[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:43

Nathalie84 schreef:
Of via Dubbeldun, ook nog lekker goedkoop ook. Ik ben er ook heel tevreden over.

Via ebay was het goedkoper...
Ik bood 1 min voordat de actie eindigde 6 euro op de paardenfurminator... incl verzendkosten was ik 12 euro kwijt.
Voor de kattenfurminator bood ik 5 euro en incl 11 euro.

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:48

Lygna verhaart echt al een gek. Door het verharen heeft ze wel wat jeuk dus heb haar vandaag gewassen met teershampoo.

Hoe vaak wassen jullie je paarden (manen en staart) in de zomer? En met wat?

Stal_Fiore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:24

Niet te vaak... alleen wanneer nodig en dan met een tea tree shampoo of als echt nodig met teershampoo.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:45

Raya: Probeer zo min mogelijk de huid te verstoren.
Dus zo minimaal mogelijk wassen.
Met koud water afspoelen kan wel, dat verkoeld ook, en toch beschadig je minimaal de huid.
Met shampoos wel weer.

Eerlijk gezegd,
Ik waste vroeger best veel met allerlei shampoos die tegen jeuk zouden werken.
Sinds ik helemaal niet meer was, ik haar huid heel erg veel verbeterd en gaat het vele malen beter.

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:59

Wat mij opvalt is dat de huid er wel heel erg goed uitziet na het wassen! Meestal is ze daarna toch wel weer bijna twee weken schilfer vrij. Ik heb vorige zomer
maar één keer gewassen en juist de laatste zomer was haar huid heel schilferig en droog. Lygna heeft manen naar twee kanten en was alleen de huid er tussen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:05

Door het wassen heb je dan de dode huidlaag eraf gehaald.
Hierdoor is ze dan een beste tijd verlost van schilfers.
Maar dit hoeft per definitie niet goed te betekenen.

De huid kan voor haar immers toch te droog zijn of te geïrriteerd.

Door het schuren krijgen ze ook weer schilfers hé ;)

Ik weet wat je bedoeld hoor, hier was het idem dito, zoals je net hierboven beschreef.

Echter heb ik haar vorig jaar een goeie 2 weken ingespoten met klitwortel, en heb daarna de hele zomer geen schilfer meer gezien.
Dat is voor mij een teken dat de huid gezond is.

Want na 2, 3 of 4 weken weer schilferen, blijkt toch dat de huid niet in conditie is.

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:23

Het probleem is dat door te schuren er ook schilfers ontstaan. Ik heb het nu wel met name over schilfers afkomstig van wondjes.
Heb je alleen klitwortel gebruikt? Schuurt die van jou dan ook de hele zomer niet meer?
Voor mijn eigen handen gebruik ik paardenmelkcreme. Wordt de huid heel erg mooi van en er zit verder geen troep in. Misschien ook iets om te smeren? Lygna krijgt nu wel een kuur met paardenmelk, ben benieuwd of dat nog effect heeft.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:25

Heb vorig jaar 2 weken ingespoten, deken op, drainage erin.
Beest heeft niet meer geschuurd, geen schilfers gezien ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 06:51

paardenmelk?
ben benieuwd....ik vind melk iets voor veulentjes, heb altijd het idee dat melk niet gemaakt is voor volwassen darmen.
dus ben heel benieuwd of je enig verschil gaat zien raya.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:27

Ik heb vorig jaar wel een aantal keer gewassen en moet zeggen dat ze na het wassen juist wel minder jeuk had...

Ik heb nu ook die klitwortel. Ik moet hem alleen nog even in een spuitfles doen, want zoals je hem koopt is het niet heel handig. Al vraag ik me af of ik met een spuitfles wel de plek bereik die ik wil bereiken met die dikke bos haar...

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:46

Je kan de manen toch gewoon scheiden om bij de juiste plek te komen. Ik spuit de beide kanten van de manen bij de hals in en ga dan met mijn vingers door de manen heen en dan komt het toch wel overal terecht heb ik het idee.
Ik ga zo ook weer een fles klitwortel halen. Sen begint te verharen en wat schilferig bij de manen te worden. Ik heb gisteren de eczeemhals om gedaan.

Ik weet niet of het bij paarden hetzelfde zit als bij mensen, maar als dat zo is dan zal ik mijn paard nooit melk geven. Volwassen mensen hebben geen tot weinig lactase (uitgezonderd blanke Europeanen) en kunnen lactose dus bijna niet meer afbreken. Waardoor de lactose in de dikke darm terecht komt en de aanwezige bacteriën de lactose gaan vergisten wat weer klachten veroorzaakt.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:53

Hallo,
Op aanraden van _CS_ komt ik hier een vraag stellen over een combinatie van medicatie.
Op het moment krijgt mijn paard Puur allergie tegen zijn zomerexzeem.
Nu werd mij aangeraden ook eens de drainage compositum een keer te geven om zijn lichaam op te schone.

Kan ik dit in combinatie geven met de Puur allergie?
Of kan ik beter tijdelijk stoppen met de Puur allergie de drainage compositum geven en daarna weer met de Puur allergie beginnen?
Ook geef ik voor een goede doorbloeding (hoefbevangen geweest) podocomplex van Groene Os. Kan deze ook in combinatie met biede?

Ik hoor het graag.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:13

De combinatie Puur allergie kan iig wel met drainage compositum. Ik heb dit nagevraagd bij de Paardendrogist alleen dan voor Puur Cullico en drainage compositum.

