Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 21:53

Iccc schreef:
Mocht iemand nog stomach relief niet meer gebruiken, ik neem het graag over

Ik heb de stomach sensitive van Horse adds te koop , zit nog ong 1.5 kg in

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 18:15

:knuffel:
Nouvel schreef:
Iccc schreef:
Mocht iemand nog stomach relief niet meer gebruiken, ik neem het graag over

Ik heb de stomach sensitive van Horse adds te koop , zit nog ong 1.5 kg in

Heb alleen echt die andere nodig helaas..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 21:29

Iccc schreef:
Heb alleen echt die andere nodig helaas..

Wat is het verschil met deze?
Ik dacht dat ze hetzelfde waren :+

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 18:26

Hoe is jullie ervaring verder met acid buff?

Geef nu stomach relief maar dit lijkt mij ook wel wat?

Lasso123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 06:42

Na veel in al deze pagina's van dit topic gelezen te hebben en er veel aan gehad te hebben. Stuur ik nu ook maar een berichtje. Ik hoop dat jullie wellicht nog wat ideeën en inzichten hebben die mij verder kunnen helpen.

Drie maanden geleden hebben wij ons eerste eigen paard gekregen ( röntgen en klinisch goedgekeurd) een droom die uitkwam!
We staan op een 24/7 buiten stal met paddock verschillende schuilstallen en 24/7 voordroog beschikbaar. Een hele fijne plek dichtbij mijn huis.
We hebben de eerste weken lekker rustig aan gedaan zodat ze kon wennen aan de plek en de kudde. De baas van de kudde en zijn vriendin zijn nummer 1 en 2. Mijn paard komt als derde en als vierde is er nog een paard die eigenlijk 0 contact zoekt met de rest.

Toen we haar 4 weken hadden kreeg ze een hoefzweer. Ze heeft toen even op stal gestaan omdat ze paddock veeeel te nat was. Na een aantal dagen stootte ze haar hoofd en kreeg ze 4 nietjes in haar voorhoofd. Nu tobben we met een maagzweer en zijn we dit weekend begonnen aan de omeprazol.

We hebben intussen al zoveel meegemaakt in korte periode dat mijn hoofd ondertussen overuren draait qua zorgen. Ik wil vooral dat ze geen pijn meer heeft maar maak me daarin ook wel gek.

Mijn zorgen:
- het voordroog. Mijn plek is echt ideaal en een hele fijne plek. Behalve dat het voordroog niet fantastisch is voor maagpatienten. Wel denk ik dat de maagzweer is ontstaan door een optelling van alles hierboven (verhuizing, nieuwe baasjes, nieuwe kudde, hoefzweer, op stal, hoofd stoten..) misschien nog wel een tikkeltje naïef. Maar dat helpt me soms wel in mn zorgen...
- Wat soms ook door mn hoofd gaat: ze kreeg al lavor ferm vitaal met een hand luzerne. Beide al voor paardjes met gevoelige maag. Dus ondanks dst de vorige eigenaar zei dat ze nog nooit singelnijd had gehad toen ik er naar vroeg. Zat er wel iets wat reden was voor dit voer? En wellicht dus wel al iets wat getriggerd is door bovenstaande stress? En heb ik dus wellicht te maken met een groter probleem?
- De oude eigenaar zou ook graag nog willen komen kijken. Op zich was het contact ook prima maar ik weet niet hoeveel stress dit weer kan opleveren voor mijn paardje. Wat zouden jullie doen?

Ik ben al aan het afbouwen van de ferm vitaal ivm de melasse en zetmeel en ga over op vitalbix balance muesli. En ze krijgt ekygard.. ik twijfel nog om er maagbalans van horseflex aan toe te voegen/over te stappen. Maar zoals jullie hierboven kunnen lezen.. ik maak mijzelf gek met manieren te bedenken hoe ik het mn paardje comfortabel kan maken.

