[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 10:21

De ceterizine is prima te proberen.
Omdat het bij sommige dieren wat versuffend werkt kan het daardoor dus ook goed werken als het toch ook wat stress gerelateerd is.
Maar begin met 1 pil..kijk wat dat doet en dan pas per 1 ophogen.

Omdat appie er na jaren toch eigenlijk wel van af is zou ik toch iedereen ook willen aanraden om goed naar de voeding te kijken.
Geen graan, geen lucerne.
Melasse vrij.
Geen wortel appel of wat dan ook.
Zet ze hoog in de vitamines.
Ik geef marstall force, maar er zijn ook andere goede vitamine korrels.

Verder geef ik dus zwarte kummel.
Heb bij appie het idee dat dat goed werkt.

Zet ze in een stof en schimmelvrije omgeving.
Km : niet aan het hoofd komen als ze schudden.
Alles is zo overgevoelig dan
Appie kan dan ook niet tegen loszittende halsters.
Gaat dan ook schuren met het hoofd.

Ik heb bioresonantie gedaan bij appie.
Dat was via https://www.maasduyn.nl/?pollenallergie-bij-paarden,45

Dat jaar had hij bijna geen klachten.
Dus gewoon proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 10:26

Qua voeding & houden heb ik al alles op die manier (hoewel je stof nooit 100% kan vermijden), enige wat ze wel nog krijgen zijn wortels, maar gaat dat het verschil maken? Ze krijgen deze zomer & winter, in de winter meer dan in de zomer (dan zijn ze goedkoper in aanschaf :P ) en in de winter schudt hij niet .. Dus of de wortels het verschil zouden maken?

Die van mij vind poetsen/krabben/schuren aan z'n voorhoofd en oren heerlijk. Neus moet je wel vanaf blijven, hij mag wel aan jou schuren met z'n neus maar jij mag niet aan zijn neus zitten om te krabben :+

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:00

Ik vind het fijn om te lezen dat jullie paarden het zo goed doen met de behandeling/medicatie die zij krijgen ! Geeft me toch nog wat hoop :)

Qua voeding krijgt hij nu al een tijdje de pre-active van equifyt (agrobs) en sinds kort doe ik daar nog pavo vital bij. Normaal geen voorstander van pavo maar de vital wil ik wel een kans geven. Hij heeft ook zomereczeem dus ik probeer hem volledig graanvrij te voeren. Buiten dat en gras krijgt hij niets anders en nu staat hij 24/7 buiten.

Ik woon nu wel niet in de meest ideale omgeving voor een headshaker.. aangrenzend aan bos/natuurgebied en een beek met stilstaand water. Dus vliegen en muggen in overvloed. Als ik geen oplossing voor hem vind vrees ik ervoor dat ik hem beter ergens anders ga plaatsen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:08

Ik ga het eens doornemen, ben bekend met kruisallergie, maar moet hij dan niet ook in de winter op die wortels reageren? Een allergie is er toch altijd? Of enkel in de zomer omdat het lichaam dan sowieso al op hoog alert staat zeg maar?

En hoe zit het dan met snoepjes waarin bv. wortel verwerkt zit? Is dat dan ook een probleem? Of valt dat wel mee omdat het zo minimaal is?

Edit; lees nu ook dat een reactie onmiddellijk optreed en ook weer verdwijnt? Gaat dan om tot 15 minuten na het eten en binnen het half uur is het weer weg. Dus dan zou het in theorie niet kunnen dat hij de volgende dag last heeft van wortels die hij 's avonds heeft gekregen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:35

Ik had bij appie het idee dat hij jeukerig werd van appel of wortel, en hij schudde winters soms ook.
Dus ik ben er mee gestopt toen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:40

Ik kan het eens proberen, al zal ik dan wel een alternatief moeten hebben .. iets met een blind paard en routine ed ... En wat de ene niet krijgt krijgt de andere ook niet is mijn principe (en heb het idee dat de blinde ook wat gevoelig is, al is het niet zo extreem als de andere).

Ze krijgen nu wiesencobs (hooibrok) omdat ik toch graag iets in hun bak gooi na het "werk" of als ik naar huis ga. Daar gooi ik dan 's avonds nog wat wortelen bij. Kan wel wat snoepjes ofzo in de plaats doen, heb in principe gezonde, maar ook daar zit oa wortel in verwerkt. Kan wel omschakelen naar andere snoepjes die gezonder zouden zijn (zie je ook aan de prijs), maar heb nog 10 kg ofzo staan :')

Edit; zie trouwens net dat in die gezondere versie wel luzerne zit, dus het is of luzerne (en gezonde dingen), of appel & wortel (en gezonde dingen). Misschien afwisselen? Haha.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:18

Ik begin bij Nilay ook steeds meer het idee te krijgen dat het voergeralateerd is.

