Iccc schreef:Mocht iemand nog stomach relief niet meer gebruiken, ik neem het graag over
Ik heb de stomach sensitive van Horse adds te koop , zit nog ong 1.5 kg in
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Hieperdi schreef:Goedemorgen
Zijn er hier nog mensen die ervaring hebben met maagsap I van ewalia eventueel in combi met mastichorse
Miss_Mii21 schreef:Paarden krijgen bij maagproblematiek omeprazole, van die spuiten. Daarvan is ook wetenschappelijk aangetoond dat het werkt bij zweren in ik dacht het bovenste gedeelte van de maag.
Echter hoor ik links en rechts ook mensen over het toedienen van omeprazole tabletten (voor mensen). Daar zit poeder in, geen pasta. En je moet er best wat meer van geven, dan die pasta.
Als dit de oplossing was, deed heel Nederland dit wel denk ik. Geen idee of dit op tijd uit elkaar valt, geen idee of het goed aankomt en je moet er best wat pillen van geven.
Kan iemand onderbouwen waarom wel- of waarom het niet slim is om dit soort orale tabletten, voor mensen, toe te dienen aan je paard?
Ik kan mij iets bedenken als niet doen want: voor mensen/ hulpstoffen/ andere vorm (poeder ipv pasta), misschien doet dat wat met de plek waar het in het lichaam uit elkaar valt?
Het is een stuk goedkoper, maar ik kan mij niet voorstellen dat dit goed is. Maar het waarom ben ik nog even naar op zoek, een logische verklaring.
Lasso123 schreef:Na veel in al deze pagina's van dit topic gelezen te hebben en er veel aan gehad te hebben. Stuur ik nu ook maar een berichtje. Ik hoop dat jullie wellicht nog wat ideeën en inzichten hebben die mij verder kunnen helpen.
Drie maanden geleden hebben wij ons eerste eigen paard gekregen ( röntgen en klinisch goedgekeurd) een droom die uitkwam!
We staan op een 24/7 buiten stal met paddock verschillende schuilstallen en 24/7 voordroog beschikbaar. Een hele fijne plek dichtbij mijn huis.
We hebben de eerste weken lekker rustig aan gedaan zodat ze kon wennen aan de plek en de kudde. De baas van de kudde en zijn vriendin zijn nummer 1 en 2. Mijn paard komt als derde en als vierde is er nog een paard die eigenlijk 0 contact zoekt met de rest.
Toen we haar 4 weken hadden kreeg ze een hoefzweer. Ze heeft toen even op stal gestaan omdat ze paddock veeeel te nat was. Na een aantal dagen stootte ze haar hoofd en kreeg ze 4 nietjes in haar voorhoofd. Nu tobben we met een maagzweer en zijn we dit weekend begonnen aan de omeprazol.
We hebben intussen al zoveel meegemaakt in korte periode dat mijn hoofd ondertussen overuren draait qua zorgen. Ik wil vooral dat ze geen pijn meer heeft maar maak me daarin ook wel gek.
Mijn zorgen:
- het voordroog. Mijn plek is echt ideaal en een hele fijne plek. Behalve dat het voordroog niet fantastisch is voor maagpatienten. Wel denk ik dat de maagzweer is ontstaan door een optelling van alles hierboven (verhuizing, nieuwe baasjes, nieuwe kudde, hoefzweer, op stal, hoofd stoten..) misschien nog wel een tikkeltje naïef. Maar dat helpt me soms wel in mn zorgen...
- Wat soms ook door mn hoofd gaat: ze kreeg al lavor ferm vitaal met een hand luzerne. Beide al voor paardjes met gevoelige maag. Dus ondanks dst de vorige eigenaar zei dat ze nog nooit singelnijd had gehad toen ik er naar vroeg. Zat er wel iets wat reden was voor dit voer? En wellicht dus wel al iets wat getriggerd is door bovenstaande stress? En heb ik dus wellicht te maken met een groter probleem?
- De oude eigenaar zou ook graag nog willen komen kijken. Op zich was het contact ook prima maar ik weet niet hoeveel stress dit weer kan opleveren voor mijn paardje. Wat zouden jullie doen?
Ik ben al aan het afbouwen van de ferm vitaal ivm de melasse en zetmeel en ga over op vitalbix balance muesli. En ze krijgt ekygard.. ik twijfel nog om er maagbalans van horseflex aan toe te voegen/over te stappen. Maar zoals jullie hierboven kunnen lezen.. ik maak mijzelf gek met manieren te bedenken hoe ik het mn paardje comfortabel kan maken.
Wat denken jullie als jullie bovenstaand lezen?
Change03 schreef:Ik ben nu ook aan het behandelen zonder scopie. Wat me opvalt is een verbetering in de mest. Wat ik echter nog niet merk is verbetering op de maagstreek. Als ik hem duw/prik bij de singelpunten krijg ik nog steeds een hele boze reactie... We zijn een kleine week onderweg, hoop volgende week verbetering te zien.
billy3105 schreef:Ik ben terughoudend met scopen door persoonlijke issues. En ik twijfel of dat dat het probleem gaat oplossen, die bovenlijn komt er niet plots aan met wat omeprazol heb ik het idee.
lina1998 schreef:Om heel eerlijk te zijn moet ik meer aan IBD denken dan aan maagzweren. Mijn paard is hier onlangs mee gediagnostiseerd. Hoe is de mest en hoe is hij op aanraking van de buik? En naar welke dierenarts ga je?
Ik heb helaas de ervaring dat de ene dierenarts de andere niet is wat betreft dit soort problemen, in mijn geval was Utrecht de redder in nood. Een andere grote kliniek heeft zijn diagnose gemist.
Opzich heb ik geen extreme moeite met blind behandelen vind een scopie zelf ook erg heftig maar heb je daar echt veel verbetering van gezien begin dit jaar? 12 weken vind ik namelijk wel echt lang en als dat het probleem niet oploste zou ik niet weer blind behandelen eigenlijk.
henshem schreef:billy3105 schreef:Ik ben terughoudend met scopen door persoonlijke issues. En ik twijfel of dat dat het probleem gaat oplossen, die bovenlijn komt er niet plots aan met wat omeprazol heb ik het idee.
Als je paard pijn heeft door maagzweren trekt dit door naar zijn rug. Kan hij zijn onderlijn niet goed aanspannen en de bovenlijn niet bollen en die spieren dus ook niet ontwikkelen.
Door de omeprazol maakt het paard minder maagzuur aan zodat de zweren de kans krijgen om te genezen.
In dit geval zou ik toch echt laten scopen om te zien of en zo ja waar de zweren zitten en gericht te kunnen behandelen. Pas daarna kan de bovenlijn zich gaan ontwikkelen.
Als het geen maagzweren zijn, weet je dat dan ook en kan je de darmen laten onderzoeken.
Omeprazol werkt in op het darmbioom dus dit steeds geven zonder dat je zeker weet dat er maagzweren zijn, is niet verstandig.
Sommige artsen scopen op stal dus dan hoef je niet naar een kliniek.
Hieperdi schreef:Amber_anne schreef:Ik heb twee keer medicatie gegeven zonder te scopen, was het idee van de dierenarts. De pony moest dan op de kliniek vasten en de dierenarts gaf aan dat dat meer kwaad dan goed zou doen
Ze zei dat je na een week wel verschil moest merken
Heb je ook verschil gemerkt