[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:57

Ze krijgen hier nooit op dezelfde tijd eten, expres niet, want als je een wedstrijddag hebt, dan is er ook een ander ritme. Ik heb geen zin in gedram om voer, zo van: het is 17 uur, je moet nu komen. Ik heb heerlijk relaxte paarden die wel zien wanneer ik kom. Uiteraard hebben ze onbeperkt ruwvoer.
De medicijnen geef ik smorgens, maar ene keer is dat 7 uur, andere keer 9 uur. Dat zal echt niet uitmaken hoor.

specialeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 01:23

Hallo,ik ben nieuw hier en erg ongerust.
Heb een 19 jarige ruin die pas getest is op PPID. Vanavond uitslag gehad ->300.
Moet dus medicatie krijgen. Ik heb al gelezen dat we het langzaam aan moeten opbouwen.
Even wat meer uitleg:
hij heeft geen hoefbevangenheid, geen vetophopingen, drinkt niet meer dan vroeger, is zeker niet sloom, geen ander gedrag maar stond zeer snel in dikke vacht (hij heeft altijd wel redelijke vacht maar laatste paar maanden meer dan vroeger), zweet ook zeer veel bij het werken. Heeft voor de rest blijkbaar geen ongemakken.
Hij is een sportpaard, barrelracing en polebending, train aantal keren per week en andere dagen gaan we de natuur in voor ong. 2u. Doe ook veel grondwerk.
Staat in een open stal wat muren betreft (wel dak natuurlijk) en gaat om de andere dag op de wei. Draagt enkel een regendeken bij zeer nat weer.
Hij krijgt hooi,een sportmengeling en bijna elke dag een appel en 2-tal wortelen.
Ik zit met heel veel vragen: mag hij nog trainen, wedstrijden rijden?
Kan appel en wortelen geen kwaad ?(suikers?)
Wat met sportvoeding (hij wordt 2x per dag gevoerd door stalpersoneel)?
Ik zie hem doodgraag maar ik wil hem niet laten leiden. Ik weet maar al te goed dat het meesters zijn
in pijn verbergen.
Ik ben wel blij dat ik jullie tegen kwam in mijn zoektocht naar meer info.
Alvast bedankt.

alyel

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 02:04

danielle, leuk (of misschien net iets minder leuk) je hier te treffen!!! Bokt is af en toe zo mijn uitlaatklep, dus hou het een beetje geheim aub :D

Ik zou hem drrrriiiiingend op andere voeding zetten. Serena, van Martine had/heeft ook cushing, maar zit nu aan een nette waarde van 18 met slechts een half pilletje per dag! Hierboven stond ergens dat zo een paard zeker 1.5 pilletje nodig had >>> NOT !!!

Buiten de vacht en het extremere zweten, lijkt hij wel oke, maar om de waarde goed te laten dalen, zou ik dus slechts 1 witte schep 's morgens, en eentje 's avonds laten geven. Zijn hooinet zit meestal wel goed gevuld, maar je kan misschien zien dat hij sowieso nooit zonder staat (hoewel ik denk dat dat hij wel voldoende krijgt op deze moment, misschien gaat hij wel meer hooi eten als zijn krachtvoeder wordt verminderd).

Laten staan is geen optie hoor! Hij geniet nog te hard van hetgeen jullie doen! Dat is overduidelijk! Een cushing paard is niet afgeschreven he!

Ik zou ook wel aanraden de pilletjes zelf te geven. Als je eens niet kan, wil ik dat gerust doen. Ik geef iedere avond cheyenne en top stuff hun pilletje. Laat het vooral niet door het stalpersoneel doen, want die zwieren het gewoon in het eten, en ze laten de pil liggen!

Als de medicatie zijn werk gaat doen, denk ik dat je een paard met nog meer levenslust gaat krijgen. Je gaat goed op je paard moeten letten.
Je kan misschien met william afspreken voor een grote doos (kost 308 euro, maar je bespaart per jaar bijna 50 euro dan wanneer je een kleine doos koopt) aangezien top stuff de pilletjes ook nodig heeft...

