Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:06

Heel veel sterkte voor degenen die afscheid hebben moeten nemen van hun paard. :(
En ja, we leren er veel van (helaas, moet ik ook wel zeggen)
Die tijd zal ongetwijfeld voor ons ook nog wel komen. Maar met Tiesto gaat het eigenlijk best heel goed.
Hij loopt zonder supplementen of pijnstilling. In de meeste supplementen -zoals glucosamine - zit suiker en dat mag hij met zijn IR niet hebben. Andere bevatten weer pijnstilling en daar wil ik niet aan beginnen, als hij het niet nodig heeft. Tot nu toe merk je alleen een bewegingsbeperking bij het kantelen van het bekken. LA kan hij nog wel wat verzamelen. RA moeilijk en daar zit ook bij zijn SI artrose. Galopchangment de ene kant op gaat dus netjes; de andere kant dus niet. We vroegen ons altijd af waarom, maar dat is dan nu maar duidelijk :D :D Hij vindt werken nog steeds leuk. En het gaat weer steeds beter sinds het ongeval.
En dat terwijl zijn rug echt heel slecht is. Ik zal de foto's eens opvragen en plaatsen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 15:19

kalliexxxx schreef:
het is logisch dat het sommige beangstigd maar je maakt zo keuzen nooit zomaar. en idd van de paarden met KS kan je super veel leren. je denk overal veel meer bij na en je geniet van elk moment.
de laaste maanden en weken slopen je het meest. maar als je dan op het erf staat bij de DA om het in te laten slapen krijg je steeds meer rust. bij de eerst spuit die hij kreeg viel er al last van me schouders af. hoe vreet het ook klinkt nadat we er weer bij mochten toen hij op de grond lag(nog bij kennis) ben je opgelucht. eindelijk is het zover heeft hij geen pijn meer en sloopt het niemand meer. ik en de eigenaar waren echt blij dat hij nu eindelijk ingeslapen was. het geeft rust. want zodra we de datum wisten van het inslapen. konden we niet meer normaal naar hem kijken..hoe hij daar zo onschuldig stond in het weiland zonder iets te weten...dit alles bedoel ik positief(negatieve reactie graag voor je houden)

Daar kan ik me volledig bij aansluiten! De week naar de afspraak toe was echt slopend..
Maar op de dag zelf was er zoveel rust, bij mij, bij Calypso en ook bij haar vriendje.
Het was klaar en op en wat jij ook zegt, die periode is zo slopend geweest... Dat het een opluchting is voor iedereen dat het klaar was.

jana_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:36

mijn paard heeft ook artrose, ze loopt er kreupel van en neemt nu al enige tijd medicatie. kan je ooit nog rijden op een paard met artrose ?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:55

jana_24 schreef:
mijn paard heeft ook artrose, ze loopt er kreupel van en neemt nu al enige tijd medicatie. kan je ooit nog rijden op een paard met artrose ?

Niet als ze er kreupel van is.
Ook is het vaak een verergerend proces. Echt beter zie je het eigenlijk niet meer worden.

jana_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:58

paarden met artrose hebben toch juist veel beweging nodig?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:35

jana_24 schreef:
paarden met artrose hebben toch juist veel beweging nodig?

Nou niet als ze pijn hebben natuurlijk.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 22:37

Naar mijn idee hebben paarden met artrose aan de benen veel weidegang nodig, bewegen, maar wel als het ze zelf uitkomt. Niet gedwongen of alleen wat rustig stappen zolang ze niet kreupel lopen. Maar met KS hoor je steeds dat regelmatig op de juiste manier bewegen heel belangrijk is, toch zou ik als er artrose in de rug geconstateerd is er zelf niet zo snel meer opstappen...

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 07:47

Ik weet ook niet beter dan dat rust roest bij KS. Er schijnen ook hoog in de sport veel paarden te lopen met KS. Vraag is natuurlijk of die dieren ondanks alles zo braaf zijn of dat de pijn inderdaad weg is doordat de spieren de boel zo hebben 'ingepakt' icm een aangepaste manier van bewegen, dat ze een manier hebben gevonden om er pijnloos mee te lopen, zeker nadat de boel is vergroeid, dan schijnt de pijn grotendeels weg te zijn aangezien vooral de botoplossing erg pijnlijk moet zijn.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 09:08

jana_24
Je kan je beter melden bij het:
[BEH] Centraal topic voor artrose

En duidelijk uitleggen waar de artrose zit en is je paard kreupel of onregelmatig.
Wat voor supplement je hebt gekregen en wat de dierenarts er verder van zegt enz enz.
Ik heb ook op je andere bericht gereageerd.