Wat denken jullie als jullie bovenstaand lezen?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 05:27

Goedemorgen
Zijn er hier nog mensen die ervaring hebben met maagsap I van ewalia eventueel in combi met mastichorse

Miss_Mii21

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 15:49

Paarden krijgen bij maagproblematiek omeprazole, van die spuiten. Daarvan is ook wetenschappelijk aangetoond dat het werkt bij zweren in ik dacht het bovenste gedeelte van de maag.
Echter hoor ik links en rechts ook mensen over het toedienen van omeprazole tabletten (voor mensen). Daar zit poeder in, geen pasta. En je moet er best wat meer van geven, dan die pasta.

Als dit de oplossing was, deed heel Nederland dit wel denk ik. Geen idee of dit op tijd uit elkaar valt, geen idee of het goed aankomt en je moet er best wat pillen van geven.

Kan iemand onderbouwen waarom wel- of waarom het niet slim is om dit soort orale tabletten, voor mensen, toe te dienen aan je paard?
Ik kan mij iets bedenken als niet doen want: voor mensen/ hulpstoffen/ andere vorm (poeder ipv pasta), misschien doet dat wat met de plek waar het in het lichaam uit elkaar valt?
Het is een stuk goedkoper, maar ik kan mij niet voorstellen dat dit goed is. Maar het waarom ben ik nog even naar op zoek, een logische verklaring.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 15:49

Hieperdi schreef:
Goedemorgen
Zijn er hier nog mensen die ervaring hebben met maagsap I van ewalia eventueel in combi met mastichorse

Wij geven structureel mastic horse, of het wat doet, geen idee. Het is zo'n mini beetje poeder op zo'n groot geheel (in de slobber), maar mijn dierenarts adviseerde het.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 21:25

Miss_Mii21 schreef:
Paarden krijgen bij maagproblematiek omeprazole, van die spuiten. Daarvan is ook wetenschappelijk aangetoond dat het werkt bij zweren in ik dacht het bovenste gedeelte van de maag.
Echter hoor ik links en rechts ook mensen over het toedienen van omeprazole tabletten (voor mensen). Daar zit poeder in, geen pasta. En je moet er best wat meer van geven, dan die pasta.

Als dit de oplossing was, deed heel Nederland dit wel denk ik. Geen idee of dit op tijd uit elkaar valt, geen idee of het goed aankomt en je moet er best wat pillen van geven.

Kan iemand onderbouwen waarom wel- of waarom het niet slim is om dit soort orale tabletten, voor mensen, toe te dienen aan je paard?
Ik kan mij iets bedenken als niet doen want: voor mensen/ hulpstoffen/ andere vorm (poeder ipv pasta), misschien doet dat wat met de plek waar het in het lichaam uit elkaar valt?
Het is een stuk goedkoper, maar ik kan mij niet voorstellen dat dit goed is. Maar het waarom ben ik nog even naar op zoek, een logische verklaring.

Intressant! Ik zit even in dubio over wel of niet laten scopen. Paard is al zo stress gevoelig en dat in combi met 12u vasten en de trailer op naar een andere vreemde locatie vind ik al echt een heel ding met hem. Als hij al de trailer op gaat want hij heeft in t verleden een trailerongeluk gehad.

Daarnaast ook de kosten, kan ik denk al gauw op 1600/1800 rekenen incl medicatie.
Zijn er hier ook mensen die medicatie hebben gegeven zonder scopie? Waarvan de symptomen overduidelijk waren dat de dierenarts medicatie meegaf?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 21:53

Ik vond de scopie veel duidelijkheid geven, mijn paard had ook heftige zweren onderin en kreeg daarom een langere kuur omeprazole in combinatie met sucralfaat.
Je weet na een scopie veel gerichter wat je aan het behandelen bent.

Toen hij een aantal maanden later weer last van zijn maag kreeg door een lange tijd pijnstillers en koortsremmers zijn we wel zo omeprazole en sucralfaat gaan geven op aanraden van de dierenarts omdat we wisten dat het deze keer door de medicatie kwam.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 21:58

Ik heb twee keer medicatie gegeven zonder te scopen, was het idee van de dierenarts. De pony moest dan op de kliniek vasten en de dierenarts gaf aan dat dat meer kwaad dan goed zou doen

Ze zei dat je na een week wel verschil moest merken

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 11:31

Ik ben nu ook aan het behandelen zonder scopie. Wat me opvalt is een verbetering in de mest. Wat ik echter nog niet merk is verbetering op de maagstreek. Als ik hem duw/prik bij de singelpunten krijg ik nog steeds een hele boze reactie... We zijn een kleine week onderweg, hoop volgende week verbetering te zien.

lina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 12:13

Lasso123 schreef:
Na veel in al deze pagina's van dit topic gelezen te hebben en er veel aan gehad te hebben. Stuur ik nu ook maar een berichtje. Ik hoop dat jullie wellicht nog wat ideeën en inzichten hebben die mij verder kunnen helpen.