Heb een paar jaar lang voor Paloma (rip) gezorgd, van bevangenheid tot epileptische aanvallen ging met haar cushing. Zij was echt een extreem geval, want meer dan een witte schep eten en ze stond bevangen (vele ruzies over gehad, ik kan je verhalen vertellen waarvan je nogal ogen gaat trekken), maar met een goed (voeder-)beleid, en medicatie, is het een totaal ander paard geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:17

Welkom Specialeyes, zolang hij geen last van zn voederbeleid heeft hoef je daar in principe niks aan te veranderen. Ze kunnen extra gevoelig zijn/ worden voor hoefbevangenheid door de PPID, maar dat geldt niet voor ieder paard. Gewoon lekker doorgaan zoals altijd, enkel met elke dag medicatie als verschil. En misschien dat je nu zult moeten gaan scheren en met dekens moet werken, maar dat is het eind van de wereld nog niet ;)

Als aanvulling op mijn vorige filmpje waarin Sedje duidelijk beter liep dan de vorige keer heb ik nu ook een drafje gefilmd. Wat vinden jullie hiervan?

(Dit was september)
https://youtu.be/eMkV8tvz99k
https://youtu.be/pIdK53uFOlM

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:23

specialeys, ik geef onze pony ook gewoon nog steeds sportmuesli en breng hem in de sport uit. Hij heeft nooit last gehad van hoefbevangenheid.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:27

@ Shanna : Jammer genoeg nog niet in orde. Maar volhouden ( vooral met stappen) en vooral veel rechtuit laten lopen. Aan de longe in cirkels is sterk belastend.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:49

Shanna, het ziet er wel iets beter uit. Maar hij blijft zo kort lopen! Heb je weleens een osteopaat naar hem laten kijken? En bloedonderzoek naar tekorten en spierwaarden enz?

specialeyes, ik zou het voer voor nu gewoon zo laten als je paard het daar verder goed op doet. Qua werk moet je even afwachten hoe je paard het gaat doen met het opbouwen van de medicijnen. Soms kunnen de paarden best wel last hebben van bijwerkingen en dan zou ik het zelf wat rustiger aan doen. Na die periode kan je waarschijnlijk weer op dezelfde manier verder als dat je deed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 11:05

Ik vind hem in stap wel aanzienlijk verbeterd, maar in draf is hij echt wel een stukje slechter nog. Ik moet zeggen dat hij lang niet zo slecht is als 3 weken geleden dus dat is wel positief!
Het draven op de harde volte aan de longe heb ik alleen voor het filmpje gedaan. Meer dan dit heeft hij ook niet gedraafd.

Wel heb ik het idee dat de extra vitamines en mineralen nu hun werk beginnen te doen. En misschien heeft het bekappen bij de kliniek ook wel gezorgd dat het scherpe randje er nu af is?

Met mijn DA zijn we al een tijdje bezig de oorzaak te achterhalen. Mijn DA denkt het nu in de rug te moeten zoeken en denkt richting EDM. Ze is druk bezig met uitzoeken hoe we dit kunnen bevestigen of uitsluiten, want tot op heden schijnt dat alleen met een sectie te kunnen gebeuren..
Osteeopaat heb ik er nog niet bij gehad, wel een masseuse. Zij voelde vooral in zijn rechterschouder en op zijn rug vlak voor zijn bekken blokkades zitten.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:18

specialeyes spreekt hier wel over bijna 6kg krachtvoeder / dag. Bij zo'n hoge waardes zou ik direct minderen in voeding. Hij heeft ook een verleden van koliekgevoelig zijn (hij is bij wijze van spreken, door het oog van de naald gekropen bij een serieuze koliekaanval, dat volgens mij in direct verband staat met de ziekte)

Scheren is misschien wel interessant, aangezien hij toch intensief aan het werk is, en het zweten voor hem niet aangenaam is. Ook voor jou gaat dit heel wat tijd besparen, maar idd, dan zijn dekens wel aan de orde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:55

De hoeveelheden voer en koliek-gevoeligheid kan ik niet terug vinden in haar post, dus daar kan ik niks over zeggen. Al vind ik 6 kilo wel erg veel voor ieder paard.

