[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:16

Er zijn gewoon paarden die met zo'n band gewoon door blijven zuigen.
als je nou die miracle band neemt met zo'n uitsteekseltje. als het paard de luchtzuighouding aanneemd dan steekt dat uitsteekseltje in z'n keel en dan zou het paard moeten stoppen. er zijn paarden die het een paar keer proberen ermee stoppen omdat ze elke keer dat uitsteekseltje in hun keel krijgen. maar er zijn ook paarden die zo graag willen zuigen dat niets hun tegen houdt. dus die lopen de hele dag door te zuigen met als gevolg dat ook de hele dag door dat uitsteekseltje in z'n keel zit te priemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:27

Ohh okee Lachen Daar heb je heelmaal gelijk in. Zo had ik het dus niet bekeken. Dan ben ik dus een van de 'gelukkige' wiens paard het dus niet doet.

thobias

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:02

mijn paardje heeft nu inmiddels al 5 keer koliek gehad in twee weken tijd! ik word er wel een beetje wanhopig van!
het is gaskoliek! heb zuigband wel om! ze probeerd het dan wel, maar krijgt vlgs mij geen lucht binnen.
ze moet nu een paar dagen op stal blijven, geen strooisel, gewoon hooi en een half kilootje biks!
wat een hel voor een luchtzuiger! ze mag ook niet in de bak of paddock! om zo uit e sluiten dat ze mischien toch zand ofzo binnenkrijgt(maar ja, dan krijgen ze toch verstoppingskoliek???)
maar goed, ik hoop dat het nu echt beter word! anders wil ik verder laten onderzoeken! ik vind 5 keer echt genoeg, eigenlijk al teveel! maar, ja ik vetrouw maar op de DA.
ik ga nu maar ff proberen een uurtje te slapen, want dat heb ik de afgelopen twee weken weinig gedaan!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 09:12

Nee hoor de band zat keurig om. Mijn paard probeerde door de band heen te zuigen.

thobias: laat de mest onderzoeken, doe een maagonderzoek, laat vooral ook het hooi onderzoeken. Schimmel in het hooi (hoef je niet te zien) veroorzaakt heel vaak koliek. Het eerste wat een DA doet als een paard bij ons op stal buikpijn heeft is het hooi checken.....

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:26

tamorka schreef:
Endoscopie heet dat. IK hoorde gisteren dat het iets van 150 euro zou kosten. Maar het kan niet overal. Hier in het arme Twente gaat het niet. Wij moeten er voor naar Hochmur of naar Utrecht.

Hoi de dierenkliniek in Hellendoorn kan ook heel veel speciale dingen wat paarden betreft. Ze zitten aan de Ommerweg.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:29

tamorka schreef:
thobias schreef:
okay! bedankt!
maar ik heb wel begrepen dat als een paard een maagzweer zou hebben, dat ze dan dunnere, zurige ontlasting hebben! is dit zo?
mijn paard heeft nml wel normale ontlasting!

Graag antwoord hier op! Want mijn merrie heeft zulke ontlasting.

Zurig ruikende mest hoeft niet perse van een maagzweer te komen.
Als de darmwerking van het paard niet helemaal oke is kan het zuurbase evenwicht verstoord raken.
Gevolg zurige mest.

Een probiotica kuur wil nog wel 's uitkomst bieden om de darmflora op te krikken.

thobias

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:19

paardenkliniek in garyp doet het ook!
heb met de veearts overlegd en we kijken nog even aan hoe het dit weekend gaat! anders evt. voor endoscopie onderzoek!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 09:15

heb niet veel tijd om het hele topic door te lezen, is namelijk dringend, kan iemand mijn vraag beantwoorden?
Ik ken een paard dat luchtzuigd, zij is hieraan geopereerd(iets met stuk spier weggenomen?). Toch luchtzuigd(wat een werkwoord haha) ze nog heeeeeel veeeel.
De eigenaar zegt dat ze het wel nog doet,maar dat het nu geen kwaad meer kan door die operatie.
Is dat waar?
en verder: wat zijn de nadelen aan luchtzuigen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 09:19

Ach wat een kul. Die luchtzuigoperatie is niet voor niets verboden. Die werkt niet.

