[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:05

Hoe zijn jullie er achtergekomen of jullie paarden echt ZE hebben of iets anders. Mijn haf, heeft wrs wel echt Ze op haar koppie, daar krijgt ze zwarte bultjes. die jeuken (in zomer) Verder krijgt ze jeuk bij haar manen, maar kan daar niets ontdekken Tot nu toe heeft ze nog nergens last van.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:06

Flosje446 schreef:
Muds schreef:
May staat op de glucobalance (ivm insuline resistentie), op de detoxcompositum en staat op een strak ontwormingsschema. Daarnaast proberen we de suikers zo laag mogelijk te houden (hooi en 2x daags 0.5kg pavo nature's best). Ze wordt al steeds fitter, maar het duurt waarschijnlijk nog tot dit najaar tot ze weer helemaal lekker in haar velletje zit. Dus inwendig zitten we op de goede weg denk ik, maar nu nog even bedenken hoe haar van buitenaf te ondersteunen.

Bedankt voor de antwoorden, dan weet ik dat dat gewoon geen optie is en zal ik gewoon maar weer een deken aanschaffen :)

Is er een reden waarom je detox compositum gebruikt en niet drainage compositum (of is dat je aangeraden)? En hoelang geef je dit?

Ik gok zomaar dat ze bij een arts/therapeut is geweest die gebruik maakt van Phytonics (gezien ze ook GlucoBalance geeft). Detox comp bevat montmorilloniet (een fytotherapeutische katalysator), waardoor de werking sterker is dan Drainage Compositum van De Groene Os. Ontzettend goed spul, ben sowieso erg te spreken over de producten van Phytonics.
Ik merkte bij mijn paard niet zoveel van Drainage Compositum, maar Detox comp maakt behoorlijk wat los.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:06

Flaver, dat heb je helemaal goed ;)
Een sleezy, ook zoals deze, is bedoeld om je paard schoon te houden zodat je hem een dag voor de wedstrijd al kan wassen en vlechten. In de westernsport gebruiken ze de sleezys veel. Ze helpen daar ook om de manen 'plat' te drukken.

Ze zijn zeer zeker NIET geschikt als eczeemdeken. De vliegjes kunnen er gewoon doorheen (het is van lycra, heel dun) het zit vrij strak en hoewel het goed ademt is iets straks nooit goed om dag en nacht om te houden. Het lycra is heel erg rekbaar, maar kwetsbaar, een klein gaatje is binnen no-time een gigantisch gat. Bedenk maar eens hoe je sleezy eruit ziet als je hem dag en nacht ophoudt terwijl je paard ermee in de wei staat. Het zwarte wordt in de zon ook nog eens hartstikke warm.

Conclusie: Een sleezy is voor 'luie' mensen (zoals ik O:) ) die hun paard niet op de ochtend voor de wedstrijd nog snel snel willen wassen en niet tegen eczeem.

Elfenor

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:13

Hey!
Mijn paardje heeft ook zomerexceem, en aangezien het seizoen er aan komt, moeten we toch beginnen uitkijken naar een exceemdeken. (Heb haar nog niet zo lang, dus vorig seizoen niets aan gedaan)
Maar, opzich heeft ze het niet zo erg, ze schuurt haar manen wel kapot, maar heeft geen wondjes of zo. Zou het dan voldoende zijn om een vliegendeken met hals te kopen, of is een exceemdeken toch beter?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:14

Auky schreef:
Ik gok zomaar dat ze bij een arts/therapeut is geweest die gebruik maakt van Phytonics (gezien ze ook GlucoBalance geeft). Detox comp bevat montmorilloniet (een fytotherapeutische katalysator), waardoor de werking sterker is dan Drainage Compositum van De Groene Os. Ontzettend goed spul, ben sowieso erg te spreken over de producten van Phytonics.
Ik merkte bij mijn paard niet zoveel van Drainage Compositum, maar Detox comp maakt behoorlijk wat los.

