Solleke_Noah schreef:Goed nieuws flappie
Ik lees nog steeds mee, mijn paard (COPD'er) ging tot nu heel goed, maar met dat regenweer van de laatste tijd laat hij af en toe één droge kuch horen.
Nu vroeg ik me af, zo'n droge kuch (komt best van diep lijkt wel), wijst dat juist op wel of geen slijm in de longen? Bij de laatste DA-check was één deel van zijn longen emfyseem, en de rest was zuiver. Ik zou anders zo'n kuur sputysolin (ofzoiets?) willen doen, want maak me wel een beetje zorgen over die kuch. Zijn ademhaling is verder nog min of meer gelijk, altijd een beetje knijpend, COPD'er he
Die droge kuch kan wijzen op een iritatie aan de voorste luchtwegen. Wanneer laat hij deze horen, tijdens beweging, eten of tijdens stil staan? Is het een zielig zacht kuchje of een harde krachtige kuch die van diep komt. Een kuur Sputolysin zou je kunnen geven ja. Dit maakt slijm dunnen zodat het makelijker op gehoest kan worden, maar het verruimt ook de luchtwegen voor een betere ademhaling, beschermd en houd de longblaasjes soepel zodat ze niet zo snel knappen. Dat laatste zou niet verkeerd zijn aangezien die van jou dus al blijvende schade heeft aan de longen net als mijn paard.
Regen opzich zou geen hoesten moeten veroorzaken. Heeft hij een deken op of staat hij zonder? Het zou natuurlijk wel kunnen dat als hij geen deken op heeft gehad dat hij door en door nat is geworden en dat in combinatie met die harde wind kan dat wel op de luchtwegen slaan. Hoe is de weerstand van je paard, vaak worden ze gevoelliger voor de regen en wind door een lage weerstand en dat kan dan weer op de luchtwegen slaan.