[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 08:18

Ik heb gisteren een nieuwe eczeemdeken gekocht.
Een Harry's horse met oor uitsparingen.

Met passen viel me 1 ding heel erg op.
Mijn merrie paste er volledig in!!!

Het is een super fijnmazige deken. Met nylon onder de manenkam en staart.
Maar ook super elastisch. Mijn merrie had alle vrijheid.

Ben benieuwd hoe lang deze deken volgend seizoen volhoud!!

Regendeken heb ik van amigo mee genomen. Een 198. ligt ook super netjes!!
Helemaal blij!!

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 08:57

foto foto foto :j

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 08:59

Hh deken is wel mooi. Maar ik twijfel aan de sterkte van deze deken.

Hier lang leven de Rish.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 09:43

maralyn schreef:

Helemaal blij!!

Dit is geen eczeemdeken he! Dit is een vliegendeken HH heeft geen eczeem... Een vliegendeken is nooit fijnmazig maar helemaal dicht. Ik heb de HH ook gehad voor mijn vorige pony en die krabde zich een ongeluk want de knutten houden zich niet tegen door deze deken helaas :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 09:44

Marjo89 schreef:
Hh deken is wel mooi. Maar ik twijfel aan de sterkte van deze deken.

Hier lang leven de Rish.

Hier ook. De RSIH is een 'echte' eczeemdeken dus die hou ik graag op.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:29

Yvank_ schreef:
maralyn schreef:

Helemaal blij!!

Dit is geen eczeemdeken he! Dit is een vliegendeken HH heeft geen eczeem... Een vliegendeken is nooit fijnmazig maar helemaal dicht. Ik heb de HH ook gehad voor mijn vorige pony en die krabde zich een ongeluk want de knutten houden zich niet tegen door deze deken helaas :n

Stond er bij op, dus dat hebben zij mij verzekerd met service.
Verkoopster heeft zelf een zware eczemer en is met deze goed te houden.

Mijne is een lichte eczemer. Ik zal ff een link erbij voegen ;)
Mijn sectolin was ook geen eczeemdeken, maar daar heeft ze zich erg goed onder gehouden!!

Dit is hem!
http://www.reindersruitersport.nl/staar ... 00005.html

Hij voelt super stevig, en is echt 3 x fijner dan mijn sectolin!
Ook het nylon op de manenkam is wel 5 x steviger dan met mijn sectolin.

Ze heeft het enkel in de achterste gedeelte in haar manen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:58

Maar het is geen eczeemdeken hoor! die heb ik ook gehad is gewoon een vliegendeken. Maar als je paard er genoeg aan heeft is dat fijn. dat had mijne niet.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:59

Yvank_ schreef:
Maar het is geen eczeemdeken hoor! die heb ik ook gehad is gewoon een vliegendeken. Maar als je paard er genoeg aan heeft is dat fijn. dat had mijne niet.

waarom zit dat dan wel in de beschrijving??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 19:02

Geen idee maar harryshorse zelf verkoopt hem ook niet als eczeemdeken maar als vliegen deken wat het ook is. een echte eczeemdeken is van dichte stof en niet fijnmazig. zoals de rambo sweet itch hoody.

Kijk maar dit is de beschrijving van harryshorse.nl http://www.harryshorse.com/nl/catalogus ... .32200005/

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 19:04

Yvank_ schreef:
Geen idee maar harryshorse zelf verkoopt hem ook niet als eczeemdeken maar als vliegen deken wat het ook is. een echte eczeemdeken is van dichte stof en niet fijnmazig. zoals de rambo sweet itch hoody.

Er werd zelfs gezegd, dat hij hetzeldse kwaliteit had als de bucas eczeem deken. Heb ze beiden in handen gehad. Zowel bucas als HH, en voelde eerlijk gezegd geen verschil...

