[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:03

Er zit wel iets Vit E in lijnzaad, maar beter is het extra bij te geven als daar behoefte aan is. Dat kan o.a. met een poeder, gewoon over het voer en dat blijkt uiteindelijk de meest effectieve en goedkope oplossing te zijn. Ik gebruik zelf Vit E excellent van Pharmahorse - die is kwalitatief beter dan alle andere paarden vit E omdat Pharmahorse de zgn 'humangrade' ( dus geschikt voor mensen) gebruikt.

Of het paard voldoende Vit E binnenkrijgt is meetbaar via een bloedtestje - maar zeker nu de winter er aan komt is het goed wat extra te geven - als de paarden van het gras af gaan en alleen hooi krijgen kan het zijn dat er gebrek ontstaat. Vit E loopt in hooi behoorlijk snel terug.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:20

Hoelaat komt dat programma?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:37

*valt ff binnen*
Ik heb het programma al eens gezien.
Voor jullie doorgewinterde kenners niet vernieuwend denk ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:38

karev schreef:
*valt ff binnen*

Ligt effe in een deuk nu hierzo... :')

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:39

cynthiar, dat weet ik niet meer, heb het gisteravond ingesteld en ben nu op mijn werk :o

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:05

ohjajoh6 schreef:
karev schreef:
*valt ff binnen*

Ligt effe in een deuk nu hierzo... :')

Hihi ja sorry. Veel van jullie weten er meer van dan de gemiddelde da.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:51

Mag ik iemand even een PB sturen over oa prascend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:54

Je kunt je vragen ook hier stellen hoor Caitje. Maar als het het daglicht niet verdragen kan, dan stuur je mij maar een pb...

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:55

Wordt nu ook nieuwsgierig hihi

specialeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:03

Bedankt Jannepauli de rollercoaster is wat in snelheid geminderd :o
Pas nog met DA gepraat: we zouden overgaan naar 4kg krachtvoer/dag i.p.v. kleine 6kg.
Ik heb ook vit. E laten testen maar die resultaten heb ik nog niet. Lijnzaad ga ik morgen halen.
Ik ga hem zeker goed in het oog houden, normaal gezien komt de tandarts elk jaar op controle (nu misschien wat sneller) en de hoefsmid ong 6x/jaar.
We blijven voorlopig grondwerk doen, trainen, wedstrijden en shows rijden en buiten wandelen zoals vroeger. We zien wel hoe hij het doet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:43

Even een tipje: de lijnzaad moet je dus malen, niet zo geven. En koken is niet nodig!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 01:38

Lijnzaad bevat naar verhouding veel fosfor en weinig calcium. Wanneer grotere hoeveelheden lijnzaad worden gevoerd (wat overigens niet is aan te raden), is het verstandig dit hoge fosforgehalte te compenseren met een voedermiddel met veel calcium, zoals luzerne.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 09:27

Ik gaf inderdaad lijnzaadbrok als compensatie voor de calcium in de luzerne. Maar bij een handje gemalen lijnzaad hoef je niet bang te zijn/ te compenseren voor de fosfor.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 09:29

Is het seleniumgehalte ook getest samen met de vitamine E?

specialeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:10

ja maar daar wacht ik nog op. Die resultaten zijn niet binnen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 00:32

Veel 'standaard' paardenvoer bevat genetisch gemodificeerde granen (oa soja), zo ook de Omega mix van Subli; google er maar op en zie hoe ongezond dat allemaal is.
Om die reden vallen heel wat paardenvoeders voor mij af.
Net als alles waar (veel) melasse in zit en veel suiker en zetmeel.
Voor onze cushies allemaal ballast stoffen voor het lijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 00:43

Pfff zo goed als Sed een paar dagen geleden liep, zo slecht liep hij vandaag.. Ik kan er zo weinig mee.. Wordt er moedeloos van ;(

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 01:13

Isapaardje schreef:
Veel 'standaard' paardenvoer bevat genetisch gemodificeerde granen (oa soja), zo ook de Omega mix van Subli; google er maar op en zie hoe ongezond dat allemaal is.
Om die reden vallen heel wat paardenvoeders voor mij af.
Net als alles waar (veel) melasse in zit en veel suiker en zetmeel.
Voor onze cushies allemaal ballast stoffen voor het lijf.

Suikers&zetmeel is zeker iets waar je op moet letten, zeker alss je paard ook nog gevoelig is voor hoefbevangenheid.
GMO is een afweging die je voor jezelf moet maken. De ene mens heeft daar minder problemen mee dan de andere. Zelf lig ik van een beetje soja niet wakker.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:00

Soja is een boon, geen graan. En in hoeverre GMO-ingredienten (zelf) schadelijk zijn is nog maar de vraag.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:52

Jannepauli schreef:
Er zit wel iets Vit E in lijnzaad, maar beter is het extra bij te geven als daar behoefte aan is. Dat kan o.a. met een poeder, gewoon over het voer en dat blijkt uiteindelijk de meest effectieve en goedkope oplossing te zijn. Ik gebruik zelf Vit E excellent van Pharmahorse - die is kwalitatief beter dan alle andere paarden vit E omdat Pharmahorse de zgn 'humangrade' ( dus geschikt voor mensen) gebruikt.

Of het paard voldoende Vit E binnenkrijgt is meetbaar via een bloedtestje - maar zeker nu de winter er aan komt is het goed wat extra te geven - als de paarden van het gras af gaan en alleen hooi krijgen kan het zijn dat er gebrek ontstaat. Vit E loopt in hooi behoorlijk snel terug.

Ik voer FiberForce, paard staat nog op gras, weide is groot dus hebben de hele winter gras. Maar
zou ik nu extra vit. E kunnen bijvoeren denk je? Of toch maar eerst de bloedtest doen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:51

Als je je aan de aanbevolen dosering houdt kun je gerust al starten met Vit E bijgeven. Gewoon proberen en kijken of het effect heeft.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:27

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:11

Is dat verhaal van nat zand niet allang achterhaald? Wel buiten het dieet heel goed laten bekappen. Scheelt echt heel veel in de pijn. En tja, als dit paard gewoon op het gras mag blijven staan, dan komt het niet goed. Als hij echt ppid heeft, moet dat behandeld worden. Maar ik heb het idee dat de eigenaar daar weinig zin in heeft. Wat je dan nog kan doen is de dierenbescherming erbij halen en aanmelden. Heb ik hier ook wel eens gedaan. De (dieren)politie kan mensen wel dwingen tot behandeling en van het gras af halen. Maar ze komen natuurlijk niet elke dag kijken of dat wel gebeurt. Dus als de eigenaar niet mee wil werken, is het echt heel treurig (en pijnlijk) voor de pony.
Laatst bijgewerkt door Fabster op 24-11-15 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:18

Jannepauli schreef:

Vitamine E Excellent is wel met selenium. Kan je dat wel zomaar er bij geven?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:27

Ja hoor, de kritische grens van overdosering ligt veel hoger dan de meeste mensen weten. Zelfs nu dat die n.a.v. recent onderzoek wat naar beneden is bijgesteld. Daarbij is het een gegeven dat er in NL maar heel weinig selenium in de grond zit ( en dus nog minder in gras|hooi) - veel paarden in Nederland hebben een tekort aan selenium. Maar als je het niet vertrouwd dan kun je bv bij Pharmahorse ook Vit E zonder selenium krijgen.