[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:58

oke brandnetels staan op mn weistuk nergens maar ken wel eens op een stukje gaan kijken en dan gewoon je paard laten grazen of ze plukken?

is knoflook dan ook goed? dit zorgt ook voor het bloed te zuiveren.
heb vorig jaar een reinegingskuur gegeven

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 23:01

Nee! Geen knoflook!
Veroorzaakt bloedarmoede, en er is nooit wetenschappelijk aangetoont dat het echt werkt.
De brandnetels moet je plukken, en dan een dagje laten drogen. De meeste paarden vinden ze heerlijk!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 23:03

oke zal morgen eens op zoek gaan naar de brandnetels.

hebben julli ook wel eens gehoord over een slecht werkende lever en dat in combi met erge jeuk?
mijn paard had laatste weken gewoon jeuk over zijn hele lijf. niet per se meer de eczeem plekken.

geloof trouwens dat de mugjes vandaag amper aktief zijn geweest hier

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 23:17

Dat is een goede tip van die brandnetels zeg!
In welke hoeveelheden werkt het echt zuiverend?
En kan je het ook 'ter preventie' geven?

@Welshcobfan: zelf heb ik het bij de fouragehandel hier in de buurt gehaald. Via internet kan ik helaas geen verdere verkooppunten vinden, maar misschien kan je naar ruitersportzaken en/of fouragehandelaren in de buurt bellen.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 07:15

De hoeveelheden weet ik niet precies.
Maar je kan het altijd voeren, hoeft niet persee met een reden, paarden zijn er dol op en het is gezond voor ze.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 07:17

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:25

Mischa4ever schreef:
ellepel, wat krijgt jou pony nu allemaal?
ik hoor iedere x middletjes en verschillend voer, en jou pony is nu toch jeukvrij?

nee hij is niet jeukvrij hoor, als ik hem op stal zet gaat hij lekker met zijn kont tegen de muur hangen.

maar ja dat doen ook de niet-eczeem paarden Knipoog

ap staat heel schraal, hij komt op een wei waar andere paarden de kop al uit gegeten hebben.
en hij krijgt ongeveer 3 á 4x per week een beetje muesli ( kwart schep muesli en een kwart schep geplette granenmix)
met een scheutje olie en vitaminepoeder .

en hij heeft een deken op.
belangrijkste is nog denk ik het gras waar hij staat hoor,als de kop er maar uit is dan gaat het beter

ik heb het afgelopen jaar 2x geprobeerd om hem een aantal dagen buiten te zetten, en na die dagen was het mis, plekjes in staart en manenkam en meer jeuk!
dus een deken moet hij dan wel op denk ik zo.

nathalie:
ik ben er vorig jaar mee begonnen om te kijken of het effect zou hebben op appie zijn eczeem.
ik ben toen in maart begonnen, normaal verhaart appie altijd heel laat,dat jaar was hij daar al op tijd mee.
zijn ontlasting zag er prachtig uit, en ik merkte het ook heel erg aan zijn humeur, net asof hij lekker in zijn vel zat, hij was blij Haha!

en...hij had geen jeuk!

maar ja dat jaar heb ik ook de bioresonantie druppels gegeven van Josfien dus dan is het moeilijk zeggen waardoor hij minder klachten had.
Laatst bijgewerkt door ellepel op 16-09-08 08:49, in het totaal 2 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:26

Mischa4ever schreef:
Ontwormen jullie natuurlijk?
Van de 'orignele' wormen kuren schijnen paarden ook jeuk te krijgen, bovendien zijn natuurlijke wormenkuren zonder recept te verkrijgen..
Kijk op http://www.verm-x.nl

nee, op onze stalling ontwormen we alle paarden zo'n beetje gelijk.
1x per 3 maanden en dan gebruiken we equest, of equest pramox.

mestonderzoek vind ik trouwens helemaal niet betrouwbaar. via bleodonderzoek was een wormbesmetting bij appei aangetoond en toen ik zijn mest liet onderzoeken was die schoon.
Clown
wel een beetje raar ,dus ik heb hem toch maar heel goed ontwormd daarna.

