is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Re: is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 06:22

Even heel eerlijk, maar als ik de TS was zou ik hier denk ik ook niet meer reageren....

Niet dat ik het niet eens ben met de adviezen, maar de sfeer is nou niet bepaald gezellig :O

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 08:27

Logisch dat na 2 jaar de sfeer niet bepaald gezellig meer is... Bij sommige topics gebeurt het al binnen een paar uur. Een eigenaar die vraagt om advies, maar er niks mee doet. Eentje die eerder haar ogen sluit voor het probleem, want wat je niet ziet/weet is er ook niet toch?

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 08:46

Ja jongens het gaat wel om een meisje. Zelf is ze niet bij machte om iets te doen, dat moet ze toch aan volwassenen overlaten. Ik heb al eerder gezegd; dit topic vraagt om een slotje.
Ze heeft zelf gezegd dat ze het nog een halfjaar aankijken en als het niet verbeterd het paard weg gaat. In mijn ogen zinloos maar goed als het dier verder geen pijn heeft wie ben ik om daar nog tegen in te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 08:55

Nu kruip ik toch ook maar even uit mijn meelees status;
"Een eigenaar die vraagt om advies, maar er niks mee doet. Eentje die eerder haar ogen sluit voor het probleem, want wat je niet ziet/weet is er ook niet toch?" <quote>

Ook ik zeg niet dat ik het niet eens ben met bepaalde adviezen (pijnstilling zetten vind ook ik een goed idee) maar ik vind niet dat een eigenaar verplicht is om iets te doen met elk advies wat ze hier op bokt krijgt.
En dan heb ik het nog niet eens over de correctheid en.of goede bedoelingen van het gross van adviezen wat op bokt rondzwaait. En hoe harder iemand roept over kennis van zaken te beschikken, hoe meer ik persoonlijk hieraan zal twijfelen, vind de sfeer nogal grimmig eigenlijk.

+ dat TS heeft aangegeven nog geen 18 te zijn en dus afhankelijk is van haar ouders. Vind ik het toch ietwat kort door de bocht, om te zeggen dat ze haar ogen sluit...

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 08:56

Dan alsnog.. Beetje verantwoording nemen kan geen kwaad.
Toen ik zelf 15 jaar was heb ik ook echt mij ingezet voor mijn eigen merrie, anderen hadden haar allang ingeslapen maar ik heb wel actie ondernomen.

Tuurlijk zijn dat 2 totaal verschillende situaties, maar je kan je niet steeds verschuilen achter een leeftijd of ouders.

edit: We postten tegelijk :D . Waarom 2 jaar lang doormodderen met een paard dat eigenlijk alleen maar achteruit lijkt te gaan en hier steeds tegenstrijdige berichten plaatsen? Tuurlijk hoeft ze niet met elk advies wat te doen, maar als je toch van plan bent helemaal niks voor dit dier te doen.. vraag dan ook niet om advies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 09:07

Dan juist Cardy, want ook jij hebt niet geluisterd naar de adviezen van de zgn. kenners (las toevallig je verhaal op je profiel, _/-\o_ ), maar dan nog kun je mij niet wijsmaken dat als je 15 bent en zwaar word tegengewerkt door je ouders het voor jou paard zo goed was verlopen... Maar misschien doet TS eerst het 1 en dan het ander en kijkt ze eerst hoe het beter voeren gaat en werkt, om erna bij niet gewenst resultaat met pijnstilling te gaan beginnen, weten wij veel, maar het ons nog doodleuk gaan vertellen zou ik ook niet meer doen. En "steeds verschuilen" is ook overdreven, TS heeft het 1x gemeld, wat haar leeftijd betreft.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 09:14

Dat bedoel ik ook met, dat het totaal verschillende situaties zijn. Mijn moeder stond wel al op het punt om de merrie in te laten slapen, dus nee zo makkelijk was ze niet toentertijd hoor.

En heb niet naar de adviezen van anderen geluisterd, verschil alleen is dat ik geen advies heb gevraagd en zelf op onderzoek ben gegaan. Niet 2 jaar lang niks te doen en hopen dat het overgaat.

De reden dat ik over het verschuilen achter leeftijd/ouders begon, is omdat het steeds aangehaald wordt door anderen.

het paard is ook al een hele tijd mager.. Hoe lang moet het nog duren? Een van mijn paarden kreeg ik ook erg mager terug van een trainingsstal, maar die is nu binnen 3 maanden weer lekker rond en bespierd.