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:27

ijssnuiver schreef:
kalliexxxx schreef:
het is logisch dat het sommige beangstigd maar je maakt zo keuzen nooit zomaar. en idd van de paarden met KS kan je super veel leren. je denk overal veel meer bij na en je geniet van elk moment.
de laaste maanden en weken slopen je het meest. maar als je dan op het erf staat bij de DA om het in te laten slapen krijg je steeds meer rust. bij de eerst spuit die hij kreeg viel er al last van me schouders af. hoe vreet het ook klinkt nadat we er weer bij mochten toen hij op de grond lag(nog bij kennis) ben je opgelucht. eindelijk is het zover heeft hij geen pijn meer en sloopt het niemand meer. ik en de eigenaar waren echt blij dat hij nu eindelijk ingeslapen was. het geeft rust. want zodra we de datum wisten van het inslapen. konden we niet meer normaal naar hem kijken..hoe hij daar zo onschuldig stond in het weiland zonder iets te weten...dit alles bedoel ik positief(negatieve reactie graag voor je houden)

Daar kan ik me volledig bij aansluiten! De week naar de afspraak toe was echt slopend..
Maar op de dag zelf was er zoveel rust, bij mij, bij Calypso en ook bij haar vriendje.
Het was klaar en op en wat jij ook zegt, die periode is zo slopend geweest... Dat het een opluchting is voor iedereen dat het klaar was.

het viel ons idd ook op dat het andere paard heel rustig beleef. net of hij door had dat hij niet meer terug kwam.
de uren voor het inslapen werd ik echt helemaal gek van mezelf je weet echt niet meer wat je moet doen.
maar zodra we op het erf kwamen van de DA werd je bij elke stap die je zette rustiger.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:13

Afbeelding even een positief puntje:) het gaat goed onder het zadel. Wel heeft ze moeite met lengtebuiging aan 1 kant. Maar ze is jong. :D hoe is het met jullie paardjes? (Is mijn zus die erop zit)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 10:47

Knapperd hoor!!

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 11:28

danoesje schreef:
Knapperd hoor!!

je snapt toch zeker wel dat ik een foto wil zien van je nieuwe topper he! *\o/*

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:02

Femo, dat ziet er goed en krachtig uit hoor.

Hier gaat alles zijn gangetje, langzamerhand gaat het rijden beter, aan de hand gaat het ook steeds beter. Maar ook hier wel dat de ene kant makkelijker gaat dan de andere kant, hoewel het af en toe wel wisselt.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 15:26

Wat fijn!:) leuk om te horen dat het ook goed kan gaan:-) wel is die van mij altijd stijf op het begin.:)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:08

Dat heeft Elvee op het moment niet. Wel staat ze bijna altijd met een deken op. Ik heb een lange vliegendeken met een halve regendeken eronder. Nu is die regendeken te warm, maar tot een paar dagen geleden kon ze die gewoon op.
En verder krijgt ze een keer of vier-vijf in de week wat slobber met Primeval Gelatinaat erdoor. Ik merk wel als ik daarmee verslap dat ze wel wat stijver wordt.
Overigens longeerde ik tot vorige week eerst nog wat voordat we erop gingen, deze week alleen even aan de hand gestapt en zo erop en dat ging ook goed. Dat longeren was meer om te zien hoe ze zich gedroeg als om los te komen, maar dat scheelde misschien ook daar wel voor.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:23

Goed om te horen allemaal zeg! Blij dat er ook succesverhalen zijn, al wist ik dat natuurlijk stiekem wel :P
Enne jet, alle paarden zijn natuurlijk scheef, dus ook gezonde paarden hebben een goede en een slechte kant dus hoeft gelukkig niet alles te zeggen :D

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 17:34

Klopt hoor Danoesje, het heeft vast ook met mezelf te maken. Lou, mijn vorige paard was ook scheef en die kreeg ik ook maar moeilijk recht. Bij beiden staat/stond het bekken ook wat scheef, Osteo en/of Chiro komen toch ook wel zo eens in de vier-vijf maanden.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 08:29

Jet, daarin zou ik niet teveel aan mezelf twijfelen hoor, las toevallig net een artikel dat alle ruiters zelf ook scheef zijn! En stiekem moet ik bekennen dat ik liever rechtsom rijd dan linksom, omdat we dat allebei makkelijker vinden. Probeer daar wel op te letten en ook wat te compenseren met longeren.

