[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 00:08

Na het horen van het weerbericht van komende week moest ik even aan het volgende liedje denken...

DvdE_Nel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 21:58

Ik heb ook te vroeg gejuicht... Hier toch jeuk onder aan de buik! Vandaag maar weer gesmeerd met Derfen :-)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:31

Het is verschrikkelijk vandaag. Heb zelf de halve avond met m'n cap op gelopen omdat de knutten mij ook graag lusten. Gelukkig heb ik net een paar potten aloe vera creme van de Action ingeslagen en de poowns dik ingesmeerd op hoofd en liezen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:38

Het gaat goed met mijn shet, ik smeer m nu een tijdje 2-3x per week in met uiercreme. Daarna ook nog deet en derfen. Als het volgend jaar ook zo goed gaat hoeft hij geen deken.

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 23:26

ja hier ook weer meer jeuk..gewoon goed vet houden (olie en lotion zonder parfums en paar druppels thee tea) als hij dan schuurt..gaat het niet makkelijk stuk

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:32

Hier paard helemaal rustig..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:02

Hier paardlief qua jeuk ook heerlijk rustig :-)

Geen jeuk, wel uitvallende manen en staart, maar of dat dat aan de eczeem of Lyme ligt is een vraagteken...

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:47

Denkt dat het uitvallen van de manen en staart best eens aan de Lyme kan liggen, dat heeft die van mij dus ook...Lyme kan ook gepaard gaan met Herpes en dat veroorzaakt ook jeuk!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:32

Mi_Amore schreef:
Hier paardlief qua jeuk ook heerlijk rustig :-)

Geen jeuk, wel uitvallende manen en staart, maar of dat dat aan de eczeem of Lyme ligt is een vraagteken...

kan ook van bepaalde tekorten komen he...geef je wel iets van vitamines?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:50

@ellepel: ze krijgt idd vitamines bij en is net uitgebreid onderzocht en het bloedonderzoek gaf aan dat alles goed was, behalve dan de Lyme en een klein tekort aan vitamine E (spierverzuring).

(paardlief krijgt 3 handen Pavo Care 4 life en Pavo vital complete als vitaminesupplement).

Dit is het eerste jaar dat ze geen jeuk heeft.
Het eerste jaar dat ze haar oren niet tot bloedens toe openschuurt,
haar ogen niet open schuurt, haar tepels niet stukbijt, op zich een hele verbetering :)

Het is zelfs het eerste jaar waarbij ze dagelijks een uur op de weide kan!

Als het niet zou zijn voor de halve manenkam die ze nog maar heeft, zou niemand weten dat ze ZE heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:32

Dan gaat het dus hartstikke goed! komt de rest ook wel
appie heeft wat manenuitval door zijn deken, maar dat is niet zoveel

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 19:35

over appie gesproken;
mu zonder deken

Afbeelding

maantjes

Afbeelding
mooi staartje
hij is nog wel een beetje dik,maar ach,,dat mag vind ik :D :D
is toch wel een lekker ding met zijn 22 jaar en hij heeft al dik 14 jaar zomer eczeem!

hij heeft alleen op zijn hoofd wat plekjes
Afbeelding
doe ik niks aan,gaat vanzelf weer weg

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:32

Hallo,
We zijn er achter dat se een pony hebben gekocht met flinke exceem!
Hij heeft zich helemaal kapot geschuurd.
Nu zijn we aan het behandelen maar de wonden zijn open!
Wat en hoe zouden jullie het vanaf nu aanpakken?
Wat doen met de wonden, wat doen met de jeuk en wat te doen met voer? Wat moeten we doen om hem zo snel mogelijk te helpen.

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:08

Ellepel ziet er goed uit hoor :j

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:02

jentel schreef:
Hallo,
We zijn er achter dat se een pony hebben gekocht met flinke exceem!
Hij heeft zich helemaal kapot geschuurd.
Nu zijn we aan het behandelen maar de wonden zijn open!
Wat en hoe zouden jullie het vanaf nu aanpakken?
Wat doen met de wonden, wat doen met de jeuk en wat te doen met voer? Wat moeten we doen om hem zo snel mogelijk te helpen.

Als je hem nog maar net hebt gekocht zou ik hem terug brengen naar de vorige eigenaar, hij had dat moeten vertellen toen hij hem aan jullie verkocht.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:25

Ziet er goed uit Ellepel!

@ Jentel, als je het al wist van de ZE en bewuste van aankoop kun je hem insmeren met sudocreme. De ergste plekken. En een ZE deken opdoen zodat het niet nog erger word.
Dat wordt elke dag bijhouden en smeren om het te laten helen en verlichten.

