Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:25

Bij ons staat sinds vorig jaar Duinkruiskruid, dat is net zo giftig als jakobskruin volgens mij
Dat begint ook een plaag te worden
Ze eten er niet van, maar ik trek ze er toch allemaal uit, je weet maar nooit

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:28

unamie schreef:
Echt zeker ben ik er nooit van
Nu heb ik grote ronde balen hooi dat afkomstig is een duits natuurlijk gebied (zitten veel kruiden in) ziet er heel groen uit en ruikt heerlijk
Het is me verzekerd dat het jakobskruid vrij is (de bereden politie koopt het daar ook)
maar voor hetzelfde geld zeggen ze maar wat Sigaar

Je zou de bereden politie eens kunnen bellen om te vragen of zij wel eens zelf zijn gaan kijken bij de leverancier van hun hooi?
Ellen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:09

Kaat_E schreef:
Ik heb 2 jaar geleden een totaal verwaarloosde wei gekocht, stond echt veel JKK. We hebben echt bakken en bakken uitgestoken, omdat het al bloeiende planten waren en ik dan niet echt meer geloof in spuiten, tenzij met echt zwaar spul, maar dan is ook het gras eraan.
Na een jaar, zelfde verhaal, al veel minder. Zeker op de stukken waar geroteerd is en goed bemest.
Nu heb ik het eigenlijk - behalve hier en daar een verdwaalde plant - enkel nog aan de omheining (daar wordt niet zo stevig bemest) en op de shetlanderwei, omdat die overbegraasd is en kapotgelopen in de winter en het eerste jaar gemaaid door een goedbedoelende buurboer, maar dat is maar een klein stukje. Dus ik heb het gevoel dat ik het wel onder controle heb. Zolang ik nog planten zie, hooi ik niet zelf van mijn wei, ik zorg dat er geen planten in zaad komen, volgend jaar gaan we de rozetten sproeien.
Mijn paarden eten er niet van, voor zover ik kan zien.

En dit vind ik echt een hele belangrijke bijdrage aan deze discussie, goed weideonderhoud is de sleutel tot een duurzame oplossing. Dat roteren en zorgen dat de groei in het gras blijft en de zode dus dicht blijft is dé manier om zo goed mogelijk vestiging te voorkomen.
Hooien kan wel van zo'n wei als je vlak voor het hooien de planten verwijderd. Mocht je heel perongeluk een rozetje over het hoofd zien zal dat geen gezondheidsproblemen veroorzaken. Het gaat om de frequentie van kleinere hoeveelheden eten. Een keer een klein rozetje zal dus niet zorgen voor gezondheidsproblemen. Ook ik ben voorzichtig hoor met mijn hooi. Gelukkig ken ik de percelen en weet dus waar mijn hooi vandaan komt, er zijn gedeeltes bij waar ik geen hooi van hoef. Er zijn ook wel stukken waar gevlekte waterscheerling staat en boskruiskruid. Ook onze paarden eten dit niet, maar in hooi neem ik ook liever geen risico.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:29

EstherHegt schreef:
En dit vind ik echt een hele belangrijke bijdrage aan deze discussie, goed weideonderhoud is de sleutel tot een duurzame oplossing. Dat roteren en zorgen dat de groei in het gras blijft en de zode dus dicht blijft is dé manier om zo goed mogelijk vestiging te voorkomen.

Je bedoelt dat alle bijdragen en deze discussie in principe belangrijk zijn maar dat dit deel nogal eens onderbelicht blijft?
Ik weet wel zeker dat je het zo bedoeld hebt.
Ja.. ik vind ook dat het wat meer dáárover mag gaan. Wat kunnen wij zélf doen om de paarden te beschermen? En dan kun je inderdáád aardig wat.
Ellen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:33

Ja ik bedoel dus inderdaad dat wat mensen zelf kunnen doen aan een duurzame oplossing echt vruchten af kan werpen. Ik bedoelde dus niet dat de andere bijdragen geen belangrijke bijdragen zijn. Oplossingsgerichte bijdragen zetten denk ik uiteindelijk echt zoden aan de dijk. Ik heb er nog wel eentje, mocht de berm vol staan naast de wei is het een mogelijkheid een haag te planten, die vangt de eventuele wat verder vallende zaden weg. Bij akkerdistel is dit ook heel effectief gebleken.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:45

EstherHegt schreef:
Ja ik bedoel dus inderdaad dat wat mensen zelf kunnen doen aan een duurzame oplossing echt vruchten af kan werpen. Ik bedoelde dus niet dat de andere bijdragen geen belangrijke bijdragen zijn.

