[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mdooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:30

mdooper schreef:
Hallo allemaal,
Mijn paard is in mei overleden en ik heb nog 126 prascend tabletten over. De houdbaarheidsdatum is tot januari 2016. Ik wil ze graag voor een klein bedrag verkopen (50 euro of zo?). Ik woon in Noorwegen, maar kom begin december weer naar NL en kan de tabletten dan meenemen en opsturen.
Stuur me maar een pb als je geinteresseerd bent.

Verkocht!

muppet1975

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:15

Hoi ik ben nieuw hier en hoop hier meer info te kunnen krijgen over cushing.
Heb zelf een paard met cushing.. hij is 17 jaar en beginwaarde is 725. Nu heb ik op advies van dierenarts opgebouwd naar 1 hele pil.. mijn vraag is.. hij heeft wat krulhaar op zijn benen en slag op zijn rug.
Trekt dit weg met de prascend of moet ik wachten tot de ruiperiode?
Ik ben hier op dit forum op advies van een vriendin.. zelf zat ik nooit op bokt, maar schijnt dat hier de beste adviezen en ervaringen gegeven worden .

muppet1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:16

Verder rij ik dressuur met hem op m1 niveau. Train 4x per week. hij is niet loom.
Hij staat nu op marstall vito en krijgt hooi.
Verder geef ik magnesium en kruidenmix voor cushing.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:41

Mijn cushing merrie werd weer knetter hengstig op de pillen. Was dit vroeger ook altijd (maar weinig last omdat ze fulltime fokmerrie was, dus maar 1x er jaar hengstig) maar voor de pillen al minder.
Die deed het goed op PB, maar dit jaar wou ze dat in eens niet meer eten. Dus heb het maar zo gelaten.
Ze kreeg zelf mijn oude ruin weer aan het dekken (is wel tot z'n 13e dekhengst geweest).
Opa en oma hebben het er de eerste cyclus van het jaar altijd maar druk mee :+ .

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:13

Hier geen last van de hengstigheid, maar ze was voorheen ook helemaal niet lastig.

Nou weer nieuw voer proberen, pavo 18 plus en speedibeet. Ben benieuwd en als dit niet lukt, ga ik haar pil halveren.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:38

@FroukjeM Of het kwaad kan voor de vrucht weet ik niet maar het is natuurlijk geen paracetamolletje. Als ik kon kiezen dan liever niet. Maar je hebt soms geen keuze en moet vertrouwen hebben in de wetenschap en er het beste van hopen.
Wat ik met afvraag is wat je wil bereiken met 1/2 tablet. Met haar stokmaat zal ze toch snel 1,5 tablet nodig hebben. Wat betreft klinische symptomen ga je pas verschil merken na 6-8 weken. Deze 6-8 weken gaan meestal gepaard van aanpassingen van het lichaam aan de medicatie zoals verminderde eetlust (brok, muesli). Hooi blijven ze gewoonlijk goed eten. Deze bijwerkingen zijn van tijdelijke aard en gaan over. Gewoon doorzetten, duurt ongeveer 2 weken. Maar tegen de tijd daar haar lichaam zich is gaan aanpassen moet je alweer denken aan afbouwen.

Wat betreft voeding nu al zo weinig mogelijk suikers en zetmeel. Podo lac zit 32% suikers en zetmeel. Is dus inderdaad aan de hoge kant. Dus zuinig mee omspringen. Voor extra eiwitten te geven kun je sojaschroot geven tot wel 400 gr. per dag. Mijn eigen (paarden) DA zweert erbij. Een goedkope en prima eiwitbron die niet veel plaats inneemt in de maag. Straks op het einde van de dracht wel belangrijk. Lucerne maar dan zonder melasse is ook een eiwitbron maar heeft ook veel volume.

Vit. brok prima als ze hem blijft eten. Mijn paard wilde zelfs 100 gr. vit brokjes niet meer eten tijdens de opbouwfase van de medicatie.

Goede kwaliteit kuil heeft minder suikers dan hooi. En als ze dit gewend is prima toch.

Houd rekening met fructaan gehalte. En anders je merrie tijdig laten wennen aan grasmasker. Niet ieder paard accepteert dit. Kan behoorlijk stress veroorzaken.

En een beetje geluk hebben! ;)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:03

@muppet1975: krulhaar zal pas verdwijnen na de volgende verhaarperiode.
Vaak blijft de vacht nog wel aan de lange kant hoor. 100% zoals het vroeger was zal het meestal niet worden.
Ligt er denk ik ook aan hoelang ze al Cushing heeft (zonder dat je het wist).

muppet1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:16

Ok hij is begin vorige maand getest. In januari word hij opnieuw getest om te kijken of de prascend aanslaat.
Heb dit seizoen besloten om even geen wedstrijden meer te rijden en hem eerst goed aan de prascend te laten wennen, dus ga hem ook niet scheren nu.
was wel schrikken want dacht dat hij het nooit zou hebben, maar je ziet het dus. Nu heeft hij wel wat diarree , vorige week 1 keer krampkoliek gehad , maar was binnen 10 min over en daarna ook niet teruggekomen. Volgens de dierenarts heerst het wel. Vuile ogen , koliek enz. Dus weet niet of ik dit aan de cushing of prascend moet wijten.
Moeilijk allemaal zeg.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:10

Klopt inderdaad dat het heerst. In welke regio woon jij muppet?
En wat voor paard heb je?
Als hij last heeft van het dikke lange haar kan je hem beter scheren. Geeft de huid ook wat meer lucht.

muppet1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 04:58

Heb een kwpner van 1.62m.
Zijn vacht glimt wel mooi en voelt absoluut niet stug aan. Zijn rug zit wat slag op en zijn benen hebben wat langer haar en krult als ze nat zijn.
Hij heet trouwens Mika :)

muppet1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 04:59

Woon in breda btw.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:45

Ze houden je wel wakker hè muppet :(:)

