Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
EstherHegt schreef:Hoe is dit vastgesteld? Er staan bacteriën bij die ieder gezond paard heeft. Is er bloedonderzoek gedaan?
Bij IR werkt de pancreas zich trouwens drie slagen in de rondte en functioneert heel erg goed, eigenlijk te goed want waar dacht je nu dat al die insuline werd aangemaakt? Bij IR is er teveel insuline.
Laat je je niet een beetje in de maling nemen door die therapeut?
Hartworm bij paarden? Nou dat is echt heel erg zeldzaam.
Hepatis HCC, bij paarden nog nooit vastgesteld, ik denk dat je erg moet oppassen met de oorzaak voor IR aan dit soort dingen te wijten, IR is een groot probleem en mij maak je niet wijs dat al de paarden die IR hebben deze wel bijzonder zeldzame aandoeningen hebben.
Paarden zijn niet te vergelijken met mensen, een interessant artikel hierover kun je hier vinden.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2769846/ daar staat heel duidelijk beschreven dat paarden geen mensen zijn en wat het verschil is met diabetes.
Wat ik duidelijk wil maken is dat mensen door een erkende dierenarts laten testen en of een paard wel of niet ziek is, IR/EMS heeft of misschien wel PPID ( vroeger heette dat Cushing)
Of zou het een idee zijn een nieuwe draad naast deze draad te openen onder de naam metabolic disease.
Dieet en beweging zijn de dingen die wel werken bij EMS en ook wetenschappelijk aan zijn getoond.
Als er lyme is,hepatitis en hartworm en andere enge dingen dan is een dierenarts op zijn plek. Als mijn paard al deze enge ziektes had dan zou ik euthanasie overwegen. Als het EMS is dan zou ik behandelen met dieet beweging en eventueel de erkende medicatie als er geen beweging mogelijk is. Hele bijzondere zeldzame diagnoses zou ik met een grote korrel zout nemen.
En ja er bestaat ook pasture related laminitis, dit komt door een verstoring van de darmflora door overload zoals bijvoorbeeld door granen, dat kan door het weide gerelateerd en fructaan ook ontstaan.
EstherHegt schreef:[
...Hoe is dit vastgesteld? Er staan bacteriën bij die ieder gezond paard heeft. Is er bloedonderzoek gedaan?
.....
SuperRoos schreef:Hartworm is bij de dierenbescherming gewoon bekend en komt veelal voor bij verwaarloosde paarden en honden, in Amerika worden velen van hen direct afgemaakt..
timokyana schreef:balou is net bloed geprikt voor een algemeen beeld.hij stond met koorts 39.1 en oogde niet fit,dit in combinatie met zijn spierpijn steeds besloten gelijk algemeen bloedonderzoek te doen.
zijn mest is ook dun dus die is ook mee voor controle.
we gaan hem binnenste buiten keren.
magnesium is al besteld,maar wacht ik nu dus even mee.
timokyana schreef:lief dat je het vraagt!
zijn temp was 37.0 vanmorgen.hij eet goed,niet zo gretig als normaal.Zijn oogjes staan nog steeds dof en hij loopt er ook naar,wat zwaar.
Zijn mest is niet verbeterd,lijkt haast wel of het water apart mee komt.
hopelijk hoor ik snel iets!
ik denk zelf aan meerdere dingen,zo en zo een tekort aan iets en misschien wel een virus in de darm.
timokyana schreef:ik geef op het moment even niets,eerst de darmen maar tot rust laten komen en zorgen dat zijn mest normaal word.
Er mag even niets anders in dan hooi om te kijken wat oorzaken kunnen zijn
EstherHegt schreef:EMS is een ernstige zaak die in deskundige handen thuis hoort. Bij paarden komt hartworm niet voor, er is meen ik wereldwijd een geval bekend. IR komt al helemaal niet voor bij verwaarloosde paarden daar zijn ze gewoon te mager voor.
EstherHegt schreef:Voor mij is het punt dat de dierenarts niet over mag geslagen worden om de diagnose te stellen en dat er geen diagnoses gesteld mogen worden die niet bij paarden voorkomen.
haukieboy schreef:Hier zijn de uitslagen binnen.
Insuline was niet verhoogd, glucose kon niet bepaald worden omdat er hemolyse ofzowas opgetreden. Maar als de insulinen niet te hoog is kan de glucose ook niet te hoog zijn.
De betaglobuline was 25 [mag 22 zijn], in april was die 23, dus dat is iets omhoog gegaan. De leuco's waren te laag en een bepaald darmenzym was ook te laag. Dit allemaal bij elkaar kon duiden op een chronische bloedworminfectie, waardoor en een chronische infectie optreedt.
timokyana schreef:gister en vanmorgen een zandtest gedaan,geen korreltje te zien haast. (en ik weet hoe het werkt heb er afgelopen jaar twee met zandkoliek gehad helaas)