[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:35

Solleke_Noah schreef:
Goed nieuws flappie :)

Ik lees nog steeds mee, mijn paard (COPD'er) ging tot nu heel goed, maar met dat regenweer van de laatste tijd laat hij af en toe één droge kuch horen.

Nu vroeg ik me af, zo'n droge kuch (komt best van diep lijkt wel), wijst dat juist op wel of geen slijm in de longen? Bij de laatste DA-check was één deel van zijn longen emfyseem, en de rest was zuiver. Ik zou anders zo'n kuur sputysolin (ofzoiets?) willen doen, want maak me wel een beetje zorgen over die kuch. Zijn ademhaling is verder nog min of meer gelijk, altijd een beetje knijpend, COPD'er he :)

Die droge kuch kan wijzen op een iritatie aan de voorste luchtwegen. Wanneer laat hij deze horen, tijdens beweging, eten of tijdens stil staan? Is het een zielig zacht kuchje of een harde krachtige kuch die van diep komt. Een kuur Sputolysin zou je kunnen geven ja. Dit maakt slijm dunnen zodat het makelijker op gehoest kan worden, maar het verruimt ook de luchtwegen voor een betere ademhaling, beschermd en houd de longblaasjes soepel zodat ze niet zo snel knappen. Dat laatste zou niet verkeerd zijn aangezien die van jou dus al blijvende schade heeft aan de longen net als mijn paard.

Regen opzich zou geen hoesten moeten veroorzaken. Heeft hij een deken op of staat hij zonder? Het zou natuurlijk wel kunnen dat als hij geen deken op heeft gehad dat hij door en door nat is geworden en dat in combinatie met die harde wind kan dat wel op de luchtwegen slaan. Hoe is de weerstand van je paard, vaak worden ze gevoelliger voor de regen en wind door een lage weerstand en dat kan dan weer op de luchtwegen slaan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:42

Bedankt voor je uitgebreide antwoord :)

Het is een kuch die van diep komt, echt vanuit zijn tenen. De eerste keer was tijdens een galopje (dus tijdens beweging), de andere keer was gewoon in de paddock (dus in stilstand zeg maar). Hij heeft een regendeken en heeft die de laatste dagen ook op gehad, maar twee dagen geleden, wel nadat ik de kuchen gehoord heb, heeft hij die stukgetrokken dus nu staat hij al twee dagen zonder. Daarvoor dus mét deken.

Hij is een ex-stalpaard, nu voor een jaar (zolang ik hem heb) en zijn weerstand is niet super, blijft altijd net iets te dun naar mijn zin en krijgt een leverkuur.

flappie2

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 00:18

Dan zou het heel goed kunnen dat hij door een te lage weerstand weer wat is gaan hoesten. Mischien even wat extra vitamientjes bij geven om de weerstand wat op te krikken.
Veder klinkt het als of hij mogelijk toch wat slijm op z'n longen heeft zitten (maar ben natuurlijk geen DA) Ik denk dat je er goed aan zal doen om een kuur sputelysin te gaan geven, maar ik zou wel als het daarmee niet snel verbetert toch even contact opnemen met je DA

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:20

ik stel mijn vraag hier wel eventjes.
Mijn 2 jarige Fjord kucht/hoest de laatste twee weken nog wel eens.
Maar ik weet niet of ik er veel achter moet zoeken.
Hij eet hooi, dus dat kan stoffig zijn, en na het rennen in de bak hoest hij ook(kan evt. door opstuivend zand) Maar hij hoest ook weleens zomaar als hij gewoon aan de paal staat.
ik wil fenegriek poeder door zijn voer gaan doen, enig idee of dit goed werkt?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:16

Hier nog maar weer even een updat van mijn paard. De afgelopen 2,5 week heeft hij maar 1x gehoest, dus daar ben ik blij mee. Jammer genoeg heeft hij nog steeds weinig energie, het is wel iets beter geworden maar nog lang niet zo als het ooit was. Heb toch het gevoel dat er op de achtergrond nog iets gaande is in zijn lichaam, iets wat ik nu aan de buitenkant niet kan zien. Ik heb het gevoel dat zijn lichaam alle energie gebruikt om te functioneren of te herstellen. Ik ga vanaf morgen starten met een reiniginskuur van groene leem, om alle afvalstoffen er uit te werken en dan eens kijken of hij hier van een beetje gaat opknappen en meer energie gaat krijgen. Hij heeft toch de afgelopen 8 maanden verschillende kuren medicijnen gehad, dus een hoop rotzooi dat z'n lichaam heeft moeten verwerken.

