Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:37

Vandaag bij een nieuwe kliniek geweest, en ze voelde nu niet de behoefte om een maag of darm scopie uit te voeren, maar op andere manieren te behandelen in het kader van voedingsopname problemen. Ze hebben (weer) bloed genomen en die ook voor allergie testen opgestuurd. Ben benieuwd.

Blijkt dus wel dat de bloedtesten die ik specifiek had aangevraagd bij mijn plaatselijke dierenarts niet uitgevoerd te zijn. Dat is wel even een domper. Terwijl ze mij aan de telefoon bevestigde dat die specifieke waardes goed waren. Ook vertelde ze mij dat er geen noemenswaardige afwijkingen te zien waren. Maar dat blijkt nu dus wel, het is wel binnen de referentie kaders, maar voor mijn paard specifiek niet, gezien hij meer doet als een gemiddeld paard, en nu al sinds okt vakantie heeft, zitten een aantal waardes aan de ondergrens wat kan betekenen zodra hij weer aan het werk gaat hij onder die ondergrens zal gaan.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 20:09

Hier nu 3 weken op mastichorse maar geen resultaat. Paard blijft heftig reageren op de singelplek zowel met aanraken als met aansingelen tevens ook met zadel opleggen. Nu toch in twijfel om de DA te bellen morgen. Aangezien mijn paard zeer stress gevoelig is en in het verleden een trailer ongeluk heeft gehad, zie ik verplaatsen en 12u vasten op een vreemde locatie niet echt zitten. De trailerrit is al des doods voor hem als hij zich al niet ophangt. Toch proberen of ik blind medicatie kan geven. Hoeveel weken hebben jullie dit gegeven, zonder scopie? Ben wel benieuwd
En wat zijn de kosten voor ongeveer 4 weken? Weet iemand dat

lina1998

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 20:41

Er zijn wel dierenartsen die het aan huis kunnen doen eventueel, ik laat het wel in de kliniek doen dus heb er zelf geen ervaring mee maar het kan wel.

Voor 4 weken omeprazol (gastrogard) 524
4 weken sucralfaat 324 euro.
Mijn paard heeft 2 weken volle spuit gehad en daarna 2 weken een halve en de laatste twee dan in kwartjes wel 4 weken volle dosering sucralfaat. Hij is gecontroleerd en toen goed bevonden maar maagzweren zijn in zijn geval secondair ontstaan door darmproblemen/koliek en extreme stress in een kliniek.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 21:07

lina1998 schreef:
Er zijn wel dierenartsen die het aan huis kunnen doen eventueel, ik laat het wel in de kliniek doen dus heb er zelf geen ervaring mee maar het kan wel.

Voor 4 weken omeprazol (gastrogard) 524
4 weken sucralfaat 324 euro.
Mijn paard heeft 2 weken volle spuit gehad en daarna 2 weken een halve en de laatste twee dan in kwartjes wel 4 weken volle dosering sucralfaat. Hij is gecontroleerd en toen goed bevonden maar maagzweren zijn in zijn geval secondair ontstaan :evaw: door darmproblemen/koliek en extreme stress in een kliniek.

Ja het beste is een scopie. Als het een beetje een normaal paard had geweest had ik t denk wel gedaan maar met die staatsgek van mij niet echt bevoordelijk. Lichamelijke kan die het makkelijk aan maar mentaal is die lichtelijk onstabiel noem ik het maar :+ die is echt in alles toe in staat. Die moet in bescherming genomen worden voor zijn eigen veiligheid. Oooh wat een geld he…. Daar gaat mijn zuur verdiende geld

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 22:54

Na 3 dagen tot een week moet je verschil merken als je medicatie geeft. Daarna houd je gewoon het advies schema aan, 4 weken volledige dosis, 2 weken half en 2 weken kwart. Het is belangrijk om de medicatie af te bouwen.

Ik weet niet meer precies hoeveel ik kwijt was maar ik had redelijk goedkope spuiten van de dierenarts (voor hoever die spuiten goedkoop kunnen zijn)

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 23:58

Gastrobim is betaalbaar(der)

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 06:57

Ja precies!
Misschien is het handig om hier eerst met 2 weken te beginnen en mocht ik 0 verschil merken kan het gedrag natuurlijk ook ergens anders vandaan komen. Het is wel echt het typische paard waarvan je het aan de buitenkant niet ziet. Ziet er zeer goed uit en neigt naar sneller te dik dan te dun maar had ook gelezen dat dat soms ook niks zegt. Het typisch lelijk doen naar mij met zadel opleggen en aansingelen en in touwtje bijten is toch wel een soort bekend gedrag bij maagzweren. Hij heeft ondanks dat hij zeer snel stressie is en overreactief een erg lief karakter.

