Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:55

Jessix schreef:
Ik heb nu al weer spijt van mijn posten hier zeg!
Lekker vriendelijk stel zijn jullie, daar mag je echt trots op zijn.

Ik denk dat jij de dingen te groot maakt. Ik heb geen kwaad woord gesproken over jouw. Ik heb alleen geschreven dat ik vind dat jij niet echt fair bent richting FARGO.

Ik snap dat jij met je handen in je haar zit en dat je veel verdriet hebt om je paard, maar ik vind je reacties niet erg vriendelijk. Iedereen leeft hier met elkaar mee, wij zitten namelijk allemaal in hetzelfde schuitje. Helaas kunnen de paarden niet zeggen wat ze mankeert en daarom vind ik dit toppic zo fijn. Er zitten hier allemaal mensen in hetzelfde schuitje. Je kunt elkaars ervaringen en overpeinzingen lezen. Ook kun je lezen hoe de paarden reageren op de behandelingen. Op die manier kun jij er voor jouw belangrijke dingen uithalen. Niemand dringt iets op het wordt gewoon gedeeld en wat je er mee doet is aan jezelf.
k
Ik zou in jouw geval ook je dierenarts bellen en hem/haar vertellen hoe het nu gaat (of eigenlijk hoe slecht het nu gaat) Het kan misschien van de medicatie komen, maar het kan ook een samenloop van omstandigheden zijn. Wat je schreef of een gebroken bekken en artrose. Het weer is omgeslagen en dat kan er ook voor zorgen dat de pijntjes terug komen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:58

Egnie dat heb je tegen Jesito geschreven - niet tegen Jessix :o

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:58

fargo schreef:
Ik vind dit heel erg jammer en verdrietig :(:) , vooral omdat we juist wel mee willen denken. Ik vind het ook heel jammer dat je verder geen informatie deelt waarmee we je werkelijk kunnen helpen. Heel veel sterkte meis.

Dan zou jij je eens anders op kunnen stellen, want geloof me jij komt echt heel gemeen en betweterig over! Je hebt mijn paard nog nooit gezien. Prima dat jij zoveel ervaring hebt, maar het punt blijft dat elk paard en elke situatie anders is. Lees dit topic maar eens terug. Geen enkele bloeduitslag zegt iets over de symptomen die een paard wel of niet krijgt, geen enkele dosis zegt iets over het onderdrukken van de medicijnen, het ene paard reageerd op een halve tablet de ander op 1. Misschien wordt mijn paard er wel beter van, misschien niet. Misschien voelde hij zich wel ziek, misschien niet. Misschien leeft hij nog jaren gelukkig op Prascend, misschien niet. Misschien leeft hij wel jaren gelukkig zonder Prascend, misschien niet. Allemaal vragen waar jij ook echt het antwoord niet op weet. Ik ook niet, maar ik weet wel wat ik zie en ik ken mijn paard, door en door. Zoals hij nu is laat ik hem het liefst inslapen.

Ik heb al 100X gezegd dat ik terug ga in de dosis en het nog even aan kijk, maar jij blijft maar drammen. Ik denk bijna dat je aandelen hebt op Prascend. Nee, ik deel geen enkele informatie meer met jou.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:59

egnie schreef:
Jessix schreef:
Ik heb nu al weer spijt van mijn posten hier zeg!
Lekker vriendelijk stel zijn jullie, daar mag je echt trots op zijn.

Ik denk dat jij de dingen te groot maakt. Ik heb geen kwaad woord gesproken over jouw. Ik heb alleen geschreven dat ik vind dat jij niet echt fair bent richting FARGO.

Ik snap dat jij met je handen in je haar zit en dat je veel verdriet hebt om je paard, maar ik vind je reacties niet erg vriendelijk. Iedereen leeft hier met elkaar mee, wij zitten namelijk allemaal in hetzelfde schuitje. Helaas kunnen de paarden niet zeggen wat ze mankeert en daarom vind ik dit toppic zo fijn. Er zitten hier allemaal mensen in hetzelfde schuitje. Je kunt elkaars ervaringen en overpeinzingen lezen. Ook kun je lezen hoe de paarden reageren op de behandelingen. Op die manier kun jij er voor jouw belangrijke dingen uithalen. Niemand dringt iets op het wordt gewoon gedeeld en wat je er mee doet is aan jezelf.
k
Ik zou in jouw geval ook je dierenarts bellen en hem/haar vertellen hoe het nu gaat (of eigenlijk hoe slecht het nu gaat) Het kan misschien van de medicatie komen, maar het kan ook een samenloop van omstandigheden zijn. Wat je schreef of een gebroken bekken en artrose. Het weer is omgeslagen en dat kan er ook voor zorgen dat de pijntjes terug komen.

