Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:12

Ik denk EQ green of EQ pure - die zijn beiden ook gericht op bot en kraakbeen issues.
En anders even een mailtje aan Tom sturen.

Douraque

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:21

Dat ga ik vanavond eens doen, bedankt Jannepauli

En bestellen gaat via Zweden? En dat zijn dezelfde prijzen als Amerika?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 09:45

fargo schreef:
jesito schreef:

Fargo weet er zeker een hoop van, maar wil soms niet de andere kant meer zien en die is er ook nog.

Pardon, je leest dus gewoon mijn posten niet want ik ben juist op de andere kant ingegaan. Ik doe geen aannames voor en over jou, doe ze dan ook niet over mij..
Er zijn hier heel wat paarden in en buiten het topic juist door mij begonnen zonder medicijnen en met bijvoorbeeld alleen Provarium Breeding...

Juist. Mijn pony bleek dus niet tegen parlodel (1e DA) of tegen pergolide (2e DA) te kunnen. En niet in week 3/4, maar gewoon in week 1 binnen een paar dagen compleet apatisch te worden. En de pergolide ben ik zelfs mee begonnen op 10 gram om belachelijk langzaam op te bouwen. Op advies van Fargo ben ik, toen mijn pony wél last kreeg van cushingbevangenheid (midden in de winter tot 2x toe) en ik al had besloten hem de volgende winter in te laten slapen zodra hij weer stijvig/kreupel zou worden, toch begonnen aan de provarium breeding. Gevolg: pony leeft nog! Is afgelopen winter niet bevangen geweest, en is zelfs zo rad dat hij weer voor de wagen loopt.

Dus Jesito, ik vind het niet eerlijk wat je nu zegt. Natuurlijk leef je met Jessix mee, dat doet namelijk iedereen. Want iedereen hier weet hoe k*t het is als je paard ziek is en je van alles zou willen doen en proberen om dat weg te halen. Maar om dan Fargo aan te vallen op valse gronden snap ik niet, en is onterecht.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:01

Douraque schreef:
Dat ga ik vanavond eens doen, bedankt Jannepauli

En bestellen gaat via Zweden? En dat zijn dezelfde prijzen als Amerika?

Volgens mij zijn de prijzen hetzelfde - wellicht dat de verzendkosten lager zijn.
Maar je kunt zowel in de USA als in Zweden bestellen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:48

Nogmaals ik val niemand aan, iedereen moet doen waar die zich goed bij voelt.
Maar als de behandeling meer kwaad doet dan de kwaal zelf, zet mij dat dus wel aan het denken.
Daarbij heb ik niet veel ervaring met de prascend zelf, maar heb helaas wel mijn tweede paard met cushing.
Daarbij vind ik het raar dat er gezegd wordt dat een paard zich zonder prascend heel beroerd kan voelen en dat je dat niet zou zien.
Geloof me, na 19 jaar weet ik echt wel wanneer mijn paard zich wel of niet happy voelt.
Het ene paard doet het goed op Prascend en het is zeker het proberen waard.
Daarbij komt ook nog een financieel plaatje en ook dat moet iedereen zelf weten of die dit wil dragen.
Het is immers niet alleen de Prascend, maar ook vaak nog verdere supplementen en da kosten.
Prascend is ook alleen voor wat extra comfort, cushing gaat hier niet mee weg.

Maar goed dit is mijn mening, zal dit toppic niet teveel bezoeken, als mensen zich aangevallen voelen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 11:26

Nog een laatste nood van mij hierover.

Ik vind het jammer dat de sfeer er zo aan toe gaat in dit topic. Er zitten hier een paar mensen die zichzelf, terecht of onterecht, kenners noemen en daarmee ook echt denken het laatste woord te mogen hebben. Je helpt daar ongetwijfeld mensen mee...

Maar vergis je niet, er zijn heel veel mensen die hier gewoon niet meer willen of durven te reageren. Ik heb me nu voor de tweede keer gemengd in dit topic en voor de tweede keer stroomt mijn inbox vol met pb's met ervaringen van andere mensen die hier hun mening gewoon niet meer neer willen zetten. Daar tussen zitten hele handige, bruikbare tips, waarvan ik het jammer vind dat deze niet te vinden zijn in een topic wat voor iedereen bedoelt is.