Bedoel te zeggen.. De intensie is er misschien wel, maar er gebeurt verder niks.. Prima als ze niks wilt doen, maar maak er dan geen topic van die nu al 2 jaar verder gaat.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 09:28

Het verschil tussen TS en Cardy is dat Cardy een paardenmeid is en er toen al duidelijk meer kijk op had. TS is duidellijk een leek op paardengebied, anders had ze dit paard nooit gekocht. Ook op jonge leeftijd was de misvormde rug al te zien.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 09:39

Super bedankt voor het compliment nadita :o maak ook mijn fouten hoor, maar probeer wel altijd het beste te beslissen voor mijn paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 09:41

Dat geloof ik gelijk Nadita, maar dat wil dan nog niet zeggen dat de leek zo afgebrand moet worden. TS is van goede wil en bereid om te leren (anders zet je niet je hoop op een topic als dit, nogal masochistisch lijkt me), maar niet volwassen, ervaren en geen ouders met een pot goud/hulp, dus roeit met de riemen die ze heeft.
En nogmaals; wie zijn wij om te oordelen, wij weten niet wat ze daadwerkelijk probeert/doet voor haar paard. Toon mij de persoon die geheel foutloos door het leven gaat, kan die een oordeel vellen over een ander...
We hebben tenslotte ook allemaal moeten leren autorijden, opvallend hoeveel "ervaren bestuurders" zich altijd weer groen en geel ergeren, als er een lesauto voor hun zit...

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 10:05

TS zegt in haar profiel dat ze een paardenopleiding doet,en in november 2012 plaatst ze een topic om informatie te vragen over een hengst waarmee ze wil fokken met haar andere merrie.
Ik vraag me af of er echt zo weinig ervaring is in de familie als ze doet voorkomen.
Maar het blijft sneu voor het paard van TS dat er zo mee wordt omgegaan er geen duidelijkheid komt.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:09

Ik vind dit eerlijk gezegd een beetje een leutertopic worden. :O
TS moddert al twee jaar met dit paard aan. Hoe en door wie het paard zo geworden is, doet er niets toe. Zij zit ermee. Het paard is door een degelijke DA onderzocht in Utrecht waar men een advies gaf dat men niet wou horen. (onbruikbaar paard, inslapen)
Al deze goedbedoelde bokt-adviezen (vitamines, training, goed voer, ostheopatie) gaan deze mensen, die er duidelijk geen jota verstand van hebben, alleen maar meer op kosten jagen en valse hoop geven.
Dit is een paard met een beperking. Het komt nooit meer goed. Wie dan ook die het paard verkocht heeft aan die mensen, hebben hun goed liggen. Dit is niet gekomen door een val oid, daar geloof ik niks van. Het paard wordt nooit een bruikbaar dier, noch als rijdier, noch als fokmerrie. Het feit dat het dier niet eens op een normale manier kan rollen, bewijst dat het mijns inziens ernstig gehandicapt is. Filmpjes waar het gelongeerd of gewerkt wordt doen er niet toe. Het feit dat het paard kan lopen, maakt het nog geen normaal dier. Honden met een geamputeerde poot lopen ook nog.
Al dat geleuter geven de TS, die nog jong is, steeds meer valse hoop.
Ik zie geen enkele reden waarom iemand een dergelijk paard zou houden. Dierenliefde ? Laat mij niet lachen. Het dier heeft eens in de 4 jaar kunnen rollen. Noemen jullie dit een paardwaardig bestaan ?? :r

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:41

sevke@eigelijk vind ik dat je gelijk hebt....alhoewel ik nog steeds denk dat met juiste oefeningen je het iets minder erg kan maken.Maar dan moet je er wel verstand van hebben.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:46

Niemand in dit topic vind het een paardwaardig bestaan...
Bij de eerste fotos zijn er misschien adviezen gegeven over suplementen en training, maar dit sloeg direct om na het zien van de laatste fotos, toen werd het advies bij vrijwel iedereen, inslapen...
Als 2 jarige zag ze er zoveel beter uit dan nu.. het had misschien een IETS sterker paard kunnen worden met de juiste begeleiding vanaf het begin.
Ts begint nu zelf over suplementen en trainen maar daarvoor is ze gewoon te laat.. dat is ook al gezegd.
Alle medische zaken als osteopaat en medicatie zijn nu weggegooid geld, op pijnstilling na.

Ze is dit topic als gestart net na aankoop, het feit dat er veel verdraaid word kan nog een andere oorzaak hebben en dat is dat ze wist dat ze een paard met slechte rug kocht, en hoopte dat het nog goed zou komen, en ze dus voor een prikkie een gezond paard had gekocht. Misschien wil ze daarom de zo bekende Fokker niet zeggen...

Zitten altijd meerdere kanten aan een verhaal. ...

