Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:31

Ik ook, geef ook kleine stukjes en stiekem een stukje met de pil

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:41

Ah oke, super. Dankjulliewel :D
Edit; Douraque wat een leuke avi heb jij <<)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:48

I know :))

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:47

Ik meld me bij deze ook aan. Vandaag de uitslag gekregen van allebei mn shetjes, allebei positief getest op Cushing. Koosje (merrie, over de 30 jaar) een gehalte van 264, en Odin, ruin van 23, gehalte van 124. De getallen zeggen mij dus echt niks. Is het veel, of is het weinig? Of zegt het gehalte niks over de mate waarin ze het hebben?
Ik ga het topic zeker doorlezen, maar het zijn zóveel pagina's :) Als het goed is krijg ik morgen de medicijnen, ze starten met een kwart tablet Pergolide. Kunnen jullie mij zeggen of en wat voor bijwerkingen ik kan verwachten? Alvast bedankt!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:52

Wat voor symptomen hebben je pony's? Waardes hoeven idd niets te zeggen over de mate waarin ze het hebben. Mijn Vlek had een waarde van 734, had lang haar (niet krullend), gevulde kuiltjes boven de ogen, wondjes/korstjes op het lichaam, slaaptoestand (soms echt helemaal weg zijn). Maar bijv. nooit bevangen geweest, terwijl ze de cushing waarschijnlijk al een jaar of 10 heeft (of langer)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:03

Sufheid, dikke benen, zijn eigenlijk de bijwerkingen die ik hier het meeste lees geloof ik, daarnaast mogelijk misselijkheid waardoor verminderde eetlust?
Goed dat je zo lag begint dus, maar ze zijn ook maar klein hè, mogelijk/hopelijk kan je het af met een kwartje!
Iemand aanvullingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:07

Nu zal het vast wel aan mij liggen hoor, maar is een kwartje juist niet veel voor een shet? Er word hier toch meestal met een kwart tablet begonnen, maar dan voor paarden van 400 kg en meer?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:10

Verder breken lukt haast niet denk ik..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:31

Mona81 schreef:
Ik meld me bij deze ook aan. Vandaag de uitslag gekregen van allebei mn shetjes, allebei positief getest op Cushing. Koosje (merrie, over de 30 jaar) een gehalte van 264, en Odin, ruin van 23, gehalte van 124. De getallen zeggen mij dus echt niks. Is het veel, of is het weinig? Of zegt het gehalte niks over de mate waarin ze het hebben?
Ik ga het topic zeker doorlezen, maar het zijn zóveel pagina's :) Als het goed is krijg ik morgen de medicijnen, ze starten met een kwart tablet Pergolide. Kunnen jullie mij zeggen of en wat voor bijwerkingen ik kan verwachten? Alvast bedankt!

Het is best lastig om wat zinnigs te zeggen over die waarden, natuurlijk is het wel degelijk een indicatie van de heftigheid als het hoog is, maar aan de andere kant is het ook heel goed om te kijken wat je paardjes werkelijk voor symptomen hebben en dat ook mee te laten wegen bij het bepalen van je dosis.

Wat ook nog van belang is bij het bepalen van je dosis is eigenlijk of het een paard of een pony is - ponies zijn namelijk vaak gevoeliger voor pergollide/prascend. En hoe zwaar je paard/pony is omdat er ook een soort van vuistregel is voor wat je paard mag hebben aan dosis qua gewicht maar dus niet wat je perse MOET geven. Je probeert inderdaad met een zo laag mogelijke dosis het goede resultaat te krijgen. Daarbij is het dus van belang dat je ook weer niet te zuinig bent en je paard eigenlijk nog niet in balans komt. Dus je geeft het liefst zo weinig mogelijk - want dan zo min mogelijk bijwerkingen - maar ook niet te weinig want dan blijft ie bijv een net te dikke vacht houden of de andere bijkomende problemen als huidproblemen of bevangenheid. Dus zuinig is goed, maar niet te zuinig, je paard moet op orde komen en dat kun je ook weer bepalen door na een week of 8 weer te kijken naar de ACTH.
De vuistregel is dus 0,002 x gewicht = de dosis die je paard qua gewicht mag hebben, maar doet hij het minder goed.. dan doe je het zolang dat gaat met minder. 400 x 0,002 = 0,8 mg
Dit is een hele oude vuistregel die ook door Utrecht gehanteerd wordt, ik vind het heel interessant om te lezen dat er in de bijsluiter staat dat een half pilletje genoeg is. Eigenlijk best goed, want dan begin je dus zuinig - zoals we zouden willen.

