[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:31

Kennelijk heb je nog niet begrepen dat ook gewone artsen aan allerlei regels gebonden zijn. Ik zou zeggen: probeer het eens uit met je eigen HA :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:49

Oh dacht dat artsen altijd maar mochten doen en laten wat ze wilden. :roll:
Probeer gewoon te achterhalen of een huisarts in de problemen (en welke) kan komen zou hij medicijnen voorschrijven voor een dier.

specialeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:17

verzekering???Kunnen jullie dan een soort ziekteverzekering nemen voor jullie paard?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:35

Dat kan inderdaad. Maar vaak neemt de verzekering paarden boven de 14 of 16 niet meer aan of gooien ze uit de verzekering als ze boven de 20 zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:47

Vaak ben je zo beperkt verzekerd dat je nog beter het premie-bedrag zelf kan sparen dan dat je een verzekering neemt. Tevens beslis je dan echt zelf over welke behandeling je wel/ niet neemt en wanneer het genoeg geweest is.

Wij hadden de paarden ooit verzekerd, maar dat was echt zonde van het geld want toen mn veulen een long-ontsteking kreeg of toen mn merrie een dikke knie kreeg op dr kromme been, toen viel dat uiteraard buiten de verzekering. Zijn er toen ook per direct weg gegaan..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:59

Hmm volgens een stalgenoot is mijn paard erg rutig op het land overdag. Mij is het nog niet opgevallen maar ik ben er meestal 's avonds. Gisteren wel overdag geweest maar toen is het met mij eigenlijk ook niet opgevallen. Toe stond ze gewoon te grazen en kwam ze braaf naar het hek lopen toen ik haar riep.

Heb wel onlangs, ruim een week geleden, de dosis verhoogd van 3/4 naar 1 pil. Zou dit nog een bijwerking kunnen zijn? Moet ik nu doorzetten en afwachten of de dosis weer verlagen?

Shanna; hoe is het met Sedje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 00:18

Je zou het even aan kunnen kijken, merk je op het rustige na verder nog wat aan je paard? En wat bedoeld je stalgenootje met rustig op het land?
Als dat het enige is zou ik het even aan kijken en niet gelijk weer terug gaan naar 3/4e pil. Je zal vast niet zonder reden hebben opgebouwd ;)

Sedje gaat nog steeds niet top. Hij loopt nu wel wat minder stabiel in positieve zin. Hij was eerst erg stabiel erg slecht, en nu schommelt hij tussen wat beter en wat slechter heen en weer. Ik merk wel dat hij 's ochtends beter loopt dan 's avonds. Misschien omdat hij 's avonds de gehele dag in een natte wei heeft gestaan en de blubberstukken toch wat zwaar zijn voor zn beentjes?

De DA is nog geen methode wijzer geworden om de EDM te kunnen bevestigen of uit te sluiten helaas. Sectie zie ik toch echt nog niet zitten :+

Helaas is mijn proefzakje met extra vitamine-rijk voer op, dus ik heb nu wel aan sinterklaas extra vitamine's gevraagd. We vieren dat over een week, dus als ik het krijg zou me toch weer wat geld schelen haha! En anders koop ik het dan zelf maar dan heb ik het in elk geval geprobeerd. Ben dus heel benieuwd wat komende week met zich mee brengt, of het voer heeft geholpen bij het lichtelijke herstel of dat hij ook zonder dat voer wat beter blijft lopen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 00:29

Shanna schreef:
Je zou het even aan kunnen kijken, merk je op het rustige na verder nog wat aan je paard? En wat bedoeld je stalgenootje met rustig op het land?
Als dat het enige is zou ik het even aan kijken en niet gelijk weer terug gaan naar 3/4e pil. Je zal vast niet zonder reden hebben opgebouwd ;)

Tja, het is ook een beetje vaag: te rustig. Afgelopen zomer was ze echt in zichgekeerd dat heeft ze sinds de medicijnen niet meer. Voorheen was ze erg druk, sond niet graag stil en hield continue alles in de gaten. Nu staat ze echt rustiger en lijkt wat suf maar reageert ze let wel op.

Ik heb verhoogd juist vanwege het feit dat ik haar toch nog wel rustig vond icm de nog steeds redelijk hoge ACTH-waarde van 89.

