Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 16:04

Ik heb het niet laten doen, mijn pony was het niet gewend om op stal te staan en had ze gekregen door stress. De dierenarts raadde het af.

Het is wel fijn om te weten waar ze zitten en hoe erg ze zijn. Dus als je paard het aan kan zou ik het doen

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 16:25

Heb jij behandeld zonder diagnose? Hoe is dat uitgepakt?

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 17:22

Ik heb zojuist de controle scopie afgebeld voor mijn stresskip. Niet omdat hij zo makkelijk gestresst raakt, maar gewoon vanwege de weersomstandigheden. Zoals ik al eerder heb gezegd, hebben paarden die makkelijk stress hebben sneller zweren laag in de maag (in het zuur) en deze genezen net wat minder makkelijk. Alleen al om die reden, is het wel handig om te weten om welk type zweren het gaat.

Bij mijn paard is het voermanagement 100% op orde, en nu ik weet dat hij ze al eens laag heeft ontwikkeld, ga ik er bij klachten vanuit dat hij ze weer laag heeft. Vanwege de verzekering moet hij wel elke keer een scopie krijgen, anders wordt er niet vergoed. Aangezien ik na een behandeling zonder vergoeding al gauw €2500-€3000 lichter ben, gaat hij maar fijn z’n stress bij de kliniek brengen. Als hij op de kliniek te gek doet, kunnen ze hem daar sederen.

Ja, het is vervelend dat een nachtje uit logeren zonder eten stress geeft. Maar de maagzweren zitten er dan toch al. Afgelopen scopie zagen de DA en ik precies wat we verwachtten. Weer een paar beginnende minizweertjes laag in de maag. Wat dat betreft zou ik voortaan wel blind durven te behandelen, want ik ga er vanuit dat ik niet altijd maar al zijn stress kan helpen voorkomen en reguleren. Hopelijk gaan we er wel steeds beter in worden. Blind behandelen zou dan wel betekenen 4 weken volle spuit omeprazol icm sucralan en daarna ong 4 weken afbouwen. En dus niet 4 weken incl afbouw. Dat zou veel te kort geweest zijn.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 17:51

Saar4 schreef:
Ik meld mij als nieuweling. Heb het topic diagonaal doorgelezen. De veearts vermoedt dat mijn paard last heeft van maagzweren en adviseert een scopie op de kliniek. Ik zie hier best wel tegenop omdat het een heel sensibel dier is dat snel stress ervaart.

Wat was jullie ervaring met het proces van vasten en de scopie zelf? Kon je meekijken? Of heb je juist bewust geen scopie laten maken en waarom niet? En niet geheel onbelangrijk, heeft de behandeling ook geholpen? Ik hoor graag jullie ervaringen.

Mij is het vasten mee gevallen. Wel bewust thuis gedaan om de stress te beperken en s Ochtends naar de kliniek gereden. Laten scopen en mocht mee kijken.
Behandeld en na 5 weken weer thuis laten vasten en weer een controle scopie op de kliniek
Alles was verdwenen gelukkig.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:05

Saar4 schreef:
Heb jij behandeld zonder diagnose? Hoe is dat uitgepakt?

Nou de dierenarts kon de diagnose klinisch stellen. Ze kreeg medicatie en ik merkte heel snel hele goede resultaten dus dan is het in principe duidelijk.
Mijn pony geeft ook duidelijk aan dat er iets met haar aan de hand is door heen en weer te lopen. Ik heb een kuur van 2 maanden gedaan en daarna waren alle problemen weg en het lopen ook

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 22:35

Ik volg het topic al wat langer vanwege mijn vorige merrie. Die was ook zeer stressgevoelig en heb ik op basis van klinisch beeld op de omeprazol gezet iom de dap. Toen dat geen verbetering opleverde, alsnog laten scopen. Toen bleek ze geen maagzweren te hebben maar zaten haar darmen vol met zand. Voor deze merrie was het zeer stressvol en zij heeft ook echt heel erg buikpijn gehad van het vasten en de scope.