Als ik het niet dacht! Knipoog
Citaat:
Oplossingsgerichte bijdragen zetten denk ik uiteindelijk echt zoden aan de dijk. Ik heb er nog wel eentje, mocht de berm vol staan naast de wei is het een mogelijkheid een haag te planten, die vangt de eventuele wat verder vallende zaden weg. Bij akkerdistel is dit ook heel effectief gebleken.

Goed idee! Ik denk dat we met zijn allen heel wat creatiever zijn dan we zelf denken Haha! Ik ben heel benieuwd wat er allemaal voor creatiefs bedacht wordt om JKK uit de paardenwei en hooi te houden... we zouden wel eens voor verassingen kunnen komen te staan Slim Dan komen we een beetje af van ons gevoel van onmacht Zij zijn groot en ik is klein!
Ellen

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:02

Weet je, er is gewoon niet enkel JKK, maar ook paniek uitgezaaid. Paniek is een slechte raadgever, want werkt verlammend. Mensen overdonderen met info ook. Angst is geen goede motivator. Maar mensen concrete handvatten geven waar ze zelf mee aan de slag kunnen, zoals jullie nu dus doen, dat helpt wél. Lachen
Bedankt trouwens voor het compliment.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:12

Kaat_E schreef:
Weet je, er is gewoon niet enkel JKK, maar ook paniek uitgezaaid. Paniek is een slechte raadgever, want werkt verlammend. Mensen overdonderen met info ook. Angst is geen goede motivator. Maar mensen concrete handvatten geven waar ze zelf mee aan de slag kunnen, zoals jullie nu dus doen, dat helpt wél. Lachen

Daar heb je een waarheid als een koe. het lijkt haast een schande als het probleem
terug wordt gebracht in de juiste proporties.
Maar zoals je zegt, paniek werkt verlammend en is een hele slechte raadgever, maar het is ook gevaarlijk want zo komen er ook veel fabels in de wereld.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:26

Kaat_E schreef:

Precies, Kaat... Ja
en paniek werkt ook nog eens inadequate acties in de hand waardoor je mogelijk het probleem verergert. Dát vind ik zo erg. Wakker zijn, rustig nadenken, juiste en betrouwbare info zoeken en doordachte acties ondernemen... Met paniek worden er stappen overgeslagen .. paniek maakt meer stuk dan je lief is. Dat werkt zéker bij natuur zo.
En wat Esther zegt: het lijkt wel een schande om je nuchtere verstand te gebruiken.
Ellen

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:28

The problem with common sense is it ain't so common. Lachen
Nu ga ik weer even verder werken. En dan vanavond nog wat van die mooie gele bloemen plukken, natuurlijk. Haha.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:43

Op een site zag ik een keer zo'n speciale vork waamee je jakobskruid uit de grond kan trekken (was een flimpje)
Ik kan het nergens meer vinden, weet iemand hoe ik aan zo'n ding kan komen?

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:32

Unamie, ik heb de ragfork van www.paardnatuurlijk.nl
Werkt lekker, het verwijderen van het JKK is zo een stuk minder inspannend.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:36

Die bedoelde ik Semra, thanks
de zoek funtie leverde niets op
Ga em meteen bestellen!

dancerstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:54

is het erg als paard een blaadjuh kleinkruiskruid eet
wat is verschil tussen jacobskruid klein kruiskruid
en heeft paard nu lever beschadiging of iets met de longen Huilen

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 22:04

Een enkel blaadje kan echt niet zoveel kwaad hoor. Ik zou als ik jou was eens op ******* kijken... daar staan duidelijke antwoorden op jouw vragen!
Ellen
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 21-08-07 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spam verwijderd

dancerstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 22:50

er staat dat het wel kwaad kan dat paard nu al lever heb die kapot is
Huilen en longen