Mijn enige reactie rechtstreeks naar Fargo staat hierboven, dus misschien moet je eerst even lezen.........

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:00

Jessix schreef:
Douraque schreef:
Ik begrijp precies hoe Jessix zich voelt. Die van mij staat op 3/4 omdat ik zag dat hij aan 1/2 niet genoeg had, maar hij heeft sinds 2 dagen één dik achterbeen en hij is wederom suffer. Maar ik ga volhouden, als hij over een tijdje nog steeds zo is ga ik omlaag (met het slepen van zijn achterbenen voor lief nemend)

Jessix: ik zou ook naar een half terug gaan, dat een poosje volhouden en als hij nog zo slecht blijft verder afbouwen. Maar hou er rekening mee dat je waardes dermate hoog zijn, dat je ooit op de medicijnen moet

Dat ga ik nu dus ook doen, zoals ik gisterenavond al schreef. En mocht hij er zo onder blijven, ondanks een hele lage dosis dan stop ik er mee.
Je hebt nou eenmaal ook paarden die de medicatie niet verdragen...

Je moet eens teruglezen hoevaak ik aan alles ben gaan twijfelen, wel verhogen of niet verhogen, symptomen/bijwerkingen. Ik voelde me op een bepaald moment zo belast om hier iets te vragen, maar iedereen denkt met elkaar mee.

Hoe vaak ik de afgelopen weken wel niet heb gedacht, moet ik dit mijn paard nog wel aandoen, hij is 27 jaar, is het niet beter om hem te laten rusten. Maar dan zie je af en toe de momenten waarvoor je het doet, de blijheid en de vreugde van een paard. Dan denk ik, ik zet nog even door en kijk wat de effecten zijn op langere termijn. Dan maar even een dikker been, dan maar wat depressiever, hopend op verbetering op lange termijn. Daarna, als het nog steeds niet helemaal goed is, kan ik altijd nog aanpassen ofwel naar boven ofwel naar beneden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:05

Douraque schreef:
Je moet eens teruglezen hoevaak ik aan alles ben gaan twijfelen, wel verhogen of niet verhogen, symptomen/bijwerkingen. Ik voelde me op een bepaald moment zo belast om hier iets te vragen, maar iedereen denkt met elkaar mee.

Hoe vaak ik de afgelopen weken wel niet heb gedacht, moet ik dit mijn paard nog wel aandoen, hij is 27 jaar, is het niet beter om hem te laten rusten. Maar dan zie je af en toe de momenten waarvoor je het doet, de blijheid en de vreugde van een paard. Dan denk ik, ik zet nog even door en kijk wat de effecten zijn op langere termijn. Dan maar even een dikker been, dan maar wat depressiever, hopend op verbetering op lange termijn. Daarna, als het nog steeds niet helemaal goed is, kan ik altijd nog aanpassen ofwel naar boven ofwel naar beneden.

Snap ik en dat heb ik ook allemaal gelezen. Het punt is nu, dat mijn paard geen enkel symptoom heeft behalve de dikke vacht, die afgeschoren is nu. Ik had een vrolijke, blije oude man die nog sprintjes trekt in de wei, nooit ziek of kreupel. Dus dat maakt het nu zo zuur.

Ik geef het ook nog niet op, maar als het zo blijft, dan stop ik liever. Liever nog een kort en gelukkig leven dan een leven vol ongemakken en pijn.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:07

JESSIX Ik heb een iets te snel gekopieerd. Ik dacht dat jij JESITO was. Dus bij deze sorry!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:09

Voor een goed onderbouwd advies , waarvoor mensen hier geregeld komen , zijn er nu eenmaal bepaalde gegevens belangrijk , oa het gewicht van een paard.

adem in....adem uit , kom op!
We willen je helpen , adviseren , bij staan , en troosten...en we willen het gewicht van je paard weten :o ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:09

egnie schreef:
JESSIX Ik heb een iets te snel gekopieerd. Ik dacht dat jij JESITO was. Dus bij deze sorry!

Dat dacht ik al, geen probleem ;)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:10

Jessix schreef:
Douraque schreef:

Snap ik en dat heb ik ook allemaal gelezen. Het punt is nu, dat mijn paard geen enkel symptoom heeft behalve de dikke vacht, die afgeschoren is nu. Ik had een vrolijke, blije oude man die nog sprintjes trekt in de wei, nooit ziek of kreupel. Dus dat maakt het nu zo zuur.

