[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:46

wat een lieve foto!! <3

die van appie is zo:
Afbeelding
en die blijft ook zo,die schuurt hem er nooit af

Sodeletuut

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:03

Ohh appie heeft echt een mooie voorpluk! <3 Super schattig koppie heeft ie toch, met die kleine oortjes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:07

ja hehe duhhhhh.appie is de liefste *\o/*

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:33

Mijn pony heeft de zelfde kleur als Appie en net zo lang ongeveer, maar hij is de laatste jaren steeds dunner geworden. Ga hem dit jaar echt proberen te redden! Ben nu begonnen met een vlechtje erin en flink wat equi shine. Ze heeft namelijk ooit echt een dik bos manen gehad.. Nu kort met de maantjes (1 cm) en haar voorplukje is dun..

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:32

vlechten jullie de manen onder de deken altijd in?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:36

Ik niet equiphoto.. Eigenlijk bijna nooit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:41

nee ik ook niet en dit jaar wil ik ze juist ook korter proberen te houden.
ik wilde altijd lange manen,maar kort staat hem ook heel goed :j
en hoe het dit jaar gaat moet ik nog ff afwachten

lovestable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:46

Roane schreef:
Hallo allemaal,

Ik kom ook even binnenhuppelen met een vraag: mijn jaarling is de afgelopen twee weken gigantisch getroffen door jeuk, terwijl het daarvoor maar 'een beetje jeuk' was.
Natuurlijk wil hem zo snel mogelijk naar huis halen uit de opfok om te zien of het luis is, mijt of echt zomereczeem.

Nu zit ik alleen met één probleem, en dat is een jaarling die gek word van de jeuk, en een trailerrit van 2.5 uur naar huis. Niet echt de beste combinatie, en ik hoopte op geniale ideeën die voor een paar uur de jeuk kunnen verlichten. Menthol poeder? menthol gel? Indeppen met jenever, of antivries? (ja, die tip heb ik ook gehad.) Want anders gaat het best lastig worden, een pony die schuurt zo lang in de trailer...

Weet iemand wat?

4 zakjes zwarte thee in een halve liter tot een liter kokend water 5 minuten laten trekken en af laten koelen. Giet het over de meest jeukende plekken en de jeuk word minder als het goed is :D succes

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:53

Goh leuke tip lovestable..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:57

dat bericht van roane is toch ook al heel erg oud?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:04

T komt mij niet bekend voor dat bericht :P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:05

die van de thee kon ik al,schijnt nog beter te werken als je er wat kruidnagel in op lost :j

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:11

Wat is je ervaring ellepel?
Heb trouwens even een centraal topic over bruin bier / biergist geopend.

drae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:15

pony waar ik altijd op spring heb last van schuren , op haar schouders zit helemaal geen haar meer , neit goede deken of gewoon tegen de stalwand???

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 09:37

het werkt niet tegen eczeem.
er is nog steeds geen remedie tegen zomereczeem,deken werkt nog het beste :j

kwarktaart,lekker duidelijk en kort bericht heb je daar
als je het niet weet een veearts laten kijken,paarden kunnen om zoveel redenen gaan schuren

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 11:14

Hier net de deken omgedaan bij de oude (22) merrie. Ze had op haar hals geschuurd zag ik, en toen ik aan het uitmesten was voelde ik ze ook kriebelen.

Ze krijgt trouwens sinds 2 weken bijna het drainagekuurtje, en verhaart sinds vandaag echt enorm. Gisterochtend kwam er nog bijna niks vanaf. Kan ik de link met het kuurtje leggen? Heb haar nog nooit zo zien verharen en vorig jaar kwam ze slecht uit haar vacht.

lovestable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 11:24

robincera schreef:
Hier net de deken omgedaan bij de oude (22) merrie. Ze had op haar hals geschuurd zag ik, en toen ik aan het uitmesten was voelde ik ze ook kriebelen.

Ze krijgt trouwens sinds 2 weken bijna het drainagekuurtje, en verhaart sinds vandaag echt enorm. Gisterochtend kwam er nog bijna niks vanaf. Kan ik de link met het kuurtje leggen? Heb haar nog nooit zo zien verharen en vorig jaar kwam ze slecht uit haar vacht.

Het zou maar kunnen. Ook dat ze zo schuurt en jeuk heeft. Dat kan aan de kuur liggen.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 11:31

Doorbraak in Engels onderzoek naar staart- en manen eczeem
Terwijl wij dit artikel aan het schrijven waren, hoorden wij verheugend nieuws via de pers.

Onderzoekers van de Universiteit van Bristol hebben allergene stofjes kunnen isoleren uit het speeksel van de cullicoidesmug die bij paarden zomereczeem veroorzaakt. Deze ontdekking zou kunnen leiden tot een succesvolle behandeling van de kwaal via immuuntherapie.

Er werden meer dan 20 eiwitten of proteïnen in het muggenspeeksel aangetroffen die dus de allergische reacties bij paarden kunnen veroorzaken.

Deze eiwitten zullen nu nagemaakt worden met behulp van DNA-technieken. Vervolgens gaat men onderzoeken welke eiwitten nu juist verantwoordelijk zijn voor staart- en manen eczeem.

Eens dit ontdekt kunnen de desbetreffende eiwitten gebruikt worden voor de toepassing in de immuuntherapie.