In het algemeen, als je paard het goed doet zoals hij gehouden wordt, dan hoef je geen drastische veranderingen in je voerbeleid door te voeren. Dan kan je ze gewoon blijven houden op het voer en de hoeveelheden wat ze hadden, hooguit dat je ze wat scherper in de gaten houdt met betrekking tot grotere gevoeligheid voor hoefbevangenheid.

Als de reden van de 6 kilo voer echter is omdat het paardje anders te veel afvalt (wat ook een gevolg van de PPID kan zijn) dan zou ik kijken naar dik-makers en toch die 6 kilo omlaag brengen. Maar ik ken het paard niet, ik ken de oorzaak van de hoeveelheid voer niet, hij doet het er blijkbaar goed op dus ik zou zeker niet door de PPID stoppen met wortels geven bijvoorbeeld.

Zelfde geldt voor het sporten/ wedstrijden rijden. Zolang je paard het gewoon leuk blijft vinden en aan kan vooral mee doorgaan!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:15

Ik heb er wel voor gekozen om minder krachtvoer te geven na de diagnose. Ze kreeg al weinig maar nu nog minder. Suiker & zetmeel arm voeren kan nooit kwaad!

Heb gisteren een zak tutti fruti gekocht om de pil mee te geven. Dat is niet vochtig zodat de pil niet oplost gedurende de nacht. Voordeel is dat het zoet is dus ze vind het nog lekker ook. Heb gisteravond de pil gegeven in een gedroogde pruim en dat ging dus zo op. In het ochtendvoer een stukje gedroogde pruim gedaan, nog zonder pil, om te wennen. Kunnen we van het weekend overstappen van de avond naar de ochtend.

Zat van de week mijn paard eens te bekijken en ze begint op een rolmops te lijken.. Ga haar dus maar minder extra's geven.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:26

Citaat:
Ik heb er wel voor gekozen om minder krachtvoer te geven na de diagnose. Ze kreeg al weinig maar nu nog minder. Suiker & zetmeel arm voeren kan nooit kwaad!

Ik vind het wel afhankelijk van wat je met paard/pony doet. Als ze nog (flink) in de sport zitten, hebben ze ook gewoon krachtvoer nodig!

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:32

Is dat??? Ik ken perfect veel paarden die geen krachtvoeder in die vorm nodig hebben, om te kunnen presteren ;-)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:34

En over wat voor prestaties heb je het dan? Er zit nogal verschil in disciplines en manier van trainen. Mijn ponys en paarden houden het echt niet vol zonder krachtvoer! Dan kan ik dergelijke prestaties echt niet van ze verwachten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:44

Die van mij lopen prima zonder noemenswaardig krachtvoer. Mijn cushies niet zo fanatiek meer (door een atactisch been en een trauma voor de wagen, niet ivm de cushing dus), maar mijn IR rustig op ZZ nivo op 100 gram vitamine korrel en graszaadhooi (zelfs weidehooi is te veel voor haar).
Mijn jonge gezonde pony's lopen ook prima op een beetje vitamine korrel (op dit moment beide M nivo).