En anders even testen of andere huidziekte? Misschien is het wat anders. Kan zo via internet niet zien natuurlijk.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:41

Vorige eigenaar wist hier niet van, had de pony ook nog niet zolang.
Hij is vanaf eind juni bij ons en had toen nergens last van.
Hij heeft nu een deken op en een injectie voor de jeuk gehad. (Wanneer zou dit werken?)
Tevens hebben we hem gewassen met betadine shampoo en behandeld met sweet itch.
Maar hoe krijgen we het onder controle?
Lees veel over voer, kan iemand mij daar wat over vertellen?

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:36

Ik kom hier even binnenvallen. Ik doe een master thesis bij de opleiding Dierwetenschappen aan de Wageningen Universiteit over staart- en manen eczeem (SME). Momenteel loopt er een proef met een kruid waarvan verwacht wordt dat die een allergie remmende werking heeft. Bij een aantal paarden zijn hiermee goede resultaten geboekt. Nu willen we het effect bij een grotere groep paarden testen. Er worden nog kandidaten gezocht. Wij ze zijn op zoek naar paarden/pony's die duidelijke symptomen van SME vertonen. Ook is het van belang dat ze korte termijn mee kunnen doen omdat het knutten seizoen binnenkort ten einde loopt. Het paard moet dagelijks gevoerd kunnen worden met het kruid en 6 maal ingesmeerd worden met een olie. De duur van de studie is 10 weken. Het is niet de bedoeling dat de paarden/pony's gedurende die tijd met iets anders behandeld worden. Ook mogen de paarden tijdens de weken dat ze behandeld worden geen deken op. Als de (SME) symptomen erger worden dan mogen ze de deken weer op mits dit duidelijk wordt aangegeven. Als er nog eigenaren zijn rondom Wageningen of omgeving achterhoek die mee willen doen stuur me dan even een pb. Ik zal je dan de proefopzet sturen en nog verdere informatie geven.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:06

Mooi hoor dat testen, ik zou interesse hebben als de deken erop zou blijven maar dat af laten vd deken vind ik eigenlijk echt heel naar, ook al helpt het dan is dit niet gelijk en staat paard te creperen vd jeuk.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:19

ik zou ook interesse hebben,mits de deken op mag blijven.Ga geen risico lopen

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:20

equitation schreef:
Ik kom hier even binnenvallen. Ik doe een master thesis bij de opleiding Dierwetenschappen aan de Wageningen Universiteit over staart- en manen eczeem (SME). Momenteel loopt er een proef met een kruid waarvan verwacht wordt dat die een allergie remmende werking heeft. Bij een aantal paarden zijn hiermee goede resultaten geboekt. Nu willen we het effect bij een grotere groep paarden testen. Er worden nog kandidaten gezocht. Wij ze zijn op zoek naar paarden/pony's die duidelijke symptomen van SME vertonen. Ook is het van belang dat ze korte termijn mee kunnen doen omdat het knutten seizoen binnenkort ten einde loopt. Het paard moet dagelijks gevoerd kunnen worden met het kruid en 6 maal ingesmeerd worden met een olie. De duur van de studie is 10 weken. Het is niet de bedoeling dat de paarden/pony's gedurende die tijd met iets anders behandeld worden. Ook mogen de paarden tijdens de weken dat ze behandeld worden geen deken op. Als de (SME) symptomen erger worden dan mogen ze de deken weer op mits dit duidelijk wordt aangegeven. Als er nog eigenaren zijn rondom Wageningen of omgeving achterhoek die mee willen doen stuur me dan even een pb. Ik zal je dan de proefopzet sturen en nog verdere informatie geven.

Elke dag 6 maal ingesmeerd of 6 maal over de hele periode van 10 weken?

Wil me best als tester opgeven! Woon in de achterhoek.
Oh maar dan wil ik eerst wel wat uitgebreidere info :p

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:57

Nivada schreef:
equitation schreef:

Elke dag 6 maal ingesmeerd of 6 maal over de hele periode van 10 weken?

Wil me best als tester opgeven! Woon in de achterhoek.
Oh maar dan wil ik eerst wel wat uitgebreidere info :p

6 maal in die periode. Als je meer info wilt, stuur me dan even een pbtje met je emailadres. Dan stuur ik je de proefbeschrijving.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:58

Ik snap dat je het naar vindt dat de deken af moet. Maar als de paarden niet in contact komen met knutten, kan er niet gemeten worden of symptomen afnemen door het kruid.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 15:05

Je wilt zeker nog niet vertellen om welk 'kruid' het gaat?

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 15:15

Nee, dat mag ik niet helaas. Enige wat ik kan zeggen dat het op eerder in een kleine studie een positief effect had. Nu willen we dat op een grotere groep paarden testen.