Door zijn blessure heb ik hem vorig jaar naar een andere stal verplaatst in het voorjaar. Afgelopen jaar had hij minder last van zowel hoofdschudden als zomereczeem. Dus dacht ik dat het aan de locatie lag.

Echter, is het dit jaar weer wat erger. Een paar dagen geleden heb ik hem zelfs met een temperatuur van 40,4 graden en dikke benen van het land gehaald. Hij heeft vorig jaar voor het eerst in jaren niet op het gras gestaan omdat hij met zijn blessure niet gek mocht doen. Nu waren we heel blij dat hij dit jaar weer mocht.... voor zijn voederconditie had hij het echt nodig.

Van veel luzerne of veranderingen n ruwvoer krijgt hij ook altijd dikke benen. Eiwitverwerking lijkt een probleem te zijn.

Weer een enorm dilemma dus. Wat kan hij hebben wua gras? En als hij er niet meer op gaat, hoe houd ik hem dan op gewicht?

Een vriendin gaf aan dat het ook zou kunnen komen door een zink tekort. Binnenkort laat ik hem daar maar op controleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:30

Hier ook grasloze paarden, en maakt een wereld van verschil :j
[***] (de headshake-pony) hebben we altijd verdacht van zomereczeem. Immers begon hij in het voorjaar te schuren en was dit in de herfst weer over, met een deken ging het, anders schuurde hij zich open. Echter had hij soms van die rare dingen, waar hij ineens in het midden van de winter (inclusief sneeuw etc.) van de ene dag op de andere de helft van zijn manen eraf geschuurd had. Dit bleef altijd wel raar, maar toeval?

Dit is zo gebleven, toen ik van stal verhuisd ben schuurde hij niet meer in de winter, maar wel nog voor de rest. Na een nieuwe verhuizing was het schuren over, zelfs in de zomer. Hier ben ik dan tot de ontdekking gekomen dat het gras de veroorzaker is. Een aantal happen gras gaat nog wel, maar laat hem een uur op de weide staan en hij schuurt zich een aantal uren later helemaal open.

Hier is het een combinatie van grasgevoeligheid & suikergevoeligheid. Vandaar ook dat hij plots in de winter ging schuren, dan kregen ze omdat het koud was heel erg rijk voordroog want ze hadden veel nodig, alleen zitten daar dan ook veel suikers in. Heb het dan ook nog eens gehad met voer met veel zetmeel/suikers, daar ging hij ook op schuren. Droog hooi reageert hij nog het beste op, omdat dit het verst van gras afstaat zeg maar. Puur luzerne kan hij ook niet tegen, daar gaat hij van staartschuren, in kleine hoeveelheden verwerkt in dingen als (vitamine)brok lijkt wel goed te gaan.

Die van mij krijgt nu dit als voeding:
- droog hooi (wat natgemaakt moet omdat hij stofallergie heeft), niet onbeperkt maar wel ruim
- voor de rest kan hij stro knabbelen
- 2 kg bietenpulp per dag (ongeweekt gewicht, dus een emmer vol) + lijnzaadvlokken
- vitalbix daily als vitaminen/mineralenkorrel (en dan vrij veel)

En als ik er ben ook nog wiesencobs (= hooibrok), wat snoepjes en dus wortels.

Sinds hij op die manier gevoerd wordt is hij enorm opgeknapt en heb ik zelfs het idee dat hij beter tegen gras kan (mbt schuren, hij krijgt er wel nog steeds een loopneus van :+ ) maar ik beperk dit wel tot even laten grazen tijdens een wandeling ed, zodat het gecombineerd is met beweging en gebruik van spieren. Zo een aantal uren op gras zetten durf ik niet.

Een recente foto die ik zo bij de hand heb, pony is 22 jaar.
Afbeelding

(en zo zag hij eruit voor de vitalbix, om een idee te hebben: https://i.imgur.com/xBiysJb.jpg & https://i.imgur.com/HEYSHQQ.jpg )

De juiste voeding doet veel voor een paard :j Maar het blijft een puzzel ...

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:23

Hier gaat het niet lekker met Janouk. Voorgaande jaren konden we haar met cranio heel goed helpen. Alleen deze week met het warme weer heeft ze weer last van shaken met rijden.
In zoverre wiebelt ze niet met haar neus, is heel soepel in haar lijf, heel actief. Op de wei met kap gaat ook goed.
Alleen rijden dan heeft ze last van de kleine mugjes en schudt ze heftig. Ik baal want het ging zo goed.

Gggrr

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:48

janouk schreef:
Hier gaat het niet lekker met Janouk. Voorgaande jaren konden we haar met cranio heel goed helpen. Alleen deze week met het warme weer heeft ze weer last van shaken met rijden.
In zoverre wiebelt ze niet met haar neus, is heel soepel in haar lijf, heel actief. Op de wei met kap gaat ook goed.
Alleen rijden dan heeft ze last van de kleine mugjes en schudt ze heftig. Ik baal want het ging zo goed.