Laat ik het zo zeggen, ze doen het hier zelfs beter op dan toen ik ze wel tot 1,5 kg sportmuslie voerde. Ik heb veel geprobeerd(merken, brok, muslie, basis of sport), maar op een goede vitamine korrel zijn ze voorwaarts, blij, houden ze het werk goed vol. Terwijl ze voorheen vaak traag waren, na een half uurtje leeg en daardoor dus niet blij.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:06

Dat is wel paard-afhankelijk hoor. Mijn IR gaf ik ook geen krachtvoer, maar die redt 20 km draven toch niet. Met de ander deed ik 'alleen' dressuur en die redt het wel zonder krachtvoer. Dus niet voor elk paard geldt hetzelfde. Wat natuurlijk niet wegneemt, dat je er zomaar kilo's in moet gooien, omdat je denkt dat hij dat nodig heeft.

specialeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:33

Dank jullie allemaal, er gaat zo veel door mijn hoofd nu. Ganse nacht wakker gelegen...wat doe ik best, waar moet ik extra op letten, hopelijk neemt hij de pillen aan, hoe ga ik dat moeten fiksen dat hij zeker zijn medicatie krijgt, als hij zich maar goed voelt. Pffffff rollercoaster aan gevoelens.
Heb al elke dag ong. 1 liter krachtvoer/dag van zijn voeding af gehaald.
Staat op biobed omdat hij koliek gehad heeft van stro.
Moet met DA nog praten over voer, werkniveau, extra vitaminen, omega 3, lijnzaad....moet nog zoveel vragen want gisteren aan telefoon...... kluts kwijt al wist ik wel wat er me te wachten stond.
ps. L. moet gewoon met jou wat praten, geeft me altijd steun

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:10

@ Specialeyes - haal eerst maar 's diep adem en.. kalmeer!
Tenzij de PPID in een heel vergevorderd stadium is ( en op basis van je beschrijving in je eerste post denk ik dat dat zeker niet zo is) is er echt geen reden om je vreselijk zorgen te maken. Natuurlijk, je zult aan de medicijnen moeten (Prascend) maar voor het overige gaat het leven gewoon door. Trainen, lekker buiten rijden - dat kun je gewoon doen maar hou je dier goed in de gaten. Bewegen is alleen maar goed, daarmee verminder je de kans op hoefbevangenheid en op insuline resistentie, beide twee kwalen die gerelateerd zijn aan PPID.
Je kunt inderdaad wel wat minder voer geven ( hoeveel geef je eigenlijk op een dag) maar aangezien je paard volop in training is zou ik er zeker niet al te veel vanaf halen. Veel paarden worden op relatieve rust gezet ( niet nodig zolang ze geen HB hebben) maar een paard dat goed veel werkt, heeft goed voer en vitamines nodig. Zolang hij werkt worden ook de suikers ( glucose) goed verbrandt dus hoef je je geen zorgen te maken. Een appeltje, een worteltje, kan best als je maar geen kilo's geeft.

Een vervelende bijkomstigheid van PPID is spierverlies, met name op de toplijn. Dat kun je voorkomen door te zorgen dat het paard voldoende ( en indien nodig extra) Vitamine E te geven. Omega 3 (of goedkoper en effectiever: lijnzaad zelf malen) kan geen kwaad omdat het ontstekingsremmende eigenschappen heeft. Een paard met PPID loopt het risico sneller ontstekingen te krijgen dan een 'gezond' paard, je ziet vaak 'vieze ogen' en andere, kleine huidontstekingen. Omega 3 ondersteunt het bevechten daarvan.
Verder zou ik niks doen, gewoon doorleven. Je paard kan met de juiste medicijnen echt nog jaren mee.

Wel verstandig: gebit regelmatig laten controleren door een goede tandverzorger (PPID paarden krijgen vaak gebitsproblemen)

Prascend altijd opbouwen: niet meteen een hele pil er in maar een halve ( of zelfs een kwart) dosis om mee te beginnen voor een dag of vier, vijf. Bij een aantal paarden komen problemen met eten voor, niet van schrikken! Het komt echt wel goed als de pil eenmaal goed werkt. Er is overigens wel een middeltje voor: APF druppels van Auburn Labs ( in NL alleen verkrijgbaar bij Aurora Pardoes drogist voor paarden) - die helpen goed om de bijwerkingen te controleren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:15

tine10 schreef:
Citaat:

Ik vind het wel afhankelijk van wat je met paard/pony doet. Als ze nog (flink) in de sport zitten, hebben ze ook gewoon krachtvoer nodig!

