Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:56

Nee hoor, dat is niet raar. 4 zakjes voor zo'n groot paard is de dosering voor behandeling, 2 zakjes is dan onderhoud. Ik heb mijn paard van 1.78 m ook met 4 zakjes per dag behandeld.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:02

Wauw, ok thanks. Dus 28 dagen 4 zakjes voor behandeling. Het is niet zeker of hij een maagzweer heeft maar dit is mijn laatste poging om hem van het luchtzuigen af te helpen. Dan kan ik gewoon die dosering geven?
En hoe zit het dan met het afbouwen? Terug naar 2 zakjes per dag en dan naar 1 per dag o.i.d.?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:09

4 zakjes is inderdaad normaal voor zo'n groot paard :j

Afbouwen zou ik van 4-3-2-1-stop doen.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:10

En hoe verdeel ik het afbouwen het best. Per week een zakje minder?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:11

Gewoon even zoeken op mijn eerdere berichten :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:13

Dat verschilt een beetje per paard Jenn.
Het ligt eraan hoe een paard reageert op de abler, en hoe erg zijn maagzweren eigenlijk zijn.

Mijn merrie had flinke maagzweren(Niet meer eten, niet meer willen lopen, alsmaar gapen en niet willen liggen).
Ik heb haar toen zeker 10 weken op volle dosering gehad(volle dosering was voor haar 3 zakjes) en complete rust(overdag op land, s'avonds in stal met hooi, maar niet rijden-longeren. Enkel wandelen)
Toen heb ik haar 4 weken op 2 zakjes gehad, toen 4 weken op 1 zakje.
Toen ze dit goed oppakte en haar energie weer terugkreeg om te worden gelongeerd, heb ik na 4 weken afgebouwd naar 0.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:18

Ok, bedankt dames!
Ik heb 200 zakjes besteld, daar kan ik dan mee toe op het schema van Aimee wat ik vond.
10 dagen 2 zakjes
28 dagen 4 zakjes
10 dagen 3 zakjes
10 dagen 2 zakjes
en dan heb ik nog wat over voor onderhoudsdosering een paar dagen.
Het is wel de bedoeling dat ik weer kan stoppen ermee daarna, en maar hopen dat hij er dan vanaf is :)

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:22

jenn0dv schreef:
Ok, bedankt dames!
Ik heb 200 zakjes besteld, daar kan ik dan mee toe op het schema van Aimee wat ik vond.
10 dagen 2 zakjes
28 dagen 4 zakjes
10 dagen 3 zakjes
10 dagen 2 zakjes
en dan heb ik nog wat over voor onderhoudsdosering een paar dagen.
Het is wel de bedoeling dat ik weer kan stoppen ermee daarna, en maar hopen dat hij er dan vanaf is :)

10 dagen 2 zakjes per dag doet echt niets voor zo'n groot paard als hij echt last van maagzweren heeft. Zo snel mogelijk op de hoge dosering, zou ik zeggen. Bij behandeling volgens Abler per 175 kg 1 zakje.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:30

Dus jij zegt gewoon niks vooraf geven en meteen beginnen met 4 ?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:39

Behandeling start normaal gesproken met volledige dosering, dat hoeft echt niet opgebouwd te worden. Afbouwen is wel belangrijk.

Ik hoop voor je dat het werkt!

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:39

Met Gastrogard was het advies van mij da ook gewoon meteen een hele spuit per dag, daarna naar een halve, dus meteen een hele dosering abler geven lijkt mij niet gek.
Afbouwen lijkt mij belangrijker. Mijn paard krijgt nu ook abler en ben dat rond de verhuizing op gaan bouwen naar 3 zakjes, daar zit ze nu een dag of 5 aan en wil het nu naar beneden gaan brengen, maar het is bij mijn paard op het moment ook meer preventie, vandaar het opbouwen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:10

Je kunt inderdaad die eerste 10 dagen skippen. Ik had toen een proefverpakking van 20 zakjes besteld en heb op die manier eerst geprobeerd of het wat deed.
Na 10 dagen gelijk een bestelling van 200 zakjes gedaan en toen ik die binnen had, ben ik begonnen met de kuur van 4 zakjes per dag.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:29

Hoe lang duurde het bij jullie tot je de bestelling van Abler binnen had? Ik heb het vrijdag besteld ( met de snelle/dure verzendmethode) maar Noah heeft een enorme terugval gehad van 't weekend |( |( of nou ja waarschijnlijk ging hij al iets eerder achteruit maar heb ik het te laat opgemerkt….

We hadden tweeënhalve week terug een 'nieuwe' erbij, manegepaard van 22 jr die bij ons van zijn pensioen zou mogen genieten, de eerste week ging het goed en daarna werd het knokken. Hierdoor is Noah zo van slag/in de stress geraakt vrees ik |( zaterdag hebben we de gepensioneerde man dan ook terug moeten brengen want het ging niet werken met hem hier, vind het echt heel erg want voor mensen is het een super lief paard maar met de andere paarden ging het gewoon niet

Maar nu heb ik dus nog maar 3 zakjes van Abler en ik begin nu al behoorlijk in de stress te raken (wat een stress kun je hebben om je dieren :o nog even en ik kan die zakjes ook voor mijzelf bestellen :+ )

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:29

Ik had het met een week binnen Vivat :j (snelle verzending)

Hoe heb je gemerkt dat hij achteruit ging?

