[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:58

Misschien de hoeven goed invetten? Dat maakt waterafstotend en worden de hoeven (in dit pokkeweer) wat minder zacht. Gaf mijn smid ooit als tip.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:28

Hoeven zachter door de regen (en dus gevoeligere zool) → vet erop = vocht insluiten, en dus geen hardere hoeven...
Da's dan weer mijn logica...

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:25

Heeft iemand ervaring met het voer van Dodson & Horrell : cushcare condition ? Dat zou nog niet zo heel lang op de markt zijn. Het zijn een beetje kruimelige brokjes vol met kruiden. Iemand bij ons op stal voert het haar cushing-paard bij. Hoewel onze da zei dat ik het voer niet hoefde te veranderen, twijfel ik daar wel aan. Ik wil het graag goed doen en er zijn natuurlijk een aantal voeders in de handel tegenwoordig.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:04

Het is goed voer, maar als je paard het op gewoon voer het goed doet zou ik me niet al te druk maken. Ik heb het nu om mijn dame op gewicht te houden in de loop van de winter, maar ze krijgt nu alleen een klein handje per dag na haar pil. Ze vindt het trouwens wel heel lekker, net als onze niet-cushing ruin :j

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 09:37

Ik gebruik dryfeet van Cavalor voor de hoeven harder te maken in deze periode, is dat misschien iets voor jou paard?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 10:06

Misty12 schreef:
Heeft iemand ervaring met het voer van Dodson & Horrell : cushcare condition ? Dat zou nog niet zo heel lang op de markt zijn. Het zijn een beetje kruimelige brokjes vol met kruiden. Iemand bij ons op stal voert het haar cushing-paard bij. Hoewel onze da zei dat ik het voer niet hoefde te veranderen, twijfel ik daar wel aan. Ik wil het graag goed doen en er zijn natuurlijk een aantal voeders in de handel tegenwoordig.

Ik geef het in de wintermaanden. Zet lekker aan ook, dus ik geef iets minder dan de helft van de aangegeven hoeveelheid. Ik zie een duidelijk verschil in vachtstructuur met dit voer in elk geval.
Ik vind D&H gewoon topspul :j

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:07

Die onthoud ik!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:39

Ik hoop dat ik hier mijn vraag kan stellen want ik zit momenteel een beetje met mijn handen in
het haar.. ;(

Mijn pony heeft sinds oktober de diagnose cushing maar had dit waarschijnlijk al langere tijd. De medicijnen zorgen niet echt voor een positief resultaat, enkel dat de vacht er beter uitziet.

Het gedrag van mijn pony gaat sinds mei dit jaar enorm achteruit. Ik kocht haar 2 jaar geleden als super brave, lieve pony om buitenritten mee te rijden. Ze was echt 100% bomproof, wilde altijd mee, was gemotiveerd en echt ontzettend braaf. Ook in de omgang was ze heel erg lief en rustig. Ze kon bij alle paarden in de kudde want ze was lief voor iedereen (mens, dier/paard). Ook kleine kindjes kon ik er met een gerust hart opzetten. Echt een gouden pony dus.

Maar sinds mei gaat het steeds een beetje minder goed met haar. Ze werd onrustiger, drukker en schrok af en toe op buitenrit. Op zich niet zo vreemd.. Dus gewoon consequent doorrijden en het schrikken negeren. Maar het gedrag werd alleen maar erger.

Op dit moment is mijn merrie niet meer te rijden (ze vliegt zonder aankondiging ervandoor, en dan ook echt keihard rennen midden op straat), poetsen/vaststaan is een drama.. Ze is non-stop aan het draaien/hinniken/schrapen/briesen enz. Ze kan niet meer in de groep, ik heb een veulen lopen van 7 maanden, die valt ze letterlijk aan. Als ze even in de box moet (andere paarden heel dicht in de buurt) gaat ze steigeren en wordt ze echt helemaal gek, ze gaat keihard rondjes draaien, steigeren, hinniken, briesen nouja gewoon compleet over de toeren.

Ik ben al een keer een maand met de medicijnen gestopt, dat maakte geen verschil. Ze loopt 24/7 buiten, krijgt voldoende ruwvoer, geen krachtvoer alleen elke dag een klein handje slobber met medicijnen (1/4 prascend en magnesium).

Ik weet niet of het een reële gedachte is; maar zou ze geen kwaadaardige tumor kunnen hebben? Omdat haar gedrag enorm omgeslagen is en steeds erger wordt?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:50

- sinds wanneer geef je de medicatie
- hoeveel geef je?
- wat voor een pony is het? (ras?)

