Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:28

Er staat denk ik in de cushing wiki ook al heel veel dat je gebruiken kunt? Zijn een hoop dingen aan toegevoegd de laatste tijd. :)
Denk dat Fargo hier ook heel veel aan toe kan voegen?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:31

ohjajoh6 schreef:
Thanks IMJ; want wellicht kan ik met dit verhaal en het feit dat pergolide dus wel 0,25 mg tabletten heeft het wel voor elkaar krijgen dat de DA mij dan die pergolide tabletten voorschrijft?

Van pergolide zijn er zelfs tabletten van 0,10 mg. Die heb ik namelijk gehad voor mijn pony toen. Qua prijs verschilde die niet veel met de hogere dosis tabletten, maar zo kon ik wel veel beter de hoeveelheid reguleren. Je zou het natuurlijk altijd bij je DA neer kunnen leggen als uitzonderingsgeval.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:46

IMJ schreef:
Er staat denk ik in de cushing wiki ook al heel veel dat je gebruiken kunt? Zijn een hoop dingen aan toegevoegd de laatste tijd. :)
Denk dat Fargo hier ook heel veel aan toe kan voegen?

De ervaring leert dat men toch niet altijd er aan denkt om in de Wiki te kijken en dat het veel handiger is om even naar een OP terug te gaan.
Ik ga eens naar het Wikistuk kijken.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:13

Dat bedoelde ik ook, je kunt daar veel uithalen voor een nieuwe OP. :)

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:49

@IMJ, ja, ze is nog steeds bevangen. Maar dat is dan eigenlijk toch best logisch, aangezien ik zonder de Pergolide dus blijkbaar alleen aan symptoombestrijding toe, als het door de Cushing komt. Vanmiddag komt de veearts en krijg ik de tabletten. Ze zei nog dat ze tabletten met verschillende doseringen hebben, dus ik ben benieuwd wat ik krijg.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:56

Ik weet niet, bij die van mij werd het toch wel beter toen ik hem op streng randsoen (uitsluitend hooi) had gezet. Hij kon zonder de medicatie niet terug in het land, dat ging mis.
Ik vraag me een eebtje af hoe ernstig de bevangenheid is. Ze heeft wel pijnstilling etc?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:34

Vraagje, geven jullie allemaal magnesium en provarium breeding (naast de prascend)? Of gebruiken jullie dit tijdelijk, af en toe een kuur?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:40

Ik gebruik, op aanraden van dit topic, naast de pergolide: magnesium en provarium breeding.

En ik zeg eerlijk: van de magnesium zie ik meer effecten dan van de provarium, maar dat zal ook per paard verschilen

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:41

Ik gebruik het nu ook beide, was begonnen met de magnesium en deze gaf een goede verbetering, daarna de provarium breeding erbij, geen idee of ik daarvan veranderingen merk......
Zou je de magnesium ook om de dag kunnen geven? Is het niet zo dat als je hebt "aangevuld" je ook een "rust periode" kan inlassen?
En is non-stop monnikspeper voeren niet slecht?
Welk merk magnesium gebruiken jullie?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:45

Ik gebruik Equilin magnesium poeder, is van een vriendin en was om te kijken of het zou helpen. Nu ik verbetering zie, ga ik het ook kopen.

Op het gebied van monnikspeper ben ik niet heel erg thuis, weet alleen (door dit topic) dat het een ondersteunende werking heeft.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:04

Ik geef geen magnesium - wel PB

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:27

ohjajoh6 schreef:
monnikspeper is ook bij bv gekruid.nl of gekruid.be te verkrijgen, is stukken goedkoper als de provariumbreeding, waarvan het hoofd/enige ingredient de monnikspeper is...

Ik had hier eens een vraag over, ik heb die van gekruid.nl meteen 2 zakjes gekocht.

Nu shamrock lust het niet. en sta ik daar met mijn twee zakjes. Is die van provarium breeding exact hetzelfde of dikker?

Want voor die van gekruid heb ik deze gebruikt gebruiktte ik capsules van een "mensen"versie (van A vogels)en daar was de monnikspeper belange niet zo fijn gemalen en vond hij dat wel lekker. Ik denk dat die van gekruid wat in zijn neus komt omdat hij zo fijn is en dat hij dat als ongenaam ervaart

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:11

Heb tot nu toe alleen ervaring met monikspeper van de groene os, ben met een half schepje begonnen om te laten wennen aan de smaak. Was bang dat ze het niet zou lusten, maar het gaat er prima in.
dookia misschien kan je het opbouwen, of heb je dat al geprobeerd?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:13

ja deed ik ook maar, het is echt precies als gewone gemalen peper van bij gekruid, en het kruipt zelfs bij mij in de neus

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:17

Brrr, klinkt niet prettig. De monnikspeper van de groene os is heel fijn gemalen (manlief proeft hier meestal alle "poeders" die we geven en hij trok een vies gezicht bij het proeven van de monnikspeper)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 19:10

Heeft een van jullie ervaring met kreupelheid door cushing?