Daarnaast hebben heel veel (met nog in het bijzonder de jonge)paarden last van hun bekken, ook mijn pup en daar heb ik nog maar bar weinig meters op gemaakt, ik denk omdat ze gewoon nog niet weten hoe, en de kracht niet hebben om, te dragen.
Ik hoor mensen nu ook wel eens over mijn uk dat ie zijn bekken nog niet wil kantelen en niet wil ondertreden. Nee duh, hij is 4,5 en net weer 3 maandjes onder het zadel.. Hij krijgt de tijd.

Denk dat het vaak ook gewoon net als bij mensen is: iedereen is een beetje scheef. Ik vraag me soms echt wel af wat door medici/osteopaten is bedacht en wat gewoon in een lijf zit, omdat dat nu eenmaal zo is. Mijne had ook last van t bekken en onderrug toen ie een paar weken geleden werd behandeld, maar is dat spiertechnisch (spierpijn?) omdat ie sterker moet worden en getraind wordt, of is het wat anders? En heb je daar een osteopaat bij nodig, of kun je dat trainingstechnisch, al dan niet onder het zadel oplossen? Dat weet ik nooit zo goed en vind ik wel een interessante discussie. Waarmee ik niet zeg dat je geen gebruik moet maken van een osteo/fysio, het is gewoon een hersenspinsel van mezelf ;P

Hoe dan ook moet je met je paard met KS natuurlijk altijd wat voorzichtiger zijn. Ik betaalde me blauw aan tandarts, osteo, fysio, supplementen etc, maar toch vooral aan zelf les om te leren trainen vanaf de grond. Gelukkig neem je dat weer mee als kennis in tegenstelling tot de rest hihi.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 08:46

Dat 'even op gang komen' en wisselende dagen herken ik enorm. Leuk om te horen dat het bij jullie allemaal goed gaat, de mijne gaat ook fijn op het moment. Heb vorig weekend een demonstratie gegeven bij Monique om te laten zien hoe je kan revalideren na kissing spines, erg leuk! Vos deed zo goed zn best <3

Afbeelding

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 09:32

Ik vind 'na kissingspines' niet echt de juiste benaming. Kissing spines gaat niet weg. Alleen kun je er in sommige gevallen door training minder last van hebben.

Mijn merrie gaat goed momenteel sinds ijzers geen gevoelige rug spieren meer. Ze loopt gemiddeld 3x per week aan de longe en we mennen 1 of 2x per week. Altijd op de weg omdat dat lichter is.

Soms zit ik er op zonder zadel, in stap maar dat is zelden. Ze krijgt trouwens ook sinds diagnose glucosamine met msm zwavel. Lijkt wel iets te doen.

Fijn dat het met jullie paarden ook goed gaat.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 14:06

Heb je gelijk in, bedoel meer "bij kissing spines" :)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 18:00

Jeanneee_ schreef:
Dat 'even op gang komen' en wisselende dagen herken ik enorm. Leuk om te horen dat het bij jullie allemaal goed gaat, de mijne gaat ook fijn op het moment. Heb vorig weekend een demonstratie gegeven bij Monique om te laten zien hoe je kan revalideren na kissing spines, erg leuk! Vos deed zo goed zn best <3

[ Afbeelding ]
waaauwie! Ziet er goed uit!!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:12

Leuk om jullie positieve berichtjes te lezen! Mooi dat de paarden allemaal zo goed gaan :D !
Jeanne: Monique zit toch hier in het Noorden?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:31

Goed om te zien Femo en Jeanneee dat het zo goed gaat en mooie foto's.
De KSjes vinden het overigens ook wel prettig om rond en diep te lopen. Het is vaak meer de oprichting die ze lastig vinden.