[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:04

EquiPhoto schreef:
Ik zou er niet aan beginnen. Weet niet ik welke mate ze ZE heeft, maar er zijn zoveel leuke paarden... ZE is écht een hel voor paard en eigenaresse, het kan behoorlijk hoog oplopen in de kosten (een goede deken alleen al koop je niet voor onder de 100 euro) en een goede behandeling bestaat niet. Dit betekend dat je continue bezig bent met het geven van supplementen, shampoo's en smeerseltjes proberen om die verschrikkelijke jeuk maar in bedwang te houden.

Maarja, ik snap dat als je hét paardje gevonden hebt dat je die niet uit je hoofd krijgt. Ik als inmiddels redelijk ervaren eczeempaard eigenaresse zeg niet doen, maar mocht je het wel doen dan:

- Zorg ervoor dat je een stuk land hebt waar niet teveel gras groeit (liefst lang, uitgebloeid gras met zo weinig mogelijk voedingswaarde)
- Zet haar op stal op het moment dat de mugjes het meest actief zijn (dat is met zonsondergang en zonsopgang)
- Alleen snachts een eczeem deken op heeft geen zin, de deken met 24/7 op blijven tenzij ze in een omgeving is waar 0 muggen zitten. (succes om die plek te vinden...)

Het maakt zeker uit of je een open weiland hebt waar het lekker doorwaait, maar toch zie ik regelmatig ook aan de kust paarden met eczeem, het lost dus niet alles op. Ik ben van mening dat je wat simpel denkt, er komt echt veel bij kijken. Denk goed na over je keuze!

daar ben ik het niet mee eens. de everline/pagony zijn tussen de 60 of 70 dacht ik en die zijn ook prima. Iets minder stevig, maar als de deken toch gesloopt wordt, dan gebeurd dat ook bij een stevigere deken. En tweedehands of in de aanbieding kun je ze nog goedkoper krijgen. Neemt niet weg dat een eczeempaard gewoon veel extra kosten met zich meeneemt ;)

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:24

Zo ken ik iemand die gewoon elke week een fles puur azijn over de manenkam en staart leeg gooide, werkte toen ook redelijk, maar je moet er van houden haha.

Ik ga denk ik vanmiddag even langs ponylief om te kijken hoe het er is, ben al aantal dagen niet geweest (Foei toch), dus ben benieuwd.

Zal als ik m'n camera niet vergeet eens wat foto's maken :D

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:22

ik vind de dekens van pagony echt niet goed,
ze schuiven en gaan snel kapot, breekt de manen af. ik vind ze niet goed.

de rambo sweet itch hoody zijn de beste! en k heb er 1 voor 60 euro en 1 voor 120 ! dus dat valt ook reuze mee, gewoon 1 kopen als je er 1 goedkoop kan krijgen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:02

Helaas heeft mijn paard de rsih nu ook voor het eerst op. Hij stond onder regendeken zonder hals, hals behandelde ik met Derfen. Zn staart is hij gister wezen schuren :(. Terwijl die toch echt nog wat bedekt is.
Nu ingepakt op het land, de andere paarden begroette hem alsof hij nieuw was in de kudde.
Zat te twijfelen of ik niet eerst ook de staart met Derfen zou doen en dan bloot het land in. Maar dat durf ik niet, aangezien hij al geschuurd heeft.
Wel balen, hoop dat het hierbij blijft.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:05

misschien even een weekje de deken op, staart en manen smeren met Derfen en dan weer zonder proberen?
Dan kun je kijken of hij (voorlopig) genoeg heeft aan de Derfen, of dat het toch een combi deken+Derfen wordt :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:14

Biies schreef:
ik vind de dekens van pagony echt niet goed,
ze schuiven en gaan snel kapot, breekt de manen af. ik vind ze niet goed.

de rambo sweet itch hoody zijn de beste! en k heb er 1 voor 60 euro en 1 voor 120 ! dus dat valt ook reuze mee, gewoon 1 kopen als je er 1 goedkoop kan krijgen.

Tja ervaringen verschillen gewoon, gebruik hier al jaren de Pagony deken, en ja elk jaar heb ik wel een nieuwe nodig.. maar koop ze eigenlijk altijd met korting en heb vorig jaar de SWH gebruikt, ze had hem binnen no time gesloopt, kreeg schuur plekken op haar borst, en dat fijne stofje op de manenkam was ook zo kapot.. Vond het echt zonde van mijn geld!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:29

_CS_ schreef:
Zo ken ik iemand die gewoon elke week een fles puur azijn over de manenkam en staart leeg gooide, werkte toen ook redelijk, maar je moet er van houden haha.

Ik ga denk ik vanmiddag even langs ponylief om te kijken hoe het er is, ben al aantal dagen niet geweest (Foei toch), dus ben benieuwd.