Vilgert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:11

Wat is het koud buiten! Hopelijk bijkomend voordeel dat de muggetjes in winterslaap gaan Knipoog
Ik merk nu al aan mijn pony dat hij minder last heeft van jeuk. Hebben jullie dat ook?

henny_w

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:58

VMarleen schreef:
Tea Tree olie heeft een helende werking op de huid waar schuurplekken zijn ontstaan. Het helpt dus niet om het schuren tegen te gaan maar het helpt wel voor de genezing van de schuurplekken.

Yep, en als je de tea tree druppels nou door een pot uiercreme van simpelweg de Action doet dan schuren ze ook niet meer. De huid wordt zacht en de tea tree doet de rest.
Ik ken iemand die al jaren met matig resultaat Cojosol gebruikte bij haar Shet.
De uiercreme (dus niet de zalf) met tea tree werkte super en het paard is schuurvrij nu.
Eerst elke dag op de manenkam en afbouwen tot 2x per week.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:01

Judje schreef:
Dat is een goede tip van die brandnetels zeg!
In welke hoeveelheden werkt het echt zuiverend?
En kan je het ook 'ter preventie' geven?

@Welshcobfan: zelf heb ik het bij de fouragehandel hier in de buurt gehaald. Via internet kan ik helaas geen verdere verkooppunten vinden, maar misschien kan je naar ruitersportzaken en/of fouragehandelaren in de buurt bellen.

Ik zal even goed opletten of ik het ergens zie Lachen bedankt iig!

Ik ga vandaag ook maar even brandnetels knippen, ik gooi ze altijd direct in de paddock, hij eet ze vanzelf wel op wanneer de brand eruit is Lachen

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:01

Mischa4ever schreef:
Mischa4ever schreef:
Ik kreeg deze tip van iemand die via mijn site me een berichtje stuurde: http://www.veba-star.nl/_nl/exemcure.php

Ik voel me genegeerd Clown Kent iemand dit??

Nee ik ken het niet.
Ik las dat het op kruidenbasis is.
Enig idee welke kruiden er in zitten ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:10

Als ik die omschrijving hoor denk ik aan brandnetelpoeder Nagelbijten / Gniffelen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:58

Ik heb ook de indruk dat de meeste mugjes wegzijn. Hier is het gras ondertussen zo goed als op en beginnen ze gezellig aan hun hooi en stro voorraad te knabbelen. Ik heb toch wat geluk gehad. Zyta heeft haar volledige staart nog. Voorpluk van 25cm, de bovenste helft van haar manen zijn ook zo'n 15cm en de rest een goede 5 Huilen van het lachen Goed voor een eerste jaar een eerste ZE'er?

Zyta heeft trouwens een heel jaar op een redelijk vette wei gestaan zonder deken. Heb enkel liberate gesmeerd en uiercreme aan de ogen.

Als je nu zo'n potje uiercreme gaat halen, hoeveel tea tree olie moet daar dan in?

*edit: nu ik het zo bedenk, jullie zeggen altijd dat jullie die vliegjes enorm goed zien vliegen, maar ik zei eigelijk amper vliegskes rond mijn pony, ik kom meestal tussen 18 en 19 nog een keer kijken en zie eigelijk niets? Nu begin ik mij toch echt wel de vraag te stellen, ben ik blind, of heeft zij ook last van iets anders dan eczeem?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:41

ikke20 schreef:
oke brandnetels staan op mn weistuk nergens maar ken wel eens op een stukje gaan kijken en dan gewoon je paard laten grazen of ze plukken?

is knoflook dan ook goed? dit zorgt ook voor het bloed te zuiveren.
heb vorig jaar een reinegingskuur gegeven

Kom ze maar bij mij plukken dan. Ik heb er ZAT van Clown

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:44

Onze shetlander heeft ook erg last van eczeem. Alleen bij de manen. Zijn er ook alleen halzen? Geen dikke dekens etc. maar gewoon alleen een hals.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:45

Ik denk niet dat dat fijn blijft zitten Rody. Als ze dan gaan grazen zakt het af.