Ik ga van de week op vakantie en wil nu ook niet meer wijzigen.
Overigens is ze met wandelen en rijden helemaal niet te rustig.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 00:31

Hopelijk krijg je die vitamines van de sint!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 00:44

Dan klinkt het in mijn ogen alsof ze eerst op dr hoedde was en nu gewoon op dr gemak. Ik zou er niet teveel achter zoeken (mijn friesche ruin is nu bijna 1,5 jaar bij ons, en is eigenlijk pas sinds een paar maanden echt op zn plekje wat ook in zn weidegedtag te merken is. Zolang ze in omgang de oude vertrouwde blijven is er volgens mij niks aan de hand haha).

Maar ik ben geen expert hoor, ik zie de echte spoken juist vaak wat te laat (ben opgevoed met de "eerst even aankijken en behandelen met eigen medicijnkast en pas als het echt nodig is of ik het echt niet meer weet de DA erbij halen" methode).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 01:25

Shanna schreef:
De DA is nog geen methode wijzer geworden om de EDM te kunnen bevestigen of uit te sluiten helaas. Sectie zie ik toch echt nog niet zitten :+

Die testen zijn er ook niet. Maar er is heel veel literatuur te vinden waar je DA genoeg uit zou kunnen concluderen. O.a. dat EDM een typische jonge paarden ziekte is voor bepaalde rassen die zich vooral openbaart vanaf veulen tot circa 2 jaar. Moeilijke punten zitten vooral in de nek.
Algemeen gegeven: Extra Vitamine E maar ook Omega 3 uit visolie heeft resultaten gegeven ter vebetering!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 22:28

Meert schreef:
Oh dacht dat artsen altijd maar mochten doen en laten wat ze wilden. :roll:
Probeer gewoon te achterhalen of een huisarts in de problemen (en welke) kan komen zou hij medicijnen voorschrijven voor een dier.

Ik ken zat huisartsen met dieren die voor hun eigen dier voorschrijven.
Ik denk niet dat de recepten naar de zorgverzekeraar gaan.
Zal het eens vragen aan onze apotheker hier, of ze zich moeten verantwoorden voor het verstrekken van medicatie voor dieren en waar dat mis kan lopen.
DA's die pergolide voorschrijven zijn strafbaar. Maar die kunnen de rekening, als ze gepakt worden, natuurlijk niet op jou verhalen. Ga er niet vanuit dat jij de DA bedreigt het voor te schrijven oid :D
Zijn eigen risico!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 23:30

Knelpunt is denk ik de vraag of een huisart medicijnen voor dieren voor mag schrijven?
Een apotheek mag wel humane medicijnen voor huisdieren verkopen. Volgens mij wordt dat niet geregistreerd. Mijn kat staat onder zijn eigen naam ingeschreven bij de apotheek :') Ik moet ieder keer als ik de medicijnen ophaal erbij vertellen dat het om een kat gaat en ik het contact betaal.

Voor de kat heb ik wel een recept uitgeschreven door de dierenarts. Maar in zin geval werkte de veterinaire variant niet dus is het toegelaten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 00:55

Yes! Ik heb van sinterklaas groen licht gekregen voor supplementen die Sedje nodig heeft! Moet het zelf bestellen zodat ik zekers te weten het goede krijg! Dus nu in gesprek met mn Da over welke van welk merk ik het beste kan bestellen! :D

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 22:07

Nadat bij mijn paard een oogontsteking slecht herstelde, is er bloedonderzoek gedaan naar cushing. En? Bingo! De waarde in haar bloed is 16. Ze is een 25 jarige merrie waar ik nog bijna dagelijks op stap. Ik rij dressuur, maak nog regelmatig een sprongetje met haar en ga nog lekker met haar het bos in. Wel recreatief, maar toch. Volgens de DA scheelt het dat ze nog in zo' n goede conditie is. Ik ben nu ook begonnen met de Prascend, een half tabletje per dag. Ik vroeg aan de DA of ik het voer moest aanpassen, maar dat hoefde niet. Ze krijgt 2x daags een schep havens brok en na het rijden een halve schep Marshall muesli. En zo nu en dan een wortel of een halve appel. Verder krijgt ze al jaren een schepje magnesium citraat door het voer. Nu krijgt ze ook een schepje glucosamine erbij, echinacea druppels en twee schepjes kruidenmix ( wintermix van paarden drogist). Dat laatste twee voor een betere weerstand. De ontsteking van het oog herstelde heel langzaam en ze hebben haar toen een aantal keer cortisone gespoten. Dus leek het mij niet onverstandig om even de weerstand op te krikken. Binnenkort komt de hoefsmid weer en met hem overleggen hoe de hoeven te onderhouden. De tandarts is in september nog geweest. Verder heeft ze nog weinig symptomen. Hier en daar wat slag in haar vacht. Het enige is dat ze straks in het voorjaar moeilijk verhaard. Verder kreeg ik het advies om gewoon lekker te blijven rijden en met haar bezig te zijn. Dan doen we dus maar. Vanmiddag een heerlijke buiten rit gemaakt samen met dochter Anouk en haar paard.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:04