Als je paard ook maar een minuscuul wondje heeft of huid wat niet intact is of geschaafd is, dan is azijn ontzettend pijnlijk.
Puur op de huid kan het ontzettend bijten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:09

_CS_ schreef:

heb ik ook bij appie gedaan,maar werkte niet!
vroeger gebruikte ik het ook bij een verzorgpaard die wat last had van de vliegen,die bleef er dan rustig onder
maar bij een echte eczemer werkt het niet :n

wat dekens betreft:
2e hands kopen!
er zijn best veel mensne die een deken via internet kopen en vervolgens past het niet en kunnen ze niet ruilen.
die dekens staan vaak voor een habbekrats te koop op bokt,marktplaats en nog wat sites.
zo heb ik mijn eerste boett deken voor 35 euro gekocht en de tweede voor 70 euro *\o/*

stalgenoten van me met eczeempaarden hebben vandaag de deken alweer op gedaan.
appie heeft nog geen jeuk 8-) :D

jessie84:
ik zou juist wel weer een eczemer kopen,ik heb zoveel spul liggen wat ik weer kan gebruiken.
maar ze kosten wel meer geld,dekens gaan kapot en je moet dan dus wel reserve hebben liggen.
smeersels moet je achter de hand hebben voor als er toch een ontstekingsplek komt die je behandelen moet.

lees je goed in via internet,via google vind je heel veel info over eczeempaarden :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:13

Zo pony's staan apart, nu kunnen ze nergens meer aan schuren (behalve elkaar en rollen). Dinsdag komt DA pony checken.. Ben heel erg benieuwd wat er uit de bloedtest komt, en dan maar dekentje scoren ben ik bang..

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:18

m'n pony die heeft since een tijdje , een gevoelig plekje bij der schoft, en als ikeraan kom trilt ze dan,
en kleine kortjes op der buik, waarschijndelijk komt dit door haar deken,
ze heeft de deken nu af, en hopelijk geneest het nu, :j

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:38

Het stikte hier vanmiddag van de normale grote muggen! Pony zat behoorlijk onder. Heb de deken gewassen hij moet alleen nog even hier en daar een beetje versterkt worden. Even moeders met de naaimachine wat lapjes erop laten zetten. Zou wel extreem vroeg in het seizoen zijn als ik mijn pony nu al met deken moet laten lopen. Normaal heb ik hem er pas in april op liggen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:41

Hier ook, geschoren pony had ik eventjes 2 uurtjes zonder zijn winterdeken gezet, die had meer last van de muggen dan mijn ZEtjes.. Heb maar snel zijn deken weer opgedaan! Vond het zo sneu, de muggen waren trouwens wel heeeel sloom, kon ze zo dood drukken.. Bleven gewoon zitten.. :')

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:48

Ik heb vandaag mijn eerste mug vermoord, weliswaar in mijn eigen slaapkamer, maar toch. Paard staat nu onder de 100 grams regendeken, zonder exceemhals dus ben benieuwd. Kon wel merken dat ze verwend is wbt vliegen, er had er eentje het lef op haar te landen en ze kreeeeeg er wat van... :D

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:10

Weerbericht gekeken. Eind van de week weer warm, moeders gebeld of ze de deken morgen wil versterken. Dat gaat ze doen en dan neem ik de deken alvast mee naar de paarden. Mocht het nodig zijn deze week gaat ie gelijk op!

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:17

Bij die twee van mij nog geen enkele eczeem jeuk. Wel een beetje verhaar kriebel maar manenkammen enzo nog perfect rustig.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:56

Oh nee jeuk heeft ze ook nog niet. Maar er zaten al wel van die grote muggen dus ik ben maar liever goed voorbereid!

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:57

Morgen doe ik bij mijn pony weer haar zomer eczeem deken om

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:59

Ik wacht nog even hoor, hier staat flink wat wind en ik heb vandaag geen vliegje gezien.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:02

die van mij heeft de hele dag bloot gestaan, ik merk nog niets aan hem.
Vandaag de knoop doorgehakt, morgen gaan zijn manen op sportcoupe *denk ik* :=
Heb een foto gemaakt van zijn manen, zal die morgen even plaatsen en jullie mening nog even afwachten :P

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:07

Neeeeeeeeeeee Opi niet dooeeeeen! :oo

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:08

Ooh ben benieuwd, het kan altijd weer aangroeien, bij pony's vind ik een sportcoupe vaak wel heel sjiek staan! + het wordt/lijkt vaak wat dikker, en dat is ook altijd mooi meegenomen!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:15

Hier gaat het nog goed gelukkig. :) Pony staat op rantsoen en ze komen momenteel nog niet op het gras, maar dat is alleen puur omdat het land niet begaanbaar is. Dus enkel in de bak met een paar grasjes. :)

Twee foto's van deze week;
Afbeelding
Afbeelding

Nog geen jeuk opgemerkt eigenlijk. :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:19

hij heeft het ook een lange tijd kort gehad hoor (hier wat plukkerig, overgang van fjordcoupe naar sportcoupe ;) )

Afbeelding

2 jaar geleden, echt een guppie nog
Afbeelding

momenteel heeft hij het ongeveer 10cm langer dan op onderstaande foto, maar de manen zijn bovenop heel erg kort (handbreedte) en onderin erg lelijk. Heb er laatst al een paar cm afgehaald, zijn nu weer voller maar zo kaarsrecht dat het lelijk is :P
Denk dat ik ze op handbreedte afknip, dan is alles weer gelijk en kan ik het weer laten aangroeien. Ze zijn dan in een jaar weer zo lang als dit.
Afbeelding

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:19

Vz paard heeft vandaag niet geschuurd :D we hebben de derfen opgevoerd naar 3x pw.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:36

opisop_shop schreef:
misschien even een weekje de deken op, staart en manen smeren met Derfen en dan weer zonder proberen?
Dan kun je kijken of hij (voorlopig) genoeg heeft aan de Derfen, of dat het toch een combi deken+Derfen wordt :)

Goeie tip! Dank! Dit is mijn 1e zomer met ZE. Dus is nog even zoeken. Ik smeerde 1x pw met derfen, ook maar 3x pw gaan doen, of is dat teveel? En gaat dat niet broeien onder de deken?