Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:00

Kleine update, ik heb nu 4 dagen een kwart tablet gegeven, geen rare dingen qua bijwerkingen (al lijkt ze wel wat vrolijker, minder moe?)
Ga vanavond een halve tablet geven.
Ze zijn gewogen zaterdag en ze weegt nu 470 kilo, maar ik denk dat ze van de winter weer terug gaat naar 450 (vorig jaar was ze ook circa 20 kilo afgevallen van/in de winter).

IMJ

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:16

Die van mij leek destijds op een kwart ook al vrolijker, grappig..

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:36

Jannepauli schreef:
Ik weet niet wat er in Senior priores zit .. de Subli site geeft geen analyse.
Nadeel van dat spul is dat je het meer dan 4 uur moet weken; Kwikbeet kun je na 10 minuten al geven.

Dit staat op de zak: Bietenpulp, lucerne, tarwegries, havermoutpellets, speltdoppen, sojaschillen (uit gg soja) gerst, rietmelasse,
sojaolie, koolzure voederkalk.
Verder nog een analytische toevoeging.

10 minuten weken is ideaal. Ik ga eens even opzoeken op kwikbeet voor wat meer info. Bedankt!

Edit: waar kan ik het krijgen hier in NL?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:42

IMJ schreef:

Ja, maar of je het dat wil zien? Maar vrolijk is vrolijk.........

Het advies van de DA is 1 tablet per dag.
Ik ga vanavond beginnen met een halve, hoe lang ga ik deze gebruiken? En moet ik dan wel naar 1 hele tablet als ze het goed doet op een halve? In de bijsluiter lees ik, denk ik dat ze zeggen, dat als je met minder toe kan, je dit moet doen?

Nog een vraag, over enkele weken is het tijd voor de ontworming, kan dit gewoon gegeven worden zoals voorheen?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:43

Tot 400 kilo is het een halve tablet per dag (volgens bijsluiter) en ze is nu 470 maar van de winter verwacht ik dat ze weer naar circa 450 zal gaan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:46

Jemawi schreef:
Jannepauli schreef:
Ik weet niet wat er in Senior priores zit .. de Subli site geeft geen analyse.
Nadeel van dat spul is dat je het meer dan 4 uur moet weken; Kwikbeet kun je na 10 minuten al geven.

Dit staat op de zak: Bietenpulp, lucerne, tarwegries, havermoutpellets, speltdoppen, sojaschillen (uit gg soja) gerst, rietmelasse,
sojaolie, koolzure voederkalk.
Verder nog een analytische toevoeging.

10 minuten weken is ideaal. Ik ga eens even opzoeken op kwikbeet voor wat meer info. Bedankt!

Edit: waar kan ik het krijgen hier in NL?

In SP zit dus een heleboel suiker (koolhydraten uit tarwe,gerst,haver) én melasse.. voor een Cushingpaard niet aan te bevelen dus.
Kwikbeet kun je bestellen bij René van de Wiel: http://www.rwdh.nl/dodson-horrell.html ( of hem even bellen of er een distributiepunt in jouw woonomgeving zit)

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:08

Jeetje ik had geen idee. Ik heb wel bij Subli geinformeerd en daar kwam een positief advies uit.

Ik ga op die site kijken. Kan die kwikbeet zonder aanvullend voer of moet ik dan ook nog iets anders bijvoeren?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:49

Caballos schreef:
IMJ schreef:

Ja, maar of je het dat wil zien? Maar vrolijk is vrolijk.........

Het advies van de DA is 1 tablet per dag.
Ik ga vanavond beginnen met een halve, hoe lang ga ik deze gebruiken? En moet ik dan wel naar 1 hele tablet als ze het goed doet op een halve? In de bijsluiter lees ik, denk ik dat ze zeggen, dat als je met minder toe kan, je dit moet doen?

Nog een vraag, over enkele weken is het tijd voor de ontworming, kan dit gewoon gegeven worden zoals voorheen?