Dan is Detox comp zeker iets voor Senna. Ik merk nu vrij weinig van de drainage, terwijl ik een half jaar geleden moest stoppen met de kuur, omdat ze goed ziek was. Ik ga wat meer lezen over Phytonics. Ik kan me herinneren dat je hier al weleens wat meer over hebt verteld, ik ga dat even opzoeken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:24

Essie73 schreef:
Hoe zijn jullie er achtergekomen of jullie paarden echt ZE hebben of iets anders. Mijn haf, heeft wrs wel echt Ze op haar koppie, daar krijgt ze zwarte bultjes. die jeuken (in zomer) Verder krijgt ze jeuk bij haar manen, maar kan daar niets ontdekken Tot nu toe heeft ze nog nergens last van.

die zwarte bultjes krijgen meer paarden.
de fjorden bij mij op stal hebben geen eczeem,maar krijgen wel die zwarte bultjes.
is ooit een veearts bij geweest en die zei dat het mijt was en je het als zodanig moet behandelen.

maar ap krijgt ze ook en bij hem trekt het vanzelf weer weg.
ik vind de sweet itch daarvoor wel een heel fijn middel om mee te smeren

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:24

Elfenor schreef:
Hey!
Mijn paardje heeft ook zomerexceem, en aangezien het seizoen er aan komt, moeten we toch beginnen uitkijken naar een exceemdeken. (Heb haar nog niet zo lang, dus vorig seizoen niets aan gedaan)
Maar, opzich heeft ze het niet zo erg, ze schuurt haar manen wel kapot, maar heeft geen wondjes of zo. Zou het dan voldoende zijn om een vliegendeken met hals te kopen, of is een exceemdeken toch beter?

En dat vind ik dus jammer.
Niet om je af te kraken hóór.
Maar zie geregeld paarden dieren met ZE die onvoldoende beschermd zijn.
Reactie van de eigenaar is dat ie het niet zozeer erg vind dat de manen kort zijn.
En ach, het is niet zo erg allemaal.

Maar denk eens aan de jeuk die zo'n dier heeft.
Heb zelf maar eens de hele dagen jeuk.

Mijn conclusie: Z.s.m. deken bestellen en gelijk opdoen.
Beter voorkomen dan genezen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:33

een eczeemdeken is ook haast net zo duur als een goede vliegendeken he?
gewoon wel op doen, en nog voor je jeuk ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:34

Deze week wordt het weer warmer zag ik , twijfel nog om de deken al op te doen. Ze staat nog niet op het land , alleen paar uur in de paddock en ze heeft ook nog een andere deken op.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:42

Flosje446 schreef:
Auky schreef:

Dan is Detox comp zeker iets voor Senna. Ik merk nu vrij weinig van de drainage, terwijl ik een half jaar geleden moest stoppen met de kuur, omdat ze goed ziek was. Ik ga wat meer lezen over Phytonics. Ik kan me herinneren dat je hier al weleens wat meer over hebt verteld, ik ga dat even opzoeken.

Klopt, heb een paar weken terug er ook al iets over geschreven. Phytonics is overigens niet vrij verkrijgbaar, kan alleen besteld worden bij een arts of therapeut. Je kunt Den Hoek (www.holistischdierenarts.nl) misschien eens bellen, de situatie uitleggen en wellicht kun je het dan via hen krijgen (denk het haast wel).

Ik heb de eczeemdeken nog helemaal niet gewassen :o Morgen meteen maar eens uit de zak trekken en alles nalopen. Hopelijk kan het nog even wachten, vind het zo sneu als Auke er al zo snel weer onder moet.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:54

Het wordt weer beter weer dus ik ga het vanaf nu ook maar weer volgen :o

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:55

Ik volg al dik een maand het weer :D
En mijn pony.
Zodra ik ook maar iets merk, ligt die op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:57

het is weer oplettijd :D :P

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:02

Hier is ook de deken weer mee naar stal gegaan.
Gister alle gaatjes gemaakt, zodat de oude deken als reserve deken kan.
Als het van de week weer warmer word dan gaat de deken weer op.

Heb alleen een luxeprobleem, de manen van Guus zijn zo lang geworden dat het bijna niet onder deken past als ik ze niet vlecht!!

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:40

Oke, denk dat ik woensdag mijn mama maar meesleur naar de ruitersportwinkel voor een deken... Donderdag wordt het 16 °C, dat is mugjestemperatuur, niet?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:42

Dat heb ik ook GuusHinnik, ik vlecht ze dus ook...