Zou prascend krachtiger zijn dan pergolide of .... zijn ze voorzichtiger geworden qua advies, vind het op zich niet verkeerd hoor!!

En met een mesje kun je kwartjes maken van een 1 mg tablet, maar kleiner wordt niet echt betrouwbaar hoeveel je per keer werkelijk geeft..
En het opbouwen gaat in principe per kwartje dat heeft niet perse met de grootte van het paard te maken hoor, meer dat je rustig aan stap voor stap de dosis opbouwt.
Er waren vroeger overigens ook tabletjes van 0,25 mg, die kun je natuurlijk wel weer makkelijker in tweeen breken. ik denk overigens dat het net zo'n probleem is om met 0,25 te beginnen hoor bij een shet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:35

Setteli schreef:
Wat voor symptomen hebben je pony's? Waardes hoeven idd niets te zeggen over de mate waarin ze het hebben. Mijn Vlek had een waarde van 734, had lang haar (niet krullend), gevulde kuiltjes boven de ogen, wondjes/korstjes op het lichaam, slaaptoestand (soms echt helemaal weg zijn). Maar bijv. nooit bevangen geweest, terwijl ze de cushing waarschijnlijk al een jaar of 10 heeft (of langer)

Helemaal juist het gaat om de waarde + de symptomen (en ook nog eens om gewicht) en natuurlijk is het ook belangrijk of een paard of pony al bevangen is of is geweest..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 09:37

Nou sorry maar dit begrijp ik dus niet; Waarom is het dan voor een shet ineens niet zo een probleem om met dubbele dosis te moeten beginnen en bij ieder ander dier wel? Vind het nogal niet wat , om standaard met een dubbele richtlijn dosis te moeten gaan beginnen eigenlijk. Want dit is wel iets waar ik zelf straks ook tegen aan loop.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:40

Waarom is het bij een shet een dubbele dosis dan Ohjajoh?
Zo'n pilletje in 8 stukjes breken, dat krijg je gewoon niet precies goed verdeeld voor elkaar..
Wat weegt de gemiddelde shet?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:58

Ik moet zeggen dat met een aardappelschilmesje ik het tabletje prima in 4ren kan delen, ik denk dat je dan ook een kwart tabletje nog wel een keer kan halveren.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:02

Je krijgt wel steeds grotere verschillen denk ik..
Ik bedoel, de ene keer zal je 0,11 mg geven en de andere keer dus 0,14 mg..
En dan geef je de ene dag dus zo'n 30% meer dan de andere dag. Snap je wat ik bedoel? Dat verschil is dan best groot..
Maar mogelijk lukt het jullie wel heel exact hoor..

Bij de pergolide had je 0,25 mg, die kan je natuurlijk veel preciezer delen.. blijft een jammer verhaal dat dat niet meer mag..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:03

die van mij is normale maat zeg maar, 1.04 schoft en weegt ong. 200 kg. En nu begrijp ik wel dat, 0,8 mg bijna een hele pil is hoor en als je nu dus van die berekening uitgaat; 400x0,002=0,8mg en dan toch begint met een kwart tabletje voor 400 kg paard, dan zou mijn shet toch al beginnen met een 2x zo hoge startdoses?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:06

Thanks IMJ; want wellicht kan ik met dit verhaal en het feit dat pergolide dus wel 0,25 mg tabletten heeft het wel voor elkaar krijgen dat de DA mij dan die pergolide tabletten voorschrijft?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:18

Grappig, dacht ik ook aan. Ik zou het proberen! :j
Ze bestaan ook zeker nog! Heb vorig jaar overwogen om die eerst voor mijn pony te kopen, maar bedacht me toen dat een kwart tablet er mogelijk makkelijker in ging dan een hele (Ik had wel gewoon pergolide. Ze zijn geloof ik wel even groot als de 1 mg.)
Uiteraard scheelt het wel in de kosten met Prascend.

edit: type o
Laatst bijgewerkt door IMJ op 24-09-13 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:19

ohjajoh6 schreef:
Nou sorry maar dit begrijp ik dus niet; Waarom is het dan voor een shet ineens niet zo een probleem om met dubbele dosis te moeten beginnen en bij ieder ander dier wel? Vind het nogal niet wat , om standaard met een dubbele richtlijn dosis te moeten gaan beginnen eigenlijk. Want dit is wel iets waar ik zelf straks ook tegen aan loop.