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:49

Vilgert schreef:
Wat is het koud buiten! Hopelijk bijkomend voordeel dat de muggetjes in winterslaap gaan Knipoog
Ik merk nu al aan mijn pony dat hij minder last heeft van jeuk. Hebben jullie dat ook?

wat dat betreft is deze zomer heel goed geweest voor de eczeempaarden *LOL*

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:50

Maar ik dacht dat er dan iets achter de voorbenen kwam? Zodat het bleef zitten?

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:53

chipieke schreef:
Zyta heeft trouwens een heel jaar op een redelijk vette wei gestaan zonder deken. Heb enkel liberate gesmeerd en uiercreme aan de ogen.

Als je nu zo'n potje uiercreme gaat halen, hoeveel tea tree olie moet daar dan in?

*edit: nu ik het zo bedenk, jullie zeggen altijd dat jullie die vliegjes enorm goed zien vliegen, maar ik zei eigelijk amper vliegskes rond mijn pony, ik kom meestal tussen 18 en 19 nog een keer kijken en zie eigelijk niets? Nu begin ik mij toch echt wel de vraag te stellen, ben ik blind, of heeft zij ook last van iets anders dan eczeem?

ik zie ook altijd weinig vliegen bij mijn paard maar die culio-dinges Clown die zijn toch ook minuscuul klein? en die veroorzaken nou net de zomereczeem (in combinatie met veel anderen dingen enz.)

ik heb gehoord dat je met uiercrème juist weer het risico op zonnebrand verhoogt, dus ik ben daar altijd heel voorzichtig mee. Ik wil het wel proberen met die teatree druppels want ik hoor daar meerdere verhalen over, maar juist vanwege die zonnebrand ben ik ook gestopt met babyolie wat ook altijd erg verzachtend werkte, ook van die vette zooi...

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:54

Ik heb het ff opgezocht. Ik bedoel zoiets.
Heeft iemand dit?

Afbeelding

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:15

Ik heb er een. Gebruik hem alleen nog maar voor nood als de andere hele deken in de was zit. Heb ook een pony die alleen de manen schuurt, maar dat ding blijft gewoon niet fatsoenlijk liggen. Het gaat enorm schuiven.

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:30

Hoi,

Vraagje: Mijn (bijrijd)pony heeft nu sinds vorig jaar zomereczeem. Zelfs een Rambo Sweet Itch deken hielp niet, nu heeft haar eigenaar een lotion gevonden ergens uit de Veluwe: TKC97. Het werkt super, ze schuurt nauwelijks meer en ze laat alles heel (behalve haar staart). Maar nou heeft ze iedere keer nadat ik het heb ingesmeerd, een dag later een soort vervelling. We smeren het om de 3 a 4 dagen in zoals op de fles staat beschreven, we schudden het spul goed.

Van sommigen hoor ik dat het goed is dat ze vervelt omdat haar huid zich dan aan het herstellen is. Maar sommige plekken zijn nu ook nog maar heel dun behaard, ik denk aan een allergische reactie.

Wat denken jullie?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:32

hmm ik denk niet dat het heel goed is als het paard vervelt na het insmeren elke keer Nagelbijten / Gniffelen
Misschien even de DA opbellen?

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:44

Ik vond het zelf niet zo grappig.
Het zijn kleine dunne huidschilfers, een soort velletjes als je verbrand bent en daarna dus gaat vervellen. Het zijn er ongeveer 3 per plaats. De huid ziet er niet geïrriteerd uit, en ze is er niet gevoelig op.
Daarom vraag ik het eerst even hier.