[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:12

als ze haar neus tegen hek en over asvalt schuurt,dan vind ik het echt irritatie van pollen in haar neus.

''anders'' rijden zorgt ervoor dat je pony rechtgesteld wordt,rug ontspant en meer op achterhand gereden worden.
daar heb je ontspannenheid en daarna aanspanning voor nodig en dus veel concentratie,daarom schudden paarden met (rugprobleempaarden) minder maar dat lost het toch niet geheel op vind ik!

het zijn twee verschillende dingen.

heb je wel eens met neusnetje gereden?

menollyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:30

casanova schreef:
als ze haar neus tegen hek en over asvalt schuurt,dan vind ik het echt irritatie van pollen in haar neus.

''anders'' rijden zorgt ervoor dat je pony rechtgesteld wordt,rug ontspant en meer op achterhand gereden worden.
daar heb je ontspannenheid en daarna aanspanning voor nodig en dus veel concentratie,daarom schudden paarden met (rugprobleempaarden) minder maar dat lost het toch niet geheel op vind ik!

het zijn twee verschillende dingen.

heb je wel eens met neusnetje gereden?

Ik vond het tot voor kort ook 2 verschillende dingen, nu niet meer. Ik zal het proberen uit te leggen. Maar allereerst even dit. Een neusnetje heeft het eerste jaar geholpen, het tweede jaar hebben medcijnen geholpen. Het derde jaar hielp niets mee. Kortom een pollenallergie is zeer waarschijnlijk. Ze heeft er alle tekenen van, doet het alleen met mooi weer, alleen als er pollen in de lucht zitten.

Alleen toch kan ze door te rijden volgens de methode van AdB schudvrij worden. Hoe komt dat? Oliv is een paard wat scheef is, ontzettend scheef, daardoor zet ze haar rug vast. Doordat ze haar rug vastzet krijgt ze pijn. Deze pijn negeert ze, ze wil te graag voor je werken. Pas als de zomer aanbreekt, het mooier weer wordt, dan gaat ze wel schudden. Waarom dan? Omdat Oliv een gevoelig paard is, doordat ze scheef is, wordt ze nog gevoeliger en gaat ze reageren. Het ene paard gaat daardoor constant schudden, het andere paard heeft een zogenaamde trigger nodig. De trigger bij Olivia zijn de pollen in de lucht.

Nu kan je dat op 2 maniere oplossen. 1 je geeft medicijnen voor het secundaire probleem, de pollenallergie. Hierdoor stopt ze wel met schudden, ze heeft immers geen last meer van de pollen. Je kan ook het primaire probleem weghalen, de scheefheid en het vastzetten van de rug. Hierdoor heeft ze geen pijn en last meer en zal het secundaire probleem de pollenallergie ook verdwijnen.

Mijn voorkeur heeft het om het primaire probleem aan te pakken en het secundaire probleem vanzelf te laten verdwijnen. En voor alsnog lijkt dat heel erg goed te werken.

Dat jij aangeeft dat om concentratie gaat, dat ben ik niet met je eens. Eerder met soepelheid, en buigen. Hierdoor laat het paard de rug los. Paarden met echte rugproblemen moeten gewoon niet bereden worden. Maar paarden die hun rug vastzetten moet juist wel gereden worden om deze los te maken.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:47

ik wist niet dat je al meer dingen(incl netje) geprobeert had..
dan heb ik respect voor je dat je ben blijven zoeken naar oplossingen!

dat je nu de pollenallergie met medicijnen hebt kunnen oplossingen en nu schudvrij kan rijden door het rugprobleem aan te pakken is helemaal super!

menollyke

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:52

Helaas, je begrijpt me verkeerd. Medicijnen zijn dit jaar niet aangeslagen. Heb er meerdere geprobeerd. Nu heeft het geen zin meer om nieuwe medicijnen uit te proberen. En kwam dus opeens met rijtechnische dingen in aanraking en dat slaat aan. Ze staat nu dus gewoon zonder medicijnen. Ze schudt niet meer met wandelen, ze schudt niet meer in de wei en op stal. Alleen nog iets met uitstappen en aan het begin van het rijden. Maar voorda t ik anders ging rijden schudde ze ook in de wei, met wandelen enz. Dat is nu in elk geval al weg.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:57

ik heb inderdaad te snel gelezen..(ben met meerdere dingen bezig op pc).
Laatst bijgewerkt door casanova op 21-06-06 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:06

ik ben in elk geval blij dat ik ook weer normaal kan rijden, heb eindelijk mijn nieuwe zadel en ap en ik hebben vandaag geheel schudvrij ons eerste buitenritje van het jaar gemaakt

menollyke:

ik hoop echt van harte dat anders rijden heeft geholpen om je dier vrij van schudden te maken, en dat t niet puur komt omdat t pollenseizoen voor de paarden nu denk ik gestopt is..

maar t klopt wel, ik heb al meer goede berichten gehoord over anders rijden

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 00:29

ellepel:

fijn voor je! Hopen dat het zo blijft!!