En luchtzuigen kan doorgaans geen kwaad niet met en niet zonder dat stuk spier.

nadelen: het is een rotgeluid volgens sommige mensen
ze krijgen er slechte voortanden van als je de luchtzuigplek niet beschermt.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 09:44

verboden? Ziek
thanx voor de info.
Als ik tijd heb lees ik eens het hele topic. Moest het nu even vlug weten i.v.m een koop(niet voor mij)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 09:47

Citaat:
139
Besluit van 25 januari 1996, houdende aanwijzing van en regelen omtrent toegestane
ingrepen bij dieren (Ingrepenbesluit) Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden
Jaargang 1996

Op advies van de Commissie voor de Toetsing van Wetgevingsprojecten
(GTW) wordt hieronder een (niet uitputtend) overzicht gegeven van ingrepen die in de praktijk worden uitgevoerd en die na inwerkingtreding van dit besluit in ieder geval verboden zijn.
Voor gezelschapsdieren:
– amputeren van de nagels bij katten;
– veranderen van de stembanden bij vogels, honden en andere dieren;
– couperen van de oren bij honden;
– ter verhindering van het vliegen bij vogels uitvoeren van patachyectomie, tenectomie/tenotomie of neurectomie;
– anaalzakextirpatie/stinkklieroperatie bij honden en fretten;
– amputeren van een ongepigmenteerd derde ooglid bij honden;
– corrigeren van een knikstaart bij katten;
– verwijderen van huiddelen bij honden.

Bij zogenaamde produktiedieren:
– slijmvliesresectie bij runderen;
– tongpuntamputatie bij runderen;
– verkorten van de staart bij runderen;
– zoekstieroperatie;
– zoekramoperatie;
– verwijderen van stinkklieren bij bokken;

ingrepen bij paarden:
blisteren;
zenuwsnede;
nicteren van de staart;
cornage-operatie;
kribbebijter-/luchtzuigeroperatie.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 09:48

Zie onderste verboden ingreep.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 09:55

ja zie ik.. Ik ben wel van Belgie... Misschien mag het hier wel? ga even opzoeken...
Maar er zal vast wel een goede reden zijn voor het verbod.
Kan ze nu nog last hebben van die operatie? Tijdens het rijden ademd ze soms wel erg luid...

Jiviejik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 09:57

Ik heb zelf een hele vrolijke luchtzuiger..
Van mij mag hij blijven zuigen.. Hij heeft verder nergens last van.. We hebben gezorgt dat hij zich aan niks pijn kan doen tijdens het zuigen en meer kunnen we niet doen..

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:01

Ook die van mij is een luchtzuiger en ik las in voorgaande posts iets waar ik me goed in kon vinden. Die van mij was ook dof en mager en niet dik te krijgen. Sinds ik ben verhuisd en nu wel een band om heb gedaan (heb hem ook liever zonder) is hij ontzettend opgeknapt, glimt als een spiegel en is mooi vol geworden (eindelijk). Ook ik heb een leren band met ijzeren stuk wat klemt bij het vastzetten, maar deze zit niet strak en klemt niet bij een normale houding. Overigens heb ik het ijzeren gedeelte en de lederen band met een bontje omwikkeld. Hoe zijn degenen onder jullie achter de inwendige beschadigingen gekomen???

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 10:03

het is een heel zware operatie en ja ze kan er last van hebben. Ze halen gewoon een stuk hals spier weg.

Tja.. je paard krijgt moeite met afbuigen eerst, dan met eten. En dan eten ze helemaal niet meer.

Oensan: ik zou zeggen kijk eens naar het voerregime.

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:03

Anya schreef:
het is een heel zware operatie en ja ze kan er last van hebben. Ze halen gewoon een stuk hals spier weg.

Tja.. je paard krijgt moeite met afbuigen eerst, dan met eten. En dan eten ze helemaal niet meer.

Oensan: ik zou zeggen kijk eens naar het voerregime.

Hoe bedoel je?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 10:08

Een paard dat dof en mager wordt, kan verkeerd voer krijgen. Of last hebben van de darmen, of van een slechte maagwerking, noem maar op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:08

Oensan, als je verhuist bent en gelijkttijdig een band bent gaan gebruiken hoe weet je dan waardoor het komt dat je paard opgeknapt is? Kan dan net zo goed door een ander voerregime komen op de nwe stal en dan had je paard er zonder band ook vol en glanzend uit gezien.

Ik ben erachter gekomen dat mijn paardje een scheve halswervel had toen Steffi van de Laarse mijn paard nakeek. Ik kan niet hard maken dat het door de band gekomen is maar mijn gevoel zegt dat het er geen goed aangedaan heeft. Paardje was toen nog maar 2jr en had nog nooit werk verrricht alleen maar in de wei gelopen en op stal gestaan met zo'n martelwerktuig Boos!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 10:11

Dat bedoel ik dus...
Misschien heeft dat paard wel veel beter voer en denk jij dat het van de band komt. Want er zijn in dit topic nu zo ontzettend veel voorbeelden van glimmende gelukkige (eerder te) dikke luchtzuigers zonder band.. dat ik de combinatie band/paard knapt op niet meer geloof eerlijk gezegd.

