Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
unamie schreef:Echt zeker ben ik er nooit van
Nu heb ik grote ronde balen hooi dat afkomstig is een duits natuurlijk gebied (zitten veel kruiden in) ziet er heel groen uit en ruikt heerlijk
Het is me verzekerd dat het jakobskruid vrij is (de bereden politie koopt het daar ook)
maar voor hetzelfde geld zeggen ze maar wat
Kaat_E schreef:Ik heb 2 jaar geleden een totaal verwaarloosde wei gekocht, stond echt veel JKK. We hebben echt bakken en bakken uitgestoken, omdat het al bloeiende planten waren en ik dan niet echt meer geloof in spuiten, tenzij met echt zwaar spul, maar dan is ook het gras eraan.
Na een jaar, zelfde verhaal, al veel minder. Zeker op de stukken waar geroteerd is en goed bemest.
Nu heb ik het eigenlijk - behalve hier en daar een verdwaalde plant - enkel nog aan de omheining (daar wordt niet zo stevig bemest) en op de shetlanderwei, omdat die overbegraasd is en kapotgelopen in de winter en het eerste jaar gemaaid door een goedbedoelende buurboer, maar dat is maar een klein stukje. Dus ik heb het gevoel dat ik het wel onder controle heb. Zolang ik nog planten zie, hooi ik niet zelf van mijn wei, ik zorg dat er geen planten in zaad komen, volgend jaar gaan we de rozetten sproeien.
Mijn paarden eten er niet van, voor zover ik kan zien.
EstherHegt schreef:En dit vind ik echt een hele belangrijke bijdrage aan deze discussie, goed weideonderhoud is de sleutel tot een duurzame oplossing. Dat roteren en zorgen dat de groei in het gras blijft en de zode dus dicht blijft is dé manier om zo goed mogelijk vestiging te voorkomen.
EstherHegt schreef:Ja ik bedoel dus inderdaad dat wat mensen zelf kunnen doen aan een duurzame oplossing echt vruchten af kan werpen. Ik bedoelde dus niet dat de andere bijdragen geen belangrijke bijdragen zijn.
Citaat:Oplossingsgerichte bijdragen zetten denk ik uiteindelijk echt zoden aan de dijk. Ik heb er nog wel eentje, mocht de berm vol staan naast de wei is het een mogelijkheid een haag te planten, die vangt de eventuele wat verder vallende zaden weg. Bij akkerdistel is dit ook heel effectief gebleken.
Kaat_E schreef:Weet je, er is gewoon niet enkel JKK, maar ook paniek uitgezaaid. Paniek is een slechte raadgever, want werkt verlammend. Mensen overdonderen met info ook. Angst is geen goede motivator. Maar mensen concrete handvatten geven waar ze zelf mee aan de slag kunnen, zoals jullie nu dus doen, dat helpt wél.
Bedankt trouwens voor het compliment.
Kaat_E schreef:Weet je, er is gewoon niet enkel JKK, maar ook paniek uitgezaaid. Paniek is een slechte raadgever, want werkt verlammend. Mensen overdonderen met info ook. Angst is geen goede motivator. Maar mensen concrete handvatten geven waar ze zelf mee aan de slag kunnen, zoals jullie nu dus doen, dat helpt wél.
Bedankt trouwens voor het compliment.
justme11 schreef:dit wat ik hier voor zij staat ook op andere site dat als je pony hap neemt dat dan lever beschadiging is
en probleeme met de lucht wegen hij vrat gisteren midag kleinkruiskruid een half blaadjuh er van
maar kan de dieren arts hier wat aan doen of moet je het zo laaten mijn vraag is heeft de pony nu pijn en zo
in ze buik
Semra schreef:Unamie, ik heb de ragfork van http://www.paardnatuurlijk.nl
Werkt lekker, het verwijderen van het JKK is zo een stuk minder inspannend.
