[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:15

@ CS: ik ben het niet eens met dat topic. Er zullen heus wel mensen zijn die teveel smeren, maar ook vast mensen die wel eens te weinig smeren. Kaspar heeft bv twee keer een klein wondje op z'n been gehad die simpelweg niet goed genas (sprong gemakkelijk weer open, bleef beetje etteren etc.). Met een paar keer smeren betadine icm Elisabeth Arden crème was het binnen een week helemaal dicht en genezen. Ik zie er echt het kwaad niet van in.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:26

Ach, iedereen moet gewoon doen wat ie denkt dat goed is, cs haar ervaringen zijn gewoon dat niet teveel klooien het beste is, meestal blijkt dat ook wel op de langere duur.
Helly heeft ook haar deken op!
Ik hoop maar dat hij heel heel blijft, de shet hing er al al gelijk aan met zijn tanden...

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:36

Dat snap ik, ik richt het ook op het topic in z'n algemeen niet zozeer op CS.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:10

Myour schreef:
@ CS: ik ben het niet eens met dat topic. Er zullen heus wel mensen zijn die teveel smeren, maar ook vast mensen die wel eens te weinig smeren. Kaspar heeft bv twee keer een klein wondje op z'n been gehad die simpelweg niet goed genas (sprong gemakkelijk weer open, bleef beetje etteren etc.). Met een paar keer smeren betadine icm Elisabeth Arden crème was het binnen een week helemaal dicht en genezen. Ik zie er echt het kwaad niet van in.

Er staat in dat topic juist dat je bij wondjes van buitenaf wel kan smeren, maar als het wondje van binnenuit komt, dan moet je op zoek naar de oorzaak.

In jouw geval denk ik dat je spreekt over een wondje van buitenaf?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:11

Sodeletuut schreef:
sorry dat ik weer kom binnenvallen :o
even 1 vraagje.. moet de deken ook op als je paard 24/7 binnen staat? (medische reden)
bedankt!!

Ligt er aan wat voor stal het is.
Als het een open stal is, dan zou ik de deken wel opleggen.
Is het een dichte stal, dan zou je kunnen overwegen om het af te doen, want binnen komen de mugjes haast niet.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:50

Ik had een vraagje mijn pony is nu heel erg aan het schudden met de manen en gaa steeds rollen en krabben.
Ze staat gewoon 24/7 buiten en is niet geschoren maar heeft ook niet echt een hele dikke wintervacht door de deken. Toen ik haar 1,5 terug (dus in de herfst ) kocht had ze haast geen manen!!(zie foto profiel) Nu heeft ze afgelopen zomer wel geschuurt soms maar niet echt al haar manen kwijt, terwijl ze in drenthe waar veel bossen zijn staat.
Nu was mijn vraag zijn er al meer paarden die aan het schudden zijn en rollen van het eczeem? Of zou dit meer verharen zijn?
Want als ik over haar manen kriebel doet het haar niks.

En ik vind het toch wel eng als ze eczeem zal hebben in een normale/erge vorm omdat ik bij veel bos woon. :o

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:23

En ja, sinds vanochtend is hier de deken terug op ;) het is vandaag schitterend weer geweest en morgen terug en ik riskeer het niet :D Morgen maar eens flink gaan borstelen, terug in training zetten, manen vlechten en de deken terug op.

Zyta gaat dit jaar heel de dag buiten met een schuilstal (op een deur na volledig dicht) en ik ga het dit jaar doen met strookbegrazing. Eerst de andere paarden goed laten kortvreten en dan zyta erop. Voldoende hooi bijgeven en zeker zien dat ze dit jaar méér in beweging komt! Ik ga dit jaar terug werken met uiercreme gemengd met tea treecreme, heeft super gewerkt vorig jaar!

Als iemand nog een toevoeging in het voer weet, hoor ik het graag ;) Zyta haar voeding zal bestaan uit restjes weidegang en hooi. Ik twijfel tot het bijgeven van pavo nature's best, maar ze is écht wel gevoelig aan suikers!

@LadyDaily: mijn paard (medium eczemer aan manen, zeer lichte aan staart) is al redelijk wat aan het rollen, maar zij zit nog flink in het verhaarproces. Als ik haar krab doet ze niets, teken dat er bij haar nog geen eczeemverschijnselen zijn!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:25

Vandaag de Rambo hoody binnen gekregen.
Mooi deken, lijkt sterke stof!
Deken past verder helemaal goed, alleen zijn oortjes kunnen er niet in :?
(1: dikke maantop/bos 2: de oren zitten in 't deken te dicht bij elkaar).
Heb nu de oortjes maar naar achter onder 't deken geslagen zeg maar.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:37

Ik heb bij Wisse de regendeken eraf gehaald vanavond omdat het morgen zo warm wordt.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:44

wie weet er nog een deken voor mij
ik heb nou de rambo hoody maar die is krap bij zn borst. maat groter wordt hij weer te groot bij de rest. maar wil wel zeker een deken met een kapje over zn oren. hierdoor heeft hij dit jaar zn voorpluk eraan laten zitten.
hoofdkap vind hij niet fijn.

vandaag ook hier weer deken erop. winterdeken eraf en regendeken erop maar net toch maar een fleecedeken ertussen. hij had et best fris.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 01:29

Een kapje vastnaaien aan een andere deken dan?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:52

AngelsDitch schreef:
Myour schreef:

Er staat in dat topic juist dat je bij wondjes van buitenaf wel kan smeren, maar als het wondje van binnenuit komt, dan moet je op zoek naar de oorzaak.