Hij is net zo fijn, als de deken van bucas. Dus ik ga er vanuit, dat ze mij geen kat in de zak verkopen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 19:06

Bucas verkoopt ook geen eczeemdekens ook dat zijn vliegendekens!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 19:10

Yvank_ schreef:
Bucas verkoopt ook geen eczeemdekens ook dat zijn vliegendekens!

Lekker duidelijk allemaa.... dus niet.

Nouja, als ze op de sectolin het al goed deed, ga ik mij geen zorgen maken over de HH.
Aangezien HH fijner is, en de nylon op de manenkam onder de deken, tegen het schuren, is ook hardere maar prettigere stof als bij de Sectolin.

Heb eerst een premiere eczeemdeken gehad, maar aangezien die maar tot de helft van de hals kwam, en geen hoody had, was ik daar snel klaar mee.

Dit is met een hoody, en zakt tenminste niet af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 19:12

Als je paard het er goed op doet is het prima maar verkopen als eczeemdeken is gewoon tja liegen want dat is het niet het is totaal niet verglijkbaar met bijvoorbeeld een rambo :=

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 19:14

Yvank_ schreef:
Als je paard het er goed op doet is het prima maar verkopen als eczeemdeken is gewoon tja liegen want dat is het niet het is totaal niet verglijkbaar met bijvoorbeeld een rambo :=

Dan ga ik dat wél aan hun melden. Want dit is natuurlijk niet de bedoeling.
aangezien ik wel écht om een eczeemdeken gevraagd heb.
Ik ga maandag ook gewoon bellen ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 19:16

Kijk ook maar op de hh website zij vermelden hem ook gewoo als vliegendeken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 19:19

Ik heb het gelezen inderdaad.
Heb ook ff divoza bezocht.
Ook de reviews gelezen.
Bij de een werkt het wel als eczeemdeken, bij de ander niet.

Maar ik ga zeker wel even met hun bellen. Want dit is natuurlijk niet de bedoeling.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:03

Hoe kan ik een paard met exceem het beste voeren?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:17

jentel schreef:
Hoe kan ik een paard met exceem het beste voeren?

Het beste met een laag eiwitgehalte en zo min mogelijk aan suikers en zetmeel in het voer of alleen een vitaminebrok zoals Superfit Horse of Metazoa bijvoorbeeld. Check anders de site van voervergelijk eens, daar kun je ook veel soorten vinden http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... aneneczeem

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 00:31

Ik heb die van mij weer in moeten smeren na lange tijd (helaas)... Stom broeierig weer!!

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 10:01

Hier gister ook wat jeukplekjes met derfen behandeld. Gelukkig helpt dit direkt goed tegen de jeuk.....

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 21:07

Ik zweer het je, de mijne is gewoon allergisch voor gras %) . Zou het kunnen?

De mijne doet het namelijk echt onwijs goed. Heeft afgelopen zomer vele keren overdag zonder deken gestaan. Smeer niet, alleen deken. Afgelopen dagen ook zonder deken gestaan en zelfs (onbedoeld, serieus vergeten) een nacht zonder deken gestaan. Niets, geen jeuk, geen kriebel. Wel al tijden 1 plekje onder zijn voorpluk en daar wil hij nog wel schuren, maar mijn andere 2 paarden schuren meer aan hun staart en manen.

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-JD6R7QQ7.jpg

Heeft ook de hele zomer al op alleen de paddock en de track (met mini grasjes) gestaan en niet op het gras, omdat ik hem te dik vond. Nu voel ik de ribben weer en aangezien het land gehooid is, mochten ze van mij de kantjes maaien. Ik kom na 2 uurtjes mijn eczemer halen en die rent naar me toen en probeert gelijk aan mij te schuren. Serieus niets voor hem. Zou het kunnen dat hij zo sterk op het gras reageert? Ik weet dat voeding mee speelt, maar nergens last van hebben en zelfs zonder deken kunnen staan, naar even op het gras en gelijk jeuk-gedrag vertonen??