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:52

Jeetje wat heftig.
Vind je gedachte over de tumor niet raar bedacht, hier op bokt was ook een meisje die ineens een levensgevaarlijk paard had.

Kan je helaas niet helpen, maar zou haar inderdaad echt nakijken, want dit gedrag uit het niets klopt gewoon niet. Sterkte!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:58

Jannepauli schreef:
- sinds wanneer geef je de medicatie
- hoeveel geef je?
- wat voor een pony is het? (ras?)

Ik geef de medicatie sinds oktober. Maar daarvoor (mei) begon ze zich dus al heel anders te gedragen. Langzaam opgebouwd naar max een halve tablet, toen dus een maand gestopt en daarna weer begonnen met 1/4. Die 1/4 krijgt ze nu nog steeds.

Het is een kruising Quarter x Haflinger merrie.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:02

Bij ppid hebben ze een te hoog cortisol gehalte in het bloed. Dit is een stresshormoon. Dus wellicht veroorzaakt dit de stress. Misschien de dosis ophogen naar 1 pil. Bespreek het eens met je dierenarts.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:04

Dus heel lang geef je de medicijnen nog niet als je pas in oktober daarmee bent begonnen en tussendoor een maand bent gestopt?
Andere problemen zijn uitgesloten?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:07

cynthiar schreef:
Bij ppid hebben ze een te hoog cortisol gehalte in het bloed. Dit is een stresshormoon. Dus wellicht veroorzaakt dit de stress. Misschien de dosis ophogen naar 1 pil. Bespreek het eens met je dierenarts.

De dierenarts raadde ook 1 pil aan maar als ik dat geef stopt ze met eten.

Andere problemen zijn zo goed als uitgesloten ja.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:08

Meert schreef:
Dus heel lang geef je de medicijnen nog niet als je pas in oktober daarmee bent begonnen en tussendoor een maand bent gestopt?
Andere problemen zijn uitgesloten?

Heb het boekje er even bijgepakt en we zijn om precies te zijn op 9 september begonnen met
de prascend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:10

Ik zou eerst de medicatie eens een eerlijke kans geven.

Een maand ophogen, dan weer een maand stoppen en dan nu na pas weer beginnen, zijn je verwachtingen veel te hoog gespannen.

Rustig aan ophogen, voor mijn part geef je volgende week een halve en verhoog je na een maand naar 3/4e, blijft ze eten, kan je na een maand weer eens kijken of een hele gaat werken.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:10

xApple schreef:
Ik hoop dat ik hier mijn vraag kan stellen want ik zit momenteel een beetje met mijn handen in
het haar.. ;(

Mijn pony heeft sinds oktober de diagnose cushing maar had dit waarschijnlijk al langere tijd. De medicijnen zorgen niet echt voor een positief resultaat, enkel dat de vacht er beter uitziet.

Het gedrag van mijn pony gaat sinds mei dit jaar enorm achteruit. Ik kocht haar 2 jaar geleden als super brave, lieve pony om buitenritten mee te rijden. Ze was echt 100% bomproof, wilde altijd mee, was gemotiveerd en echt ontzettend braaf. Ook in de omgang was ze heel erg lief en rustig. Ze kon bij alle paarden in de kudde want ze was lief voor iedereen (mens, dier/paard). Ook kleine kindjes kon ik er met een gerust hart opzetten. Echt een gouden pony dus.

Maar sinds mei gaat het steeds een beetje minder goed met haar. Ze werd onrustiger, drukker en schrok af en toe op buitenrit. Op zich niet zo vreemd.. Dus gewoon consequent doorrijden en het schrikken negeren. Maar het gedrag werd alleen maar erger.

Op dit moment is mijn merrie niet meer te rijden (ze vliegt zonder aankondiging ervandoor, en dan ook echt keihard rennen midden op straat), poetsen/vaststaan is een drama.. Ze is non-stop aan het draaien/hinniken/schrapen/briesen enz. Ze kan niet meer in de groep, ik heb een veulen lopen van 7 maanden, die valt ze letterlijk aan. Als ze even in de box moet (andere paarden heel dicht in de buurt) gaat ze steigeren en wordt ze echt helemaal gek, ze gaat keihard rondjes draaien, steigeren, hinniken, briesen nouja gewoon compleet over de toeren.

Ik ben al een keer een maand met de medicijnen gestopt, dat maakte geen verschil. Ze loopt 24/7 buiten, krijgt voldoende ruwvoer, geen krachtvoer alleen elke dag een klein handje slobber met medicijnen (1/4 prascend en magnesium).