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:50

Auky schreef:
Flosje446 schreef:
Is er een reden waarom je detox compositum gebruikt en niet drainage compositum (of is dat je aangeraden)? En hoelang geef je dit?

Goed gegokt Auky :j Normaal staat er 3 weken voor een detox-kuurtje, maar May staat er al een paar maanden op. Maar die had dan ook best heftige klachten voor zo'n jong paard in zo'n korte tijd :(:)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:13

Ik neem hem morgen ook maar vast mee naar stal.
Dan kan ik hem meteen opdoen zodra ik zie dat het mis gaat.

En dan wordt het weer vlechten, madam heeft al een beste bos :D
Grrrr, en ik haat vlechten haha
Maar afknippen doe ik niet, vorig jaar ook gedaan, alles werd door de deken afgeschuurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:28

Ik moet ook zeker vlechten , manen zijn te dik om ze er zo onder te laten , alleen dr staart wil helaas maar niet dikker worden.

Manen
Afbeelding

en staart niet zo'n duidelijke foto
Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:33

Ik kan Wisse's manen niet vlechten, ze doen bij hem alweer zo'n pijn als ik eraan zit dat ik er dus niet aan mag komen behalve om te borstelen ;(
Behalve als hij een bak biks voor zn neus krijgt dan mag het ineens wel :Y)
Maar goed, ik zal hem er niet mee gaan pesten en laat ze eerst maar los.

Yvank een vliegenuitrijdeken met hals bedoel ik dan he ;)

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:31

Met Nilay gaat het op het moment nog erg goed. Hij heeft nog geen jeuk en is erg vrolijk. Ik ben ook erg blij met de manen en staart die toch alweer een heel eind zijn gegroeid. Helaas heb ik geen goede foto's gemaakt van de kale manenkam en staartwortel. Maar hieronder toch foto's want ik ben er echt heel blij mee! Ik heb alweer een exceemdeken liggen. Ik ben alleen benieuwd of ik hem bij Nilay om ga krijgen. Van de winter lukte dat niet.

Hier is te zien hoe zijn staart er midden in de zomer aan toe was: http://i3.photobucket.com/albums/y52/Ma ... C_3745.jpg

Zijn manen in December; Ik heb ze uit wanhoop helemaal kort geknipt tot vlak op de huid:
http://i3.photobucket.com/albums/y52/Ma ... 180104.jpg

En nu:
Afbeelding
Afbeelding

Close up manen (nu lekker dik en ze beginnen al weer om te vallen!)
http://i3.photobucket.com/albums/y52/Ma ... C_4736.jpg

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:35

Jeetje wat een toverbal is het ook zeg!
Fijn dat het goed gaat, hopelijk een goede zomer ook voor jullie zometeen.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 04:40

Annetje schreef:
Conclusie: Een sleezy is voor 'luie' mensen (zoals ik O:) ) die hun paard niet op de ochtend voor de wedstrijd nog snel snel willen wassen en niet tegen eczeem.

Niet mee eens. Ik gebruik al jaren een sleezy voor de overgangsperioden. Zoals dadelijk dat ik het te koud vind om mn geschoren paard alleen onder SME deken te zetten, maar toch de hals extra bescherming wil geven. En andersom, in het najaar. Werkt perfect!! Enige nadeel wat ik vind is dat de enkele hals een drukpunt geeft op de schoft, dus heb ik voor dit jaar een hele pakje gekocht, omdat het nauw aansluit schuurt het niet, en kan het dus prima onder de gewone deken. Met de vorige hals heb ik trouwens 2 jaar gedaan, toen lag ie ineens in flarden :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 08:44

wat is nilay een prachtig dier zeg!!!
ik houd sowieso wel van die kleur,maar hij heeft ook een hele mooie uitstraling :j

sleezy's worden in amerika best vaak gebruikt voor paarden met zomerczeem.
de stof is gewoon ademend hoor.
paard kan er prima langere tijd onder staan

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:24

Nilay's manen zijn al best mooi geworden :j

Hoe doen jullie dit? :
De mijne heeft een flinke wintervacht, begint nu een beetje met verharen.
Maar gaan de losse haren dalijk niet ontzettend jeuken onder ZEdeken?
Of wassen jullie 't deken (wasmachine) + paard (sproeier) gewoon een keer extra af?