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:00

Ik kom hier ook maar eens binnenvallen. Ik lees al een tijdje mee, sinds we in juli een eczemer gekocht hebben (IJslander).
In mijn beleving heeft hij er niet extreem veel last van (zeker niet met de verhuisstress en wisseling van gras/hooi etc. er in meegenomen). Waar hij vandaan komt bewoog hij weinig, kreeg alleen na werk iets muesli achtigs en stond hij 's nachts op de wei en overdag op een paddock met een hele grote schuilstal, in een groep met meer eczeempaarden. Bij de andere paarden zijn ze vroeg in het seizoen begonnen met dekens opleggen, bij Soldán pas half juni. Helaas was dat wel te laat, een stuk van zijn manen en de bovenkant van zijn staart was toen afgeschuurd. Dat geeft wel een mooi referentiekader, want so far so good, alles groeit aan!

Dekens zijn een hel. We hebben hem nu ruim twee maanden, en we zijn twee dekens verder. Degene die hij al had, een Topreiter, die kregen we erbij maar zat al vol de scheuren. Wel een fijne deken qua pasvorm en een stevige stof. We hebben zelf de lichtgrijze eczeemdeken van Horze aangeschaft. Op zich een fijne deken qua afwerking en soepele stof, maar de pasvorm wat minder. Paard heeft een vrij hoge schoft dus daar zit hij strak, en hij krijgt schuurplekken op zijn borst. Hij is helemaal niet breed gebouwd.
Maar beide dekens sloopt hij in een mum van tijd. We hebben ze beiden al meerdere keren genaaid, maar toen het kouder werd hebben we het opgegeven en hem een paar weken zonder laten staan. Gaat goed, weinig geschuurd, alleen een beetje op zijn gezicht maar dat lossen we op door zo'n goedkoop stevig vliegenmasker (HH, Sectolin, met zo'n bontrandje zeg maar).
Het enige wat we kunnen zien is dat zijn hals net onder de manenkam wat kalig wordt, dat plekje staat hij namelijk met zijn achtervoet te krabben (zo sloopt hij ook de dekens, scheuren van boven tot onder op de bovenkant van de hals). Omdat het vorige week weer zo broeierig werd hebben we toch de deken maar weer genaaid. Scheur dicht, lap aan de binnenkant en lap aan de buitenkant, op hoop van zegen!

Verder gebruikten we leovet manenliquid, maar eigenlijk zijn we daar niet zo tevreden over. Er zit volgens mij alcohol in, zo ruikt het, en als we het in zijn manen smeren (om de zoveel dagen, niet dagelijks) en hem daarna weer in de kudde zetten staat hij meteen te krabben (en als we niet smeren niet). Lijkt me niet de bedoeling. Hij loopt er ook voor weg als je met de fles aankomt. In zijn staart lijkt hij geen probleem te vinden. Kapotte plekjes (een klein plekje in zijn manenkam en bijvoorbeeld de schuurplekjes op zijn gezicht) doen we met sudocreme.

Hij staat 24/7 buiten, hoofdzakelijk op een vrij kale paddock, met een aantal uur gras per dag (soms 2, soms 5, net hoe het uitkomt) en twee keer per dag hooi.
Ik ben speciaal opzoek gegaan naar een aanvullend iets met zo min mogelijk suikers en zetmeel, maar ik ben ook wel fan van kruiden bijvoeren voor vitamines/mineralen, zodoende kwam ik uit op Happy Horse Sensitive Security (bij Zooplus). Metazoa heb ik weleens gevoerd bij mijn andere Ijslander (geen eczeem), op zich prima. Ook de vitaminebrokjes van Pavo, ben ik eigenlijk ook vrij neutraal over. De vitaminekoeken vond ik maar lastig omdat ze niet altijd even goed te breken zijn en dat doseert lastig. Maar het voer van Happy Horse ruikt lekker, lekker veel structuur (geen brokjes maar echt stukjes plant enzo) en ze eten het met smaak, dus tot nu toe vind ik die het fijnst.
Na werk krijgt hij een handje of 3 ervan, met een schepje foeneknof/zeewier of appelzijn, of lijnzaadolie, net wat ik op dat moment heb, ik probeer dat af te wisselen. Ik neem ook weleens brandnetels, kleefkruid of munt mee uit de tuin.