Drie maanden geleden hebben wij ons eerste eigen paard gekregen ( röntgen en klinisch goedgekeurd) een droom die uitkwam!
We staan op een 24/7 buiten stal met paddock verschillende schuilstallen en 24/7 voordroog beschikbaar. Een hele fijne plek dichtbij mijn huis.
We hebben de eerste weken lekker rustig aan gedaan zodat ze kon wennen aan de plek en de kudde. De baas van de kudde en zijn vriendin zijn nummer 1 en 2. Mijn paard komt als derde en als vierde is er nog een paard die eigenlijk 0 contact zoekt met de rest.

Toen we haar 4 weken hadden kreeg ze een hoefzweer. Ze heeft toen even op stal gestaan omdat ze paddock veeeel te nat was. Na een aantal dagen stootte ze haar hoofd en kreeg ze 4 nietjes in haar voorhoofd. Nu tobben we met een maagzweer en zijn we dit weekend begonnen aan de omeprazol.

We hebben intussen al zoveel meegemaakt in korte periode dat mijn hoofd ondertussen overuren draait qua zorgen. Ik wil vooral dat ze geen pijn meer heeft maar maak me daarin ook wel gek.

Mijn zorgen:
- het voordroog. Mijn plek is echt ideaal en een hele fijne plek. Behalve dat het voordroog niet fantastisch is voor maagpatienten. Wel denk ik dat de maagzweer is ontstaan door een optelling van alles hierboven (verhuizing, nieuwe baasjes, nieuwe kudde, hoefzweer, op stal, hoofd stoten..) misschien nog wel een tikkeltje naïef. Maar dat helpt me soms wel in mn zorgen...
- Wat soms ook door mn hoofd gaat: ze kreeg al lavor ferm vitaal met een hand luzerne. Beide al voor paardjes met gevoelige maag. Dus ondanks dst de vorige eigenaar zei dat ze nog nooit singelnijd had gehad toen ik er naar vroeg. Zat er wel iets wat reden was voor dit voer? En wellicht dus wel al iets wat getriggerd is door bovenstaande stress? En heb ik dus wellicht te maken met een groter probleem?
- De oude eigenaar zou ook graag nog willen komen kijken. Op zich was het contact ook prima maar ik weet niet hoeveel stress dit weer kan opleveren voor mijn paardje. Wat zouden jullie doen?

Ik ben al aan het afbouwen van de ferm vitaal ivm de melasse en zetmeel en ga over op vitalbix balance muesli. En ze krijgt ekygard.. ik twijfel nog om er maagbalans van horseflex aan toe te voegen/over te stappen. Maar zoals jullie hierboven kunnen lezen.. ik maak mijzelf gek met manieren te bedenken hoe ik het mn paardje comfortabel kan maken.

Wat denken jullie als jullie bovenstaand lezen?

Een van mijn paarden had vorig jaar graad 3 maagzweren, hij heeft daarnaast een ernstige vorm van astma en krijgt dus ook voordroog dit is wel prima gegaan. De kliniek adviseerde wel droog hooi maar ja op dat moment was dat voor hem echt geen optie. Hij is goed hersteld, wel was de oorzaak bij hem medicatie & te kort ruwvoer op onze vorige plek.

Wat betreft je tweede punt een groter probleem kan zeker zo zijn denk aan problemen in de darmen of pijn elders in het lichaam of stress. Maar ik zou het nu eerlijk gezegd gewoon even tijd geven. Het enige wat met 24/7 groepshuisvesting belangrijk is is dat je zeker bent dat je paard altijd de mogelijkheid heeft om te eten. Mijn paard kwam ook uit 24/7 buiten (wel in een grotere kudde) en dat ging dus niet omdat hij niet voldoende gelegenheid had om te eten. (Nou is mijn paard 22 en dus ook astmatisch dus hij heeft ook een relatief hoge voerbehoefte) hij staat nu weer in de nacht op stal.