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:55

"voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten" :=
@matasja : ik blijf nochtans maar "adviezen" lezen in de trant van : 'goede voeding', 'goede training','ik wil een filmpje zien'.
Een filmpje zal alleen de ramptoeristen een plezier doen, vrees ik. En een dergelijk paard gooi je toch niet in training ? :n
Als we een foto gaan zien als het dier nog ouder is, zal het nog erger zijn. En meer gewicht aan het paard, geeft extra belasting aan die - toch al enorm zwakke - rug. ALS je er al meer gewicht aan krijgt, want volgens mij is er met de voedselopname via de darm ook iets mis. Het paard is gewoon mismaakt. Zie dit onder ogen !

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:04

Hoe komen jullie erbij dat ze dit paard zo goedkoop heeft gekocht? Ik heb dat nergens gelezen.

En... als je een dier eenmaal hebt, is het niet zo eenvoudig om er afstand van te doen. Dat snap ik heel erg goed.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:12

Ik denk dat het een vermoeden van matasja is Hevonen.

En ookal is afstand doen moeilijk, je moet wel je verantwoording nemen. Anders moet je niet aan dieren beginnen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:32

minimelona schreef:
Dat geloof ik gelijk Nadita, maar dat wil dan nog niet zeggen dat de leek zo afgebrand moet worden. TS is van goede wil en bereid om te leren (anders zet je niet je hoop op een topic als dit, nogal masochistisch lijkt me), maar niet volwassen, ervaren en geen ouders met een pot goud/hulp, dus roeit met de riemen die ze heeft.
En nogmaals; wie zijn wij om te oordelen, wij weten niet wat ze daadwerkelijk probeert/doet voor haar paard. Toon mij de persoon die geheel foutloos door het leven gaat, kan die een oordeel vellen over een ander...
We hebben tenslotte ook allemaal moeten leren autorijden, opvallend hoeveel "ervaren bestuurders" zich altijd weer groen en geel ergeren, als er een lesauto voor hun zit...

Tja, heb topic loopt inmiddels 2 jaar en er is maar weinig aan het welzijn van het paard gedaan. Een bezoek aan Utrecht, wat maanden heeft geduurd voordat het zover was. En het is idd makkelijk om te oordelen zo vanachter een computer. Maar uit berichten van de TS heb ik opgemaakt dat het allemaal een beetje op zijn beloop gelaten wordt. Feit is duidelijk dat ze nooit op het paard zal kunnen rijden. Deze misvorming wordt nooit meer beter. Dan is de vraag heb je het er voor over om het dier te laten lopen en niet te rijden. Heb je dat geld? En is het dier werkelijk pijnvrij. Voor het eerst rollen in 4 jaar zegt in mijn ogen al heel wat....

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 13:48

vinden jullie het gek dat ik niet meer reageer
ik word van de eene kant de grond in getrapt en aan de andere kant ook
volgens mij was ik heel duidelijk dat mijn paard niet op pijnstillers gaat dus daar wil ik ook niks meer over horen
ik heb met mijn dierenarts gesproken en zegt dat ik hier niet aan moet beginnen dus dat is heel duidelijk
hij kent haar al vanaf 10 maanden dus hij weet het wel beter
en vervolgens wie heeft er ooit in deze topic gezegt dat ik haar voor een prikkie heb gekocht
ik heb dat nog nooit gezegt en ik heb haar zelf gekocht dus een beetje raar :?
en hoezo heb ik niks met haar gedaan en denk ik alleen maar aan mezelf en dat ik alleen maar op goeie berichten reageer en wie zegt dat ik 15 ben er komen steeds meer dingen bij wat ik nooit heb gezegt en is omgedraait
en volgens mij wat ik vaker geschreven heb is dat utrecht bevestigt heeft dat ze geen pijn heeft
dus waarom die oordelen volgens mij is het andersom volgens mij jullie lezen niet wat ik schrijf of vatten het andersom
het filmpje is nog niet gekomen omdat ik mijn camera was vergeten die filmpje komt eraan
en nee ze heeft niet 1 keer gerold maar vaker alleen het was de eerste keer dat ik het zag
en iedere keer als ze in de bak gaat rolt ze dus volgens mij heeft het er niks mee te maken
verkopen wou ik haar nooit ik ben daar weg gegaan en ze was een schand omdat ze te weinig voer kreeg wat ik niet in de gaten kon houden omdat het werd gedaan
daarom zijn ze verhuisd
ps allebei mijn paarden waren wat schraler
ze is trouwens s'winters schralen inv laatbloeier maar dat zei me DA ook al maar dat hebben ook meerdere jonge paarden

IK HOOP DAT IK IEDEREEN ZE VRAAG HEB BEANTWOORD
ZO NIET DAN VRAAG JE HET NOG EEN KEER WANT IK HAD 3 BLADZIJDES VOL MET BERICHTEN VAN JULLIE EN ANDERS KUNNEN JULLIE EEN PB STUREN
EN IK HOOP DAT HET AFKRAKEN VAN MIJ ENZ OPHOUD

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:00

Volgens mij zegt niemand dat je 15 bent TS, enige die zoiets heeft gezegd ben ik. En ik had het over mijzelf, dus dat heb je waarschijnlijk verkeerd gelezen :).

