[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Siers83

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:58

Fransje veel sterkte. Ze heeft dan gelukkig niet geleden, dat is mss nog een troost.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:25

Heel veel sterkte Fransje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:25

Heel veel sterkte Fransje!

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:23

Wat afschuwelijk Fransje...
Mijn merrie overkwam iets soortgelijks met een 9 dagen oud veulen asn de voet...
Verdrietig! Sterkte!

Willen jullie met mij mee denken?
Mijn UP staat nu iets meer dan een maand op de pergolide. Langzaam maar zeker is hij aan het veranderen.Zijn vacht is momenteel erg bijzonder ;-)

Afbeelding

Daarom heb ik hem toch weer laten testen. Zijn waarde is nu 79 en die was 111.
Op advies ga ik nu de pergolide verhogen naar 1,5 ipv 1.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? En hebben jullie nog tips om het binnen te krijgen?
Ik stop het nu in partjes appel, maar hij begint het erg vreemd te vinden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:27

Maar waarom Fortuna? Je staat pas een maand op de prascend en krijgt al een hele tablet + dat de waarde gezakt is. Dan zit je toch juist in een stijgende lijn? Waarom dan de prascend nog meer gaan verhogen, zo kort nadat je eigenlijk gestart bent?

Ik vermoed dat je juist met een verhoging nu al, in de problemen kunt komen, doordat ze ineens niet meer willen eten, want dat is wel een bijwerking.
Lees anders de OP eens door, daar staat ook het een en ander over rustig aan opbouwen van medicatie en bijwerkingen ervan over in.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:37

Dank voor je reactie.
Ik heb de OP gelezen.
Het advies kwam van 2 mensen die ik erg hoog heb zitten, waardoor ik geneigd ben hen ook in dit advies te volgen.
Maar aangezien hier veel ervaringsdeskundigen zitten, wilde ik dit graag aan jullie voorleggen. ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:43

Nu ben ik even heel nieuwsgierig, maar wat geven die 2 mensen dan als reden op, om nu weer te gaan verhogen?

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:47

Beide zijn van mening dat hij toch iets meer zou moeten opknappen van de Pergolide.
Ik heb het nog even nagekeken, hij krijgt het nu 6 weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:55

De gemiddelde DA geeft anders ook een termijn van 6 weken op volledige dosis (dus daar het opbouwen van aftrekken), voordat je pas gaat hertesten. En over het algemeen word hier geadviseerd om dit pas na minstens 8 en liefst nog meer pas te doen. Je moet de medicijnen natuurlijk ook wel een kans geven.
Ik denk dat je niet te veel moet veranderen aan een stijgende lijn en vooral ook niet verwachten dat paardlief ineens weer beter word. Je kunt het met prascend leefbaar maken voor een periode, waarvan je hoopt dat die zo lang mogelijk is, maar de meeste eigenaren die hier snel flink aan het verhogen zijn geweest, zijn hier op terug gekomen.
Maar ik vermoed dat die zich nog wel zullen melden ook. Sterkte ermee!

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:10

Dank voor je uitleg. Ik ga het terugkoppelen!
Jij adviseerde dus met deze dosis wat langer aan te kijken.

De een is btw veearts, de andere veearts + ;)

Hij gaat verder trouwens erg goed, en knapt langzaam steeds meer op. Volgende maand hoop ik zelfs weer de ring in te gaan! Dit had ik een jaar geleden echt niet meer durven dromen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:19

Ja dat zou ik zeker adviseren hoor, vooral nu jij er ook nog eens bij verteld, dat hij dusdanig aan het opknappen is dat je volgende maand de ring in wilt.

Laat je niet te veel gek maken door anderen hoor, jij weet en ziet het vooral zelf het beste!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:36

Ik las gisteren nog op de facebookpagina van ppid dat het lichaam wel 4 JAAR nodig kan hebben om weer op orde te komen met pergolide.
Dus 6 weken is echt een veel te korte periode. En waardes zeggen ook niet alles.