Je weet nooit of je het goed doet..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:23

Ik ga binnenkort op vakantie en voor degenen die de verzorging overnemen is het makkelijker als ze haar pil met het ochtendvoer krijgt. Nu krijgt ze deze in de avond dus moet ik overstappen. Is het handig een tussenstap te nemen en dosis eenmalig te verdelen in 2 keer, dus halve in de avond en de volgende in de ochtend? Of een keer een avond overslaan en de volgende ochtend geven?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:53

Ik geef het medicijn ook 1x per week eerder maar merk geen verschil bij mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:59

Ik zou niet een avond overslaan om dan pas sochtends te geven. Ik heb er geen ervaring mee verder (die van mij krijgt m savonds rond dezelfde tijd) maar weet wel dat de tijd vrij nauw genomen moet worden. Ik kan aan mijn pony ook heel goed merken wanneer hij er weer aan toe is. Ik zou dan eerder 2 keer een halve (of een hele) dosis geven om het verschuiven wat soepeler te maken. Dus en savonds, en sochtends, en dan op de ochtend blijven.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:58

fransje23 weet niet of het verstandig zou zijn om 2x een halve te geven...zou het met de behandelend arts overleggen.....

Olja staat nu 4 weken op de Pergolide en heb steeds positieve kleine verschillen gezien! vorige week weer na heel lang alleen gewandeld te hebben er weer eens opgestapt en een half uur gestapt, dit vond ze heerlijk, laatst ook weer 3 kwartier gestapt en stapte ook vlotter door...afgelopen maandag met 2 vriendjes in een overdekte longeerkraal laten stappen en was benieuwd of ze ook wilde draven (wat echt al een eeuw geleden is) eerst nog wat stijf (links achter)...weer laten stappen...weer laten draven en toen ging ze uit haar dak...rennen bokken en moest duidelijk haar energie kwijt!! voor mij een goed teken (ken haar natuurlijk hihi) wilde gister ff kijken hoe ze weer ging maar nu toch weer wat stijf (links achter, heb haar ff laten draven op beide hand hoor!) en niet meer zo actief (maar zal ook te maken hebben met spierpijn!! vandaag ga ik er weer op, maar alleen stappen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:09

Ik heb gister anders hetzelfde gedaan; halve pil in de avond gegeven en nu vanochtend gewoon weer een halve, die ze voortaan gewoon weer s'ochtends krijgt, was even niet anders gewoon en ik merk er niks aan. En ik zie vaak toch altijd veel meer als dat er daadwerkelijk aan de hand is...

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:16

Tuurlijk merk je daar niets aan want het kost al een tijd eer het werkt dus een halve 2x per dag merk je niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:36

Misschien dat ik het nu verkeerd begrijp, maar volgens mij bedoeld ohjajoh6 het in positieve zin dat ze niets merkt, dus dat de medicatie gewoon zn werk blijft doen? Dus dat ze in die zin gemerkt heeft dat de overgang doormiddel van 2x een halve dosis goed is bevallen?

Als ik het goed onthouden heb is de werkzame duur van prascend/ pergolide maximaal c.a. 26/ 27 uur, vandaar ook dat je het elke dag om omstreeks de zelfde tijd moet geven. Ik zou persoonlijk die 27 uur nooit willen overschrijden. Maar ik merk dan ook aan mijn paard wanneer het echt nodig is om hem weer een pil te geven. Een uurtje of 2 maximaal later dan normaal dan heb ik echt een andere pony dan wanneer er c.a. 24 uur tussen de pillen zit. Om die reden zou ik dan kiezen voor 2 keer een halve, of desnoods 's avonds een halve om de nacht door te komen en dan 's ochtends een hele voor de komende 24 uur. Maar nooit zou ik een dosis overslaan.

muppet1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:39

Nachtdienst :(

muppet1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:41

Heb advies gekregen om de pil smorgens te geven. Waarom heb ik eigenlijk niet gevraagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:44

Sterker nog: Bij mij is een halve pil een volledige dosis, MiniMe is ook een shetlandpony. Zoals jullie weten, zat ik nogal om het hand en dus zonder pillen. Ik ben dus door een collega ervaringsdeskundige hier, ontzettend uit de brand geholpen en haar pillen, kwamen gistermiddag met de post binnen, dus vandaar er met avondeten er gelijk 1 gegeven en nu gewoon vanochtend weer.
Mien heeft zelfs maandag helemaal geen tablet gehad, omdat ze dus op waren...
Ik denk dus dat je makkelijk van de avond , zonder moeilijk doen, kunt overstappen naar de ochtend, Fransje.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:47

Ik geef 1x per week rond 12.00 uur Kootje zijn 1/2 pil. De andere dagen rond 19.30 uur.
Dit ivm 1 avonddienst per week, dan ben ik 's ochtends bij de paarden. Ik merk nooit verschil.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:22

Bij Naughty wisselt dit ook wel eens. Soms om 5 uur en soms om 8 uur. Ik heb ze nu in pension staan en als ik er in de middag ben, geef ik hem als ik wegga en als ik 's avonds ga krijgt ie hem later.
Bij hem merk ik geen verschil. Hij heeft ook nooit bijwerkingen gehad van de pillen en tegenstelling tot onze andere pony Vlek.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:35

Ben wat dat betreft denk ik een beetje tuttig...geef altijd tegen 17.00 uur en kijk dan steeds naar mijn klokje of het tijd is, ben ik er niet dan geeft een stalgenootje rond die tijd haar pil...wist ook niet dat je het dan meteen merkt als er teveel uur tussen zit !!