Hij krijgt nu regelmatiger beweging, dat zal ook wel helpen.

Ik heb in het topic het Bluehorse/skincalmin verhaal voorbij horen komen, toevallig allemaal, maar het heeft me toch nieuwsgierig gemaakt. Toen ik in mijn omgeving ging rondvragen bleek dat iemand die ik goed ken met de test heeft meegedaan en er positief over was, dus ik heb ook maar het hele pakket besteld. De lotion, shampoo en spray, maar ook de brokjes (vitalbix) die ze verkopen.
In eerste instantie waren er wat misverstanden over de prijs/verzendkosten, maar dat hebben ze keurig opgelost en het spul was snel geleverd.
Soldán staat nu dan weer onder zijn deken (sinds vorige week donderdag), en ik ben pas dit weekend begonnen met het Bluehorse spul dus kan er nog weinig over zeggen. De lotion bevalt in elk geval goed, fijne bodylotion achtige structuur en een lekkere, niet te sterke geur. Smeert op de hals redelijk makkelijk, in de manen is het even zoeken naar een fijne manier, maar ik doe gewoon om de zoveel cm de haren opzij, een streepje lotion ertussen, en dan inmasseren. Dan kun je redelijk zuinig werken en komt het niet overal in de manen maar goed op de huid.
De brokjes vind hij lekker, ik voer er nog wel een handje Happy Horse erdoor vanwege de kruiden die daar inzitten, en dus het supplement wat ik op dat moment heb staan (nu appelazijn).

Nou, sorry voor het enorme verhaal, maar aangezien alles relevant is voor eczeem leek het me wel handig om te melden. Als jullie dingen zien die ik beter zou kunnen doen, etc, laat het me weten! Ik heb niet eerder een eczemer gehad dus ben zoekende en lerende, maar volgens mij zijn we aardig op weg zo.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:05

Grappig wat je meldt over bio huidolie van Leovet, de mijne gaat ook meer krabben na gebruik. Ik ben er dan ook maar weer mee gestopt. Zoveelste dure fles nutteloos in de kast.
Volgens mij zit er een conserveermiddel in waar de mijne niet tegen kan.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:17

Ik heb niet de bio-olie, ik heb de manenliquid. Volgens mij zijn dat verschillende, maar ik zie soms door de bomen het bos niet meer hoor!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:18

die manenliquid is inderdaad niet zo geschikt.
de huidolie is wel goed spul,maar zou ik niet smeren als er veel zon schijnt.,.is namelijk wel olie en soms kan dat wat verbranding geven in de zon
het is wel lekker vet :j
ik heb het zelf ook en gebruik het wel als ik niet goed opgelet heb en appie teveel gras heeft gegeten,dan krijgt hij bij zijn staartwortel nare plekken en smeer ik dat er op en dan neemt het weer af

allegra..toch kijken of er een deken op kan.
is tot nog toe de engie remedie tegen zomereczeem.
probeer wat verschillende dekens uit....duurt bij de meeste eczemers ongeveer 3 weken voor de jeuk afneemt onder de deken omdat ze niet meer geprikt worden
ik ben dus supertevreden over de rsih,die vind ik erg sterk en goed passen(kijk ff mijn berichten na,.staat wel een foto tussen van mijn pony met de rsih) :j

verder kwa voeding zou ik er niet al teveel poespas aan doen

weinig gras.
genoeg beweging(afvoer afvalstoffen)
genoeg zout en vitamines en ik ben zelf enorm fan van subli dieetmix.