Gggrr

klinkt bekend, ik rij al 8jr een paar weken in de zomer niet met mijn paard
nu heeft hij ook vernauwde bloedvaten in het hoofd
hij krijgt vakantie met de erge warme en pollen weken

opisop_shop

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:38

Hebben paarden over het algemeen meer last in de ochtend of juist in de avond?

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 21:24

Mijn paard schudde vandaag een stuk minder gelukkig!
Heel erg blij mee, want de hoefsmid is toch al geen fan van haar en zij niet van hem en juist hij was vandaag op bezoek.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:55

opisop_shop schreef:
Hebben paarden over het algemeen meer last in de ochtend of juist in de avond?

de mijne begint in de loop van de ochtend , vaak is hier aan zee s`nachts minder last van pollen, als het warmer word komen ze los

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 06:35

Wat balen weer van Janouk! Denk je de oplossing te hebben, komt er weer wat anders :(:)

Of Guus smorgens of savonds last heeft geen idee eigenlijk. Ik rijd altijd smorgens, maar moet wel zeggen hoe vroeger ik rijd Hoe beter het vaak gaat. Maar of het savonds weer afzakt of erger wordt geen idee.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 07:31

Van mensen met hooikoorts is bekend dat ze het s morgens beter hebben buiten dan s avonds vanwege de dauw en weinig pollen en stof in de lucht. En dat merk ik ook bij Janouk. Ochtend tot 10u heeft ze weinig last.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 11:47

Ok. Ik heb het zelf nog niet kunnen achterhalen. Ik rijd soms ochtend soms avond.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:15

Guus was vandaag heerlijk te rijden met de regen. Ik snap dat mensen een mooie zomer willen, maar geef mij die miezer buien maar!
Zelfs een stukje zonder muts omdat die toch wel erg nat werd, en zelfs dat ging goed. Tot de zon erbij kwam, toen snel de muts maar weer op gedaan.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:26

Mijn paard heeft ‘s ochtends ook minder last, naarmate de dag vordert wordt het erger

Hij heeft net zijn eerste pilletje cetirizine gekregen, ik ben met 1 begonnen. Hoe snel zou je ookalweer effect moeten zien ? En als je de hoeveelheid toch moet verhogen, hoe bouwen jullie dat dan op ?

Hier zijn nog filmpjes om te laten zien hoe erg mijn paard het heeft, in beweging is het erger:

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:51

ZarcoTje
waarom heeft hij geen neusnetje?
juist via de neus komt het naar binnen

mijn paard heeft erge last van jeuk in neus en mond
staat er zo bij..

Afbeelding

en hij krijgt nu 6 pilletjes,waren er afgelopen weken 5 per dag maar de pollendruk word hoger en zijn neusvleugels trillen nu erg, betekend dus meer last
hij kan echt niet zonder neusflap...

ik geef nu 1 pil per 100kg
hij weegt 530kg dus krijgt iets hogere dosis, mocht de jeuk erger worden gaat er 1 pil per x bij

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:05

ZarCotje als je een pilletje geeft zou je in principe na een half uurtje tot een uurtje verschil moeten merken.

Mirgino mijne heeft ook pollenallergie maar verdraagt geen neusnetje op de wei, daar word het erger van.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:21

Bedankt voor de info ! Ik ben net 2 pilletjes gaan bijgeven, in totaal 3 nu. Ik hoop maar dat het effect heeft.. misschien werkt het ook beter als ik ze ‘s morgens geef voordat de pollen in het rond vliegen ?

Ik VERMOED trouwens dat het pollenallergie kan zijn, ik heb nog geen antwoord van de kliniek want ik wil hem wel laten testen. Maar ik kan niet blijven afwachten en hem zo elke dag zien, ik wil actie ondernemen :=

@mirgino: welk soort masker (merk) is dat ? Ik heb voor hem 2 verschillende neusnetjes en een vliegenmasker met neusnetje eraan. Maar geen enkele verdraagt hij.. wordt het net erger van en daar gaat hij enorm van proesten en met zijn neus aan vanalles schuren :(

Vanaf vandaag heeft hij dit masker aan, en dat verdraagt hij. Maar als het over de neusgaten komt :n

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:36

ik heb verschillende maskers
deze op de foto de grijze is van Bucas

Afbeelding

en dan heb ik nog deze [ merk weet ik uit mijn hoofd niet]

Afbeelding

en deze...

Afbeelding

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:50

Zoals op de laatste foto heb ik er ook 1 :j maar daar flipt hij dus echt mee..
Ik ga eens kijken voor die bucas

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:09

Ik begin altijd met de pilletjes savonds te geven. Als ik dan aan het maximale aantal pilletjes per 12 uur zit ga ik smorgens ook pilletjes geven. Dit werkt voor de mijne goed.
Mijne flipt helaas met alle maskers. Als de neus eenmaal geïrriteerd is... Zij loopt nu met een vliegennetje (van die sliertjes) aan haar halster. Dit werkt prima!