[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:58

Hallo,

Via de zoekfunctie kwam ik uit op dit topic, en ik hoop dat
jullie mij kunnen helpen. Mijn fjord heeft zomereczeem en heeft
dat zo goed als altijd al gehad. Ging met een deken en speciaal voer
altijd prima.

Ze stond altijd op een halve kilo Marstall eczem plus een schep van dat
poeder wat erbij hoort. Nu het winter wordt, wilde ik op advies van mijn
voedingsadviseur overstappen op Faser light van Marstal. Maar nu schuurt
ze zich dus een ongeluk en haar manenkam en staartwortel zijn erg hard, terwijl
die altijd soepel zijn. (sinds 3 weken)

Mijn voedingsadviseur vertelde dat die harde kam en staartwortel kan duiden op
insulineresistentie? Ik heb echt geen verstand van deze aandoening (ziekte?) dus
ik zou graag willen weten wat jullie van deze situatie denken?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:26

EstherHegt schreef:
Hoe is dit vastgesteld? Er staan bacteriën bij die ieder gezond paard heeft. Is er bloedonderzoek gedaan?
Bij IR werkt de pancreas zich trouwens drie slagen in de rondte en functioneert heel erg goed, eigenlijk te goed want waar dacht je nu dat al die insuline werd aangemaakt? Bij IR is er teveel insuline.
Laat je je niet een beetje in de maling nemen door die therapeut?
Hartworm bij paarden? Nou dat is echt heel erg zeldzaam.
Hepatis HCC, bij paarden nog nooit vastgesteld, ik denk dat je erg moet oppassen met de oorzaak voor IR aan dit soort dingen te wijten, IR is een groot probleem en mij maak je niet wijs dat al de paarden die IR hebben deze wel bijzonder zeldzame aandoeningen hebben.
Paarden zijn niet te vergelijken met mensen, een interessant artikel hierover kun je hier vinden.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2769846/ daar staat heel duidelijk beschreven dat paarden geen mensen zijn en wat het verschil is met diabetes.

Wat ik duidelijk wil maken is dat mensen door een erkende dierenarts laten testen en of een paard wel of niet ziek is, IR/EMS heeft of misschien wel PPID ( vroeger heette dat Cushing)
Of zou het een idee zijn een nieuwe draad naast deze draad te openen onder de naam metabolic disease.
Dieet en beweging zijn de dingen die wel werken bij EMS en ook wetenschappelijk aan zijn getoond.
Als er lyme is,hepatitis en hartworm en andere enge dingen dan is een dierenarts op zijn plek. Als mijn paard al deze enge ziektes had dan zou ik euthanasie overwegen. Als het EMS is dan zou ik behandelen met dieet beweging en eventueel de erkende medicatie als er geen beweging mogelijk is. Hele bijzondere zeldzame diagnoses zou ik met een grote korrel zout nemen.

En ja er bestaat ook pasture related laminitis, dit komt door een verstoring van de darmflora door overload zoals bijvoorbeeld door granen, dat kan door het weide gerelateerd en fructaan ook ontstaan.

Een tijd terug was deze discussie ook al en ik ga hem niet meer aan...
De foto's zeggen genoeg denk ik? Fiek staat volop op gras, hooi, muesli etc en is gewoon beter en stabiel..
Sommige dingen heb ik misschien niet juist verwoord maar met slecht functioneren bedoel ik dat ze niet functioneren zoals het hoort, en dat kan dus ook de overmatige insuline productie zijn..
Hartworm is bij de dierenbescherming gewoon bekend en komt veelal voor bij verwaarloosde paarden en honden, in Amerika worden velen van hen direct afgemaakt.. Bovendien komt Fiek niet uit Nederland maar uit het buitenland waar hartworm veel vaker gezien wordt onder paarden..
De bacterien die in elk lichaam thuis horen waren bij Fiek in zo'n hoge mate omdat hij gewoon te weinig weerstand heeft..

Ik wil met Fiek als voorbeeld laten zien dat het ook anders kan, anders was Fiek afgemaakt, zoals er staat hadden 3 dierenartsen hem al opgegeven en alle paarden die met de waardes zoals Fiek die had naar een grotere kliniek gaan worden ook ingeslapen...