In jouw geval denk ik dat je spreekt over een wondje van buitenaf?

Ja inderdaad, maar bv bij mok vind ik ondersteuning ook wel belangrijk. Want kennelijk is het lichaam op dat moment niet in staat het op te lossen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:59

Ik heb mijn deken met de hand genaaid zoals ik hem wil... Even kijken hoe dat zit bij Indi. Ik ben heel benieuwd. Ik hoop dat ik het goed gedaan heb ;) Nu eigenlijk nog een keer voor het stevige met een naaimachine er langs ratsen..

ikke20 schreef:
ik heb nou de rambo hoody maar die is krap bij zn borst. maat groter wordt hij weer te groot bij de rest. maar wil wel zeker een deken met een kapje over zn oren. hierdoor heeft hij dit jaar zn voorpluk eraan laten zitten.

vandaag ook hier weer deken erop. winterdeken eraf en regendeken erop maar net toch maar een fleecedeken ertussen. hij had et best fris.

misschien een everline oid? Die zijn wel ruim vind ik.

mirkip schreef:

oren plat in de nek geklapt??? dat lijkt mij problemen geven in de kudde ALS dat al blijft zitten?> Die van mij had dat ook. Ik had de deken achter de oren en dus de maanpluk kaal...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:43

Hihi, volgens mij bedoeld mirkip ook dat het uiteinde is terug geslagen, niet met de oren erin! :=
Helly heeft het ook een beetje, de oorgaten zitten iets te dicht bij elkaar, aan de buitenkant van de oren zit het wat nauw maar ik denk dat het bij haar nog nét gaat...ze hadden dat eigenlijk ook verstelbaar moeten maken...
Wat ik ook minder vind bij deze deken is dat het bij de buik iets minder dicht zit, en dat er geen x bilkoorden aanzitten, nu zit er één bandje achterlangs, het is bij mij gewoon wachten totdat de shet er met z'n been achter blijft hangen :n
Voordeel is dat hij langer is, bij haar schouders naar beneden bij haar bovenbenen had ze ook altijd last, dat zit nu mooi bedekt!
En de deken is na één dag al helemaal vies, dat viel niet op met bruin :+
Ze is nu helemaal niet zo blij met haar deken, omdat ze nog geen jeuk heeft, vind ze het alleen maar lastig.... :(:) maar ja het moet wel....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:28

hhiihihh, zou wat zijn joh, de oren constant in de aanval-stand ;)
Neem aan dat het de deken-oortjes zijn inderdaad en niet de paarden-oren zelf :D

ikenindi, ben benieuwd naar een foto ofzo, wat heb je precies veranderd aan de deken?

Hier gaat vanavond de vliegendeken op ipv de eczeemdeken, dan kan de regendeken er ook afblijven omdat de vliegendeken van gaas is en dus niet lang nat blijft. Verder zit de eczeemdeken toch echt te strak, haalde er gister een pluk manen uit...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:36

Myour: Ik kan wel wat van je hebben hóór :D haha
Kijk, zo heb ik de intentie: Als een wond van zichzelf maar moeilijk geneest, is je paard gewoonweg niet in staat dit te doen. De huidconditie is dan slecht, en de weerstand van je paard simpelweg te verzwakt.
Dan is iets smeren ook heus niet verkeerd ;)
Maar pak dan meteen een goede zalf of creme, en ga dan niet klooien met allerlei middeltjes, zoals ook eric beschrijft ;)

Sodeletuut: Deken hoort sowieso 24/7 op, of ze nou buiten staan of binnen. Continue beschermen geeft het beste resultaat.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:52

ikenindi schreef:
Ik heb mijn deken met de hand genaaid zoals ik hem wil... Even kijken hoe dat zit bij Indi. Ik ben heel benieuwd. Ik hoop dat ik het goed gedaan heb ;) Nu eigenlijk nog een keer voor het stevige met een naaimachine er langs ratsen..

ikke20 schreef:

misschien een everline oid? Die zijn wel ruim vind ik.

mirkip schreef:

oren plat in de nek geklapt??? dat lijkt mij problemen geven in de kudde ALS dat al blijft zitten?> Die van mij had dat ook. Ik had de deken achter de oren en dus de maanpluk kaal...

haha nee niet de oren van 't paard zelf bedoel ik :D :D
Maar de 'oorgaten' van 't deken heb ik teruggevouwen naar binnen. :D haha

