Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:27

Dank je Nammie. Want het gaat in eerste instantie niet eens om de pergolide omdat die goedkoper is. En natuurlijk baseer ik mijn verhaal op wat jullie hier te pas en te onpas vertellen in dit topic, dan is het toch van de zotte om maar gelijk met de einddosis te beginnen omdat er geen pillen zijn met lagere dosis? En dan juist, Fargo, dan zal ik gelijk met de einddosis beginnen, terwijl jij ook nog eens zegt dat de kleintjes vaak gevoeliger zijn, dat is dan toch gelijk aan er bij een paard 2 mg in te knallen? Nu spreek je jezelf toch echt een beetje tegen hoor, sorry. Om dan ook nog maar niet te vergeten dat die kleine van mij nog maar 8 jaar is, wil haar zo lang als mogelijk bij me houden en dus is zo laag mogelijk starten toch de beste manier, of kom ik nou uit een ei?

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 19:38

Hoi,
Ik heb dwze week de acth waarde bij mijn paard laten meten dmv bloed test.
Die bleek 47.3 te zijn, de grens is 47.

Volgens de da zijn medicijnen nog niet nodig en aangeraden word met een paar maanden nog eens te meten.

Mijn paard heeft al zijn hele leven (hij is nu ruim 18) overactieve bijnieren met oa te hoog testosteron gehalte en raar haar in de zin van te vroeg en of te laat en te vaak rui en lang haar.
Heb em dit jaar al twee keer geschoren.

Hij is heel fit en lijkt zonder klachten maar vind em de laatste tijd wat schrikachtiger.

Wat vinden jullie?
Kan ik hem helpen met een supplement oid?

Alvast bedankt voor het meedenken!
:)

IMJ

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:49

Ohjajoh: met gevoeliger bedoelt fargo dat ze beter reageren op en lage dosering, niet dat ze gevoeliger zijn voor bijwerkingen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:51

ik geef monnikspeper en magnesium, heb absoluut het idee dat het werkt, want als het op is (monnikspeper) en het duurt een paar dagen voor het weer besteld is, merk ik vrij snel alweer dat ze schrikachtiger/para/depressief word.

Dat weet ik IMJ; dat is toch juist een goede reden om niet gelijk met hoge doseringen te beginnen?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:57

Mocht je de 0,25 kunnen bemachtigen zou ik hem breken, kwaad kan het sowieso niet.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:11

IMJ schreef:
Mocht je de 0,25 kunnen bemachtigen zou ik hem breken, kwaad kan het sowieso niet.

Ik ben nog steeds meelezer hier en ik heb mijn pergolide (met recept van DA) kunnen bestellen bij Efarma. Hier hebben ze ook de 0,25 mg tabletten.
https://www.efarma.nl/pages/search.asp?QR=pergolide

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:25

10tje2 schreef:
IMJ schreef:

Ik ben nog steeds meelezer hier en ik heb mijn pergolide (met recept van DA) kunnen bestellen bij Efarma. Hier hebben ze ook de 0,25 mg tabletten.
https://www.efarma.nl/pages/search.asp?QR=pergolide

_/-\o_ Dank je wel!!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:35

Hopelijk wil je DA een recept voorschrijven, mijne was ook zo vriendelijk! :)
Maar: officieel mogen ze dat dus niet! ;-)
Als je zo'n recept hebt hoef je het niet eens te bestellen, je kan er gewoon mee naar de apotheek.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:46

Wat is monnikspeper, hoe werkt het en waar te verkrijgen?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:54

Het is te verkrijgen bij de paardendrogist onder de naamProvarium Breeding.
Het is een kruid.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:19

Waar een mens eens blij mee kan zijn

Afbeelding

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:33

Zo ziet Naomi er ook uit dookia :D :D Die van ons gaan aardig gelijk op merk ik .

Naomi heeft wel al echt lange haren op haar hals.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:35

Nou, dan gaan ze gelijk op met mijn bijrijd paardje zonder cushing! *\o/*

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:40

Ja idd Focussed, vorige keer waren wij ook samen, Shamrock zijn vacht staat overal nog behoorlijk kort. Bij hem is het onder zijn kaken wel al langer aan het worden

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:44

Vlek is ook aan het verharen, maar zit nog behoorlijk in haar vacht. Dit is ook waarschijnlijk voor het eerst in 10 jaar dat ze zelf haar haren verliest :D Het gaat niet zo hard (kan ook eigenlijk niet). Denk dat ik haar nog wel ga scheren, dan hoef ik dat straks niet te doen als het zo koud is. Kan ze er nu nog een beetje aan wennen met deze temperaturen.

Sinds een paar dagen is ze weer behoorlijk aan de diaree (echt spuitpoep), hooi eet ze wel en de proppen worden minder. Vandaag lucerne gehaald en een emmertje in haar stal gezet. Benieuwd wat ze er van gegeten heeft (zie ik morgen pas).