Ik hou het wel even warm hier op het forum.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 08:44

Vraag voor de mensen met paarden met genezen maagzweren

Zijn de symptomen ook verdwenen of duurde dat even?
Het boze gedrag, singelnijd etc?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 08:57

Nibbit schreef:

Bij mij werd dat na het geven van medicatie langzaam minder. Toen ik terug ging voor een vervolgscopie waren de klachten (boos doen bij poetsen flanken) weg.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 09:12

Ja die zijn weg

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 10:01

Oke bedankt.
Dan is het bij mijn paard nog niet over vrees ik..
Nu 4 weken omeprazol en sucralfaat gehad, maar hij reageert nog steeds boos (minder heftig hoor, maar het is er nog wel)
Ga even contact opnemen met de kliniek.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 10:28

Nibbit schreef:

Hier duurde het heel lang, dierenarts dacht eerst dat de behandeling geen invloed had op zijn gedrag , dat het teveel ingeslepen was. Maar later ging het toch steeds beter.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 10:51

Hieperdi schreef:
Hier nu 3 weken op mastichorse maar geen resultaat. Paard blijft heftig reageren op de singelplek zowel met aanraken als met aansingelen tevens ook met zadel opleggen. Nu toch in twijfel om de DA te bellen morgen. Aangezien mijn paard zeer stress gevoelig is en in het verleden een trailer ongeluk heeft gehad, zie ik verplaatsen en 12u vasten op een vreemde locatie niet echt zitten. De trailerrit is al des doods voor hem als hij zich al niet ophangt. Toch proberen of ik blind medicatie kan geven. Hoeveel weken hebben jullie dit gegeven, zonder scopie? Ben wel benieuwd

Wij hebben blind behandeld, maar wel langere periode. 2x verhuisd in 5 maanden, toen doorgegaan tot de klachten ruim weg waren. Ik geloof dus ook 5 maanden 1/2 spuit per dag gegeven. Die van mij stond te kribbe bijten en gapen maar heb hem niet laten scopen. Toen die klachten ruim paar weken weg waren, langzaam omeprazole afgebouwd. Nooit in 1x stoppen. Pfoe voor 4 weken, durf het niet te zeggen zou het even op moeten zoeken. Afhankelijk van hoeveel je geeft. Wij geven rond transport (2 dagen er voor beginnen tm week er na doorgaan) hele spuit en daarna half, op het eind kwart paar dagen. Langzaam afbouwen. Ik ga even facturen voor je zoeken. Je hebt diverse merken omeprazole, de een is goedkoper dan de ander.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 12:30

Hieperdi schreef:

Hier ook een stressgevoelig scherp paard dat snel maagzweren kan ontwikkelen puur door stress. Nu dus weer. Bij het eerste afwijkende gedrag, vooral na een wijziging in zijn routine, verdenk ik hem gelijk van maagzweren. Ik wilde ook liever gewoon behandelen zonder scopie, alleen krijg ik dan niks terug van de verzekering. Dus hier gaat hij gewoon naar de kliniek. Uit de scopie kwam wel precies wat ik verwachtte te gaan zien.

Als jij wel blind wil gaan behandelen, let dan op dat stresszweren vaak laag in de maag zitten en minder makkelijk genezen dan zweren in het niet klierige deel. Mijn paard staat met beginnende ieniemini zweertjes op een kuur van.4 weken een volle spuit omeprazol icm sucralan. Juist omdat ze laag in de maag zitten. Binnenkort controle scopie en daarna hopelijk afbouwen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 13:22

Miss_Mii21 schreef:
Hieperdi schreef:

Wij hebben blind behandeld, maar wel langere periode. 2x verhuisd in 5 maanden, toen doorgegaan tot de klachten ruim weg waren. Ik geloof dus ook 5 maanden 1/2 spuit per dag gegeven. Die van mij stond te kribbe bijten en gapen maar heb hem niet laten scopen. Toen die klachten ruim paar weken weg waren, langzaam omeprazole afgebouwd. Nooit in 1x stoppen. Pfoe voor 4 weken, durf het niet te zeggen zou het even op moeten zoeken. Afhankelijk van hoeveel je geeft. Wij geven rond transport (2 dagen er voor beginnen tm week er na doorgaan) hele spuit en daarna half, op het eind kwart paar dagen. Langzaam afbouwen. Ik ga even facturen voor je zoeken. Je hebt diverse merken omeprazole, de een is goedkoper dan de ander.