Helaas ligt voor mij alles stil....Aileen kreeg zaterdag hoge koorts en is wsch als gevolg daarvan stokkreupel...(of is het andersom?)
DA is 3 x geweest, heeft antibiotica gespoten en pijnstiller, dacht aan infectie.
Nu is de koorts weg, maar ze kan nauwelijks lopen.
Ben behoorlijk wanhopig. Eerst het geklooi met het schudden en nu dit....morgen maar weer bellen. Daar gaat mijn vakantiegeld...

Mijnviera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 01:04

beantsje schreef:
ellepel:

Helaas ligt voor mij alles stil....Aileen kreeg zaterdag hoge koorts en is wsch als gevolg daarvan stokkreupel...(of is het andersom?)
DA is 3 x geweest, heeft antibiotica gespoten en pijnstiller, dacht aan infectie.
Nu is de koorts weg, maar ze kan nauwelijks lopen.
Ben behoorlijk wanhopig. Eerst het geklooi met het schudden en nu dit....morgen maar weer bellen. Daar gaat mijn vakantiegeld...

jee dat is naar zeg!
nu maar hopen dat het snel weer beter gaat
en idd het kost allemaal zo lekker duur
maar je moet wat voor je paardje over hebben

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 00:34

Nou, het gaat maar door...maar ik heb wel het idee dat ik dichter bij de oplossing kom.
Aileen kon maar heel moeizaam lopen en sleepte met haar linkerachtervoet een beetje over de grond. Dat slepen was sinds gisteren over maar daar was dan ook alles mee gezegd. Ik zag, toen ik achter Aileen stond, dat haar bekken hartstikke scheef stond.
Claudia kwam vandaag langs; zij had het hele verhaal al van mij gehoord en zei dat ze wel zou zien of ze wat kon doen. Niet dus; ze verwees me door naar een dierfysio. die heb ik meteen gebeld maar hij zei dat hij morgen 4 weken op vakantie ging. Maar na wat aandringen mocht ik vanavond om 9 uur langskomen.
Daar bleek dat Aileen al langere tijd flinke pijn moet hebben in haar onderrug en bekken, vooral links.Dezelfde plekken die Claudia 2 weken geleden al geconstateerd had, overigens. Ze zat aan 1 kant helemaal vast. En dat is echt niet van de laatste paar dagen. Nou, ze is behandeld en Aileen loopt nu heel anders. Een beetje onregelmatig nog wel, omdat de zenuwen een poos in de knel hebben gezeten, maar het verschil is groot. Ik ben benieuwd of het nu effect op het shaken heeft! Maar ik voel me wel schuldig omdat ze zo lang zo'n last moet hebben gehad. Waarom kunnen paarden ook niet praten?

Iig moet ik bij de DA even pijnstilling regelen voor een week en mag ik 2 weken niet rijden, alleen longeren. Door de pijnstilling moet ze er dan 'doorheen' lopen. Spannend! En ondertussen gaan we weer verder met het laserverhaal.

ellepel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:19

beantsje schreef:
ellepel:

nou...ap is verhuisd naar een andere stal,met andere bomen en ander gras. en heb hem behoorlijk zien schudden, nou al dat ongetwijfeld ook een stukje tress zijn,maar ik hoop dat t weg trekt....

kon jij trouwens zo duidelijk zien dat ze scheef was toen je erachter stond? dan was t wel behoorlijk erg, kunnen idd heel veel problemen achter weg komen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 00:11

Er zat op zich al veel langer een probleem, alleen niet zo erg. Het was me tenminste nooit opgevallen. Dat is pas sinds ze vorig weekend ziek was. Blijkbaar heeft ze zo lopen zwalken van de koorts dat ze een rare move heeft gemaakt. Toen ik donderdag tegen haar kont ging staan, met m'n vingers op de heupkam, zat het rechts gewoon 2 cm hoger als links.
En toen de fysio gisteravond klaar was, heb ik het weer gedaan en was ze recht.
Wauw, het was wel indrukwekkend hoor, wat die man deed en hoe je Aileen zag reageren. Ik werd er gewoon een beetje emotioneel van. Gevoelsmatig denk ik gewoon dat we steeds dichter bij een oplossing komen, al schudde ze vandaag met longeren als een gek.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:15

moeten ze na een fysio ook geen enkele dagen rust?
ik heb geen ervaringen met fysio,maar bij een osteopaat wel.

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:38

beantsje schreef:
Er zat op zich al veel langer een probleem, alleen niet zo erg. Het was me tenminste nooit opgevallen. Dat is pas sinds ze vorig weekend ziek was. Blijkbaar heeft ze zo lopen zwalken van de koorts dat ze een rare move heeft gemaakt. Toen ik donderdag tegen haar kont ging staan, met m'n vingers op de heupkam, zat het rechts gewoon 2 cm hoger als links.
En toen de fysio gisteravond klaar was, heb ik het weer gedaan en was ze recht.
Wauw, het was wel indrukwekkend hoor, wat die man deed en hoe je Aileen zag reageren. Ik werd er gewoon een beetje emotioneel van. Gevoelsmatig denk ik gewoon dat we steeds dichter bij een oplossing komen, al schudde ze vandaag met longeren als een gek.

