Alvy_1980 schreef:Ondertussen heeft mijn paard 10 dagen omeprazol gehad. We behandelen gebaseerd op de symptomen. We dachten wat verbetering te zien doordat hij iets minder dun is, maar de symptomen zelf, zoals boosheid en zeer gevoelig bij aanraking, lijken eerder wat toegenomen te zijn. Tot zover dus weinig succes. Dierenarts zei dat we eigenlijk na een dag of 5 wel al verbetering zouden moeten zien bij bijvoorbeeld aansingelen, maar dat hebben we niet eens geprobeerd. Ik zal sowieso even met de da overleggen natuurlijk, maar hebben meer mensen dit meegemaakt en wat was toen de oplossing? Sucralfaat erbij of op misoprostol overgaan?
Ik had wel een scopie gedaan dus wist precies wat er aan de hand was en heb gericht kunnen behandelen. Ondanks dat liet mijn paard, na een week of 3, de eerste keer ook achtergang zien in het gedrag. De controle scopie na 4 weken liet echter goede genezing zien. Toch werd hij steeds heftiger in de omgang en heeft zelfs op sedatie gestaan. Na een week of 6 kwam er pas weer verbetering qua gedrag.
Helaas krijgt mijn paard ze van stress, dus hij staat er nu weer mee na verandering van routine. Deze keer was ik er sneller bij en blijft hij veel gemoedelijker. Heb het al eerder geschreven, maar tussen ong de 4-6 weken is hij wat lastiger. Mogelijke verklaring is dat de zweren dan al goed genezen, maar dat de maagwand gevoelig blijft. Dus door het aanvankelijk ontbreken van ongemak doet hij te fanatiek, wat hem dan een gevoelige maag oplevert. Dat geeft dan gedragingen die je eigenlijk niet meer zou verwachten zo ver in het genezingsproces.
Persoonlijk zou ik met het beeld wat jouw paard laat zien, toch een scopie uitvoeren. Bij mijn paard zou blind met omeprazol behandelen weinig tot geen effect gehad hebben, omdat hij vanwege de locatie van de zweren ook echt sucralfaat erbij nodig had. En zelfs met de juiste behandeling en goede genezing liet hij een wat ongebruikelijk beeld zien. Dan is het heel waardevol om met een (controle)scopie te weten dat het toch echt de goede kant op gaat.