Natuurlijk hebben ze meer energie nodig als ze meer gebruiken maar de vraag is hoeveel daarvan echt uit kracthvoer moet komen. In plaats van naar meer krachtvoer grijpen kan er ook gekozen worden voor meer en/of kwalitatief betere ruwvoersoorten en olie. Tegenwoordig is het assortiment met muesli die suikek&zetmeel-arm is al aardig uitgebreid.

Toen ik mijn nog trainde voor klasse 3 endurance kreeg ze een halve kilo basisbrok aangevuld met 300 gram Marstall cornmuesli en 150 gram Subli omega 3-6-9 en 50 gram Marstall Force. De muesli en subli mengde ik door 2 scheppen luzerne.

Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om, welk paard dan ook, meer dan 1 kilo krachtvoer, verdeeld over meerdere voerbeurten, per dag te voeren. In het geval van een "suikergevoelig"paard liever nog minder.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:40

Ik zal het wel verkeerd begrijpen, maar nu lijkt het dat brok slecht is en muesli goed. Maar muesli is gewoon een volwaardig krachtvoer. Ze krijgen hier geen brok, alleen maar (sport)mueslis.

Als ik dan jouw voorbeeld van voer lees, is dat 500 + 300 + 150 + 50 = 1 kg per dag.

Kleinste pony hier krijgt 300 gram, "grote" pony 600 gram en mijn paard 2 kg. Dit geldt op werkdagen. Als ze vrij hebben krijgen ze de helft, maar dat komt zelden voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:46

En toch is het per paard verschillend; die 2 van mij krijgen dieet muesli van Subli, puk maar een handje per keer en grote 1 volle schep en dat 2x per dag.
DA was hier laatst nog en die zei na op de zak gekeken te hebben, dat ik juist door die 2 kg , precies genoeg aan vitamines en mineralen voerde. En die 2 van mij doen bijna nooit wat. Maar ga ik grote (geen cushing) geen krachtvoer meer geven, stort ze volledig in en word het een veel te tam en depressief konijn...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:49

tine10 schreef:
Ik zal het wel verkeerd begrijpen, maar nu lijkt het dat brok slecht is en muesli goed. Maar muesli is gewoon een volwaardig krachtvoer. Ze krijgen hier geen brok, alleen maar (sport)mueslis.

Brok en muesli is beiden krachtvoer, ik maak geen onderscheid. Is net wat jezelf fijner voeren vind.

De subli omega 369 is niet echt onder muesli en brok te scharen, is erg vetrijk maar een soort olie.

Ik ben overigens niet tegen het geven van krachtvoer! Het moet alleen niet in grote hoeveelheden gegeven worden omdat het dan meer kwaad dan goed doet.

muppet1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:22

Mijn paard krijgt halve schep vito per voerbeurt. Dus 2x per dag. Daar doet hij het prima op. Hij loopt ook wedstrijden .

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:56

Er komt een interessant programma aankomende dinsdag op H&C (horse en country) een paardenzender dat veel mensen kunnen ontvangen, (ik heb Ziggo en dat is kanaal 136)

Het prograamma is Vet Essentials en gaat speciaal over Cushing....en is Nederlands ondertiteld !
Laatst bijgewerkt door anitaolja op 20-11-15 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:05

@ jannepauli, gebit controleren is zeker een goede tip maar de gebitsverzorger van mijn paard heeft dit jaar gekeken maar gaf aan er nu niks aan te doen omdat te veel doen ook niet goed is voor deze paarden.
Hoe geef jij vitamine E bij of zit dat in de lijnzaad?

@ anitaolja, thnx voor de tip