Ik verdenk onze oude {22} jarige fjord van cushing..hij heeft ontzettend lang haar,komt niet goed meer door de vacht heen..zweet zich een ongeluk met dit weer.
Maar al een heel poosje loopt ie ook op "eieren" op het harde..zijn hoeven zijn heel slecht geweest door de ijzers en vanaf dat ie van de ijzers af is loopt ie zo.We weten het aan gevoelige zolen en wat artrose..maar de hoeven zijn inmiddels weer prima en hij heeft het nog.Nu heeft hij laatst te lang gelopen vermoed ik en is een kogel warm en is hij daar kats kreupel op. {onsteking?}
Ik wil hem graag naar de kliniek hebben maar het is het paard van mijn ouders en ik zoek nu dus meer info over cushing.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:03

Ik hoorde gister dat de kleine acth verhoging ook al kan zijn door stress.
Ik zal in het voorjaar nog een keer testen en in de tussentijd de monnikspeper proberen.

Zou de verhoging ook kunnen komen door zijn overactieve bijnieren die hin al zijn leve heeft of is dit speciaal alleen cushing? Maw heeft hij al zijn hele leven wellicht een afwijkende acth? Testosteron is altijd al te hoog.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Bedankt!
:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:44

Ik doe dus de monnikspeper en de magnesium met 1 handje dieet muesli en een beetje water en als ik die heb wat schijfjes komkommer, goed roeren, merk wel dat het zowat meer poeder is als dat er muesli ingaat (het is ook maar een shetlander) en er blijft dus altijd wel wat poeder (bijelkaar geplakt zeg maar) liggen.
Ook dacht ik wel eens op gekruid.nl te hebben gelezen dat het monnikspeper niet lekker van smaak is...

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:46

IMJ schreef:
Ik weet niet, bij die van mij werd het toch wel beter toen ik hem op streng randsoen (uitsluitend hooi) had gezet. Hij kon zonder de medicatie niet terug in het land, dat ging mis.
Ik vraag me een eebtje af hoe ernstig de bevangenheid is. Ze heeft wel pijnstilling etc?

Voorgaande jaren (ze werd ieder jaar wel een keer licht bevangen) heb ik haar ook alleen op streng rantsoen gezet, dan knapte ze binnen een aantal dagen al op. Deze keer stond ze al niet eens meer op het land en ondanks alleen hooi, met ontstekingsremmer en pijnstilling (Novacam) werd het niet beter. De laatste 2 dagen merk ik gelukkig al wat verbetering. Ze scharrelt alweer een beetje door haar paddockje. Gisteren gestart met de Prascend. Het zijn 1 mg tabletten en starten met 0,25 mg. Over 6 weken moeten de bloedwaarden weer getest worden. Dat is wel weer een duur geintje vind ik... Als ik het een week eerder laat doen (laatste week oktober), dan zijn de bloedtesten gratis. Het is een aktie van de producent van de medicijnen. ZOu het in de bloedwaarden veel verschil maken of je na 5 of 6 weken het bloed opnieuw laat testen?

En ik heb nog een vraag over de Prascend, hoe lang duurde het bij jullie voordat jullie positieve veranderen zagen bij je paard of pony? Volgens mijn veearts heeft de Prascend trouwens geen bijwerkingen, behalve misschien verminderde eetlust...

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:05

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:08

Mona: hoe erg is ze bevangen? Ben je van plan foto's te laten maken (even wachten of ze beter gaat lopen door de prascend natuurlijk)?

Na 5 weken ben je wel een beetje vroeg maar goed, snap wel wat je zegt, het kostenplaatje is ook behoorlijk.
Maar: ik dacht dat de gratis testen alleen waren voor paarden die nog geen prascend gebruiken eerlijk gezegd.. is dit nu weer anders?

Wb de bijwerkingen: Mijne kreeg dikke benen. Meerderen hier :j
Sufheid horen we hier heel veel!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:11

Mijn kreeg als bijwerkingen: dikke benen, suf, niet meer eten, soort van depressie/in zich zelf gekeerd.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:12

Gek hè? Die dikke benen staat helemaal niet in de bijsluiter en toch lezen we het hier heel veel..

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:22

Dat vind ik ook raar. Mijn paard kreeg zelfs wederom dikke benen 10 dagen na de verhoging van 1/2 pil naar 3/4 pil. Liep niet kreupel ofzo of een gedeelte dik, het hele onderbeen was dik. Na een aantal dagen gelopen te hebben/afspuiten, slonk het en zit het op dit moment slechts in de kogel. Zo vreemd, DA had hier nog nooit van gehoord

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 23:09

IMJ schreef:
Maar: ik dacht dat de gratis testen alleen waren voor paarden die nog geen prascend gebruiken eerlijk gezegd.. is dit nu weer anders?

Andere naam opgeven :D ;)