Ik merkte zelf ook nog verbeteringen bij mijn paard na een paar jaar. Hij staat nu al 5,5 jaar op Pergolide.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:47

En nog steeds op de zelfde dosis cynthiar?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:12

Ik moest zeker twaalf tot veertien weken wachten met hertesten van,mijn da. Medicatie moet de tijd krijgen om te werken. En het ene paard verbetert sneller dan het andere paard. En,ik heb geleerd om niet constant naar de bloedwaardes te kijken. Mijn merrie werd heel mager en futloos na verhoging van de medicatie ondanks dat de bloeduitslag zei verhogen zijn we terug naar de vorige dosis gegaan. We waren verhoogd naar een pil omdat de waardes net nog wat te hoog lagen. Uiteindelijk terug verlaagd naar 3/4 pil. Paard knapt duidelijk terug op. Geef de medicatie zeker enkele maanden. Elke maand zie je meer en meer resultaat. Ik zou nog niet verhogen. Komt goed. Zeker nu ZE op de wei komen. Wintermaanden zijn voor oude paarden en cushing paarden altijd wat moeilijker om terug te recuperen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:17

Mijn merrie toen ZE juist met de medicatie begon
[/[img]
Afbeelding

Na ongeveer drie maand meditatie een halve pil

Afbeelding
[/img]
Na bijna zes maand medicatie waarvan drie maand 3/4 pil
[/[img]
Afbeelding

Na verhoging naar een pil. Grote terug val gehad en terug vermagert. Dus terug naar 3/4 pil

Afbeelding
[/img]

Nu terug op 3/4 pil

Afbeelding
[/img]
Het heeft echt tijd nodig de medicatie. En,het is constant zoeken

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:26

Fortuna22 schreef:
En nog steeds op de zelfde dosis cynthiar?

Ja

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:47

fransje23 schreef:
Voor mij heeft het geen zin meer dit topic te volgen. Mijn paard is gisteren totaal onverwachts overleden aan waarschijnlijk een hartaanval of scheur in de aorta. Ze draafde in het land, viel en was vrijwel daarna was ze al overleden.

Ik heb mijn overgebleven medicijnen, generieke pergolide, nu aangeboden aan een kennis. Mocht die ze, of niet allemaal, willen is er hier iemand met interesse er in?

Heel veel sterkte met het verlies van je maatje Y;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:50

Gefeliciteerd Misty12! 26 alweer, wat een leeftijd!! Fijn ook dat je paard het zo goed doet op de medicatie!

Fransje heel veel sterkte met je verlies. :(:)
Op zich moet ik toegeven dat het wel een dood is waar ik voor zou tekenen. Zoals jij beschrijft heeft ze er geen pijn aan gehad/ niks van gemerkt en was het ook zo gebeurt. Lijkt mij toch een fijne dood zonder dat je zelf moet beslissen wanneer het genoeg geweest is.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:44

Fransje heel veel sterkte in deze moeilijke tijd. Probeer je te troosten met het gedachte dat ze niet heeft moeten lijden. Ik hoop dat mijn paardje ook zo mag gaan.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:30

Fransje, heel veel sterkte! Mooie manier om te gaan voor je paardje maar naar voor jou.

Ik ben 1 van de mensen die de dosering van de medicatie wel vrij snel verhoogt heeft en ik zou het zo weer doen! Startdosering van 1 pil deed gewoon niet genoeg. Ik vind wel dat je je niet volledig blind moet staren op de bloedwaarden MAAR zolang de waarden te hoog zijn zitten ongezonde hoeveelheden hormonen in het paardenlijf met alle risico's op hb en andere typische ppid extra's. Daarbij, en dit heb ik volgens mij al eerder gepost, heb ik met 2 paarden ervaring die slechts licht boven de toegestane waarden zaten maar al wel zeer ernstig ziek waren van de ppid. Toen de pil per dag bij mijn huidige paard met 2 maanden niet aantoonbaar iets deed heb ik hem dan ook direct naar 1,5 pil gezet en het lijf zo een kickstart gegeven. Heeft voor mij en mijn paard super gewerkt!! Inmiddels staat hij op een halve pil per dag al denk ik wel dat ik hem augustus tot november op een hele ga zetten.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:43

Mijn paard staat sinds november op prascend. Rustig aan opgebouwd. Eind december zat ze op 1 tablet. Daar staat ze nu nog steeds op. Ik merk nog steeds dat ze vooruitgaat. Bloedwaardes heb ik niet gemeten nog. Ik kijk met klinisch. In september oktober wil ik wel weer testen. Dan is het een jaar geleden

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 00:01

Shanna schreef:
Fransje heel veel sterkte met je verlies. :(:)
Op zich moet ik toegeven dat het wel een dood is waar ik voor zou tekenen. Zoals jij beschrijft heeft ze er geen pijn aan gehad/ niks van gemerkt en was het ook zo gebeurt. Lijkt mij toch een fijne dood zonder dat je zelf moet beslissen wanneer het genoeg geweest is.