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:48

Setteli schreef:
Sinds een paar dagen is ze weer behoorlijk aan de diaree (echt spuitpoep), hooi eet ze wel en de proppen worden minder. Vandaag lucerne gehaald en een emmertje in haar stal gezet. Benieuwd wat ze er van gegeten heeft (zie ik morgen pas).

Wat lastg als ze ongemakkelijk zijn

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:55

ja, laatste tijd ging het weer goed. Misschien komt het omdat ik een nieuwe baal hooi heb aangebroken? Andere paardjes hebben er geen last van. Maar ja, Vlek is daar blijkbaar iets gevoeliger voor.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:50

Bedankt voor de reacties. Mijn merrie, Koosje, is nu voor de derde keer dit jaar bevangen. Ze is altijd al snel bevangen geweest, maar deze keer stond ze al 3 weken niet meer op gras en werd opeens weer bevangen. Ik heb haar alleen op hooi gezet, maar het werd toch erger, en daarom de veearts gebeld en haar laten testen. Haar vacht krult niet maar is wel mega dik. Vorig jaar heeft ze extreem veel gezweten en had uiteindelijk veel jeuk en smetplekken. Nu heb ik haar weer geschoren omdat ze weer zoveel jeuk heeft, maar er is nu niks te zien. Ik begreep van de veearts dat de jeuk ook door de Cushing kan komen? Ik hoop het maar, want dan zou dit dus ook beter worden door de medicijnen.
Mijn ruintje van 23 heb ik ook laten testen. Hij heeft een doffe dikke vacht, verder zie je duidelijk zijn ruggegraat lopen (geen bespiering op de rug) en hij heeft een hele opgeblazen buik. Behalve de te dikke buik is hij te mager, maar komt echt niet aan, hoeveel ik ook voer. Ook hiervan hoop ik dat de Pergolide gaat helpen!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 00:00

Klinkt allemaal wel als cushing ja. Het zal idd vast beter worden als ze eenmaal goed is ingesteld :j
Is ze nu nog bevangen? Want dat vind ik wel erg heftig klinken hoor. :(:)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:09

amanda2 schreef:
Hoi,
Ik heb dwze week de acth waarde bij mijn paard laten meten dmv bloed test.
Die bleek 47.3 te zijn, de grens is 47.

Volgens de da zijn medicijnen nog niet nodig en aangeraden word met een paar maanden nog eens te meten.

Mijn paard heeft al zijn hele leven (hij is nu ruim 18) overactieve bijnieren met oa te hoog testosteron gehalte en raar haar in de zin van te vroeg en of te laat en te vaak rui en lang haar.
Heb em dit jaar al twee keer geschoren.

Hij is heel fit en lijkt zonder klachten maar vind em de laatste tijd wat schrikachtiger.

Wat vinden jullie?
Kan ik hem helpen met een supplement oid?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Als je kijkt naar de grenswaarde en de 10% volgens mij afwijking (ervaren mensen moeten mij maar anders verbeteren) heeft ze echt Cushing. Je zou kunnen beginnen met provarium breeding en als d'r symptomen erger worden pas met pergolide/prascend beginnen

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:45

@ Amanda: dit is echt een grensgeval (gemeten tijdens de seasonal rise) - net als één van mijn paarden. Dat paard heb ik nu al bijna een jaar op Provarium Breeding staan en dat gaat nog steeds goed.
Ter controle kun je jouw paard volgend jaar nog eens laten testen ( maart 2014).
Ik zou voorlopig niet aan pergolide beginnen - wel hem goed in de gaten houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:38

monnikspeper is ook bij bv gekruid.nl of gekruid.be te verkrijgen, is stukken goedkoper als de provariumbreeding, waarvan het hoofd/enige ingredient de monnikspeper is...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:44

In de volgende OP moeten al dat soort dingen komen te staan! :j
Scheelt een hoop dubbele antwoorden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:09

IMJ schreef:
In de volgende OP moeten al dat soort dingen komen te staan! :j
Scheelt een hoop dubbele antwoorden :D

*\o/* Graag!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:22

Inderdaad.. maar ik heb al een tijdje geleden gesuggereerd dat er voor het vervolg-topic ( na 500 pagina's dus nog 12 te gaan) er een goede OP geschreven zou moeten worden, net zoals ik destijds voor het Cetraal Topic Hoefbevangenheid 2 en 3 heb gedaan.
Zie hier: [BEH] Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3
Zeker voor nieuwe mensen is zo'n startpagina handig.
Het heeft nog wel even tijd maar ik wil best wel een eerste opzet maken en dat met een paar andere deskundigen/vrijwilligers verder uitwerken. Wie ?