Ik geef het ook nog niet op, maar als het zo blijft, dan stop ik liever. Liever nog een kort en gelukkig leven dan een leven vol ongemakken en pijn.

Dat is iets waarvan je nooit 100% zeker van kan zijn, jouw paard heeft een dermate hoge waarde dat enkel de vacht niet het enige symptoom kan zijn geweest. Het kan zijn dat er intern, wat jij niet kan zien, nog wel meer aan de hand was. Maar dat dit niet goed is, ben ik met je eens. Daarom heb ik mijn paard ook een aantal weken op een halfje laten staan om te zien of dat genoeg was. Ik had het vermoeden dat het niet genoeg was, dus ben ik gaan verhogen. Maar nu twijfel ik toch vanwege het dikke been en zijn dufheid. Daarom wacht ik nog even en dan ga ik eventueel ook verlagen. Kijk naar je paard, leg het hier voor wat je ziet en wij denken met je mee

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:11

Zuur hoor Jessix, je ziet ze het liefste blij!
Ik heb de bijsluiter van de prascend gelezen en deze zegt (zoals ik het gelezen heb) als je toe kan met een mindere dosering dan "aanbevolen" je dit het beste kan doen. Dus als je 1 tablet zou moeten geven, maar je paard doet het goed op een halve je dit zo kan laten.

Dus idd lagere dosering zoals je schreef en hopelijk trekken de ongemakken snel weg!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:12

Jessix schreef:
fargo schreef:
Ik vind dit heel erg jammer en verdrietig :(:) , vooral omdat we juist wel mee willen denken. Ik vind het ook heel jammer dat je verder geen informatie deelt waarmee we je werkelijk kunnen helpen. Heel veel sterkte meis.

Dan zou jij je eens anders op kunnen stellen, want geloof me jij komt echt heel gemeen en betweterig over! Je hebt mijn paard nog nooit gezien. Prima dat jij zoveel ervaring hebt, maar het punt blijft dat elk paard en elke situatie anders is. Lees dit topic maar eens terug. Geen enkele bloeduitslag zegt iets over de symptomen die een paard wel of niet krijgt, geen enkele dosis zegt iets over het onderdrukken van de medicijnen, het ene paard reageerd op een halve tablet de ander op 1. Misschien wordt mijn paard er wel beter van, misschien niet. Misschien voelde hij zich wel ziek, misschien niet. Misschien leeft hij nog jaren gelukkig op Prascend, misschien niet. Misschien leeft hij wel jaren gelukkig zonder Prascend, misschien niet. Allemaal vragen waar jij ook echt het antwoord niet op weet. Ik ook niet, maar ik weet wel wat ik zie en ik ken mijn paard, door en door. Zoals hij nu is laat ik hem het liefst inslapen.

Ik heb al 100X gezegd dat ik terug ga in de dosis en het nog even aan kijk, maar jij blijft maar drammen. Ik denk bijna dat je aandelen hebt op Prascend. Nee, ik deel geen enkele informatie meer met jou.

Ik denk dat als je mijn laatste inhoudelijk posten met betrekking tot de dosis hier terugleest dat ik in bijna alle posten heb gezegd dat je terug moest in dosis al dan niet tijdelijk...
Je komt hier heel teleurgesteld het topic invallen omdat het niet goed gaat en dat snap ik heel erg goed. Maar je dicht me nu dingen toe die ik niet zeg en IK heb je ook niet op de 3/4 dosis gezet waar je nu op zit. Ga mij nou niet een rol toedichten die ik niet heb gehad.
Ik wens je veel sterkte.

Douraque

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:14

Trouwens als ik terug denk, had hij de meeste vooruitgang toen hij op 1/4 stond. Maar hij bleef het slepen houden en ik hoopte dat het slepen minder werd (daarom ben ik gaan verhogen), misschien moet ik ook teruggaan aangezien hij toen meer verbeterde en nu eigenlijk minder aan het worden is. Moet ik dan maar dat slepend been voor lief nemen? Ik weet het soms echt niet meer, het blijft zo lastig om de juiste verhouding te vinden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:17

Douraque schreef:
Trouwens als ik terug denk, had hij de meeste vooruitgang toen hij op 1/4 stond. Maar hij bleef het slepen houden en ik hoopte dat het slepen minder werd (daarom ben ik gaan verhogen), misschien moet ik ook teruggaan aangezien hij toen meer verbeterde en nu eigenlijk minder aan het worden is. Moet ik dan maar dat slepend been voor lief nemen? Ik weet het soms echt niet meer, het blijft zo lastig om de juiste verhouding te vinden.