Ik zou niet meerdere supplementen door elkaar geven ekygard is best een bekende. Uittesten wat het beste werk kan natuurlijk wel maar ik zou altijd voorzichtig zijn met snel overstappen.

Persoonlijk zou ik niet perse denken dat de oude eigenaar je paard veel stress zou geven maar ik denk dat je daarin vooral je eigen gevoel moet volgen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 18:21

Change03 schreef:
Ik ben nu ook aan het behandelen zonder scopie. Wat me opvalt is een verbetering in de mest. Wat ik echter nog niet merk is verbetering op de maagstreek. Als ik hem duw/prik bij de singelpunten krijg ik nog steeds een hele boze reactie... We zijn een kleine week onderweg, hoop volgende week verbetering te zien.

Herkenbaar dit ja. Hopelijk snel verbetering

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 18:22

Amber_anne schreef:
Ik heb twee keer medicatie gegeven zonder te scopen, was het idee van de dierenarts. De pony moest dan op de kliniek vasten en de dierenarts gaf aan dat dat meer kwaad dan goed zou doen

Heb je ook verschil gemerkt

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 19:56

Iemand hier die weet of je mastic ook in een spuitje kan doen met water en zo in de mond kan brengen? Of verminderd de werking er dan van?

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 11:50

Kan ik hier wat (ongezouten) meningen krijgen?

11 jarige arabier. Begin dit jaar blind voor 12 weken omeprazol en sucrulfaat gehad, geen scoop. Reden <- bleef afvallen zonder duidelijke oorzaak.
Kwam iets aan, maar na testen van het hooi extra olie van bijvoeren. Oorzaak was dus waarschijnlijk het hooi.

Al een paar jaar bleef paard schraal in de bovenlijn en blijven er huid problemen aanwezig. (Het bestaat al meerdere jaren maar komt soms wel goed aan in gewicht) Volledig bloedbeeld incl onderzoek naar tekenziektes wees helaas niks uit behalve dat hij kern gezond is. Geen wormen uit zowel mest als bloedbeeld.

Da raad aan, toch een scopie, of tanden, maar tanden zijn 6 maanden geleden al gedaan, en het probleem bestaat al langer als dat zijn tanden gedaan zijn, in die tussentijd is de tandarts echt wel 3 keer geweest sinds het ontstaan van de problemen. Dit word gedaan door een tandarts die bij een goed aangeschreven kliniek uitkomt.

Ik ben terughoudend met scopen door persoonlijke issues. En ik twijfel of dat dat het probleem gaat oplossen, die bovenlijn komt er niet plots aan met wat omeprazol heb ik het idee.

Hij is verder ook recent klinisch nagekeken en is alles uitgebreid bekeken aan foto’s en scans waar uit voort komt dat de voornaamste issue de missende bovenlijn is. Zadel e.d. word nauw opgevolgd door gediplomeerde mensen.

Zouden jullie dit paard scoopen, blind behandelen, of een andere weg bewandelen

lina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 12:24

Om heel eerlijk te zijn moet ik meer aan IBD denken dan aan maagzweren. Mijn paard is hier onlangs mee gediagnostiseerd. Hoe is de mest en hoe is hij op aanraking van de buik? En naar welke dierenarts ga je?
Ik heb helaas de ervaring dat de ene dierenarts de andere niet is wat betreft dit soort problemen, in mijn geval was Utrecht de redder in nood. Een andere grote kliniek heeft zijn diagnose gemist.

Opzich heb ik geen extreme moeite met blind behandelen vind een scopie zelf ook erg heftig maar heb je daar echt veel verbetering van gezien begin dit jaar? 12 weken vind ik namelijk wel echt lang en als dat het probleem niet oploste zou ik niet weer blind behandelen eigenlijk.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 13:05

billy3105 schreef:
Ik ben terughoudend met scopen door persoonlijke issues. En ik twijfel of dat dat het probleem gaat oplossen, die bovenlijn komt er niet plots aan met wat omeprazol heb ik het idee.