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 00:38

Ik denk dat je goed moet lezen justme
Ellen

dancerstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 08:11

dit wat ik hier voor zij staat ook op andere site dat als je pony hap neemt dat dan lever beschadiging is
en probleeme met de lucht wegen hij vrat gisteren midag kleinkruiskruid een half blaadjuh er van
maar kan de dieren arts hier wat aan doen of moet je het zo laaten mijn vraag is heeft de pony nu pijn en zo
in ze buik

dancerstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 08:15

[quote="justme11"]dit wat ik hier voor zij staat ook op andere site dat als je pony hap neemt dat dan lever beschadiging is
en probleeme met de lucht wegen hij vrat gisteren midag kleinkruiskruid een half blaadjuh er van
maar kan de dieren arts hier wat aan doen of moet je het zo laaten mijn vraag is heeft de pony nu pijn en zo
in ze buik de pony is trouwens een 138 2jaar

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 08:21

justme11 schreef:
dit wat ik hier voor zij staat ook op andere site dat als je pony hap neemt dat dan lever beschadiging is
in ze buik

Justme kun je mij aanwijzen waar op mijn website staat dat een hapje kwaad kan en blijvende gezondheidschade zal veroorzaken? Je moet je realiseren dat een hapje geen kwaad kan, echter eet je pony frequent kruiskruid dan is de lever niet meer in staat te compenseren en dan kan er wel leverschade optreden.
Waarom vraag je niet gewoon aan je dierenarts als je pony al ziek is of hij de pony behandelt. Wij zijn hier geen dierenarts en kunnen op afstand geen diagnose stellen.
Heb je ook een foto van het plantje wat je pony op heeft gegeten, heel vaak worden plantjes verward.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 09:19

Semra schreef:
Unamie, ik heb de ragfork van http://www.paardnatuurlijk.nl
Werkt lekker, het verwijderen van het JKK is zo een stuk minder inspannend.

Ik heb hem ook, werkt ook super met ander onkruid met grote pollen!
Heb hem toen overgenomen van iemand die mee deed met die aktie, zo'n twee jaar geleden. Kreeg je de 2e vork geloof ik voor de helft. Misschien is er iemand op paardnatuurlijk die nog zo'n 2e vork heeft liggen en kun je hem voor een prikkie overnemen?!

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 11:28

justme11 schreef:
pony is trouwens een 138 2jaar

Hahahaha
da's een ouwe pony!!
Gewoon goed lezen of anders je moeder erbij halen en vragen of ze wil helpen ....
Ellen

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 11:52

PieterPelser schreef:
Biologen onderzoeken verschijnselen in de natuur op een schaal die groot genoeg is om de uitkomsten van hun experimenten te kunnen extrapoleren. Dit is in tegenstelling tot wat jij kan doen, omdat je daar de middelen en expertise niet voor hebt. Jouw waarnemingen hebben dus gewoon niet de steekproef grootte om uitzonderingen van de regel te kunnen onderscheiden. Let op, dit betekent dus niet dat wat jij ziet niet waar is, maar het is misleidend om jouw waarnemingen te gaan generaliseren. Dat zou zelfs gevaarlijk zijn! Als het dus gaat om de vraag of paarden al dan niet JKK vers eten dan is het dus niet zo moeilijk om te bepalen bij wie je een antwoord op deze vraag moet zoeken. Zeker omdat in dit geval de wetenschappelijke opinie helemaal niet lijnrecht tegenover jouw observaties staat: Jakobskruiskruid wordt slechts in uitzonderlijke gevallen gegeten. Als jij dus hebt gezien dat paarden de planten wel vers eten, dan kan dat best. Als je jouw waarnemingen echter zou extrapoleren door bijv. te zeggen dat paarden JKK regelmatig vers eten, dan negeer je het percentage paarden dat de plant links laat liggen. En dat zou helemaal niet zo vreemd zijn en zou door veel mensen die geen wetenschapper zijn als waarheid overgenomen worden, omdat het NIET eten van de plant veel moeilijker waar te nemen en te documenteren is en een veel grotere proefopzet vereist.

Beste Pieter,

Ik ben niet de enige die geconstateerd heeft dat JKK wel degelijk vers gegeten wordt. Al gaat het bij anderen dan meestal om de rozetten die door de paarden wel gegeten worden. Ik heb dus zelf de afgegeten bloeiende planten gefotograveerd.
Daar is eerder al uitgebreid over gediscussieerd, en ik heb daar absoluut geen zin om nog weer energie in te steken.
Het feit ligt er, ook als er wel voldoende gras in de wei is.
Ik vind het te ver gaan om het als zeer uitzonderlijk te benoemen dat het vers gegeten wordt. Temeer omdat menig lezer dan mogelijk gaat denken. Ach het valt allemaal reuze mee.

