[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:40

minikatje schreef:
@ amie, hoe hoog en breed is de jouwe?
Heeft ze een lange of korte nek en welke maat heb je?

Paard heeft ca 1.55 m schofthoogte en een brede borst (halve fries). Relatief korte nek die hoog begint (ook weer friestypisch).
Ik heb 2 RISH's: de ene is een 190 die zit me eigenlijk net iets te strak om de borst, en de andere is 195 die valt ruim maar ondanks de ruimte blijft ie wel goed liggen.
Mn andere dekens zijn maat 175, meer gangbaar bij haar schofthoogte.
Paard heeft ook een relatief korte rug (en een dikke buik...).
Met die schurende sluitingen baalde ik eerst ook enorm van maar het is zo simpel op te lossen met zo'n lapje ertussen.... gewoon een dikke lap stof er over hangen, doordat ie tussen paard en dek zit, zit ie klem en verliest paard m niet.

Tinkermuts

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:53

Hier ook skin calmin gebruiker, geïrriteerde staart wortel wel rustig ermee gekregen, maar tijdelijk. Jeuk gaat er niet van weg, dus ik ben niet zo enorm enthousiast.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:11

Goh jij bent volgens mij de eerste die ik er niet enthousiast over hoor.. :')

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:22

Daarom wil ik ook graag mijn ervaring delen haha. Het doet niets meer of minder dan andere middeltjes voor mijn paard, enige voordeel is dat ik geen zwarte zooi meer op m'n witte paard smeer.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:44

En dat de SkinCalmin niet stinkt! :D haha
Ik heb precies dezelfde mening als Tinkermuts, ook al eerder hier gedeeld.

Hier gaan de dekens ook zeker nog niet af. Snachts staan mijn pony's al wel weer onder een regendeken mét hals, deze word in de ochtend verwisseld voor de eczeemdeken.
Mijn eczeempony's jeuken nog steeds, liever wat langer een deken om dan al mijn gespaarde haren kwijt :+

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:20

Zijn hier mensen die de eczeemcrème van fibra gebruikt hebben?
Ik ben wel benieuwd.

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:35

Zelfde vraag als Ootie! Ben erg benieuwd.

ellen_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:58

Beste,

Ik weet geen raad meer... na twee dierenartsen te consulteren verslecht de toestand van mijn paard nog steeds.
De ene dierenarts zei dat het gwn zomereczeem was, maar naar mijn mening is er iets anders aan de hand. paard is zeven en heeft nog nooit geschuurd tot een maand geleden. Hij begon langst de zijkanten van zijn staart... DA dacht aan wormen.. paard goed ontwormd... nadien ging het alleen maar slechter, daarna met dogeczeem behandeld en hij blijft maar schuren ... nu is het al verspreid over heel zijn lichaam, langst zijn manen op zijn hoofd, op zijn lichaam, onderaan zijn buik een hele bol, en naar achter een hele lijn. tussen zijn billen, op zijn billen, enkele plekjes op zijn voorpoten... Hij heeft er ook echt last van, ongelofelijk veel jeuk.

iemand enig idee wat dit kan zijn? alvast bedankt!
ik zou graag fotos posten .. maar dat lukt me niet?!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:15

Begin maar eens met alle jeukende plekken in te smeren met een goed middel tegen jeuk, Derfen, TKC97 of iets dergelijks en geef je paard vervolgens een goede eczeemdeken.
Het klinkt als eczeem.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:35

Aj ellen, het is vreselijk als je paard zo'n jeuk heeft; als het zo snel uitbreidt over het hele lijf is er denk ik meer aan de hand dan zomereczeem.
Allergie, huidziekte zoals schimmel of schurft, mijt... kan zo veel zijn. Kun je niet naar een andere DA of een kliniek die wat verder zoeken?
Doe wel heel erg voorzichtig zijn met jeukstillende middeltjes! Altijd eerst een heel klein plekje als test doen, verergert het niet dan kun je uitbreiden met smeren.