Laat iedereen zijn eigen behandelweg kiezen, ik zal er hier over ophouden wanneer dat niet gewenst is maar bij Fiek is er niks veranderd behalve de medicijnen van de homeopaat, die bij elkaar goedkoper zijn dan alle onderzoeken, testen en medicijnen die ik van de dierenarts kreeg waar hij alleen maar zieker van werd... Jammer dit..

SuperRoos

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:27

Xapple, in de beginpost staat veel informatie die je duidelijkheid kan geven over IR en waar je je paardje misschien in herkent..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:17

SuperRoos schreef:
Xapple, in de beginpost staat veel informatie die je duidelijkheid kan geven over IR en waar je je paardje misschien in herkent..

Had ik meteen aan moeten denken, :)*
Heb het doorgelezen, en moet nu dus maar laten bloedprikken
om er zeker van te zijn of het uit te sluiten.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:30

EstherHegt schreef:
[
...Hoe is dit vastgesteld? Er staan bacteriën bij die ieder gezond paard heeft. Is er bloedonderzoek gedaan?
.....

Mss de moeite even nemen om alle posts door te lezen die Roos in dit topic heeft geplaatst?! Daar kun je het complete verhaal lezen, van DA tot aan de therapeute die Fiek weer op de been heeft geholpen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:31

SuperRoos schreef:
Hartworm is bij de dierenbescherming gewoon bekend en komt veelal voor bij verwaarloosde paarden en honden, in Amerika worden velen van hen direct afgemaakt..

Bij de dierenbescherming of bij de dierenarts? Natuurlijk is het fijn dat Fiek is opgeknapt, begrijp me niet verkeerd, ik wil alleen dat er een juiste aantoonbare diagnose gesteld wordt.
EMS is een ernstige zaak die in deskundige handen thuis hoort. Bij paarden komt hartworm niet voor, er is meen ik wereldwijd een geval bekend. IR komt al helemaal niet voor bij verwaarloosde paarden daar zijn ze gewoon te mager voor.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:48

Ik overweeg om Insuline Resistentie bij paarden als onderwerp voor m'n afstudeerscriptie te kiezen. Zijn hier mensen die hier aan mee zouden willen werken? Dat betekent dat ik in eerste instantie eea in kaart ga brengen en kijken wat er regulier gedaan wordt en wat daar de resultaten van zijn, maar aan't eind moet ik er ook voldoende casussen aan hangen. D.w.z. dat ik dus paarden zoek met IR waarvan de eigenaar t.z.t. mee wil werken aan een homeopathische behandeling er van.

Die behandeling zal pas in't 3e en 4e jaar zijn, dus vanaf volgend jaar en volledig onder supervisie van school. Ik wil nu alleen nog maar inventariseren om te kijken of het een geschikt onderwerp is voor m'n scriptie.
Het gaan dan wel alleen om paarden waarvan door middel van een bloedtest is vastgesteld dat ze echt IR hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 07:45

timokyana schreef:
balou is net bloed geprikt voor een algemeen beeld.hij stond met koorts 39.1 en oogde niet fit,dit in combinatie met zijn spierpijn steeds besloten gelijk algemeen bloedonderzoek te doen.
zijn mest is ook dun dus die is ook mee voor controle.
we gaan hem binnenste buiten keren.
magnesium is al besteld,maar wacht ik nu dus even mee.

ik ben heel benieuwd wat er uit dat bloedonderzoek gaat komen.
hoe gata het nu met hem?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:28

Timo, daar ben ik ook benieuwd naar. Ik had dezelfde klachten bij Bregh en die blijkt een selenium tekort te hebben.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:34

lief dat je het vraagt!
zijn temp was 37.0 vanmorgen.hij eet goed,niet zo gretig als normaal.Zijn oogjes staan nog steeds dof en hij loopt er ook naar,wat zwaar.
Zijn mest is niet verbeterd,lijkt haast wel of het water apart mee komt.
hopelijk hoor ik snel iets!
ik denk zelf aan meerdere dingen,zo en zo een tekort aan iets en misschien wel een virus in de darm.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:38

timokyana schreef:
lief dat je het vraagt!
zijn temp was 37.0 vanmorgen.hij eet goed,niet zo gretig als normaal.Zijn oogjes staan nog steeds dof en hij loopt er ook naar,wat zwaar.
Zijn mest is niet verbeterd,lijkt haast wel of het water apart mee komt.
hopelijk hoor ik snel iets!
ik denk zelf aan meerdere dingen,zo en zo een tekort aan iets en misschien wel een virus in de darm.