Als haar heupen scheef staan, kan dit ook komen door de scheefheid van het paard. Oliv haar zichtbare scheefheid valt mee, maar is er wel. Dat kon je ook zien door erachter te gaan staan. Ik blijf erbij, misschien is rijtechnisch op te lossen.

Oliv schudt trouwens echt steeds minder, alleen nog als ze het moeilijk heeft. Dan knikt ze 1 of 2 keer. Haar ademhaling is beter en ze is vrolijker dan ooit. Het begint echt een ander paard te worden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:28

@menollyke
ik zie er zeker wel wat in, in het rechtrichten. Ik ben ook in de buurt aan het zoeken geweest, maar waar ik geweest ben, dat was echt 3 x niks. Dus helaas. en ik kan natuurlijk niet 100 km gaan rijden voor een lesje...

Ik zie bij Aileen een duidelijke relatie tussen een bepaalde hoeveelheid stress/druk en het knikken. In de wei knikt ze echt nooit; ik heb het 1 x meegemaakt, toen ze tegen het schrikdraad was gekomen en een tik had gehad. Meteen daarna gaf ze een knikje.
Als ze los in de bak loopt, knikt ze als je haar aanspoort met de stem; ook als ze stapt. Als je haar even met rust laat, knikt ze niet meer.
Daarom denk ik dat het niet een allergie is of zo. Ik denk echt iets in het bewegingsapparaat en misschien puur de associatie met pijn.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:18

Miriano heeft niet meer geschud met rijden!
Dus ik denk toch dat er iets anders is.
Nu rijd ik hem trouwens met lange teugel...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:47

Ik kom weer terug op mijn vorige bericht...denk dat ik wat ontdekt heb!
Vandaag gelongeerd; ging heel goed, maar een paar knikjes en ook verder rustig met het hoofd. Toen ik klaar was, kwam henri ook net terug van het rijden. We besloten samen nog even uit te stappen; hij op Jody en ik met Aileen aan de hand. En nu komt het: het eerste stuk op de weg ging prima, nog even aan de hand gedraafd en dat ging heel netjes. Bij een zandpad gingen we in stap en aileen ging als een gek slaan met het hoofd, neus hardhandig afwrijven, hoofd tegen mij aanslaan, ze was bijna niet te hanteren. Net als de laatste keer toen ik gereden heb. Ze had ook een drupje helder vocht uit haar neus.
En toen kwamen we weer op de klinkerweg...20 meter verder was het over!
En toen realiseerde ik me dat de bak vandaag gesproeid was en dus niet stoof. Gisteren stoof het wel, toen schudde ze ook veel meer.
En op de manege is het altijd veel minder; daar hebben we een bodem met textielvezels erdoor, die regelmatig beregend wordt. Die stuift bijna nooit!
Maar de buitenbak kan wel een beetje stuiven, en de laatste x dat ik gereden had, was de laatste dag van een reeks hete dagen...

Zijn sommige paarden gewoon gevoelig voor stuifzand?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 08:40

ja tuurlijk, als zij daar overgevoelig op reageren?
kan best denk ik hoor, geen idee of t bij ap ook zo werkt, dan zou ik es moeten opletten

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 19:14

Hee, rustig hier!
Gezien de ontwikkelingen wil ik graag eens experimenteren met een pollennetje. Iemand enig idee of je zo'n ding ergens kan uitproberen? Of is er iemand die hem uit wil lenen?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 19:33

Ik ga ook zo'n netje proberen. Uit het bloedonderzoek kwam enkel een allergische reactie maar niet waaraan hij nu allergisch is. DA stelde zo'n netje voor

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 19:38

Miriano heeft denk ik maar een hele lichte vorm ofzo.
Nu is het héél véél minder!
*Blijt.

Succes etc voor de andere!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 19:40

Als ik in de gietende regen rij doet hij helemaal niets, ga ik in de binnenbak schud hij weer (pollen hangen mss nog in de lucht ofzo)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:50

Helaas, Niek schudde vandaag ook weer!! Er zweven hier ook heel veel pluisjes in de lucht. Iemand een idee welke pollen er nu aktief zijn?

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 00:25

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 08:26

Bedankt! Brandnetel, Eik, Beuk, Grassen, Kastanje, Berk staan hier vlak in de buurt.
Hoe is het trouwens met je rug, wat een naar verhaal zeg!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:01

ap was mooi van het schudden af....maar we zijn verhuisd, nog meer bomen rondom zijn wei, en je raad t al...... Verdrietig

heb gisteren echt behoorlijk lopen balen, zo erg schudde hij met rijden. staan ook inderdaad precies die bomen die nu de hooikoorts veroorzaken, eik,beuk en berk.......

nou ja....afwachten maar, die dingen raken ook wel weer uitgebloeid..... Knipoog