justme11 schreef:pony is trouwens een 138 2jaar
PieterPelser schreef:Biologen onderzoeken verschijnselen in de natuur op een schaal die groot genoeg is om de uitkomsten van hun experimenten te kunnen extrapoleren. Dit is in tegenstelling tot wat jij kan doen, omdat je daar de middelen en expertise niet voor hebt. Jouw waarnemingen hebben dus gewoon niet de steekproef grootte om uitzonderingen van de regel te kunnen onderscheiden. Let op, dit betekent dus niet dat wat jij ziet niet waar is, maar het is misleidend om jouw waarnemingen te gaan generaliseren. Dat zou zelfs gevaarlijk zijn! Als het dus gaat om de vraag of paarden al dan niet JKK vers eten dan is het dus niet zo moeilijk om te bepalen bij wie je een antwoord op deze vraag moet zoeken. Zeker omdat in dit geval de wetenschappelijke opinie helemaal niet lijnrecht tegenover jouw observaties staat: Jakobskruiskruid wordt slechts in uitzonderlijke gevallen gegeten. Als jij dus hebt gezien dat paarden de planten wel vers eten, dan kan dat best. Als je jouw waarnemingen echter zou extrapoleren door bijv. te zeggen dat paarden JKK regelmatig vers eten, dan negeer je het percentage paarden dat de plant links laat liggen. En dat zou helemaal niet zo vreemd zijn en zou door veel mensen die geen wetenschapper zijn als waarheid overgenomen worden, omdat het NIET eten van de plant veel moeilijker waar te nemen en te documenteren is en een veel grotere proefopzet vereist.
Bries schreef:Henny, ik geef je geen compliment voor jouw ogen... daar kan ik namelijk niet over oordelen. Ik merk op dat met name jou zulke bijzondere dingen overkomen.. ik hoef alleen maar aan het verhaal te denken dat jij van horen zeggen hebt over die koeien die zo graag die maaimachine achtervolgden om zo snel mogelijk net afgemaaid JKK te mogen opeten...lekker vers maar niet té vers (als JKK nog overeind staat)...de lekkerbekken. Ik noem dat Kamikaze-koeien; en weet je, ik mag nou nooit van die bijzondere dingen meemaken....
henny_w schreef:PieterPelser schreef:Biologen onderzoeken verschijnselen in de natuur op een schaal die groot genoeg is om de uitkomsten van hun experimenten te kunnen extrapoleren. Dit is in tegenstelling tot wat jij kan doen, omdat je daar de middelen en expertise niet voor hebt. Jouw waarnemingen hebben dus gewoon niet de steekproef grootte om uitzonderingen van de regel te kunnen onderscheiden. Let op, dit betekent dus niet dat wat jij ziet niet waar is, maar het is misleidend om jouw waarnemingen te gaan generaliseren. Dat zou zelfs gevaarlijk zijn! Als het dus gaat om de vraag of paarden al dan niet JKK vers eten dan is het dus niet zo moeilijk om te bepalen bij wie je een antwoord op deze vraag moet zoeken. Zeker omdat in dit geval de wetenschappelijke opinie helemaal niet lijnrecht tegenover jouw observaties staat: Jakobskruiskruid wordt slechts in uitzonderlijke gevallen gegeten. Als jij dus hebt gezien dat paarden de planten wel vers eten, dan kan dat best. Als je jouw waarnemingen echter zou extrapoleren door bijv. te zeggen dat paarden JKK regelmatig vers eten, dan negeer je het percentage paarden dat de plant links laat liggen. En dat zou helemaal niet zo vreemd zijn en zou door veel mensen die geen wetenschapper zijn als waarheid overgenomen worden, omdat het NIET eten van de plant veel moeilijker waar te nemen en te documenteren is en een veel grotere proefopzet vereist.
Ik vind het te ver gaan om het als zeer uitzonderlijk te benoemen dat het vers gegeten wordt. Temeer omdat menig lezer dan mogelijk gaat denken. Ach het valt allemaal reuze mee.
Natuurlijk is het percentage wat het niet vers eet veel groter dan het percentage wat er wel van eet.
Maar mijn mening is dat elk paard wat aan JKK sterft er 1 teveel is.