Heb je ook al een zandtest gedaan?

Beterschap hoor!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:46

gister en vanmorgen een zandtest gedaan,geen korreltje te zien haast. (en ik weet hoe het werkt heb er afgelopen jaar twee met zandkoliek gehad helaas :+ )

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:56

timokyana schreef:
gister en vanmorgen een zandtest gedaan,geen korreltje te zien haast. (en ik weet hoe het werkt heb er afgelopen jaar twee met zandkoliek gehad helaas :+ )

Je zou voor de zekerheid een kuurtje kunnen geven. Is zowiezo goed voor de darmen omdat het reinigt.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:03

ik geef op het moment even niets,eerst de darmen maar tot rust laten komen en zorgen dat zijn mest normaal word.
Er mag even niets anders in dan hooi om te kijken wat oorzaken kunnen zijn :-)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:06

timokyana schreef:
ik geef op het moment even niets,eerst de darmen maar tot rust laten komen en zorgen dat zijn mest normaal word.

Oke ;) ik hoop voor je dat er snel verandering komt!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:16

timokyana schreef:

heb je weleens appelazijn geprobeert?
Mijn paard krijgt twee x daags een klein glaasje door zijn voer(geweekte pulp,iets zemelen en wat lucerne brokjes,gekookt lijnzaad)
Gewoon uit de supermarkt,stukken goedkoper dan de paardendrogist.
Wel appelazijn nemen geen gewone :D
Sinds ik appelazijn geef zie ik geen flutdrollen meer(pablo had er ook geen zand in)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:22

geerke.hij heeft dit echt recent in combi met andere klachten,er is medisch een oorzaak voor,althans die moet er gewoon zijn.
hij heeft normaal geen flutdrollen.volgens de veearts is het een dikke darm diarree.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:27

Hier zijn de uitslagen binnen.

Insuline was niet verhoogd, glucose kon niet bepaald worden omdat er hemolyse ofzowas opgetreden. Maar als de insulinen niet te hoog is kan de glucose ook niet te hoog zijn.

De betaglobuline was 25 [mag 22 zijn], in april was die 23, dus dat is iets omhoog gegaan. De leuco's waren te laag en een bepaald darmenzym was ook te laag. Dit allemaal bij elkaar kon duiden op een chronische bloedworminfectie, waardoor en een chronische infectie optreedt.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:45

haukieboy,misschien heb ik er overheen gelezen.wat waren/zijn de klachten van jouw paard?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:54

EstherHegt schreef:
EMS is een ernstige zaak die in deskundige handen thuis hoort. Bij paarden komt hartworm niet voor, er is meen ik wereldwijd een geval bekend. IR komt al helemaal niet voor bij verwaarloosde paarden daar zijn ze gewoon te mager voor.

Hartworm komt wel bij paarden voor, in Amerika een welbekend probleem en in het buitenland ook, is in elke programma's van de dierenbescherming etc te zien
En ja, Fiek hoorde in deskundige handen thuis, dat heb ik ook gedaan en dat heeft me duizenden euro's gekost.. Enige wat ze echt voor hem konden doen was hem afmaken, heb zelf contact gehad met artsen van grote universiteiten in Amerika...
En wanneer die deskundigen, waar je het van moet hebben, je zo laten zitten, ga je op zoek naar andere manieren en dat heeft Fiek zijn leven gered..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:57

EstherHegt schreef:
Voor mij is het punt dat de dierenarts niet over mag geslagen worden om de diagnose te stellen en dat er geen diagnoses gesteld mogen worden die niet bij paarden voorkomen.

Dan heb je mijn verhaal nog steeds niet goed gelezen... Alle uitslagen liggen hier van meerdere dierenartsen en laboratoria dat Fiek zwaar IR was en geen uitzicht meer had op beter worden..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:59

Xapple, goed dat je het gelijk laat onderzoeken. Kijk goed op de site van de GD wat er belangrijk voor is, helaas maken veel dierenartsen er ook nog fouten mee waardoor de testen niet betrouwbaar zijn.. Laat je ook testen op vitamine E, selenium en magnesium? Heeft vaak dezelfde soort symptomen wanneer hier tekorten in bestaan..