Natuurlijk is het percentage wat het niet vers eet veel groter dan het percentage wat er wel van eet.
Maar mijn mening is dat elk paard wat aan JKK sterft er 1 teveel is.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:00

Bries schreef:
Henny, ik geef je geen compliment voor jouw ogen... daar kan ik namelijk niet over oordelen. Ik merk op dat met name jou zulke bijzondere dingen overkomen.. ik hoef alleen maar aan het verhaal te denken dat jij van horen zeggen hebt over die koeien die zo graag die maaimachine achtervolgden om zo snel mogelijk net afgemaaid JKK te mogen opeten...lekker vers maar niet té vers (als JKK nog overeind staat)...de lekkerbekken Tong uitsteken. Ik noem dat Kamikaze-koeien; en weet je, ik mag nou nooit van die bijzondere dingen meemaken....

Ellen, ik heb dat verhaal van die koeien van een van de medewerkers van Staatsbosbeheer zelf. Die er in hoogsteigen persoon bij was dat het gebeurde.
Of deugen die mensen nu inenen ook niet meer. Dus ..... niks van "horen zeggen"
Als koeien het direkt na de maaimachine willen opeten dan is het toch ook nog vers. Het ligt hooguit een paar minuten. Is dat dan al zo'n verschil met of ze het van de staande plant eten?

Ellen, blijkbaar vind je het leuk om mij steeds in het belachelijke te trekken en me ongeloofwaardig te maken. Verder reageren heeft voor mij weinig zin want het is dus zinloos en dat ik vind ik zonde van mijn energie.

Henny

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:05

henny_w schreef:
PieterPelser schreef:
Biologen onderzoeken verschijnselen in de natuur op een schaal die groot genoeg is om de uitkomsten van hun experimenten te kunnen extrapoleren. Dit is in tegenstelling tot wat jij kan doen, omdat je daar de middelen en expertise niet voor hebt. Jouw waarnemingen hebben dus gewoon niet de steekproef grootte om uitzonderingen van de regel te kunnen onderscheiden. Let op, dit betekent dus niet dat wat jij ziet niet waar is, maar het is misleidend om jouw waarnemingen te gaan generaliseren. Dat zou zelfs gevaarlijk zijn! Als het dus gaat om de vraag of paarden al dan niet JKK vers eten dan is het dus niet zo moeilijk om te bepalen bij wie je een antwoord op deze vraag moet zoeken. Zeker omdat in dit geval de wetenschappelijke opinie helemaal niet lijnrecht tegenover jouw observaties staat: Jakobskruiskruid wordt slechts in uitzonderlijke gevallen gegeten. Als jij dus hebt gezien dat paarden de planten wel vers eten, dan kan dat best. Als je jouw waarnemingen echter zou extrapoleren door bijv. te zeggen dat paarden JKK regelmatig vers eten, dan negeer je het percentage paarden dat de plant links laat liggen. En dat zou helemaal niet zo vreemd zijn en zou door veel mensen die geen wetenschapper zijn als waarheid overgenomen worden, omdat het NIET eten van de plant veel moeilijker waar te nemen en te documenteren is en een veel grotere proefopzet vereist.

Ik vind het te ver gaan om het als zeer uitzonderlijk te benoemen dat het vers gegeten wordt. Temeer omdat menig lezer dan mogelijk gaat denken. Ach het valt allemaal reuze mee.

Natuurlijk is het percentage wat het niet vers eet veel groter dan het percentage wat er wel van eet.
Maar mijn mening is dat elk paard wat aan JKK sterft er 1 teveel is.

Góed lezen henny (waar schreef ik dat eerder?)...
Het is wetenschappelijk vástgesteld dat het zeer uitzonderlijk is.
En dan...
menig lezer is een competente volwassene en kan ZELF lezen en nadenken en heeft het niet nodig dat e.e.a. voor de 'duidelijkheid' uit zijn verband getrokken word. Dat is je collega-lezer niet serieus nemen en dat zal vást jouw bedoeling niet zijn; toch?
Jouw observatie wordt gerespecteerd doch wel in een kader gezet. En ja... dan is dat dus zeer uitzonderlijk dat het voor komt dat JKK door paarden vers gegeten word.
Iedereen kan hier dus lezen hoe het zit.
Ellen