Zolang ze zelf aangeeft zich goed te voelen en je geen verschil merkt dan kun je gewoon lekker doorgaan, je merkt snel genoeg als ze zich minder goed gaat voelen....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:38

Hier ook gewoon vandaag nog een ritje gedaan met de oude dame (28) en de jonge (8) aan de hand mee. Maar het was wel vreselijke bagger in het bos, het mag best weer eens een week of zo helemaal droog blijven :roll:

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:20

Waratje schreef:
het mag best weer eens een week of zo helemaal droog blijven :roll:

Heel graag. Tis hier om te janken. Wel van de week een ritje met mijn 25jarige gedaan. Maar gee, hou op met regenen! Het lijkt hier wel een moeras! |(

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:25

Helemaal gelijk hoor, niks aan dit weer.

Blacky staat er nu zo bij:
Afbeelding

Nog steeds zijn Rhino over de winterdeken omdat ik zo zeker weet dat hij ook met dit weer lekker droog blijft.
Een heel lange vacht heeft hij niet, maar hij is wel een beetje raar pluizig. Alsof hij geen goede ondervacht heeft.
Hij lijkt het ook wel prettig te vinden, zijn dekens op, hij is niet te genieten als we ze eraf halen om te borstelen. Kijkt dan meteen heel zielig.

Vanaf vandaag zijn we over van 3/8 naar een halve pil, na een maand eindelijk op de dosering die de DA voorschreef.

De eerste rekening van de DA hebben we ook binnen 105 euro voor 60 tabletten, nu heb ik geen idee of dit goedkoop, duur of normaal is.
Meestal is mijn DA niet de duurste, wel een goede gelukkig.

Van de week was hij er nog om de paarden te enten, hij vindt Blacky er goed uit zien *\o/* Wij ook, lekker helder koppie en vlot, dat was heel anders.
Meteen maar even gevraagd hoeveel tijd er minimaal en maximaal tussen het geven van de Prascend mag zitten: minimaal 22 en maximaal 26 uur.
Met deze wetenschap hebben we de gift van de Prascend iedere dat 2 uur eerder gedaan, zodat hij het nu 's morgens krijgt i.p.v. einde middag. Veel makkelijker voor mij op het moment en nu kan de stalmedewerkster het ook 2 dagen van mij overnemen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:33

Ik betaalde laatst 108 euro voor 60 tabletten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:57

Ik heb volgens mij € 120 betaald voor 60 pillen :$

Heb het idee dat het dipje van afgelopen week weer voorbij is bij mijn paard. Ze begint weer zichzelf te worden. Vanavond in de bak, die wonderbaarlijk goed blijkt ondanks de regen, ging ze toch uit haar dak.. Bokken, sprongen in de lucht, rennen en snuiven :oo Tijd terug dat ik dat gezien heb, laatste keer was van de zomer.

specialeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:11

Ik denk wij hier €125 voor 60 ....allez we spannen weeral de kroon :n
Hij neemt voorlopig zijn pillen netjes aan in wat appel of wortel. Hopelijk blijft dat zo. Met dank aan een vriendin(nen), want ik kan zelf niet elke dag geven op het juiste moment. (wat zou ik doen zonder hen....lov u)
Ik heb ook de indruk dat hij zich iets beter voelt, rent al veel vlugger :-)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:35

Nee hoor, ik betaal 135 euro voor 60 tabletten.
Inmiddels overgestapt naar grootverpakking; dan is het iets goedkoper, maar nog altijd duurder dan de meeste van jullie betalen.
Maar goed, ik zie wel verbetering, dus dan is het waard.
Hoewel nu is hoefsmid net geweest, dus altijd weer wat gevoelig op de zool dan (vergroeid hoefbeen) en nu met de nattigheid is dat extra gevoelig. Hoefschoenen werkt nu niet (blijft te lang nat; gaat verweken). Dus ik hoop ook dat het snel voor een paar dagen even echt wat droger gaat worden.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:09

Bij PPID paarden wordt de zool vaak dunner, is het geen optie om de hoefsmid van de zool af te laten blijven? Doen we hier al een paar jaar.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:30

Een hoefsmid mag bij PPID paarden zeker niet te veel van de zool afhalen, alleen echt dood materiaal maar zeker niet uitschillen!