Het probleem is dat je berichten erg tegenstrijdig zijn en dit al 2 jaar zo door gaat.

Het excuus dat ze zo mager is omdat het een laatbloeier is, dat lijkt mij bijna niet de reden. Tuurlijk kunnen ze iets invallen door het groeien, maar zo erg? Dan gaat er iets in het managment mis of medisch.

En het probleem over Utrecht.. Aan de ene kant vertel je dat je haar het beste kon laten inslapen door Utrecht en aan de andere kant zou je wel het een en ander met haar kunnen doen. Dat is weer iets tegenstrijdigs.

En het probleem is dat niemand weet of het paard pijn hebt. Dat kan je niet altijd vanuit de buitenkant zien (ookal lijkt het wel zo vanuit de foto's, maar dat is ook gokken) en het paard kan niet praten.
Wat is de reden dat je DA vindt dat je niet aan pijnstilling moet beginnen? Puur uit interesse hoor.

En wat voor testen heeft Utrecht gedaan om te zien of ze wel/geen pijn heeft? Ben benieuwd welke technieken ze daarvoor gebruiken :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:05

Bij deze dan TS: waarom willen jijzelf en DA dan niet dat paard op pijnstillers gaat? Wat is de reden? Die heb ik oprecht niet meegekregen en ik heb toch al die tijd meegelezen...
En niemand zegt dat je 15 bent, dat was een referentie naar tpschrijfster haar eigen leeftijd, maar hoe oud ben je dan eigenlijk wel?

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 14:16

sorry dan heb ik het verkeerd gelezen over dat 15 jaar

maar even antwoord geven op je vragen
laatbloeiers vallen altijd iets af maar als je ze goed voert hou je dat goed
haar hebben ze als het ware teweinig gegeven en omdat ze een laatbloeier is valt ze dan nog sneller af met minder voeding
op de eerste foto met die topic dat ze er ook zo goed uitzag kwam omdat ze op de 3 kilo brok zat op een dag en 2 grote hooinetten vol hooi op een dag en er gaat ong 4 plakken in een hooinet
en deze winter is ze dus te weinig gevoerd dat weet ik zeker helaas kon ik dit niet in de gaten houden en had ik niet de controle erover omdat het dus gedaan werd waar ze stond natuurlijk geef je het aan dat ze afvalt en we kochten zelf bijvoering erbij maar helaas had ik geen inzichten in het voeren alleen als ik zelf voer kocht en haar voer bijgaf
utrecht heeft inderdaad gezegt dat ik haar beter kon laten inslapen omdat ik verder wil in de springsport en daarom zei hij laat haar inslapen en koop dan een goed sportpaard
maar ze kon degelijk blijven leven omdat ze pijn vrij is
en gewoon een paardwaardig bestaan alleen zonder sportcarriere
utrecht heeft bijv haar aan de longe gehad in de binnenbak en daarna op de harde stenen aan de longe en voltes lopen en recht uit weg draven op het harde en heeft de rug en bekken enz gevoeld en hoe ze reageerde en natuurlijk de rontgen foto's
mijn dierenarts heeft gezegt dat ik er niet aan moet beginnen omdat ze niks laat zien en met testjes met de rug ook niet
hij zei dit paard geeft geen ene pijn verschijnsel en hij zei als je eraan gaat beginnen dan zie je geen verschil want ze komt ook al aan dat zie je ook op de laatste foto dat ze veel meer een kont heeft dan op die foto waar ze net verhuisd was
ik hoop dat ik je vragen beantwoord heb

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:21

@TS: Zou ik mogen vragen wat je van plan bent met dit paard? Wil je haar beleren/voor de kar? Wat voor mogelijkheden zie je in haar?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:27

Bedankt voor de verduidelijking! Zo komt het imo al totaal anders over. Echt super van je :)

Wat ik dan nog afvraag.. De wervels zitten dicht tegenelkaar toch? En las iets over tussenwervels(?) die mistte? Hoe gaat dat dan qua gezondheid?
Want het lijkt alsof haar rug met de jaren erger is geworden en dat dus ook de ruimtes tussen de wervels steeds krapper worden.
Laatst bijgewerkt door Cardy op 04-06-13 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 14:27

ik wil haar zowiezo laten aansterken en dikker laten worden
en ik wil haar aan de longe spieren trainen en haar beter laten ontwikkelen zeg maar
maar verder weet ik nog niet wat ik met haar ga doen