Het is niet perse een dubbele dosis en de enige reden dat je dit nu weet is omdat ik hier regelmatig vermeld dat ponies meestal wat gevoeliger zijn, een DA zal daar meestal niet eens rekening mee houden en dat gaat het ook goed. Maar er zijn ook wel degelijk ponies die op een dosis van 2 mg staan hoor, het is afhankelijk van wat ze mankeren en de symptomen die ze hebben. Als er een hardnekkig hoefbevangen is bijvoorbeeld. En het is goed om voorzichtig te zijn en goed te kijken naar wat een dosis met een dier doet.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:20

ohjajoh6 schreef:
die van mij is normale maat zeg maar, 1.04 schoft en weegt ong. 200 kg. En nu begrijp ik wel dat, 0,8 mg bijna een hele pil is hoor en als je nu dus van die berekening uitgaat; 400x0,002=0,8mg en dan toch begint met een kwart tabletje voor 400 kg paard, dan zou mijn shet toch al beginnen met een 2x zo hoge startdoses?

Volgens BI is er niet echt een startdosering zoals die hier aangeraden wordt maar begin je met 1 mg. en bouw je af indien mogelijk (startdosering zelfs hoger bij hoog gewicht meen ik me te herinneren). Dat is eigenlijk andersom dus. Of hebben ze de bijsluiter aangepast?
Het rekensommetje is geloof ik niet van BI (de farmaceut dus).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:23

ohjajoh6 schreef:

ik denk dat het over het algemeen mee zal vallen, zoals gezegd de meeste DA zullen zelfs nog wel met hogere dosis laten starten soms. Maar inderdaad vroeger hadden we pilletjes in meerdere mg varianten had ik ook al vermeld net als IMJ. Dat zou makkelijker delen en dan heb je tenminste elke keer de zelfde dosis en schommelt het niet te veel. Maar je moet je ook niet gek laten maken hoor, zoals gezegd dit is nu omdat je hebt gelezen dat ponies vaker beter reageren op perpolide maar dat betekent niet dat ze niet een kwart pil aan zouden kunnen als start. Maar overleg het met je DA zou ik zeggen wat hij voor je kan beteken en doe waar je jezelf goed bij voelt. Het is jouw dier en jouw gevoel dat je moet volgen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:26

Om de kosten te drukken is het interessant. Verder niet denk ik :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:26

IMJ schreef:
ohjajoh6 schreef:

Volgens BI is er niet echt een startdosering zoals die hier aangeraden wordt maar begin je met 1 mg. en bouw je af indien mogelijk (startdosering zelfs hoger bij hoog gewicht meen ik me te herinneren). Dat is eigenlijk andersom dus. Of hebben ze de bijsluiter aangepast?
Het rekensommetje is geloof ik niet van BI (de farmaceut dus).

Prascend geeft inderdaad aan te starten met 1 mg en af te bouwen op bijsluiter.
De vuistregel is al van VOOR de Prascend die bestaat internationaal al jaren.
Ik ken een DA die liet bij een paard bij ons 2 mg (2 pillen) geven aan een paard als een soort van kickstart. Met de risico's die er bij horen (duizeligheid, angstigheid, misselijkheid e.d.). Tja mijn manier zou het niet zijn, paard heeft het gelukkig wel overleefd ..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:28

Ik vind het zo raar. Bij mensen bouw je -met de medicatie waar ik mee werk in ieder geval- ook op, niet af..
Ik begrijp dus niet waarom je dat bij paarden wel zou doen..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:36

IMJ schreef:
Ik vind het zo raar. Bij mensen bouw je -met de medicatie waar ik mee werk in ieder geval- ook op, niet af..
Ik begrijp dus niet waarom je dat bij paarden wel zou doen..

Op de bijsluiter van pergolide heeft het ook altijd gestaan voor mensen idd, ik heb hier in het topic meerdere keren linkjes naar bijsluiters opgenomen in het verleden, werken niet altijd meer. Maar ook bij mensen wordt zorgvuldig opgebouwd. Het enige dat ik me kan voorstellen voor een kickstart is als een paard bijvoorbeeld zwaar bevangen is en je direct een grote wijziging wilt bewerkstelligen, maar dan nog...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:49

Ik snap ohjajoh6 wel.
Voor een paard van 800 kilo is een kwart tablet een startdosis.
Voor een paard van 200 kilo is een kwart tablet als startdosis mogelijk de einddosering.
Ik vind dit een supersterk argument om pergolide voorgeschreven te krijgen }>