Ik heb inderdaad contact gehad nu met de DA. Scopen was uiteraard de voorkeur en dat snap ik helemaal. Had ik ook gedaan als het een normaal gezint paard was geweest maar helaas, het is een uniek geval. Het woord pietje paniek past hem dan ook zeker :') Wij gaan starten met 2 weken een spuit en mocht er verbetering optreden wat ik uiteraard heel erg hoop dan gaan we nog 1 week door op volledige dosering en dan licht afbouwen. Ik ga vanaf vrijdag ermee starten

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 16:07

Hebben jullie tijdens het behandelen de training of dergelijks stop gezet? Dus volledig rust of zijn jullie (in lichte maten) gewoon door gegaan met rijden/longeren etc

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 17:05

Wij zijn rustig aan gewoon doorgegaan maar mijn pony had dus heel snel een positieve verandering

Heeft je dierenarts aangeven 3 weken een volledige spuit? Die van mij gaf 4 weken aan namelijk

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 17:46

Ik geef mijn paard zeker 1,5-2 weken volledige rust. Daarna begin ik weer rustig met longeren.
Mijn paard is daar heel duidelijk in. Zo lang hij nog last heeft, kom je er gewoon niet op of staakt hij met longeren/rijden.

Ik geef hem daarom de volledige kuur (4weken) vrij van rijden en pas na een positieve controlescopie ga ik er weer op. Als ik te snel ga geef ik hem onnodig stress tijdens de behandeling voor iets wat juist door stress is ontstaan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 18:07

Hieperdi schreef:
Hebben jullie tijdens het behandelen de training of dergelijks stop gezet? Dus volledig rust of zijn jullie (in lichte maten) gewoon door gegaan met rijden/longeren etc

Ik moest ook 1 tot 2 weken rust geven en daarna heel rustig opbouwen, maar mijn paard werd daar zo hyper van dat ik rustig mocht gaan longeren zodat hij wat te doen had.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 18:39

Hieperdi schreef:

Het geklots van maagzuur tijdens het werk is echt niet fijn als er zweren zitten.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 19:54

henshem schreef:
Hieperdi schreef:

Het geklots van maagzuur tijdens het werk is echt niet fijn als er zweren zitten.

Nee precies dat dacht ik ook beter maar rustig aan doen. Hij staat overdag gelukkig buiten dus veel vrije beweging :D

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 19:55

Amber_anne schreef:
Wij zijn rustig aan gewoon doorgegaan maar mijn pony had dus heel snel een positieve verandering

Heeft je dierenarts aangeven 3 weken een volledige spuit? Die van mij gaf 4 weken aan namelijk

Ja zowiso 3 weken volledig. Maar ik heb nu voor 2 weken gekregen omdat we over 10 dagen weer even gaan evalueren.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 17:50

Inmiddels 2 dagen op medicatie nog niet lang, maar ik vond hem opvallend rustig vandaag, al helemaal vergeleken met afgelopen weken/maanden. Hij was lekker ontspannen en geen tekenen van spanning, billen knijpen of overactief reageren op zijn omgeving. Wel weer veel geeuwen. Vandaag lekker wat grondwerk gedaan. Over een week even het aansingelen proberen

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 14:54

Ik meld mij als nieuweling. Heb het topic diagonaal doorgelezen. De veearts vermoedt dat mijn paard last heeft van maagzweren en adviseert een scopie op de kliniek. Ik zie hier best wel tegenop omdat het een heel sensibel dier is dat snel stress ervaart.

Wat was jullie ervaring met het proces van vasten en de scopie zelf? Kon je meekijken? Of heb je juist bewust geen scopie laten maken en waarom niet? En niet geheel onbelangrijk, heeft de behandeling ook geholpen? Ik hoor graag jullie ervaringen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 15:38

Die van mij heeft twee keer een scopie gehad, één keer waarbij de maagzweren vastgesteld werden en 1x ter controle waaruit bleek dat ze vrijwel weg waren. Ik zou het zo nog een keer doen. Mijn pony is op de kliniek gezet en zij hebben het vasten geregeld, de volgende ochtend scopie gehad en daarna kon ik hem weer meenemen.

Ik heb niet meegekeken maar wel het beeldmateriaal ontvangen van de kliniek.