Het is in ieder geval belangrijk om het 8 weken aan te kijken - voor welke dosis je ook kiest of gaat kiezen en dan het bloedbeeld/ de ACTH te bekijken. Geef je ook andere dingen om hem te ondersteunen? Doe waar je het beste gevoel bij hebt, maar kijk ook of het in verhouding staat tot zijn gewicht.. Een kwart is wel heel weinig voor mijn gevoel.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:21

fargo schreef:
Douraque schreef:

Het is in ieder geval belangrijk om het 8 weken aan te kijken - voor welke dosis je ook kiest of gaat kiezen en dan het bloedbeeld/ de ACTH te bekijken. Geef je ook andere dingen om hem te ondersteunen? Doe waar je het beste gevoel bij hebt, maar kijk ook of het in verhouding staat tot zijn gewicht.. Een kwart is wel heel weinig voor mijn gevoel.

Ik ga dit inderdaad nu 8 weken volhouden, hij heeft 6 weken op een 1/2 tablet gestaanen toen dacht ik dat het te weinig was. Nu staat hij sinds 10 dagen op 3/4 en hij heeft één dik been en is duf. Het is dus wel zo dat het iets doet in het lichaam, dus misschien na deze mindere periode een betere?

Ik geeft naast de pergolide, Primeval Gelatinaat (voor zijn artrose/spat), Provarium Breeding en Magnesium (ik leen nu nog van een vriendin totdat de welkoop die gries heeft).

Wat zouden jullie trouwens een paard geven wat per dag een uur wandeld. Hij krijgt op dit moment 3x per dag ruwvoer, zijn biks heb ik gestopt aangezien dit sportbiks was (wist ik niet en hij kreeg 1,5 kg per dag) en hij krijgt 2 handjes slobber voor zijn medicijnen. Ik zat te denken aan reform kruiden muesli om toch enige vorm van energie ergens vadaan te halen, sinds dat hij geen biks meer krijgt heeft ook hij minder fut.

Ik ga half oktober 3 weken op vakantie, was van plan om na mijn vakantie de DA te laten komen om de ACTH opnieuw te laten meten en om hem na te kijken

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:28

Douraque schreef:
Dat is iets waarvan je nooit 100% zeker van kan zijn, jouw paard heeft een dermate hoge waarde dat enkel de vacht niet het enige symptoom kan zijn geweest. Het kan zijn dat er intern, wat jij niet kan zien, nog wel meer aan de hand was. Maar dat dit niet goed is, ben ik met je eens. Daarom heb ik mijn paard ook een aantal weken op een halfje laten staan om te zien of dat genoeg was. Ik had het vermoeden dat het niet genoeg was, dus ben ik gaan verhogen. Maar nu twijfel ik toch vanwege het dikke been en zijn dufheid. Daarom wacht ik nog even en dan ga ik eventueel ook verlagen. Kijk naar je paard, leg het hier voor wat je ziet en wij denken met je mee

Grappig dat hier deze opmerking maar één kant op werkt.. :) Kun je met Prascend wel zien hoe je paard zich voelt dan? Dat is toch altijd maar afgaan op wat je ziet en denkt? Waarom zou jouw paard zich wel goed voelen met Prascend en mijn niet zonder terwijl ze beide dan zichtbaar happy en gezond zijn? Dat zijn toch helemaal geen feiten?

Omdat de waardes dusdanig hoog zijn ben ik ook begonnen. Al hoewel ik wel denk dat er zeker de helft af kan gezien mijn paard volledig over de rooien ging bij de dierenarts die uiteindelijk bijna de spuit in zijn nek wierp.. Ja, dan komt er wel wat stress vrij.. :') Daarbij zeggen de waardes niets over de symptomen die een paard wel of niet zou hebben. Er zijn paarden met een waarde van 56 die alle symptomen hebben.

Maar desondanks, ik ontken nergens dat hij cushing heeft en nergens dat ik hem niet wil helpen door middel van medicatie. Mijn doel is echter wel dat hij er ook beter van wordt en niet slechter zoals nu.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:31

Ik zeg ook het woord kan, dat veronderstelt dat het niet zo hoeft te zijn. Die van mij voelt zich nu ook niet goed, ik voel mij nu ook radeloos. Ik kom soms jankend thuis dat ik soms niet meer weet wat ik moet doen, maar dan lees ik hier de bemoedegende berichten en ga ik het wat langer aankijken. Snel resultaat kan niet, ook al wil ik dat zelf graag.