Vorige week met mijn huidige merrie gegaan. Ik wilde persé scope om het echt zeker te weten, ook al was het beeld voor mij al langere tijd duidelijk. Helaas was de veearts van mening dat er geen aanleiding was voor een scope. Uiteindelijk naar mijn gevoel geluisterd en voor second opinion naar de dap gegaan. En ja hoor, meerdere plekken onderin irritatie en 2 zweertjes bij de uitgang van de maag. Nu 4 weken omeprazol, 2 weken vol en 2 weken 2/3e daarna afbouwen. En sucralfaat er bij. Merrie is nu na nog geen week al zoveel blijer. Stond te bokken en steigeren in de paddock! Zij heeft minder last gehad, was wel van slag uiteraard maar heeft het beter doorstaan.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 06:44

Zoals sommige hebben gelezen ben ik ook aan het behandelen zonder scopie.
Sinds vrijdag gestart. Merkte zaterdag al een rustiger paard. Dagen erna was hij ook lekker rustig. Geen spanning, geen billen knijpen of overdreven reageren op prikkels van buiten af.
‘Hij staat minder aan’
Sinds zondag vind ik hem ook al wat anders uit zijn ogen kijken. Lelijk doen bij aanraking maagstreek/singelplek lijkt ook wat minder maar nog niet weg (wellicht zit daar ook een lichte trauma aan vast). Opvallend dat hij nu wel veel aan het gapen is (deed hij al) maar ik had van een kennis gehoord dat dat vaker voorkomt in de eerste week van behandelen. Donderdag wil ik toch weer even zadel op doen en aansingelen. Vrijdag neem ik weer even contact op met de DA.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:09

Waarom zo’n haast met aan de maagstreek zitten en zadel op doen en singelen. Je paard heeft zweren en is dus ziek en heeft er duidelijk last van. Geef hem de tijd om bij te komen en te herstellen. Hij heeft waarschijnlijk al zo lang pijn.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:51

henshem schreef:
Waarom zo’n haast met aan de maagstreek zitten en zadel op doen en singelen. Je paard heeft zweren en is dus ziek en heeft er duidelijk last van. Geef hem de tijd om bij te komen en te herstellen. Hij heeft waarschijnlijk al zo lang pijn.

Dat bepaal ik zelf wel :+
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 06-01-26 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:52

Tuurlijk bepaal jij dat zelf. Ga lekker evalueren.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:55

Hier was het advies minimaal 2 weken geen zadel op doen. Ik heb daar zelf 1 week stappen en niks doen van gemaakt. 2e week wat jogwerk aan de longe, 3e week wat intensiever longewerk en 4e week er weer op. Nu met al die sneeuw wordt dat langer stapwerk ;-)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:02

Ik kom me ook maar eens melden. Paard heeft sinds een aantal weken vage klachten die vrij plotseling begonnen zijn, gevoelig bij aanraking borst, hals en buik, en stakerig onder het zadel. Poetsen wordt momenteel niet gewaardeerd en ze kan soms opeens agressief uit de hoek komen. Het is sowieso wel een dametje maar normaliter nooit gemeen, dit ken ik niet van haar dus het zit me niet lekker.
Het irritante eraan is dat haar reacties erg wisselend zijn en natuurlijk altijd als ik het aan iemand wil laten zien reageert ze amper dus ik geloof dat sommige mensen denken dat het aan mij ligt en soms vraag ik me dat ook af :') zadelpasser en fysio zijn eerder al geweest en daar zit het niet.
Volgende week gaan we naar de kliniek om een scopie te laten maken. Ik ben heel benieuwd en zie meer op tegen het vasten dan tegen de scopie zelf maar het moet maar even.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:19

Charmaine schreef:
Hier was het advies minimaal 2 weken geen zadel op doen. Ik heb daar zelf 1 week stappen en niks doen van gemaakt. 2e week wat jogwerk aan de longe, 3e week wat intensiever longewerk en 4e week er weer op. Nu met al die sneeuw wordt dat langer stapwerk ;-)

Nee erop ga ik zeker nog niet. Staat nu alweer even stil. Misschien aankomend weekend longeerwerk wat oppakken. Liever rustig aan dan te snel

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 17:57

Mijn paard is helaas overleden vorige maand.. maar ik heb nog drie spuiten Gastrogard liggen. Behoorlijk duur spul, dus zonde om weg te gooien. Kan ik daar nog iemand blij mee maken?
Afbeelding

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 18:29

Wat een verdrietig bericht. Sterkte!

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 20:20

Gecondoleerd 8nnemiek. Sterkte

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:02

Een hele tijd terug kon ik aan Abler spuiten komen en daarna helaas niet meer. Inmiddels heb ik bericht gekregen dat het weer kan voor mij! Dus mocht er iemand op zoek zijn dan hoor ik het wel ;)