Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mona81 schreef:Ik meld me bij deze ook aan. Vandaag de uitslag gekregen van allebei mn shetjes, allebei positief getest op Cushing. Koosje (merrie, over de 30 jaar) een gehalte van 264, en Odin, ruin van 23, gehalte van 124. De getallen zeggen mij dus echt niks. Is het veel, of is het weinig? Of zegt het gehalte niks over de mate waarin ze het hebben?
Ik ga het topic zeker doorlezen, maar het zijn zóveel pagina'sAls het goed is krijg ik morgen de medicijnen, ze starten met een kwart tablet Pergolide. Kunnen jullie mij zeggen of en wat voor bijwerkingen ik kan verwachten? Alvast bedankt!
Setteli schreef:Wat voor symptomen hebben je pony's? Waardes hoeven idd niets te zeggen over de mate waarin ze het hebben. Mijn Vlek had een waarde van 734, had lang haar (niet krullend), gevulde kuiltjes boven de ogen, wondjes/korstjes op het lichaam, slaaptoestand (soms echt helemaal weg zijn). Maar bijv. nooit bevangen geweest, terwijl ze de cushing waarschijnlijk al een jaar of 10 heeft (of langer)
ohjajoh6 schreef:Nou sorry maar dit begrijp ik dus niet; Waarom is het dan voor een shet ineens niet zo een probleem om met dubbele dosis te moeten beginnen en bij ieder ander dier wel? Vind het nogal niet wat , om standaard met een dubbele richtlijn dosis te moeten gaan beginnen eigenlijk. Want dit is wel iets waar ik zelf straks ook tegen aan loop.
ohjajoh6 schreef:die van mij is normale maat zeg maar, 1.04 schoft en weegt ong. 200 kg. En nu begrijp ik wel dat, 0,8 mg bijna een hele pil is hoor en als je nu dus van die berekening uitgaat; 400x0,002=0,8mg en dan toch begint met een kwart tabletje voor 400 kg paard, dan zou mijn shet toch al beginnen met een 2x zo hoge startdoses?
ohjajoh6 schreef:die van mij is normale maat zeg maar, 1.04 schoft en weegt ong. 200 kg. En nu begrijp ik wel dat, 0,8 mg bijna een hele pil is hoor en als je nu dus van die berekening uitgaat; 400x0,002=0,8mg en dan toch begint met een kwart tabletje voor 400 kg paard, dan zou mijn shet toch al beginnen met een 2x zo hoge startdoses?
IMJ schreef:ohjajoh6 schreef:die van mij is normale maat zeg maar, 1.04 schoft en weegt ong. 200 kg. En nu begrijp ik wel dat, 0,8 mg bijna een hele pil is hoor en als je nu dus van die berekening uitgaat; 400x0,002=0,8mg en dan toch begint met een kwart tabletje voor 400 kg paard, dan zou mijn shet toch al beginnen met een 2x zo hoge startdoses?
Volgens BI is er niet echt een startdosering zoals die hier aangeraden wordt maar begin je met 1 mg. en bouw je af indien mogelijk (startdosering zelfs hoger bij hoog gewicht meen ik me te herinneren). Dat is eigenlijk andersom dus. Of hebben ze de bijsluiter aangepast?
Het rekensommetje is geloof ik niet van BI (de farmaceut dus).
IMJ schreef:Ik vind het zo raar. Bij mensen bouw je -met de medicatie waar ik mee werk in ieder geval- ook op, niet af..
Ik begrijp dus niet waarom je dat bij paarden wel zou doen..