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:32

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:42

Ik zit een beetje in de knoop, misschien kunnen jullie me helpen.
Mijn haf heeft de hele winter een 300 grams deken op gehad met daaroverheen een 0 grams regendeken(voor als ze naar buiten ging).
Nu heb ik vandaag de 300 grams omgewisselt voor dunnere staldeken(denk 100 gram) met daar overheen de 0 grams regendeken.
Ze staat nu de hele dag in de wei en heb haar dus een eczeemhalsdeken omgedaan(gemaakt van een oude eczeemdeken). *D
Ik wil nu graag zo snel mogelijk de Rambo SIH bij haar op doen maar weet niet wat het handigste is.
De rambo op doen met daaroverheen de regendeken, is dit warm genoeg? Of daar overheen ook nog haar staldeken?
Dit omdat ze voorheen dus onder een vrij dikke deken stond en 's avonds kan het nog best wel koud worden, dan staat ze overigens wel op stal.
Sorry voor het hele verhaal maar ik hoop dat er wat tips/reacties komen!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:14

opisop, die vraag verwachtte ik al... ik heb vanochtend foto`s gemaakt. zal ze even uploaden nu :)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:37

Deze heb ik op maat geknipt en omgezoomd en de riempjes verplaatst (ik denk dat ik er nog 1 riempje extra bij maak). Verder heb ik tussen haar oren een lus gemaakt zodat ik de eczeemdeken daar aan vast kan maken... Vanaf nu dus geen blote plekken meer...

Afbeelding

En dit is met deken er overheen:
Afbeelding

Afbeelding

Ik kijk even hoe hij blijft zitten (vooral dat witte deel). Als die teveel naar voren kruipt ga ik nog iets maken waardoor ik hem vast kan maken bij de schoft of boeg ook...

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:39

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 19:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:54

Iemand ervaring met Derfen?

Derfen
Derfen is een lotion die gebruikt wordt om jeuk veroorzaakt door zomereczeem, mok en parasieten bij paarden te voorkomen. De verzorgende werking herstelt de huid van paarden. Op insecten en parasieten heeft het een afwerende werking. Het product is 100% plantaardig.
Er zijn verschillende manieren om Derfen te gebruiken, afhankelijk van de reden waarvoor je Derfen gebruikt.

Bij overlast van parasieten en insecten kan Derfen onverdund op de huid worden gesmeerd en ingewreven. Aanbevolen wordt hiervoor plastic handschoenen te gebruiken vanwege de overheersende geur van Derfen. Derfen hoeft alleen op de plek te worden gebruikt waar het paard last heeft. Sommige parasieten blijven in de buurt van de nek en het hoofd. Het is dan niet nodig om het paard in zijn geheel in te smeren. Behandeling begint met 1 x per 2 dagen insmeren. Na een week kan worden afgebouwd tot 1 x per week insmeren.

Bij zomereczeem kan Derfen op de plekken worden gesmeerd waar de jeuk is. Dit kan onverdund, maar ook als mengsel met vaseline. Voor onverdund gebruik een beetje op de hand doen en inwrijven (met handschoen). Bij plekken die moeilijker bereikbaar zijn (bv. In de manenkam) kan eventueel een spuitje worden gebruikt om het tussen de manen te krijgen. De hoeveelheid behandelingen hangt af van de mate van overlast voor het paard. Begin met om de dag dun insmeren. Na een aantal behandelingen zal de jeuk dermate afnemen dat 1 x per week voldoende is. Derfen verdwijnt niet door regen en hoeft na een regenbui dus niet extra te worden opgesmeerd.

Indien men Derfen op vlakke stukken wil gebruiken (billen, flank) kan er ook gemengd worden met Vaseline. Dit kan handig zijn om een groter vlak uit te smeren. 1 op 1 mengen in een kommetje en dan opbrengen is de eenvoudigste wijze van aanbrengen.1 x per week is over het algemeen voldoende, al kan ook hier worden begonnen met om de dag insmeren.

Bron: http://www.atorka.nl/ij-artikel.php?art ... erm=DERFEN
en meer info op: http://www.zomereczeem.info/004.htm

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:05

wat ik me vooral afvraag: hoe kan het dat het na een flinke regenbui niet wegspoelt??? vreemd...

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:31

Flosje446 schreef:
Ik zou de RSIH met een regendeken om doen. Dat is denk ik warm zat. Het blijft volgens mij voorlopig overdag nog tussen de 10 en 15 graden. Een paard heeft het niet zo snel koud. Diosa stond van de week nog onder 360gr en die staat vandaag een dagje bloot. Zij is geschoren en ze heeft het echt niet koud.

@Ikenindi: Dat ziet er wel heel erg handig uit. Ik zit er over na te denken om ook zoiets te fabriceren voor bij de RSIH.

Oke dank je wel!
Dan doe ik dat maar denk ik, de regendeken op stal ook op laten dan maar?
Nog andere die tips hebben?