Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:03

StalNollie schreef:
ik heb nu de GG om.

ben erg benieuwd hij is erg stevig, tanden zijn geheel zwart van het gebruik nu al.
.

Let je op, want er zijn paarden die hun tanden er echt door kapot hebben (glazuur beschadigd!).

Kasmir

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:58

Karlijn staat nu met IR om, even kijken hoe dat gaat ze staat er nu wel door te eten dus ik denk dat de schaar erin kan voor neusgaatjes maar dat doe ik even thuis kan ik hem netjes omstikken. Laat haar er eerst een dag mee staan om te kijken of het goed gaat :). Hoe strak hebben jullie hem tegen de neus zitten? Echt met ruimte of vrij dicht tegen de mond?

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:14

bij mij een paar centimeter. Te los kan ze hem losworstelen, te strak zit niet fijn. Haha, lastig dus. Heb nu ook stukken eruit geknipt zodat ze meer lucht heeft. Heb het niet gestikt met naaimachine maar met ducktape omwikkelt. En onderin nu ook ducktap tegen het schuren. Haar kin ligt namelijk wel open. en dat met maximaal 2 uur per dag op de weide! Ik hoop dat ze daar wat eelt gaat krijgen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:35

Die van mij heeft volgens mij wel veel ruimte. Ik zal vanavond eens kijken...
Hier geen last (meer) van schuurplekken trouwens.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:57

Mijn ene miniature heeft alweer een aantal maanden de korf om, maar hij is DIK :wow:
Ze staan ongeveer 8 uur per dag buiten, verder 's avonds wat graszaadhooi.
Weet niet meer wat te doen. Hij lijkt alleen maar dikker te worden ipv af te vallen. ;(
Heb hem vanmorgen een ander korfje omgedaan, waar een nog kleiner gaatje in zit. Iemand anders ook dit probleem?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:01

Dik als in te veel vet of als in veel buik?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 18:09

Oke heb hem nu ook een paar cm van de neus af hangen, dan krijgt ze hem niet los want had hem eerst losser en toen had ze hem binnen no time af xD.
Trouwens super service van de paardendrogist, heb een mail gestuurd over de GG en dat ik not amused bent dat het mijn paard z'n tanden kost en dat
daar ook nergens een waarschuwing bij staat, zij waren ook geschrokken, hadden de leverancier gebeld (iets met te kort gras of te driftig eten) en ik mag
de GG gewoon weer terug sturen, krijg het aankoopbedrag terug +:)+

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 18:12

Marg schreef:
StalNollie schreef:
ik heb nu de GG om.

ben erg benieuwd hij is erg stevig, tanden zijn geheel zwart van het gebruik nu al.
.

Let je op, want er zijn paarden die hun tanden er echt door kapot hebben (glazuur beschadigd!).

klopt, het is dan ook niet me eerste keuze geweest. maar ben er nu toch uiteindelijk voor gegaan..

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 20:33

Alsmaar dikker worden kan ook met andere zaken te maken hebben. Misschien bloed eens na katen kijken?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 20:36

Waarom hebben jullie de korf een paar centimeter van de mond af zitten? Dat lijkt mij niet logisch? Ik dacht dat de korf bij mijn paard goed zou zitten als hij ongeveer een halve cm van de mond af zit, maar ik heb alleen nog maar gepast.. Toch maar wat meer cm's overhouden dan?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:24

Ik heb de korf ook vrij dicht tegen paardlief zijn mond zitten
Hij begrijpt er echt helemaal niks van...

Heb 'm nu om gelaten. Rijd morgen om 8uur naar stal toe om hem af te doen... pffft, vind het maar niks :o

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:29

Kijk uit hoor. Hier een haf die er niks van begreep en at en dronk niet met als gevolg koliek toen korf afging en ze ging eten. Laat ze morgen rustig beginnen tenzij ze gewend is om meerdere uren niet te eten

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:31

dianalamboo schreef:
Kijk uit hoor. Hier een haf die er niks van begreep en at en dronk niet met als gevolg koliek toen korf afging en ze ging eten. Laat ze morgen rustig beginnen tenzij ze gewend is om meerdere uren niet te eten

Hij drinkt er wel mee. Gewend om meerdere uren niet te eten is hij niet. Maar die 4 uur dat hij er al mee heeft gelopen bleef hij gewoon stug staan wachten tot ik 'm af kwam doen.. Probeert t niet eens...

Morgenvroeg doe ik hem af en krijgt hij eerst wat berm-hapjes en beweging :)

Is de haf die er niks van begreep wel nog zover gekomen dat die het wel begreep?

alwayshorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 06:50

Akshay schreef:
dianalamboo schreef:

Hij drinkt er wel mee. Gewend om meerdere uren niet te eten is hij niet. Maar die 4 uur dat hij er al mee heeft gelopen bleef hij gewoon stug staan wachten tot ik 'm af kwam doen.. Probeert t niet eens...