Francis, misschien kun je Fiek daarvoor gebruiken.. Alle onderzoeken liggen hier dat het einde verhaal zou zijn alle verslagen van zijn homeopatische behandeling waardoor hij inmiddels beter en stabiel is!

Esther, ik heb met meerdere dierenartsen gesproken en zij vertelden mij juist dat de stofwisseling van mensen en paarden sterk op elkaar lijkt en dat dus soortgelijke ziektes voorkomen... Net als dat ze er nu achter komen dat paarden ook gewoon MRSA dragers kunnen zijn en noem maar op..
Dit is iets wat mijn therapeute ook al jaren roept en daar werd altijd hard om gelachen, nu blijkt het waarheid..

Sterkte voor de paardjes die nu niet goed in hun vel zitten..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:05

haukieboy schreef:
Hier zijn de uitslagen binnen.

Insuline was niet verhoogd, glucose kon niet bepaald worden omdat er hemolyse ofzowas opgetreden. Maar als de insulinen niet te hoog is kan de glucose ook niet te hoog zijn.

De betaglobuline was 25 [mag 22 zijn], in april was die 23, dus dat is iets omhoog gegaan. De leuco's waren te laag en een bepaald darmenzym was ook te laag. Dit allemaal bij elkaar kon duiden op een chronische bloedworminfectie, waardoor en een chronische infectie optreedt.

heb jij zelf de complete uitslag?
wil je die wel voor mij hier neer zetten:
[MD] gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

ik vind het namelijk heel interresant om een en ander met elkaar te vergelijken.
dat ze roepen na verhoging van de betaglobuline dat er bloedworm zit doen alle veeartsen.
dit hoeft niet zo te zijn,andere parasieten kunnen dit namelijk ook doen..

je kunt een aanvullend mestonderzoek laten doen.
dit hoeft niks te zeggen,maar het komt namelijk nogal es voor dat er dan een andere wormsoort of juist niks gevonden word

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:37

timokyana schreef:

Helaas zegt die zandtest alleen iets over wat er al dan niet uit komt, niet over wat er wel of niet nog in zit.

Ik heb een shet gehad die 3 dagen wegens ernstige diarree (en dan hebben we't over spuitwater) en ernstig gewichtsverlies in Utrecht gestaan heeft omdat mestonderzoeken en bloedtests niet duidelijk kregen wat er nu aan de hand was.
Ik gaf standaard 1 x per maand een kuur Sand-Clear en checkte regelmatig op die manier of er zand in de mest zat, maar uiteindelijk bleek de shet toch hartstikke vol zand te zitten en was dat de oorzaak van zijn diarree en snelle afvallen. Ze hebben hem meerdere keren gespoeld en hij heeft 3 dagen op alleen maar lijnzaad gestaan en mocht daarna weer naar huis. Ik heb hem eerst weggegeven zodat hij niet meer op 't zand zou staan (had toen alleen een zandpaddock) maar hij kwam weer terug. Op advies van Utrecht voerde ik hem (en ook m'n andere paarden trouwens) om de dag gekookt lijnzaad. Hij heeft nooit meer ergens last van gehad...
Bij mij krijgen paarden nu dus standaard enkele keren per week gekookt lijnzaad of lijnzaadbrok (lijnzaadolie heeft niet de 'zandmeevoerende' functie, 't gaat om dat 'snot' wat pure lijnzaad vormt) en geen psyllium-based producten meer want mijn ervaring leert dus dat dat lang niet altijd afdoende werkt.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:34

Gek toch dat Amerikaanse artsen dan ook anders beweren?? (En waar is de tijd van voorstellen in een nieuw topic en wat info in je profiel.. Niemand weet met wie we te maken hebben zo en wat de bron dus is....)

Hoe dan ook, ik zal vertrekken uit dit topic want hiervoor heb ik het niet opgezet...
Mijn paard is beter en dat is een feit, anders was hij vorig jaar ingeslapen..

Mensen die mijn informatie wel nuttig vinden kunnen dit via pb verkrijgen.. Ik wens iedereen succes met hun paard en hoop dat ze net als mij verder kunnen kijken dan hun neus lang is..
Voor paarden met ernstige IR zijn vele oplossingen, dit hoeft niet het einde te zijn..
Laatst bijgewerkt door SuperRoos op 15-10-10 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt