[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 08:37

Vorige week dinsdag is de cranio hier opnieuw geweest, in de tussenliggende 3 weken een stakend paard gehad, zowel aan de hand als onder het zadel. Nu eerst opbouwen met wandelen, grondwerk en als het goed voelt er op.

Dinsdag en donderdag gewandeld. Gisteren de dubbele longe er aan en daarna gewandeld.
Madam had haar grote ego terug gevonden (was erg timide de laatste weken) en was heerlijk stout en aan het drammen. Normaal wil je ze dan achter het behang plakken maar voor nu ben ik happy.

Wil deze week nog 2x vanaf de grond er mee bezig en dan het weekend er op. Als dat goed gaat dan stap ik maandagavond mee naar de vereniging, ga ik niet lessen maar een rondje bos doen en haal ik dan mijn stalgenoot weer op van les. Mooie test om te kijken hoe het gaat.

Qua shaken helaas nog geen verschil gezien. Gisteren aan de hand net zo erg als normaal onder het zadel, had gewoon het hoofdstel en pollennetje er op.

@Zarco, wat een fijn bericht, ik zou ook denken, minder pollen in de lucht.

CBD olie durf ik niet aan, op een of andere manier staat dat mijn gevoel tegen. Maar misschien dat positieve ervaringen hier dat doet veranderen.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 12:10

ben wel benieuwd of iemand al een verslag heeft van die webinar ? :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 12:18

Ik heb de webinar geluisterd. Ze houdt een duidelijk verhaal waarbij zij uitgaat dat de problemen headshaking en pollenallergie veroorzaakt worden door teveel druk in het hoofd.

Voor mij bekend verhaal omdat ik me al verdiept heb in de cranio sacraal behandeling.

Het goede vond ik dat ze aangaf dat de behandeling een combinatie is van goed voermangemant met weinig suiker, balans in het lijf en hoofd van het paard, rechtrichten, goede tandarts die balans aanbrengt in het gebit, cranio sacraal behandelen, massage van het hoofd. En dat er niet 1 oplossing is die helpt. Een combinatie van, afgestemd op het individuele paard

In mijn ogen is ze wel heel stellig in een aantal uitspraken, waarvan ik denk okay dat is jouw mening.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 13:05

Dank je voor de samenvatting, niet echt iets nieuws onder de zon dus.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 13:09

Voor mij ook niet echt nieuws...maar denk wel goede informatie voor de mensen die nog niet op de hoogte zijn van behandelmethodes :j

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 13:19

Dank voor het delen! Ik vind het eigenlijk vooral heel fijn dat ze niet denkt DÉ oplossing te hebben, maar dat ze zegt dat het een totaalpakket is en het voor elk paard anders zal zijn. Voor ons weinig nieuws, maar inderdaad wat ellepel zegt voor anders misschien wel.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 13:33

Ik vond het webinar op zich wel goed maar juist iets eenzijdig. Maar ok dat is mijn mening. De nadruk lag nogal op cranio sacraal terwijl we hier al hebben gemerkt dat dat niet de oplossing voor alles is.
Pollenallergie zou ook uit druk in de schedel komen net als luchtzuigen en ppid.
Ik ben ervan overtuigd dat cranio voor een groot deel van de paarden kan helpen dat zeker. En tandartsbehandelingen zijn ook heel belangrijk. Elektrisch was ze duidelijk tegen....

Iedereen zijn mening maar ik vond het een wat te eenzijdige benadering.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:32

Ik heb de link naar de opname webinar ontvangen. Als er interesse is, zou ik haar een email kunnen sturen of ik de link mag delen.
Geen idee of ze daar mee akkoord is, maar ik denk van wel. Voor de zekerheid wil ik het wel navragen. Mail met verzoek tot delen heb ik verstuurd

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:48

Graag janouk :-) . Ik heb het niet gezien.

Ik denk overigens ook dat het echt een combinatie van dingen is die je op orde moet hebben om headshaken op te lossen of te minimaliseren iig. Ik heb in de loop van de tijd steeds dingen gevonden die een beetje deden en alles bij elkaar opgeteld heb ik nu een vrijwel schudvrij paard :-) . Neusnetje doet bij die van mij niks. Wat wel wat deed: acupressuur, equine breathing, cranio sacraal. Luzernevrij voeren misschien maar volgens mij had dat geen doorslaggevende invloed. Neusnetje doet nul; heb eerder het idee dat het haar hoofd extra irriteert. Ze heeft dan ook geen pollenallergie.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:49

Okay, Ik heb toestemming om de link te delen. Dus voor de geinteresseerden:

Link : http://events.genndi.com/r/3/0/replay/1 ... 0/54107257
Room password : N/A

Webinar title : Paarden met hoofdpijn, pollenallergie en headshaking!
Webinar description : In dit webinar vertel ik je hoe je hoofdpijn, pollenallergie en headshaking bij jouw paard kunt herkennen , hoe het ontstaat en wat je eraan kunt doen

Webinar hosted by : Janneke Zijderveld

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:57

Bedankt Janouk! Ik ga het weekend even luisteren.

Bij Guus is het ook een combi die redelijk werkt. Hier is het cranio sacraal therapie icm Phytonics immu boost pro, loratidine tabletten en een masker met neusnetje.

Guus is nu praktisch schud-vrij, reageert wel heftig op vliegjes enzo. En hij schudt fors bij stress, van de week een aanvaring met een hond op een brug in het bos, en hij plofte compleet met slaan met z'n hoofd en maaien.... Gelukkig ook weer snel rustig maar toch zielig

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:43

Dank je Janouk. Later eens goed voor gaan zitten.

Mijn merrie reageert idd ook heel sterk op stress, maar net als Guus komt ze er nu sneller weer van "terug" zeg maar; blijft er niet meer in hangen met schudden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 20:35

Voor de mensen die rhinoblock gebruiken, hoe lang doe je daarmee? Ik zie tubes van maar 15gram, dat lijkt me toch zo op? En waar het meest voordelig te halen?

Ik heb die Poll Guard net besteld. Had paar dagen niet bijgelezen en dus niet gezien dat je ze in NL ook kunt halen :+ dus ik krijg er eentje uit Engeland.

Ev_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 20:58

Bedankt voor het delen Janouk, heel interessant!

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 13:45

Ik ben echt heel benieuwd naar de poll guard! Wat ik gisteren tijdens de webinar wél heb opgestoken is dat op die plek alle zenuwen samenkomen! Dus het zou bij een aantal paarden moeten werken.
Geert ging vorig jaar echt super met masker maar nu gaat dat echt heel slecht. Alleen met pollennetje en heel veel anti vliegenspul werkt nu weer het beste. Waarom is het elk jaar weer anders?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 13:58

Ik denk dat het weer echt uitzonderlijk is de laatste maanden: heel droog, veel stof en door het andere voorjaar heel veel planten tegelijk in bloei: dus hele hoge pollendruk.
Zeker bij ons bij Schiphol is de grond zo droog: heel weinig regen gehad sinds februari.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:26

Ja ik denk wel dat je gelijk hebt Janouk! Ook hier op de Veluwe is extreem weinig gevallen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:38

Mijn headshaker doet het juist supergoed met dit droge warme weer. In Italië geboren; misschien is dat het :P

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 10:55

opisop_shop schreef:
Voor de mensen die rhinoblock gebruiken, hoe lang doe je daarmee? Ik zie tubes van maar 15gram, dat lijkt me toch zo op? En waar het meest voordelig te halen?

Ik heb die Poll Guard net besteld. Had paar dagen niet bijgelezen en dus niet gezien dat je ze in NL ook kunt halen :+ dus ik krijg er eentje uit Engeland.