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:36

Oke top! dank voor je snelle antwoord! Als we het niet redden zal ik mijn DA vragen of ze nog wat zakjes heeft of evt wat cimetidine of desnoods een doos gastro guard.

Woensdag was hij eigenlijk al niet zo enthousiast met werken aan de longe (en ik dacht nog heel naïef misschien heeft hij spierpijn) |( en hij werd eigenlijk met de dag wat nukkiger sinds er 'ruzie' was met het nieuwe paard, vrijdag op zaterdag nacht leek hij wat koliekerig en viel mij al op (camera op stal ;) ) dat hij niet ging liggen. Zaterdagavond begon hij weer 'om te vallen' |( Zo snel kun je dus al weer terug bij af zijn…

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:48

Ja dat is rot, en dat is duidelijk een achteruitgang.
Al zou ik mij hier niet te druk om maken, mijn merrie verschilde per dag. De ene dag was ze ontzettend slecht en de andere dag goed en blij.

Misschien een gekke vraag maar wat is de reden dat je nog aan de longe met hem werkt? Toen mijn merrie maagzweren had heb ik de arbeid gelijk geschrapt.
Als je paard namelijk draaft/galopeert, kunnen de maagzweren verergeren of je paard heeft hier last van.
Maagzuur gaat dan namelijk ''klotsen'' en tast zo met het zuur de maagwand nog erger aan.

Ik zou pas weer met hem gaan werken(lichte arbeid) als je paard op abler staat, omdat hij dan een bescherming van de maag heeft.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:12

Na woensdag heb ik uiteraard niets meer met hem gedaan ;) ik snap je reactie helemaal hoor :D
07-02-2014 waren op de kliniek in Roosendaal maagzweren geconstateerd toen heeft hij 14 dagen op de gastro guard gestaan en daarna nog vier weken volledige dosis Abprazole en dat terug afgebouwd, nu gaven we nog om de dag 1 zakje en waren inmiddels weer rustig aan het opbouwen qua werk omdat het zo goed met hem ging

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:22

O ik begrijp hem, sorry voor mijn reactie dan :)!

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:14

SteffiiY schreef:
O ik begrijp hem, sorry voor mijn reactie dan :)!

Geen probleem :D wat ik al schreef ik snap je reactie helemaal! Maagzweren is echt iets om heel voorzichtig mee om te gaan heb ik inmiddels geleerd

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:21

Kunnen jullie ook even met mijn schema meedenken? Ik zit erg te twijfelen wat nou het beste is. Ik dacht eerst 4-6 weken behandelen en dan nog even afbouwen en klaar. Ik had wel verwacht dat hij last van zn maag had, maar de verbetering is zo enorm groot, dat ik vrees dat zn maag er toch slechter aan toe is/was dan ik dacht. Daarom heb ik sowieso al wel besloten om die 6 weken volle behandeling door te zetten en ik wil dit gewoon even goed afronden, hopelijk blijft het bij een eenmalige kuur. Dus liever iets te lang dan te kort! Het is bij hem dus wel zo dat hij nu op volle dosering ook nergens meer last van heeft. Ik heb hem deze week ook twee keer aan de longe gehad en hij werkt nu weer erg graag dus ook dan geen last.

Maarja, dan het afbouwen he! Is het nodig om 4-3-2-1 te doen of kan 4-2 ook? En hoe lang is slim om te doen? Ik heb allerlei dingen in mn hoofd, varierend van 6 weken afbouwen (steeds twee weken) tot twee weken.... Ik neig naar 6 week, maar vraag me af of dat niet een beetje overdreven is?

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:58

Hmmm, nijn osteopaat zei eigelijk tegen mij, 4 weken abler, en daarna 2 weken groene leem..

Maar moet zeggen dat bijn paard daarachteraan ook nog eens 2 wormspuiten krijgt. We denken namelijk aan maagzweer én bloedworm.. Groene leem zou zoiezo alles wat verzachten en ik had begrepen dat het de wormpjes ook wat verdoofd.

Zwerte, jij zegt dat jouw paard weinig werklust meer had.. Vielen zijn spieren toen ook weg of was dat bij jou niet het geval?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:11

@Zwerte; ik vermoed dat je al weet wat ik ga zeggen :D maar ik zou pas na 6wkn durven te halveren....en in mijn geval heb ik ook daarna nog een half jaar lang 1-2 zakjes per dag gegeven maar bij mijn knollie was het wel heel extreem natuurlijk.

Je moet maar zo denken dat iets langer afbouwen beter is dan te vroeg als je dan weer een 100% behandeling op moet starten. Abler is voor mij als heroine (als ik verslaafd zou zijn natuurlijk :+ ) geen rust in je kont als je het niet in huis hebt , triest maar waar :') :j

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 07:13

Die van mij kan helaas niet zonder. Daar heb ik mij nu maar bij neergelegd. Standaard 2 zakjes per dag en bij stresssituaties 3 zakjes...

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 07:19

Welk product is het op de site? Zijn zoveel verschillende soorten..

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 07:41

Ik gebruik de zakjes Abrazole.