Helaas is de 22 jarige van m'n zusje afgelopen maandag ook dampig verklaart. Hij was de laatste 2 weken erg snel buiten adem, zelf met stappen stond hij al te pompen. Een duidelijke dubbelslag/ naknijpen was niet echt te zien, bij die van mij zag je dat wel duidelijk. Tijdens het luisteren hoorde de DA wel duidelijk een dubbelslag in de ademhaling.
We hebben dit paard vorig jaar op gevangen, hij was toen 21. Mijn zusje reed 4x per week recreatief met hem, dus geen zware training. We wisten dat hij lichte artrose had in z'n achterbenen, en hij was dan ook zeer stijf vorig jaar. Met gerichte beweging en glucosamine werd hij steeds soepeler en nu loopt hij weer vrij goed. Wel was hij altijd wat sloom, maar wij dachten dat het kwam door de leeftijd, de artrose en het aard van het beestje. Een paar weken terug hoorde ik van iemand die hem kent van een aantal jaren terug, dat hij eigenlijk 4 jaar geleden afgemaakt zou worden omdat hij erg veel pijn had door de artrose en dat hij zeer benauwd was. Ze hebben hem toen een jaar op het land gezet en toen knapte hij weer op. Uiteindelijk moest hij wijken voor een jonge sport pony en is toen bij een manege beland waar hij een tijdje in de lessen heeft gelopen. Uiteindelijk is hij bij ons beland.

In het jaar dat wij hem nu hebben, hebben we nooit wat gemerkt van z'n luchtwegen. Als ik er nu op terug kijk waren er zeker wel singalen, maar die heb ik niet gezien omdat ik toen niet wist dat hij in het verleden zo benauwd is geweest. Toen we hem net hadden had hij een erg slechte conditie, wij dachten toen dat hij snel buiten adem was door een gebrek aan conditie. We hebben rustig aan conditie opgebouwd en langzaam aan werd het beter, wel bleef hij altijd wat sloom. Afgelopen winter heeft hij 1 week gehad waarin hij wat gehoest heeft, en weer snel buiten adem was. Maar toen we de DA wilde gaan bellen was het weer over, veder hebben we hem nooit horen hoesten en ook heeft hij nog nooit een snotneus gehad. 2 weken terug was hij erg snel buiten adem en zweete snel, maar hij had nog een erg dikke wintervacht dus we dachten dat het daar aan lag. Totdat hij van het weekend zelfs in rust benauwd was en stond te neusvleugelen en te zweten, toen hebben we de DA gebeld. Hij vond het ook opvallend dat je aan de buitenkant hem niet heel duidelijk zag naknijpen, terwijl hij wel flink staat te pompen en z'n neusvleugels wijd staan. Bij het luisteren naar de longen hoorde hij zeer duidelijk dat hij uitademt, dan is het ff stil en dan komt er nog een restje lucht achter aan. Volgens de DA heeft hij dit waarschijnlijk al die tijd al gehad, maar is het ons gewoon niet opgevallen en is het nu ineens heel veel erger geworden waardoor we het ons nu wel opviel.

Hij krijgt nu pretnisolon en ventipulmin en dan is het te hopen dat hij weer opknapt. Doet hij dit niet dan kan hij niet meer gereden worden. Mocht dat zo zijn dan gaat hij lekker met pensioen, en dan kijken we wel hoe het gaat. Zo lang hij nog plezier in het leven heeft is het goed, maar krijgt hij het te benauwd en heeft hij er geen plezier meer in dan zullen we hem moeten laten inslapen. Maar totdie tijd mag hij lekker met pensioen.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:53

Hallo,

Heb het topic doorgespit op zoek naar informatie en dat is nog al wat! Mijn ene paard heeft ook een hoestje wat maar niet wil overgaan, nu ongeveer 3 a 4 maanden. Hij staat dag en nacht buiten met een mooie schuilstal, waar hij nooit in staat. De hoest is een droge diepe hoest. Twee keer achter elkaar en soms proesten daarna, soms niet. Het lijkt vooral na het eten te zijn, maar ook na een drafje onder het zadel proest ie heel veel en hoest hij soms. Het rijden hebben we dan ook op een laag pitje gezet. Inmiddels staat hij weer een paar uur op het land (i.p.v. van alleen in het zand) en krijgt hij kuil en nat hooi.