Kijk gewoon wat het beste is voor jouw paard, doet jouw paard het met minder goed ok.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:31

Ik las hier in het topic wel vaker over gedrag verandering. Dat heeft die van mij nu maar het wisseld zo erg.
Woensdag wilde hij kroelen continu liep verder goed niet suf ofzo.
Donderdag onwijs suf. Liepet wandelen naar de stal onwijs te sloffen. At ook niet goed.
Vrijdag onwijs dwars en druk.

Is het normaal dat dat zo wisseld?

Ben met suplement equilin balancer gestopt. Hij eet het niet. Heb opgebouwd zoala advies is gegeven maar hij moet het echt niet. Maandag gelijk een andere halen die de da ook geadviseerd had.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:32

Jessix ... jouw paard heeft artrose en daar komt die pijn vandaan?
Daar gaat pergolide echt niet voor helpen.
Wat je nodig hebt is een pijnstiller, hetzij buut, hetzij iets natuurlijks zoals boswellia. Mijn favoriete middel zou in dit geval Cur_Ost zijn, nu ook in Europa verkrijgbaar.
Als ik jou was zou ik ook de ACTH opnieuw laten bepalen; als het zo'n drama geweest is de eerste keer met zo'n enorm hoge uitslag dan is er iets misgegaan. Er kan nu toch weer gratis getest worden?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:33

[quote="fargo]
Ik denk dat als je mijn laatste inhoudelijk posten met betrekking tot de dosis hier terugleest dat ik in bijna alle posten heb gezegd dat je terug moest in dosis al dan niet tijdelijk...
Je komt hier heel teleurgesteld het topic invallen omdat het niet goed gaat en dat snap ik heel erg goed. Maar je dicht me nu dingen toe die ik niet zeg en IK heb je ook niet op de 3/4 dosis gezet waar je nu op zit. Ga mij nou niet een rol toedichten die ik niet heb gehad.
Ik wens je veel sterkte.[/quote]
Ja Fargo en waarom blijf je dat dan steeds herhalen? Gisterenavond is toch al door mij bevestigd dat ik terug ga in de dosis? En waar geef ik jou de schuld van het opbouwen naar 3/4 pil? Ik geloof niet dat ik jouw naam ergens noem en al helemaal geen advies van je heb aangenomen, dus.. Daarbij is dit niet jouw topic, er zijn ook nog andere mensen waar ik wat aan heb gehad. Dus als ik hier kom "invallen" teleurgesteld en wel hoeft dat niet perse een oproep aan jou te zijn hoor. Dan had ik je wel een pb gestuurd.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:35

Jannepauli schreef:
Wat je nodig hebt is een pijnstiller, hetzij buut, hetzij iets natuurlijks zoals boswellia. Mijn favoriete middel zou in dit geval Cur_Ost zijn, nu ook in Europa verkrijgbaar.
Als ik jou was zou ik ook de ACTH opnieuw laten bepalen; als het zo'n drama geweest is de eerste keer met zo'n enorm hoge uitslag dan is er iets misgegaan. Er kan nu toch weer gratis getest worden?

Kun je daar eens wat meer over vertellen die Cur_Ost? Die van mij heeft nl. artrose en spat en voor het geval hij pijn gaat krijgen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:41

Jannepauli schreef:

Je hebt pb.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:00

Jessix, Douraque: ik antwoord maar even via het topic, dan heeft iedereen er wat aan!

Cur-Ost is een natuurlijk product met o.a. Curcummin en boswellia en er worden bijzonder goede resultaten mee behaald. Ja, ook bij Cushing paarden en paarden met hoefbevangenheid!

De arts die het ontwikkeld heeft, is Dr Tom Schell - ik ken hem goed en hij is zéér aanspreekbaar ( wel in het engels natuurlijk). De site van de producten die hij ontwikkeld heeft is http://www.nouvelleresearch.com.
Ik vond ook een stuk op Eurodressage, daar staat ook het nodige over Cur-Ost.
http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... protection

en dit: borderline Cushing + IR:
http://www.youtube.com/watch?v=KkXXhh-K98k

Het product is nu ook in Zweden te krijgen via Anna Bergh ( zie distributors list op de site van Tom)
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 20-09-13 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:03

Bedankt, ik heb het net ook gevonden en las dat het ook helpt bij artrose. Hoe weet ik welke variant ik nodig heb en hoe kan ik het beste bestellen. Aangezien wat ik normaal geef op is en ik wel wat anders wil proberen (helpt toch niet optimaal wat ik nu heb)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:10

Bedankt ik zal het onthouden. Tot nu toe gebruik ik niets met een (natuurlijke)pijnstiller, maar mocht dit in de toekomst nodig zijn dan is het zeker de moeite waard om te proberen.