Morgenvroeg doe ik hem af en krijgt hij eerst wat berm-hapjes en beweging :)

Is de haf die er niks van begreep wel nog zover gekomen dat die het wel begreep?

Mijn paard snapt er ook geen hol van ze staat alleen maar de schudden wordt histerisch als ik aan dr korf kom en ze probeert niet eens te eten. Heb hem 2weken op laten zitten maar ze at er nog niet mee. Toen heb ik hem maar afgehaald

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:43

Focussed schreef:
Dik als in te veel vet of als in veel buik?

Hij heeft een buikje, maar is ook echt veel te vet. Van bovenaf gezien is hij bijna vierkant :')

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:46

@ alwayshorse: dat is wel erg lang, 2 weken.... Tja, dan zul je een tussenweg moeten kiezen.

Ik heb bij de Haflinger de korf vrij strak tegen de mond aan zitten, anders doet ze hem af. De andere heb ik wat losser.
Heb voor mijn Fries de korf van AS besteld. Ben heel benieuwd. De korf die hij nu heeft is bijna overleden.

Afbeelding

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:35

De haf is het nooit gaan doen. Meerdere keren geprobeerd maar word helemaal gek. Nu op kort gras en hooi en dat gaat ook goed

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:36

Mijn merrie staat vandaag ook weer met graaskorf, dag 2 ondertussen, ze kan er net als vorig jaar goed mee overweg.
Ik heb de korf ongeveer 4-5cm van de mond af.. dit zit voor haar het beste denk ik.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:46

Ik denk dat de korf niet te strak tegen de mond moet zitten, er moet wel gras door het gat/de gaten naar binnen kunnen, dan kunnen ze het met hun tanden pakken. Onze Greenguards hangen wel een cm of 5 beneden hun mond, en ze eten er prima mee. de hele dag, al voor het tweede jaar, geen enkel probleem met de tanden.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:47

linky schreef:
Ik denk dat de korf niet te strak tegen de mond moet zitten, er moet wel gras door het gat/de gaten naar binnen kunnen, dan kunnen ze het met hun tanden pakken. Onze Greenguards hangen wel een cm of 5 beneden hun mond, en ze eten er prima mee. de hele dag, al voor het tweede jaar, geen enkel probleem met de tanden.

Ik heb ook een GG, en heb ook geen last met de tandjes.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:49

linky schreef:

Dat heb ik inderdaad ook en ik denk dat dat erg belangerijk is!Ik denk dat je problemen met de tanden gaat krijgen als hij te dicht op de mond zit,dat ding moet wel kunnen bewegen willen ze er wat door krijgen en te dicht op de mond is zeer oncomfortabel..

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:00

Ik heb trouwens net ook een gg besteld voor een van mijn 4 jarigen,hij begint nu hij niet meer hard groeit echt wat te dik te worden en dat willen we voorkomen..Wel spannend hoe hij er op gaat reageren :j Mijn merrie doet kan er prima mee maar geen paard is hetzelfde,dus ben benieuwd!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:01

@pleiada: ik twijfel om mijn 4 jarige ook graasmasker om te doen, mijn oudste merrie heeft hem momenteel om omdat ze snel bevangen is.
4 jarige staat nu wegens maagzweer ook ''stil'' dus die word ook aardig ''vet'' :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:46

@nadita, dat is een mooie. Die ben ik niet tegengekomen. Maar goed, heb nu anderen.

Die van ons deden ook de eerste dagen niks. Stonden ze er kort mee, omdat ik erbij wilde blijven. Toen zijn ze door stal 'sochtends ermee op het gras gezet en aten direct.
Eerste dagen heeft mijn pony een iets opgezette buik gehad, amar is nu stabiel.

Gister heeft hij hem wel afgekregen helaas. Ze staan maar 4 uurtjes op het gras en daarna op de paddock zonder dat ding.
We hebben die je aan het halster vastmaakt. Heb hem nu toch iets strakker gezet, even zien........

De shet lijkt het prima te kunnen. Bij die van de d-pony, die dus ook de ''problemen'' heeft met gras is de binnenkant al direct beschadigd. Gister naar zijn tanden gekeken, maar nog niks gezien. Hij moet vooral even flossen na het gras eten :)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:56

Mijn stalhouder had 'm vanochtend zien grazen met de korf. Wel wat bozig. En een plukje achtergebleven hooi wat hij de wei in gooide werd met wat boosheid begroet.
Ik heb 2 fotos gemaakt van de buik nadat ik de korf heb afgedaan. Hij heeft hem 12uur om gehad.
Ik zit een beetje te twijfelen hoe nu verder.. Ik kan proberen of mijn stalhouder hem vanavond wil omdoen. En dat ik dan morgenochtend weer ga om 'm af te doen..
Afbeelding
Afbeelding

Als hij in die 12uur niet gegeten zou hebben was hij wel wat opgetrokkener toch?
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... 7af170.jpg
hier een foto van paard wanneer hij gewoon fulltime kan eten (hier had hij net 2 minuten de korf om, om te passen)