De dierenarts is al een paar keer geweest. Na twee injecties, poeder voor over zijn voer, is het nog niet definitief over. Het lijkt wel wat beter, maar hij hoest elke dag wel eens. Hij lijkt niet benauwd, is vrolijk, actief en eet goed en heeft geen koorts, maar over gaan wil maar niet. De dierenarts heeft geluisterd naar zijn longen, maar kon niets horen dus concludeerde vastzittend slijm. Dat zou zo maar kunnen, maar zeker weten we het niet. Ik heb weer met de dierenarts gebeld en die wilde via de telefoon weer medicatie voorschrijven. Dit leek mij niet zo handig omdat we gewoon niet zeker weten wat het is. Ik kan maar slecht met met hem overleggen, dus heb vanmorgen een afspraak gemaakt met een kliniek bij mij in de buurt. Deze komt langs om te onderzoeken waar de hoest vandaan kwam. Wat hij mij aan de telefoon vertelde konk al een stuk beter.

Ik had een afspraak gemaakt voor maandag, maar later stond hij op mijn voicemail dat het dan Koninginnedag is! En hij dus dindagochtend langs komt en of ik wilde terugbellen. Dat heb ik gedaan en kreeg de assistente aan de lijn met daarbij de vraag of ik een afspraak had voor een ...spoeling. Omdat we het daar nog niet over hadden gehad hebben we de afspraak gewoon verplaatst naar dinsdag. Niet wetende wat een ...spoeling inhoudt. Na even op google te hebben gekeken, maak ik me wel een beetje zorg over dit onderzoek. Ik las al dat er een paar mensen met ervaring op dit gebied waren, maar ik kon niet goed vinden hoe lang zo'n onderzoek duurt. Mijn paard is al zo bang voor vreemden en dan zo'n onderzoek, Bah. Maar aan de andere kant altijd blijven hoesten is ook niet goed...Als er mensen zijn die nog iets kunnen toelichten over een dergelijk onderzoek dan graag!!!

Mij is wel gebleken dat longklachten voor paarden erg lastig te doorgronden zijn en nog lastiger weer te verhelpen. Succes met jullie paarden.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:22

Een longspoeling klinkt heel eng, maar het valt best mee. 2 maanden terug heeft mijn paard ook een longspoeling gehad. Ik was bij hem ook bang dat het een drama zou worden, maar hij kreeg een roesje en liet het prima toe. Als de slang is ingebracht dan wordt er vloeistof in de longen gespoten en er weer uitgehaald. Een beetje van het vloeistof dat er weer uit gehaald wordt, word opgestuurd naar het lab voor onderzoek. Aan de hand hiervan kunnen ze zien waarom je paard hoest. Vraag even aan je DA of ze ook veder willen onderzoeken als er een allergie uit komt.

Bij mijn paard kwam er een allergie uit het onderzoek, vervolgens hebben ze gekeken waar de cellen die in het slijm zitten dan op reageerde. Bij die van mij kwam er dus uit dat hij een stofallergie heeft en allergische is voor vogels. Zins dien komt hij niet meer in de buurt van de kippen en gaat het gelukkig weer een stuk beter met hem.

Een longspoeling duurt ongeveer 10minuutjes.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:28

Dank je wel voor je berichtje. Dat stelt al weer wat gerust. En natuurlijk wat moet dat moet, want steeds een hoestje houden is ook niet oké. En kippen..dat is ook bijzonder zeg. Dus 10 min. afzien om uiteindelijk weer wat verder te komen richting oplossing moet te overzien zijn.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 16:10

Tja een allergie voor vogels had ik ook zeker niet verwacht. Maar nu ik het weet verklaart het wel waarom hij ondanks al mijn moeite toch bleef hoesten. Ik had een super luchte buitenstal voor hem geregelt, stond op vlas kreeg voordroog of hartog compactgras, veel naar buiten, medicijnen (die niks deden) enz. Maar niks hielp, hij bleef hoesten. Maar iedere dag lagen de kippen in z`n stal, als hij buiten stond. De kippen vonden het erg lekker om een kuiltje te graven in het vlas en daar dan in te gaan liggen. En als mijn paard dan voor de nacht op stal ging dan moest ik eerst de kippen uit z`n stal jagen en dan ging hij weer in de stal. Dus ja dat verklaarde wel waarom hij niet wilde opknappen. Nu ik het weet hoe ik hem zo ver mogelijk bij de kippen vandaan, en hij gaat van de winter op een paddock met schuilstal.