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:18

Steffi is bij mijn paard ook geweest en toen stond hij zonder band. Is rechtgetrokken en was verder prima in orde. Voeren doet een hoop dat weet ik. Hij staat op hetzelfde voerschema ook op de nieuwe stal en toevallig ook hetzelfde merk. Hij staat hele dagen op de wei, dat is ook niet veranderd. Ik snap de voors en tegens van een band, maar voor oen zijn algehele conditie is het wel beter geweest. Gelukkig gaat hij de komende winter ook hele dagen naar buiten en heeft hij de band meer af dan om. Dus ja in mijn ogen kan de band wel voor een verbetering zorgen, maar leuk ...nee en liever zonder.....graag!

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:37

ik heb een vraagje.. mijn paard staat al heel zijn leven met zuigband, en nu heb ik hem dan als hij in de wei ging zijn zuigband uitgedaan, maar nu gaan ze vanaf vandaag weer ;s nachts naar binnen, en in de zomer als hij op stal stond(met voeren en rijden) stond hij ook zonder zuigband... dus in principe heel de zomer heeft hij zonder zuigband geleeft.. kan ik dan nu zijn zuigband uitlaten, of gewoon weer als hij op stal staat aandoen?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:43

Band afdoen en in de kliko gooien. Knipoog
van die band kunnen ze inwendige/uitwendige verwondingen van krijgen en het verhelpt de oorzaak van het zuigen niet. het voorkomt alleen dat het paard zuigt. maar dat hoef je niet te voorkomen want van zuigen krijgen ze helemaal niets.
dus band weg en lekker laten zuigen.
en eens goed kijken naar wat en hoeveel hij gevoerd krijgt op stal.

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:27

hoi,

Ik heb ook een luchtzuiger zij doet het nu al ongeveer 4 jaar, ze heeft nooit last van haar maag gehad voor zover we weten. Ze had een gastroscopie gehad en die was negatief. Na een kuur met ulcus stomaci werd het minder maar weg ging het nooit.
Nu heeft ze de laatste 5 weken een 6 tal keer koliek gehad, waardoor ze uiteindelijk in de dierenkliniek van someren belandde.
Daar heeft ze weer een gastroscopie gehad, en nu waren een verschillende maagzweren in stadium 1 en 2 te zien.
Ze krijgt nu sinds eergisteren gastro gard. Dat is een dure hobby maar ik heb de indruk dat het goed werkt. Het luchtzuigen is vermindert naar vandaag 4 keer op de hele dag, ze is van gisteren terug thuis Haha! en ik durfde haar niet alleen te laten.
Ook haar eetlust is terug en haar darmen rommelen veel minder.
Ik had nooit gedacht dat ze een maagprobleem had, maar nu is voor mij duidelijk dat het luchtzuigen toch echt te maken heeft met maaglast. (in het gevan van mijn paardje dan he)

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:08

thobias schreef:
mijn paardje heeft nu inmiddels al 5 keer koliek gehad in twee weken tijd! ik word er wel een beetje wanhopig van!
het is gaskoliek! heb zuigband wel om! ze probeerd het dan wel, maar krijgt vlgs mij geen lucht binnen.
ze moet nu een paar dagen op stal blijven, geen strooisel, gewoon hooi en een half kilootje biks!
wat een hel voor een luchtzuiger! ze mag ook niet in de bak of paddock! om zo uit e sluiten dat ze mischien toch zand ofzo binnenkrijgt(maar ja, dan krijgen ze toch verstoppingskoliek???)
maar goed, ik hoop dat het nu echt beter word! anders wil ik verder laten onderzoeken! ik vind 5 keer echt genoeg, eigenlijk al teveel! maar, ja ik vetrouw maar op de DA.
ik ga nu maar ff proberen een uurtje te slapen, want dat heb ik de afgelopen twee weken weinig gedaan!

Continu op stal houden > onvoldoende beweging > darmen die onvoldoende geprikkeld worden > grotere kans op koliek. Wat moet ik hier nu weer van denken. Je kunt de mest in een emmer water doen. Het zand zal naar de bodem zakken. Simpel onderzoekje.

henny_w schreef:
Een probiotica kuur wil nog wel 's uitkomst bieden om de darmflora op te krikken.

Bedankt voor de tip. Ik ga inlichtingen inwinnen.