Dit vind ik net op een gezonddier.nl over podocomplex:
Het beste in te zetten in combinatie met Groene Os Drainage Compositum en Groene Os Probio Forte, of in combinatie met Groene Os Lever Compositum en Groene Os Probio Forte in te zetten. Daarnaast moeten de standaard management maatregelen voor de behandeling van hoefbevangenheid in acht worden genomen, bijvoorbeeld het aanpassen van de voeding en weidegang.

Dus je kan het volgens mij allemaal tegelijk geven. Een homeopaat heeft een keer tegen mij gezegd dat je niet meer dan 3 dingen tegelijk mag geven.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:24

Dan heb ik tijdelijk 3 dingen te geven en daarna weer 2 nadat de kuur van de drainage compositum.
Hoelang geven jullie dit meestal?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:25

ikenindi schreef:
Ik heb vorig jaar wel een aantal keer gewassen en moet zeggen dat ze na het wassen juist wel minder jeuk had...

Ik heb nu ook die klitwortel. Ik moet hem alleen nog even in een spuitfles doen, want zoals je hem koopt is het niet heel handig. Al vraag ik me af of ik met een spuitfles wel de plek bereik die ik wil bereiken met die dikke bos haar...

nou voor die 2.20 kun je er lekker mee knoeien.
ik druppel het altijd op de haren en wrijf het er dan goed in.
vaak heb je het ook niet nodig vind, 2-3x gebruik geeft al goede resultaat.
ik gebruik het bij kelly voor haar rasp en die flinke sokken van haar hebben heel wat van dat spul nodig :P

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:32

Flosje446 schreef:
Ik weet niet of het bij paarden hetzelfde zit als bij mensen, maar als dat zo is dan zal ik mijn paard nooit melk geven. Volwassen mensen hebben geen tot weinig lactase (uitgezonderd blanke Europeanen) en kunnen lactose dus bijna niet meer afbreken. Waardoor de lactose in de dikke darm terecht komt en de aanwezige bacteriën de lactose gaan vergisten wat weer klachten veroorzaakt.

Klopt! Maar bij mensen met eczeem helpt het vaal heel erg goed. En vergeet niet dat paardenmelk niet precies hetzelfde is als koeienmelk. Zo slikt mijn zwager nu een jaar capsules met paardenmelk en zijn eczeem is vrijwel helemaal verdwenen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:51

In paardenmelk zit 1,5 keer zoveel lactose als in koeienmelk. Daarnaast is lactose melksuiker. Een paard is er al helemaal niet opgebouwd om suikers te verteren en met eczemers moet je helemaal oppassen met het voeren van suikers. De vertering van mensen en paarden zijn gewoon heel erg verschillend.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:57

En zo ook is het spijsverteringsstelsel van een paard niet gebouwd op zetmeel, terwijl 99% dit in overmaat voert aan hun paarden.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:03

Ik denk trouwens dat die van mij morgen geschuurd heeft.
Dat zegt mijn voorgevoel, hoop natuurlijk dat ik ongelijk heb.
Deken ligt al op stal.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:06

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:00

Nou hier ligt de deken er op. Ik hoop morgen nog steeds ;)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:14

Sinds november heb ik een (ander) verzorgpaard, de eigenaresse heeft het erg druk met haar eigen zaak & haar kennis is ook niet heel groot. Ik neem dus eigenlijk gewoon de verzorging op me, dat gaat allemaal prima. Alleen 1 probleempje, voor november kende ik alleen het woord zomereczeem nog. Nu heb ik me er uiteraard in verdiept en van de eigenaresse gehoord dat ze producten heeft geprobeerd, maar die helpen niet (genoeg).

We gaan dus een eczeemdeken aanschaffen, alleen moeten we die met of zonder hoofdkap kopen? En hoe zit het dan met de vliegen op zijn ogen, moet er dan ook nog een vliegenkap overheen? Verder heeft hij hele dikke stugge manen (echt bizar!), met veel schurftachtige dingen ertussen. Met een borstel is het niet echt "weg" te borstelen, nu lees ik hier wat over teershampoo enzo? Wat is handig, want zijn stugge dikke haren belemmeren nogal..? ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:18

Als het paard rondom de ogen ook last heeft zou ik wel een hoofdkap proberen (niet elk paard vind het fijn zo'n kap).
Verder bedoel je denk ik schilfers, en door de stugge manen krijg je ze er waarschijnlijk amper uit.
Stugge haarstructuur kan ook komen door veelvuldig schuren.

Wat ik je voor nu aan kan raden:
Was hem een keer grondig, en gooi dan een deken erop.
En kijk hoe die het daar eens op doet.
Zou dan wel snel bestellen, want seizoen is al begonnen/komt er spoedig aan (sommige schuren zelfs al).

Succes!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:54

haha, ja dat bedoel ik, schilfers, kwam even niet op de naam! okee wassen ga ik doen, alleen um.. met wat voor shampoo? is er speciale eczeemshampoo of kan ik met gewone shampoo wassen? seizoen al begonnen help, op de wiki van bokt stond ongeveer half april dus ik dacht heb nog even. Ik ga aan de slag!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:07

sorry dat ik weer kom binnenvallen :o
even 1 vraagje.. moet de deken ook op als je paard 24/7 binnen staat? (medische reden)
bedankt!!