Ook ik trek me hier weer terug, maar hoop dat dit degene die zich aangesproken voelt aan het denken zet, want je zou een veel grotere groep mensen kunnen bereiken dan dat je nu doet.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 13:24

Jesito, dat ben ik zeker met je eens :j
Als het niet verdragen wordt houdt het op. Het middel moet niet erger zijn dan de kwaal. Dan maar een korter maar prettiger leven! :)

Jessix, ik vind het erg jammer dat je het zo voelt joh, als ik terug lees zie ik echt niet dat het zo verkeerd geschreven wordt als dat jij het nu voelt. Maar dat is met het geschreven woord altijd lastig, hoe is de intonatie?

Ik hoop dat het goed gaat met je paard! Met of zonder de medicatie. :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 17:37

vreemd...ik lees het niet echt als 'aanvallen'.Maar goed.
Ik vind Fargo@ meer dan waardevol in dit topic(JP@ook)Zal eerder aan hun advies vragen dan aan mijn da ;)

Ben ook blij dat Fargo@ondanks het overlijden van haar paard nog steeds post en meeleest!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:34

Heeft iemand een advies voor me wat ik kan doen om mijn paard wat aan te laten komen?

Wat ze nu krijgt: 1,5 schep senoires priores, 4 kg hooi/kuil, weidegang waarvan 1 uur op vol gras. Dit alles verdeeld op 1 dag. De VA vond haar afgelopen vrijdag redelijk mager. ze krijgt door het voer ook provarium breeding en bio mag.

Ik denk eraan om een extra voerbeurt met seniorenbrok in te zetten. Al gaat dit lastig ivm werk etc.

Alvast bedankt!

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:39

Jemawi schreef:
Heeft iemand een advies voor me wat ik kan doen om mijn paard wat aan te laten komen?

Wat ze nu krijgt: 1,5 schep senoires priores, 4 kg hooi/kuil, weidegang waarvan 1 uur op vol gras. Dit alles verdeeld op 1 dag. De VA vond haar afgelopen vrijdag redelijk mager. ze krijgt door het voer ook provarium breeding en bio mag.

Ik denk eraan om een extra voerbeurt met seniorenbrok in te zetten. Al gaat dit lastig ivm werk etc.

Alvast bedankt!

Ik moest op advies van de dierenarts Linamix voeren. Ik moet zeggen, dat ik nu aan het opbouwen ben met Prascend (zit sinds enkele dagen op 1 tablet) en dat ze nu toch wel wat meer vet op de botten begint te krijgen. Ik kreeg het advies voor Linamix al voordat bekend was dat ze Cushing had.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:40

Misschien is het handig om erbij te zetten hoe groot en oud jouw paard is, wat ie nog aan werk verricht.
Heeft hij cushing?
Eet hij al zijn hooi helemaal op?
Zijn tanden/kiezen nog goed?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:41

Wat fijn HF (ik kort het maar even af :D ) hoe gaat het verder?
Wat is linamix?

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:37

IMJ schreef:
Wat is linamix?

Equifirst Linamix zijn lijnzaadbrokken met Omega 3 vetzuren.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:50

1 Van onze paarden zat de laatste tijd niet lekker in zijn vel. Van alles geprobeerd zoals veranderen van voeding, opkikkers, supplementen etc. Echter hielp niks echt.
Hij heeft ook al jaren last van zomereczeem dat de laatste 2 jaar duidelijk erger aan het worden is. Zo erg dat de jeuk op zijn hele lichaam zit.

Marstal exzem muesli, een eczeem deken en Equidoux gelijkertijd gebruikt en dit ging eigenlijk heel goed. Vorig jaar hadden we het er echt helemaal mee onder controle.