Tip en dit is puur anekdotisch; Doe de pollguard op een half uur tot uur voor je gaat werken. Je paard moet er potentieel (volgens de instructies, niks van gemerkt) aan wennen. Ik ben nog altijd positief met de kanttekening dat dit langer moet blijven om echt iets te zeggen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:16

Eens zien of ik ergens eens tijd vind voor het webinar.
Kan iemand kort uitleggen wat de relatie zou zijn tussen druk in het hoofd en pollenallergie? Omdat mij dat een puur medisch verschijnsel lijkt te zijn (pollen komen in het lichaam -> lichaam reageert te hevig) kan ik de link niet zo goed vatten. Al zal ze dat vast wel uitleggen, dus ga het webinar wel bekijken ;)

Weet niet of er nog mensen Cetirizine zoeken? Er is weer wat voorraad bij die grenze. Wel niet meer zo heel veel doosjes over denk ik (sorry :P ) maar voor wie nog wat zoekt ...

[***] gaat best ok eigenlijk hier, vandaag tegen alle verwachtingen in een heel goede dag. Hij had eigenlijk geen last van pollen, enkel van vliegend gespuis. Spijtig genoeg geeft dat hem stress en gaat hij dan stress-schudden, maar de pollen hadden er volgens mij niks mee te maken want hij ging echt super. Hebben zelfs een hele ronde in het veld gewandeld en daar heeft hij normaal het meeste last. Maarja, zoals we weten kan het morgen zomaar anders zijn, dus ik geniet voor nu nog even :Y)

Ook leuk dat hij de laatste tijd heel erg graag geborsteld wordt, en ook als ik hem ga begroeten doet hij niet meer zo lelijk zodra ik richting lichaam loop (al is het maar gewoon om naast hem door te lopen, moet nog niet eens aanraken) en kan ik gewoon mijn hand op zijn lichaam leggen. Zit me nu af te vragen of dit echt komt door het stoppen met wortels, of dat hij blij is dat hij nu volledig in zomervacht zit, of dat hij heel veel kriebels heeft door insecten & beten en hij het daarom wel fijn vindt. Het zal mij benieuwen naar de winter toe...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 22:31

Uitleg zoals ik het begreep, tussen de ogen zit in het hoofd aan het eind van de neus ingang een botje met twee gaasjes waardoor de lucht het hoofd binnenkomt. Als dat bot onder druk staat, kunnen de gaasjes niet uitzetten en raken geïrriteerd. Dan komen de pollen het meer irriteren. En ontstaat de reactie van irritatie

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 09:29

Mijn cranio legde het uit als een pollenfilter. Die kan verstopt raken, oa door druk op de omliggende botdelen, en dan werkt het niet meer goed.

Heb een deel van het webinar gekeken, maar vond het een beetje een drama. Geen fijne manier van presenteren voor mij, dus ben helaas afgehaakt na de pollenallergie... -O-
Misschien vanavond een nieuwe poging doen, ben toch best wel benieuwd wat ze nou nog meer te melden heeft.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 23:21

Ik kan geen loratadine of ceterizine meer bestellen bij Die Grenze.....en nu? Waar halen jullie het nu nog?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 01:30

Ik kom even onder mijn meeleessteen vandaan, want ik zie een hoop mensen die na de eerste dag al de dosis verhogen. In principe is het bij paarden net zoals bij mensen, je moet eerst een cetirizine spiegeltje opbouwen voordat het echt werkt. Je kan het veilig gebruiken/proberen met 1 pilletje per 100 kg. Of zelfs de helft daarvan om de cetirizine spiegel op te bouwen.

Ik gebruik de pillen van de Lidl trouwens. Elke dag preventief. De pillen werken niet of minder als je dagen overslaat.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 06:15

dieseltje schreef:
Ik kan geen loratadine of ceterizine meer bestellen bij Die Grenze.....en nu? Waar halen jullie het nu nog?

Ik koop de loratidine via eBay
https://m.ebay.nl/itm/Kirkland-AllerCle ... 9008702002
Verzending staat meestal op maximaal 4 weken, maar heb ze eigenlijk altijd binnen 1 week in huis