Dat wilde ik zeker zien :j. Qua gedrag werd ie ineens weer zoals ie vroeger was.. :j Hij was al die tijd lief, maar het wat minder vrolijke, meer 'sukkelen' als ie in de kudde stond was er gedurende de tijd gewoon in geslopen, het viel me niet eens op, dacht dat het aan het ouder worden lag.

Je zou eerst een poos een half kunnen geven, kijken hoe hij er op reageert (vacht/ogen/huidgedrag etc) en als hij het goed lijkt te doen zou je na een week of 8 met een half tabletje de ACTH nog is kunnen bepalen.
Tenminste, zo zou ik dat doen :)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:14

Weer even een vraag van mij. Sorry :(

Ik heb zelf onregelmatige diensten. Pil kan het beste 1 tijdstip gegeven worden.
Maar door het voer heb ik er geen controle op, dus moet het dan wel geven als ik er ben. Bij een late dienst kan ik tussen 11 en 2 de pil geven en bij mijn vroegdienst vanaf half 4.

Wanneer ik de ene dag 2 uur en de andere dag half 4 de pil geef is dat verschil te groot?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:46

Ik denk dat het sowieso beter is om het op dezelfde tijd te geven.. maar ja, die mogelijkheid moet je dan wel hebben..
Je zou iemand anders kunnen vragen en anders die 1,5 uur voor lief nemen.. ik denk dat het wel meevalt.
Vraag anders voor de zekerheid de farmaceut is wat hun advies in deze is? Werkt de tablet exact 24 uur bij paarden?
Is best in interessant om navraag over te doen bij de farmaceut (BI) denk ik :j

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:49

Dat wilde ik zeker zien :j. Qua gedrag werd ie ineens weer zoals ie vroeger was.. :j Hij was al die tijd lief, maar het wat minder vrolijke, meer 'sukkelen' als ie in de kudde stond was er gedurende de tijd gewoon in geslopen, het viel me niet eens op, dacht dat het aan het ouder worden lag.

Je zou eerst een poos een half kunnen geven, kijken hoe hij er op reageert (vacht/ogen/huidgedrag etc) en als hij het goed lijkt te doen zou je na een week of 8 met een half tabletje de ACTH nog is kunnen bepalen.
Tenminste, zo zou ik dat doen :)[/quote]

Argi ook altijd erg lief, maar ook werd ze trager, en met vlagen "depressief" dat ik dacht, lieve schat wil je nog wel? Maar dat ging altijd wel weer weg.
Ook de vacht werd langer, dikker a la "bospony" hihi, maar ook dat leek bij het ouder worden te horen? Net zoals een tragere verharing. En zo nog meer van die kleine dingen....... Nu weet ik iig wat 't is en kan ik dingen doen om haar te helpen.
Goed plan/idee om dat de komende 2 maanden op een halve te zetten en dan nog eens te testen!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:51

Ik geef het 's avonds tussen 18:00 en 20:00 uur op het moment........

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:58

Caballos schreef:
Argi ook altijd erg lief, maar ook werd ze trager, en met vlagen "depressief" dat ik dacht, lieve schat wil je nog wel? Maar dat ging altijd wel weer weg.
Ook de vacht werd langer, dikker a la "bospony" hihi, maar ook dat leek bij het ouder worden te horen? Net zoals een tragere verharing. En zo nog meer van die kleine dingen.......

Exact zo ging het bij de mijne.
DA vond een cushingtest onzin, hoorde gewoon bij het ouder worden. Toen hij bevangen raakte werd ik het zat, ik wist zeker dat het niet goed zat -O- . Heb hem dus toen op eigen verzoek toch laten testen...

