaak wel goed helpt bij paarden.
Uierzalf schijnt ook goed te werken. Met andere woorden, de huid vet houden helpt vaak goed Knipoog.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 08:24

Sunblock voor baby's kun je gebruiken om het vet te houden in de zon!

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 08:32

Even een update. Evita stond dus (ivm inrijden) in een donkere stal in een gang bij een stallling in de bossen. Gevolg; kale plekken van het schuren, ondanks (wel niet zo'n goede) eczeemdeken. Ze moest om gedekt te worden naar de hengstenhouder waar ze ook binnen stond. Bij de Maas, wel bomen geen bossen. Gevolg; Niet meer geschuurd en zonder dek gestaan.
Nu staat ze bij mij in de wei met eczeemdeken. Ook vlakbij de maas maar tussen de preivelden, geen bossen en wind. 24 uur/dag buiten. Gevolg.. ze schuurt niet/nauwelijks, zoveel als andere paarden.
Zoveel invloed heeft de omgeving.
Helaas zit ik nu dus door die 2 weken in de bossen (waar ze pas in het najaar naar terug gaat) met ene paard met kale plekken op haar staart en een stuk uit haar manen....

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:49

[quote="Tinne"]
Dat idee zou ik ook hebben Mariska. Ik vind het voor Ivanka nu ook prettiger dat ze zonder deken rondloopt. Hoewel ze wel wat schuurt, is het nog niet zo erg dat ik per direct een nieuwe deken moet.
Alleen onder haar buik blijft een zwakke plek.

Rianne, Midge Off is heel fijn spul vind ik! Dat hielp bij mijn merrie vooral onder haar buik erg goed. Werkt ook verkoelend, voor als ze opgezette huid hebben door het schuren.

Fijn om te horen!

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 12:02

MIjn shetlander jaarling blijkt dus ook zomer exceem te hebben, ze schuurt helaas tot bloeden aan toen. nu heb ik voor haar een deken van bucas, en het is daar wel minder van geworden maar ze schuurt nog steeds, zou het toch beter zijn om voor een boett te kiezen?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 12:56

Ik weet het niet elexis. Wanneer ben je met de deken begonnen? Want kan ook zijn dat ze nog jeuk heeft van toen ze de deken nog niet op had. Misschien als je volgend jaar op tijd met de deken begint, dat de bucas dan wel voldoende is.

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:53

ik ben een maand geleden ongeveer begonnen, toen ze echt heel erg begon te schuren...

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:11

De pony hier heeft vannacht noodgedwongen op stal moeten staan. Er was onweer.. Ik laat ze dan niet graag buiten, het is niet de eerste keer dat je hoort dat een paard / pony neergebliksems wordt.
Vanochtend ging ik voeren, had ze een stuk manen, ong 20cm lang, helemaal kaalgeschuurd, het was helemaal open, aan het etteren en bloeden Verdrietig
Ik heb de manen die nog niet (helemaal) afgeschuurd zijn (waar geen open wondes zijn) en de staartwortel gewassen met teershampoo. De wondes heb ik netjes schoongemaakt met water en Vulketan gel maar weer aangesmeerd.
Uierzalf heb ik hier ook, dat kan ik ook proberen.
De eigenaresse is er niet echt op gebrand om zo'n deken te kopen Verdrietig
xxx

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:02

dat is balen zeg! Boos!