Echter dit jaar.... Hij kwam van het voorjaar al niet lekker door zijn verharing heen, maar oke. Hij is 22. Dan wil het allemaal niet meer zo makkelijk. Dus hebben we hem geschoren. Echter is de hele zomer zijn vacht vreemd geweest. Rare kleur, rare structuur.
Nu hij langzaam bezig is met het aanmaken van de wintervacht, viel het ons op dat zijn haren vreemd krulde. Eerste gedachte: Cushing.
Maar ook de jeuk is de afgelopen 3 maanden extreem geworden. Zo extreem dat hij complete omheiningen omver schuurde.

De veearts erbij gehaald en die heeft hem Prednison gegeven. Want volgens hem kwam het door de zomereczeem. In die week zou de jeuk helemaal weg moeten gaan. De jeuk werd wel iets minder, maar was absoluut niet weg.

Opnieuw de veearts erbij gehaald die bloed af heeft genomen. Gisteren hebben de uitslag van de bloedtest gehad.
Cushing...

Tja... En nu....
Die "ouwe bok" die in zijn doen en laten net een 4-jarige is.....

Morgen kunnen we medicijnen ophalen. Het schijnen pillen te zijn.

Iedereen kent Cushing wel, maar nu er veel over lees, besef ik pas wat het nou eigenlijk is.
Het is allemaal nog onwerkelijk. Hoe gaat het nou verder? Zal hij er oud mee kunnen worden? Of is het een aflopende zaak?

Vreemd hoor. Buitenritten van 5 uur is niks voor hem. Gaat allemaal nog met gemak.
Ik weet dat het niet te "genezen" is. Maar ik hoop dat we hem nog een paar jaar kunnen laten genieten.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:00

Als je de diagnose eenmaal krijgt begint je zoektocht..
Jouw paard kan zeker nog heel oud worden! :j
Als je met de pillen start is het raadzaam op te bouwen, start met een kwart bijv. de DA zal het mogelijk onzin vinden maar lees hier maar is door, het kan je een hoop narigheid besparen. Pergolide/Prascend is niet niks voor je paard.
Sterkte hoor!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 23:57

Jemawi schreef:

Bietenpulp zonder melasse ( Quickbeet van Dodson&Horrell)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 00:08

Hallo allemaal,

Ik weet niet of het hier gebruikelijk is om je even voor te stellen.
Ik ben 28, nog wel :)
We hebben 3 pony's waarvan er 1 licht cushing heeft.
De veearts had eerst een vermoeden van niet.
Meneer heeft dan ongetwijfeld meer medische kennis maar mijn gevoel zei me dat ze het wel heeft.
Dus toch bloedonderzoek ook voor cushing.
Ze kreeg ook verder nog een uitgebreid bloedonderzoek, waaruit kwam dat ze ook een ontsteking had.
Ook had ze schimmel.
Dus traject ging van start.
Eerst de schimmel en de ontsteking aangepakt en pony knapte ziende ogen weer op.
Va en wij hadden afgesproken dat we daarna in overleg ging iv met de cushing.
Ik va gebeld en het ging super met de pony dus besloten we om der goed in de gaten te houten en als het weer minder ging ik weer contact op zou nemen.
Nu echter heb ik het idee dat wat slomer word, niet veel maar iets en der ruggengraat komt wat hoger te liggen.
Zelf tijdens de wandeling was ze anders.
maandag eerst maar de va bellen.

word sowieso een spannende dag, moet ook de da bellen voor 1 van de honden die 2 verdachte bulten heeft die vast zitten.
Ik hoop er het beste van.

Graag zou ik willen weten of iemand dit herkend aangezien onze uitgebreide zoektocht op gebied van cushing nu begint.

Pony is 21 jaar, we doen wandelen, logeren sinds kort niet meer ivm met artrose.
Staat 24 uur per dag in de wei met soortgenoten en schuilmogelijkheden.
Alleen met heel slecht weer in de winter de nacht op stal.
Laatst bijgewerkt door R.X. op 23-09-13 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 00:11

Welkom RX!