Het enige lastige aan deze allergie is dat je ook te maken heb met wilde vogels, die kan ik moeilijk bij hem uit de buurt houden, maar die komen niet zo dicht bij als de kippen (die liepen gewoon rustig onder hem door) Dus ik verwacht dat hij nog wel weer last gaat krijgen van z`n luchtwegen, maar ik hoop dat het nu vele malen minder zal zijn in de toekomst, doordat de kippen weg zijn.

Die longspoeling zou ik zeker laten doen, het ziet er wat vervelend uit, maar voor het paard is het te doen. En je krijgt er zo veel meer informatie over waarom je paard hoest. En aan de hand van weet je ook hoe te handelen enz.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 16:40

Wij hebben ook kippen, hmmm. En inderdaad vogeltjes zoals musjes en vinkjes heb je natuurlijk ook mee te maken. Jij hebt je blijkbaar ook al veel afgevraagd wat het nu toch kan zijn. Fijn dat je paard weer aardig is opgeknapt.

Zo ben ik nu ook een tijdje bezig. Een poedertje van de dierenarts, twee keer een spuit. Toch maar wat meer op de wei i.p.v. op het zand, kuil halen i.p.v hooi, hooi spoelen alles wat je je kunt bedenken. Alles lijkt een beetje te helpen, maar niks is een definitieve oplossing. Vandaar ook het voorstel van de dierenarts van de kliniek om dit te doen zodat we kunnen weten wat het is. Pas dan kun je ook gericht behandelen en dat ben ik ook met hem eens, maar toch zal ik blij zijn als het klaar is...

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 17:06

Helaas weer te vroeg gejuicht. Gister en vandaag was m'n paard weer erg benauwd, hij had vandaag een ademhaling an 37x per minuut. Ik hoop dat het komt doordat het plotseling zo warm is geworden en dat het weer beter gaat als hij gewend is aan de hogere temperaturen.

Zijn er meer paarden die nu benauwd zijn met het warmere weer? Of zou het dan toch weer de verkeerde kant op gaan met hem.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:05

Jups, ik vond die van mij gisteren ook sloom in het algemeen en ook snel benauwd/kortademig. :j

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:50

Ja, die van ene van mij heeft het ook extra warm gehad vandaag. Hij stond al te zweten zonder iets te doen. En heb ik hem ook nog lopen plagen dat hij toch even een kwartiertje aan het werk moest om even te peilen wat de stand van zaken is voor de dierenarts van morgen. Zijn ademhaling was daarbij ook sneller dan anders. Barron reageert ook altijd op warm weer.

Hopelijk geldt dat voor het paard van jou net zo...

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:20

Oke, er zijn er dus meer die benauwd werden van het plotesling warme weer. Dat stelt me weer gerust, was al weer bang dat het weer de verkeerde kant op ging. Ik hoop dat z'n ademhaling vanavond als ik heen ga weer normaal is.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:46

Maar het was ook wel broeierig, want ik had er zelf ook last van. Gelukkig nu weer wat opgefrist. Kan alleen niks doen nu, want ze is kreupel, dus moet maar beetje stappen.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:53

Vanmorgen is de dierenarts geweest. We hadden een misverstand, zij dachten dat ik daar kwam en ik dacht dat ze bij mij zouden komen. De longspoeling kan blijkbaar het beste op de kliniek, maar mijn paard is niet te vervoeren (nog). Dus uiteindelijk twee en een half uur later is de dierenarts alsnog bij mij gewesst. Hij heeft Barron onderzocht. Niks te horen op zijn longen en geen koorts. Waarschijnlijk toch het hooi waar het probleem zit. Nu ben ik deze week fanatiek aan het hooi weken geweest en hij heeft (ik moet het even afkloppen) ook niet meer gehoest. Gister een kwartiertje gereden en ook toen wel proesten maar niet hoesten...ook niet na de draf wat hij anders juist wel deed. Nu heb ik van de dierenarts een stapel medicijnen gekregen, prednison en ventipulmin voor de komende twee weken. Dan twijfel ik gelijk weer. Nu hij niet hoest wil ik het liever nog even aanzien met geweekt hooi en voordroog. Of is dat onverstandig?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:40

Als je paard een stofallergie heeft, dan kun je dat idd terugdringen met het weken van je hooi. Ze zijn dan juist gevoelig voor de schimmelsporen in hooi en stro en als je dan medicijnen gaat geven maar de oorzaak niet weg neemt en dus weer droog hooi gaat voeren dan kun je weer van voren af aan beginnen en blijf je dokteren. De pony van mijn diochter heeft stofallergie en ik ben er heel streng op. Week altijd het hooi. Zou ik het een dag niet doen dan heb ik weken problemen met een hoestende pony. Belangrijk is wel dat je goed weekt, dus hooi echt uit elkaar halen en goed spoelen in een grote bak water. Even de plakken afspoelen is niet afdoende.