Als je paard pijn heeft door maagzweren trekt dit door naar zijn rug. Kan hij zijn onderlijn niet goed aanspannen en de bovenlijn niet bollen en die spieren dus ook niet ontwikkelen.

Door de omeprazol maakt het paard minder maagzuur aan zodat de zweren de kans krijgen om te genezen.

In dit geval zou ik toch echt laten scopen om te zien of en zo ja waar de zweren zitten en gericht te kunnen behandelen. Pas daarna kan de bovenlijn zich gaan ontwikkelen.
Als het geen maagzweren zijn, weet je dat dan ook en kan je de darmen laten onderzoeken.

Omeprazol werkt in op het darmbioom dus dit steeds geven zonder dat je zeker weet dat er maagzweren zijn, is niet verstandig.

Sommige artsen scopen op stal dus dan hoef je niet naar een kliniek.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 14:05

lina1998 schreef:
Om heel eerlijk te zijn moet ik meer aan IBD denken dan aan maagzweren. Mijn paard is hier onlangs mee gediagnostiseerd. Hoe is de mest en hoe is hij op aanraking van de buik? En naar welke dierenarts ga je?
Ik heb helaas de ervaring dat de ene dierenarts de andere niet is wat betreft dit soort problemen, in mijn geval was Utrecht de redder in nood. Een andere grote kliniek heeft zijn diagnose gemist.

Opzich heb ik geen extreme moeite met blind behandelen vind een scopie zelf ook erg heftig maar heb je daar echt veel verbetering van gezien begin dit jaar? 12 weken vind ik namelijk wel echt lang en als dat het probleem niet oploste zou ik niet weer blind behandelen eigenlijk.

Hij is nergens gevoelig op aanraking, geen opgetrokken buik oid. We hielden bewust 12 weken aan omdat we dus blind behandelde. Verschil was te minimaal. Ik ga naar een kleine kliniek in reusel donderdag, heel expliciet vermeld dat ik absoluut niet blind wil staren op die scopie, omdat ik niet het idee heb dat dat hét is. Ik ben dan bang dat we mogelijk 1 zweertje vinden. Dat als boosdoener neerzetten en vervolgens kom ik nog geen steek verder

henshem schreef:
billy3105 schreef:

Als je paard pijn heeft door maagzweren trekt dit door naar zijn rug. Kan hij zijn onderlijn niet goed aanspannen en de bovenlijn niet bollen en die spieren dus ook niet ontwikkelen.

Door de omeprazol maakt het paard minder maagzuur aan zodat de zweren de kans krijgen om te genezen.

In dit geval zou ik toch echt laten scopen om te zien of en zo ja waar de zweren zitten en gericht te kunnen behandelen. Pas daarna kan de bovenlijn zich gaan ontwikkelen.
Als het geen maagzweren zijn, weet je dat dan ook en kan je de darmen laten onderzoeken.

Omeprazol werkt in op het darmbioom dus dit steeds geven zonder dat je zeker weet dat er maagzweren zijn, is niet verstandig.

Sommige artsen scopen op stal dus dan hoef je niet naar een kliniek.

Hoe onderzoeken ze de darmen?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 15:04

Hieperdi schreef:
Amber_anne schreef:

Heb je ook verschil gemerkt

Zeker, de eerste keer na 3 dagen al. De tweede keer wisten we niet zeker of het een maagzweer was, maar ik merkte wel een klein verschil dus ik heb door behandeld. Pony bleek uiteindelijk een verdikte darm te hebben die pijn deed maar wie weet had ze door de pijn en stress ook een maagzweer

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 18:27

De darmen worden via een rectaal onderzoek onderzocht. Ze kunnen dan maar een klein stukje onderzoeken. Misschien ook via een echo van de buik.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 19:01

Ik heb het via een echo laten doen

lina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 19:35

Bij mijn paard is rectaal onderzoek uitgevoerd, zijn echo’s gemaakt en uiteindelijk darmbiopten via de maagscopie. Maar dan kan je net zo goed inderdaad meteen die maagscopie doen dan kom je er toch langs.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 19:55

Helder! Probeer ik die kant (ook) uit te sturen! Dankjewel voor de input!