Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Misty12 schreef:Heeft iemand ervaring met het voer van Dodson & Horrell : cushcare condition ? Dat zou nog niet zo heel lang op de markt zijn. Het zijn een beetje kruimelige brokjes vol met kruiden. Iemand bij ons op stal voert het haar cushing-paard bij. Hoewel onze da zei dat ik het voer niet hoefde te veranderen, twijfel ik daar wel aan. Ik wil het graag goed doen en er zijn natuurlijk een aantal voeders in de handel tegenwoordig.
Jannepauli schreef:- sinds wanneer geef je de medicatie
- hoeveel geef je?
- wat voor een pony is het? (ras?)
cynthiar schreef:Bij ppid hebben ze een te hoog cortisol gehalte in het bloed. Dit is een stresshormoon. Dus wellicht veroorzaakt dit de stress. Misschien de dosis ophogen naar 1 pil. Bespreek het eens met je dierenarts.
xApple schreef:Ik hoop dat ik hier mijn vraag kan stellen want ik zit momenteel een beetje met mijn handen in
het haar..![]()
Mijn pony heeft sinds oktober de diagnose cushing maar had dit waarschijnlijk al langere tijd. De medicijnen zorgen niet echt voor een positief resultaat, enkel dat de vacht er beter uitziet.
Het gedrag van mijn pony gaat sinds mei dit jaar enorm achteruit. Ik kocht haar 2 jaar geleden als super brave, lieve pony om buitenritten mee te rijden. Ze was echt 100% bomproof, wilde altijd mee, was gemotiveerd en echt ontzettend braaf. Ook in de omgang was ze heel erg lief en rustig. Ze kon bij alle paarden in de kudde want ze was lief voor iedereen (mens, dier/paard). Ook kleine kindjes kon ik er met een gerust hart opzetten. Echt een gouden pony dus.
Maar sinds mei gaat het steeds een beetje minder goed met haar. Ze werd onrustiger, drukker en schrok af en toe op buitenrit. Op zich niet zo vreemd.. Dus gewoon consequent doorrijden en het schrikken negeren. Maar het gedrag werd alleen maar erger.
Op dit moment is mijn merrie niet meer te rijden (ze vliegt zonder aankondiging ervandoor, en dan ook echt keihard rennen midden op straat), poetsen/vaststaan is een drama.. Ze is non-stop aan het draaien/hinniken/schrapen/briesen enz. Ze kan niet meer in de groep, ik heb een veulen lopen van 7 maanden, die valt ze letterlijk aan. Als ze even in de box moet (andere paarden heel dicht in de buurt) gaat ze steigeren en wordt ze echt helemaal gek, ze gaat keihard rondjes draaien, steigeren, hinniken, briesen nouja gewoon compleet over de toeren.
Ik ben al een keer een maand met de medicijnen gestopt, dat maakte geen verschil. Ze loopt 24/7 buiten, krijgt voldoende ruwvoer, geen krachtvoer alleen elke dag een klein handje slobber met medicijnen (1/4 prascend en magnesium).
Ik weet niet of het een reële gedachte is; maar zou ze geen kwaadaardige tumor kunnen hebben? Omdat haar gedrag enorm omgeslagen is en steeds erger wordt?
Jannepauli schreef:Tja, lastig. Er blijken hormonale problemen te spelen ( drachtig spuiten, baarmoeder ontsteking etc.) en daarnaast is PPID geconstateerd. Het één hoeft niet noodzakelijkerwijs met het andere te maken te hebben. Ik zou voor een paard van dit formaat zeker de medicatie ophogen - een half tablet ipv 1/4 om mee te beginnen. Dat ze dan wat eetproblemen heeft.. dat gaat heus wel over, of je geeft ATP over het voer om dat een beetje bij te sturen. Voor het overige ga ik mee met OJJ - een maandje is nog veel te vroeg om het op de prascend te schuiven en zoals je al zegt: het probleem was er al voor die tijd.