Kuil voeren gaat bij mij niet omdat ik er 3 heb lopen en de andere twee kunnen weer niet tegen kuil of voordroog. Dus ik week me suf want ik wil ze ook niet apart hebben staan.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 18:55

Ja, dat weken is inderdaad een leuke klus...kom tegenwoordig steeds met natte broekpijpen weer in huis. Maar goed geen probleem dat heb ik er graag voor over.

Maar is het onverstandig nog even te wachten met de medicatie en het nog even af te wachten?

De dierenarts adviseerde mij eigenlijk uitsluitend nog maar voordroog te voeren, maar mijn koudbloeden hebben daar eigenlijk te veel voeding aan en daarom voer ik graag hooi. Maar even kijken. Ze staan nu overdag op de wei en 's avonds in de paddock dus dan is weken geen probleem en in de winter kunnen ze wel weer wat meer brandstof gebruiken (ze staan dag en nacht buiten, met schuilstal waar ze nooit in staan) dan kan ik wel wat meer overschakelen op voordroog.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:22

Je zou het natuurlijk uit kunnen testen iom je DA. Dus als hij nu niet hoest, gewoon hooi gaan voeren. Gaat hij weer hoesten daardoor dan weet je dat hij een reactie geeft op de schimmelsporen in je hooi.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 08:29

Maar wil je dat je paard en je portemonnee aan doen? Als je erop gokt en ze gaat weer hoesten, grote kans dat je dan ook eerst weer medicijnen moet gaan geven om de longen tot rust te brengen en het gevormde slijm af te voeren. Dan zou ik liever toch voordroog voeren, desnoods van 2 jaar oud.
Ik heb die van mij afgelopen winter ook voordroog van zelfs 3 jaar oud gevoerd, onbeperkt en ze zijn er netjes van op gewicht gebleven, ondanks dat het ook een sober ras is.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:59

Nou daar heb je wel een punt. Aangezien hij nog steeds niet weer hoest (zo blij voor hem) wil ik het hem eigenlijk niet weer aan doen om wel weer te moeten hoesten.
Zou een beetje jammer zijn. Vooral nu we het zo gered hebben door het "beleid" om te gooien.
Bedoelde ook meer, zouden jullie nu het geven van medicijnen durven uit te stellen nu hij niet meer lijkt te hoesten.
Dus eerst het nog even zo een kans geven i.p.v. direct de medicatie al toedienen uit voorzorg.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:51

Kummelolie is de vorige week binnen en gelijk gestart met 20 ml per dag, hij at gewoon alles met smaak op, geen gedoe van dat ie t vies vind ofzo. Wel door de overheerlijke slobber gemengd hoor.

Gelukkig heeft hij geen last van de warmte dat ie het benauwd heeft ofzo. kan gerust draven en of galopperen aan de longe zonder dat hij het daar benauwd van krijgt.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:50

Ik meldt me hier ook weer...
1,5 terug paard flinke luchtweginfectie gehad die nogal hardnekkig was. Gelukkig is ze dr wel helemaal van opgeknapt. Tussendoor een paar keer gekucht, maar dat was binnen 1 a 2 dagen weg(met behulp van luchtwegkruiden) En nu is ze vorige week begonnen met een sporadisch kuchje met rijden waarbij de klodders (wit en doorzichtig) eruit vlogen...nu sinds dinsdag is het hoesten verergerd dat het echt uit dr tenen komt maar geen klodders meer. Meer een droge hoest nu. De dierenarts komt morgen langs....

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:37

Vervelend als het eerst over lijkt te gaan, maar later dus weer op komt zetten op een andere manier.
Wat heeft de dierenarts gezegd? Goede berichten?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:53

Een virale luchtweginfectie met wat slijm op de longen. Ze heeft een kuur ventipulmin, een injectie, equistro bronchiaal en een kuur equitop forte gehad. Met een paar dagen moet het aanzienlijk verbeterd zijn en volgende week komt ze in ieder geval terug voor een controle. Al s ergeen verbetering is wordt er een bronchoscopie en een longspoeling gedaan. Ik mag wel blijven rijden maar niet in het zweet en rustig aan. Ik maak nu dus gewoon stapritjes met wat kleine stukjes draf. Ze heeft geen verhoging en zit verder prima in dr vel.