Weet je ook wat de waardes waren van je pony?
Verder kun je in dit topic veel info vinden, er zijn hier een paar "deskundigen" die vaak een goed advies voor je hebben. Ik ben nog niet zo'n deskundige, maar we kunnen elkaar met tips en ervaringen verder helpen

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 00:17

Dankje daar hoopte ik ook op.
Ik zal hier nog heel wat uitspitten.
De waardes weet ik zo niet meer, ik ben zooo slecht met getallen.
Toen waren we ook vooral met dat andere bezig om weg te krijgen.
Ik ga der weer laten testen hoe het nu is.
Nu gaan we dit aanpakken.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 00:20

Wat merkte jij mij je pony waardoor zoiets had van, er is iets aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:08

Welkom R.X.
Ik ben zelf ook nog maar een groentje op het gebied van cushing, maar kan je wel vertellen wat de symptomen bij mijn shetlander waren:
veel te veel drinken en plassen
Niet uit wintervacht komen en zag sinds kort idd de bekende slag erin komen als het nat was.
Vele onverklaarbare wondjes en bulten.
Na slechte bekapping kwam er naar voren dat ze te strakke kniebandjes heeft, wat dus kort en stram lopen met achterhand veroorzaakt. (je ziet het tijdens een ritje onderweg verbeteren).
Extreem veel gapen, wat indicatie voor maagzweer is - stress gerelateerd.
Gedragsveranderingen; kan om niets erg schrikken, bozig zijn wat kan omslaan in depressief gedrag.

Ik heb trouwens ook een vraagje aan de dames hier;
Wat vinden jullie van deze site?
http://www.jepaardgezondenfit.nl/producten.html
En dan met name de Balancer?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:38

Tja, wat moet je er van vinden? Ik ken het product niet en degene die het maakt ook niet.
Het probleem met een balancer is dat je nooit weet of je terecht 'aanvult' (balanceert) of niet, tenzij je het ruwvoer hebt laten testen en dus ook echt weet wat je moet aanvullen.
Iedereen kan roepen dat calcium/fosfor in verhouding moet zijn. Maar als je niet weet wat je c/f verhouding in ruwvoer is, kun je de plank ook misslaan. Datzelfde geldt voor alle andere mineralen.
Het enige voordeel van dit product is dat er geen ijzer aan toegevoegd lijkt te zijn.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:42

IMJ schreef:
Misschien is het handig om erbij te zetten hoe groot en oud jouw paard is, wat ie nog aan werk verricht.
Heeft hij cushing?
Eet hij al zijn hooi helemaal op?
Zijn tanden/kiezen nog goed?

Ja dat is ook zo :)

Mijn paard heeft sinds 2009 cushing inderdaad. Sindsdien zit ik ook in dit topic, ik ben echter meer een meelezer dan een poster.
Voor zover ik weet eet ze hooi helemaal goed op. Echter ben ik daar niet altijd bij en heb ik er nog een andere pony bij lopen, dus met 100% zekerheid kan ik dat niet zeggen. Tanden en kiezen zijn redelijk voor een 33 jarige. Vorig jaar zat er in ieder geval nog niks los.
De tandarts komt binnenkort weer. Ze staat overigens 100% op rust. (wandelen)
Ze is ongeveer 1.50 hoog.

@Jannepauli: is bientenpulp niet vergelijkbaar met seriores priores? Voor zover ik weet zit dat in ieder geval wel in.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:52

Ik weet niet wat er in Senior priores zit .. de Subli site geeft geen analyse.
Nadeel van dat spul is dat je het meer dan 4 uur moet weken; Kwikbeet kun je na 10 minuten al geven.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:54

Ik zal het hier ook plaatsen: ik heb contact gehad met mevr. Bergh in Zweden (distributeur Cur-Ost), zij was erg behulpzaam met betrekking tot het juist product voor mijn paard en heb dan ook de Cur-Ost besteld. Ben heel benieuwd naar de effecten en zal jullie hiervan op de hoogte houden.

En met die van mij gaat het langzaam aan beter, zijn been is slechts nog bij de kogel dik (was eerst zijn hele onderbeen), hij verhaart op zijn hals, is weer vrolijker en hij loopt langs de dijk af en toe weer te bokken/rennen.

Ik twijfel heel erg wat het was: een virus wat bij ons op stal heerste (2 andere paarden met dikke benen), zijn mok waar hij wederom last van had of de verhoging van de pergolide (10 dagen erna kreeg hij deze klachten)