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:04

IMJ schreef:
Ik denk dat het sowieso beter is om het op dezelfde tijd te geven.. maar ja, die mogelijkheid moet je dan wel hebben..
Je zou iemand anders kunnen vragen en anders die 1,5 uur voor lief nemen.. ik denk dat het wel meevalt.
Vraag anders voor de zekerheid de farmaceut is wat hun advies in deze is? Werkt de tablet exact 24 uur bij paarden?
Is best in interessant om navraag over te doen bij de farmaceut (BI) denk ik :j

Wanneer ik dagdiensten heb moet ik het al aan stalgenoten vragen omdat het dan laat in de avond word maar niet te combineren is met mijn vroege en late dienst. Dus vandaar deze keuze.
Ga maar even puzzelen. Anders een idee pil in brood doen en dan in zijn voerbak? Dan is het wel altijd de zelfde tijd. Ben dan alleen wel bang de controle kwijt te raken.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:05

Zou ik ook niet doen inderdaad. Straks weet ie hem er toch uit te futselen..dan liever 1,5 uur later denk ik.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:09

Ja dat denk ik ook. Toch liever uit de hand en in controle.

Hier ook een DA die het niet nodig vond om haar te testen, ben blij dat ik doorgezet heb. Gelukkig is ze nog nooit bevangen geweest.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:12

Oke dan ga ik dat doen. Wel lastig hoor. Heb gelukkig niet veel dagdiensten.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:02

IMJ schreef:
Caballos schreef:
Ook de vacht werd langer, dikker a la "bospony" hihi, maar ook dat leek bij het ouder worden te horen? Net zoals een tragere verharing. En zo nog meer van die kleine dingen.......

Exact zo ging het bij de mijne.
DA vond een cushingtest onzin, hoorde gewoon bij het ouder worden. Toen hij bevangen raakte werd ik het zat, ik wist zeker dat het niet goed zat -O- . Heb hem dus toen op eigen verzoek toch laten testen...

Exact ook hoe het met mijn paard ging (minus de bevangenheid), hij is altijd lief maar werd idd ook trager en soms depressief (vooral in de winter). Heb meerdere malen gedacht: wil je nog wel, moet ik je nog wel laten leven. De standaard DA die bij ons op stal komt vond het niet nodig aangezien hij oud is en ja een ouder paard laat je simpelweg inslapen (zeker als ze meerdere dingen hebben). Totdat ik het via een andere DA toch liet doen en ik 100% zeker wist wat het was

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:50

Zo zie je maar weer dat je altijd je gevoel moet volgen en dan ook gewoon de DA moet zeggen, bloed afnemen en testen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:25

Mijn pony krijgt niet dagelijks op perfect hetzelfde tijdstip zijn pilletje, maar meestal wel rond een uur of 5/6 's avonds. Extreme uitzonderingen rond 4 uur, maar dat komt bijna niet voor.
Ik zoek een alternatieve manier om hem zijn pilletje te geven, ik doe het nu in een klein handje brok, maar ik heb het idee dat hij de brokjes nu minder lekker begint te vinden. Hij krijgt 2 soorten muesli door elkaar gemixt, en degene waar ik altijd het pilletje mee geef, vindt 'ie stukken minder lekker. Om te voorkomen dat 'ie het zometeen helemaal niet eet, zoek ik dus iets anders. Stukje brood misschien? Hoe lang kan je een brood bewaren zonder dat het gaat beschimmelen? Ik heb het niet al te ruim qua geld, ik vind het dus een beetje 'zonde' om hem elke dag een hele appel te geven voor een half pilletje. Stukje brood kan je makkelijk afbreken en de rest bewaren, maar ik heb altijd geleerd dat brood erg slecht voor paarden is en ze hierdoor verstoppingen kunnen krijgen oid?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:16

Neem dagelijks gewoon een half sneetje van thuis mee, of 1 hele snee, die je door de helft doet. kan je er 2 dagen mee doen.
Bij die van mij ging de pil er prima in, gekneed in een halve snee.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:44

Ik neem elke dag 2 bruine boterhammen mee van huis. Die krijgt hij dan alle 2 waarvan ik 1 stukje vast kneed om de pil. Dit gaat alweer een paar maanden prima.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:00

En nooit een probleem gehad dat jullie paarden het niet goed door konden slikken oid? Want dat is dan wel een makkelijke oplossing ja. :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:26

Nee hoor. Ik geef kleine stukjes, eerst zonder pil, dan 1 met pil, en daarna nog een paar zonder.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:28

Precies, hap slik weg, geef me het volgende stukje maar vrouwtje :D