Ik weet niet of het een reële gedachte is; maar zou ze geen kwaadaardige tumor kunnen hebben? Omdat haar gedrag enorm omgeslagen is en steeds erger wordt?

Ze is meerdere malen gedekt en niet drachtig geworden toch? Niet drachtig = 100% zeker? Was ze toen niet ook hengstig gespoten? Zou ze niet een cyste op een eierstok kunnen hebben?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:12

Ze had een baarmoederontsteking en deze is meerdere malen behandeld. Ze is voor het laatst in oktober naar de kliniek geweest en is daar weer uitgebreid gescand. De laatste x bij de hengst was ik geloof ik in juni. Ze is echt 100% zeker niet drachtig en op de scan in oktober was verder niets meer te zien.

Ik twijfel zelf of de medicijnen er veel mee te maken hebben omdat de gedragsverandering in mei begon en het sindsdien alleen maar erger wordt. En nu zelfs zo erg is dat ze bijna niet te hanteren is (laat staan te rijden). En voorheen was ze zo ontzettend braaf en lief. Het is echt een 360 graden omslag.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:19

Tja, lastig. Er blijken hormonale problemen te spelen ( drachtig spuiten, baarmoeder ontsteking etc.) en daarnaast is PPID geconstateerd. Het één hoeft niet noodzakelijkerwijs met het andere te maken te hebben. Ik zou voor een paard van dit formaat zeker de medicatie ophogen - een half tablet ipv 1/4 om mee te beginnen. Dat ze dan wat eetproblemen heeft.. dat gaat heus wel over, of je geeft ATP over het voer om dat een beetje bij te sturen. Voor het overige ga ik mee met OJJ - een maandje is nog veel te vroeg om het op de prascend te schuiven en zoals je al zegt: het probleem was er al voor die tijd.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:27

Jannepauli schreef:
Tja, lastig. Er blijken hormonale problemen te spelen ( drachtig spuiten, baarmoeder ontsteking etc.) en daarnaast is PPID geconstateerd. Het één hoeft niet noodzakelijkerwijs met het andere te maken te hebben. Ik zou voor een paard van dit formaat zeker de medicatie ophogen - een half tablet ipv 1/4 om mee te beginnen. Dat ze dan wat eetproblemen heeft.. dat gaat heus wel over, of je geeft ATP over het voer om dat een beetje bij te sturen. Voor het overige ga ik mee met OJJ - een maandje is nog veel te vroeg om het op de prascend te schuiven en zoals je al zegt: het probleem was er al voor die tijd.

Nouja 'formaat' ze is maar 1.33.

En ik denk zelf niet dat het door de medicijnen komt :n Zeker omdat alles al begon toen ze nog niet
aan de medicijnen zat. En omdat de omvang van het probleem zo groot is. Ze is niet een beetje anders maar
ik heb een compleet ander (vals, oncontroleerbaar) paard.

Ik ga de dosis ophogen naar een halve pil en het nog een maand aankijken denk ik.

Iedereen bedankt voor het meedenken hoor, ik neem alles mee in ieder geval :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:34

Volgens mij moet je minimaal 6 weken aankijken toch voor je een verandering zal kunnen zien?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:26

Ik zit ben de merrie van xApple toch ook aan een hormonaal probleem te denken los van de de PPID. Eerder een overproductie van testosteron.
Mijn oude paard had dat ook en werd van een schatje, binnen enkele weten een monster. Niet te genieten, die heeft een winter lang dagelijks Regumate gekregen. Dat heeft best goed uitgepakt, ze was daarna weer veel beter zich zelf, behalve dat ze altijd pijn had van een darmontsteking en we haar daarom hebben laten inslapen.

Ik zou met de DA overleggen om de hormoon gehalten in het bloed te laten bepalen, testosteron, oestrogeen etc.
Verder ben ik het ermee eens dat je de Prascend ook wel wat langer een kans moet geven.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:28

Ik ben vandaag begonnen met weer een halve prascend en bel morgen de dierenarts voor
overleg :j

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:53

Om mijn paard op gewicht te houden, krijgt ze s avonds een emmertje geweekte grasbrokken. En dat gaat goed. Ik ben er mee begonnen omdat ze in het voorjaar amper gras op de wei hadden. Toen begon ze af te vallen. Ze vindt de spinazie-soep erg lekker.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:58

Zit er geen cyste op de eierstok? Daar krijg je ook raar gedrag van!

Verder dosis inderdaad verhogen en misschien monnikspeper bij geven? Dat werkt op de hormoonhuishouding.