Natuurlijk is het een mooie manier om te gaan zonder pijn en een lijdensweg. Ze deed waar ze goed in was, de kudde leiden en de baas zijn voor ze door de dood werd ingehaald. Het gras zat ook nog in haar mond en ze lag er heel rustig bij, zachte uitdrukking op haar gezicht. Ben inderdaad misschien zefs wel een beetje bevoorrecht als eigenaar om niet voor een moeilijke keuze te hebben moeten staan. Daar kan ik ook echt vrede mee hebben maar het gemis en verdriet..

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:36

ik heb de bloeduitslagen van mijn pony (28 jaar) opgevraagd bij de DA, omdat hij na enkele maanden medicatie eerder leek te verslechteren (ataxie, slecht in zijn vacht, lusteloos) met een dosering van 1/2 pil per dag. Nu 2 weken gestopt met de Prascend en hij gaat duidelijk beter lopen, laat spontaan zijn haar los en is weer de vrolijke pony van voorheen.

Hij is destijds 2x vlak achter elkaar geprikt omdat ik mijn andere pony ook wilde laten testen in de periode van gratis testen.

29-09-2015: waarde 180 pg/ml
21-10-2015: waarde 25,4 pg/ml
In deze periode mag het max 47 pg/ml zijn.

Na de 2e keer testen gaf de DA aan dat de waarde wel wat gedaald was maar dat ik 1/2 tablet moest blijven geven. Eigenlijk ben ik blind afgegaan op de deskundigheid van de DA en heb de testwaarden niet opgevraagd.
Echter lijkt mij dat de waarden wel enorm zijn gedaald in zeer korte tijd, daarin heeft hij zo'n 3 weken medicatie gehad. Kan dat zo snel werken en heeft het zoveel impact? In dat geval zou hij toch echt een lagere dosering moeten krijgen dan 1/2 pil?

Ik ben inmiddels verhuisd en moet nog een DA hebben hier, dus ik ga hem op korte termijn weer laten testen...ik weet nu niet echt waar ik goed aan doe.
Is er bij iemand hier misschien iets bekend over de effecten van overdosering van Prascend? Kan er op internet eigenlijk niets over vinden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:39

In de toekomst wellicht toch operatie mogelijk voor PPID-paarden:

Is Surgery an Option for Equine Cushing's Disease?
Equine Cushing’s disease is a disorder of the pituitary gland’s pars intermedia caused by an adenoma (a type of tumor).

For many years, the mainstay of treating pituitary pars intermedia dysfunction (PPID, or equine Cushing’s disease) involved administering daily doses of the medication pergolide. But could there be another option ahead? Researchers from Europe recently described a novel—and still experimental—surgical procedure designed to treat PPID with positive results.

Equine Cushing’s disease is a disorder of the pituitary gland’s pars intermedia caused by an adenoma (a type of tumor). Classic signs, most frequently seen in older horses, include an abnormal hair coat, loss of muscle tone, altered fat deposition, and chronic laminitis.

In humans with Cushing’s disease (a related, but ultimately different condition), surgical pituitary growth removal is the treatment of choice; however, none of the currently employed surgical approaches used in humans would be feasible in the horse. Specifically, the human-based surgery would require drilling through several centimeters of bone and using long, slender equipment to reach the tumor—tools that don’t currently exist.

“In other words, none of the surgical procedures in human medicine permit adequate access to the pituitary gland in horses,” explained Aimée Sakes, MSc, from the BioMechanical Engineering Department of Delft University of Technology, in the Netherlands.

As such, Sakes and colleagues got creative to develop a new technique for performing surgery in horses with equine Cushing’s: an endovascular—or intravenous—surgical approach.

As it turns out, horses are lucky to have a unique connection between the superficial facial vein and the pituitary gland.

“This superficial vein can be used to guide a flexible instrument toward the pituitary gland, which we did,” she explained. “A prototype flexible device with a distal cutting edge was inserted into this superficial facial vein, guided toward the pituitary gland, and was able to successfully remove tissue from the pituitary gland in a horse cadaver, simulating removal of a pituitary tumor in live horses.”

The study authors are continuing to develop their prototype instrument and procedure, hoping the technique could someday be capable of “improving the outcome and quality of life in horses suffering from Cushing’s disease.”

The study, “Design of an endovascular morcellator for the surgical treatment of equine Cushing's disease,” was published in The Veterinary Quarterly.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:13

Wauw, ik zou dat best overwegen/ willen laten doen, jullie?