Via het voer kunnen dan vervolgens kleine hoeveelheden van deze eiwitten aan het paard toegediend worden. Zo tracht men dan het natuurlijk immuunsysteem van het paard te vergroten zodat allergie geen kans meer krijgt. Wij duimen alvast voor een positieve evolutie in dit onderzoek. Veel van onze paarden zouden dankzij dit onderzoek opnieuw zorgeloos door het leven kunnen galopperen!!!… Proficiat aan het onderzoeksteam en wij leven op hoop.

dit is uit 2010

Dit artikel kwam ik tegen op internet hebben jullie daar al meer over gehoord
Ik heb een leuke haflinger op het oog met ZE de meeste zeggen niet kopen maar ik kan haar toch niet uit mijn hoofd zetten
ze zal bij mij in de zomer 24/7 buiten staan voor een exceem paard is het beter s avonds en s nachts opstal??
Nu dacht ik misschien helemaal fout als je nu alleen s nachts een exceem deken opdoet??Of zijn die muggen er ook overdag .Ik heb een wei zonder bomen woon niet direct aan de kust maar wel op een zuid hollands eiland.
Of denk ik nu te simpel? :)

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:00

Ik zou er niet aan beginnen. Weet niet ik welke mate ze ZE heeft, maar er zijn zoveel leuke paarden... ZE is écht een hel voor paard en eigenaresse, het kan behoorlijk hoog oplopen in de kosten (een goede deken alleen al koop je niet voor onder de 100 euro) en een goede behandeling bestaat niet. Dit betekend dat je continue bezig bent met het geven van supplementen, shampoo's en smeerseltjes proberen om die verschrikkelijke jeuk maar in bedwang te houden.

Maarja, ik snap dat als je hét paardje gevonden hebt dat je die niet uit je hoofd krijgt. Ik als inmiddels redelijk ervaren eczeempaard eigenaresse zeg niet doen, maar mocht je het wel doen dan:

- Zorg ervoor dat je een stuk land hebt waar niet teveel gras groeit (liefst lang, uitgebloeid gras met zo weinig mogelijk voedingswaarde)
- Zet haar op stal op het moment dat de mugjes het meest actief zijn (dat is met zonsondergang en zonsopgang)
- Alleen snachts een eczeem deken op heeft geen zin, de deken met 24/7 op blijven tenzij ze in een omgeving is waar 0 muggen zitten. (succes om die plek te vinden...)

Het maakt zeker uit of je een open weiland hebt waar het lekker doorwaait, maar toch zie ik regelmatig ook aan de kust paarden met eczeem, het lost dus niet alles op. Ik ben van mening dat je wat simpel denkt, er komt echt veel bij kijken. Denk goed na over je keuze!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:03

Ik ben het opzich eens met EquipPhoto, je moet je wel echt bewust zijn van wat het allemaal met zich meebrengt. Dure dekens en sommige momenten zo veel medelijden omdat een paard niet weet waar het heen moet met de jeuk, dat vind ik zo verschrikkelijk om te zien.. Maar aan de andere kant, mijn eczemertje is verder echt mijn alles, dus ik heb wel zoiets van, áls je je bewust bent van alle gevolgen, en jouw gevoel gaat toch echt uit naar het paardje, ja wie houdt je dan tegen? Maar wees je alsjeblieft bewust, want het is écht niet leuk.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:07

Mijn paard staat onder de eczeemdeken in een kale wei.
Dus het is geen goed idee om mijn weide af te gaan zetten en dan stukje bij beetje het draad op te schuiven zodat hij gras heeft?
Stiekum vind ik dat een beetje sneu voor de jongeman... :')

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:32

Ik heb er twee die ik zelf gefokt heb uit niet schurende ouders. Ik doe ze zeker weten niet weg want ik ben heel gek met ze maar ik zou echt nooit, nooit, nooit een schuurder kopen of een paard met een ander gebrek. Begin maar beter met een gezonde en dan kan er nog meer dan genoeg fout gaan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:38

_YSB_ : gewoon voor ogen houden dat jeuk nog altijd veel sneuer is ;)

Jessie, als je het verleden kent van de pony, dus verhalen en foto's over voorgaande ZE-zomers en de prijs is ernaar, dan zou ik het wel proberen. Heb zelf twee pony's gehad met eczeem en toen ik mijn huidige paard op de verkoopfoto's zag staan vermoedde ik al dat hij ZE had. Mijn eerste reactie was dat ik niet n og eentje met ZE wilde, maar ik was zo ontzettend weg van het paard, had inmiddels al twee andere eczemers lopen en wist de voorgeschiedenis van het paard (3jarige hengst uit de hengstenwei, dus niet echt iets aan het eczeem gedaan, daarin zag ik dus kansen).
Ik heb het wel gedaan, wel met aanpassing van de prijs want bij hem was het natuurlijk wel een gok omdat er nog niets geprobeerd was.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik al ervaring had en dus wist waar ik aan begon.
Heb wel gezegd dat ik nu, na 3 eczemers op rij, niet nog een keer een ecemer wil hebben.
Vind het nu wel genoeg geweest ;)

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:47

Jeuk is echt sneu, dus ik hou het goed in de gaten hier.
Tot nu toe nog niks gezien wat op schuren lijkt. De deken ligt er dan ook al een week op.
Ik ga dit jaar voor een voorpluk... :')

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:50

achgossie xD vandaag de deken er hier ook op, deze week alles goed in de gaten gehouden, maar we zitten al ruim in maart en straks ben ik te laat!