ellen_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:40

amie1965 schreef:
Aj ellen, het is vreselijk als je paard zo'n jeuk heeft; als het zo snel uitbreidt over het hele lijf is er denk ik meer aan de hand dan zomereczeem.
Allergie, huidziekte zoals schimmel of schurft, mijt... kan zo veel zijn. Kun je niet naar een andere DA of een kliniek die wat verder zoeken?
Doe wel heel erg voorzichtig zijn met jeukstillende middeltjes! Altijd eerst een heel klein plekje als test doen, verergert het niet dan kun je uitbreiden met smeren.

Hij heeft ondertussen al een eczeemdeken op. met Immaverol tegen de schimmel heb ik hem ook al behandeld... hij staat ook samen met een ander paard en die heeft niets... dus volgens mij is het niet overdraagbaar. Het rare is dat het op verschillende plaatsen is en niet enkel aan de manen en de staart... moest het een allergie zijn, dan zou dat normaal gezien in zijn bloedwaarde te zien geweest zijn? Ik wou even luistere naar ervaringen met luizen of dergelijke? (niet dat ik iets zie ... ) maar ik heb geen idee meer wat het anders nog kan zijn. en inderdaad vreselijk om hem zo te zien ....

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:40

Hallo Ellen,
Wat verschrikkelijk voor jou en je paard dat de jeuk maar niet wil ophouden.

Een paar kleine vraagjes
Hoe oud is je paard?
Wat krijgt hij te eten?
Wat is zijn bewegingsschema?
Zijn er afgelopen tijd wat dingen veranderd in zijn dagelijks ritme?
Staat hij nu met een deken op?

ten slotte, heb je een foto van je paard zoals hij nu is?

ellen_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:44

minikatje schreef:
Hallo Ellen,
Wat verschrikkelijk voor jou en je paard dat de jeuk maar niet wil ophouden.

Een paar kleine vraagjes
Hoe oud is je paard?
Wat krijgt hij te eten?
Wat is zijn bewegingsschema?
Zijn er afgelopen tijd wat dingen veranderd in zijn dagelijks ritme?
Staat hij nu met een deken op?

ten slotte, heb je een foto van je paard zoals hij nu is?

mijn paard is 7, en heeft voordien nooit last van zoiets gehad!
hij heeft wel op een andere plaats gestaan ... is dan terug naar huis gekomen en .. dan na een twee tal weken is het begonnen. Hij krijgt voornamelijk hooi en kan ook 24/24 gras eten, krijgt gewoon onderhoudsmengeling en zeker niet té veel. hij heeft een 10 tal dagen nu een deken op.

Ik zou graag fotos plaatsen, maar dat lukt me hier niet...? (iemand tips?)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:47

uploaden via tinypic en dan tussen de imgjes plaatsen :)

Dan neig ik toch naar een allergische reactie, heeft hij al een goede reinigingskuur gehad?

ellen_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:53

minikatje schreef:
uploaden via tinypic en dan tussen de imgjes plaatsen :)

Dan neig ik toch naar een allergische reactie, heeft hij al een goede reinigingskuur gehad?

[img][IMG]http://i57.tinypic.com/2zsp8y1.jpg[/img][/img]
[img][IMG]http://i59.tinypic.com/2e21749.jpg[/img][/img]
[img][IMG]http://i57.tinypic.com/s1reyo.jpg[/img][/img]
[img][IMG]http://i58.tinypic.com/zx16if.jpg[/img][/img]
[img][IMG]http://i59.tinypic.com/2cx9ke0.jpg[/img][/img]
[img][IMG]http://i59.tinypic.com/14bqr69.jpg[/img][/img]
.....

Wat houdt zo een reinigingskuur in ?
alvast bedankt

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:24

Foto's bekeken.

Deel lijkt op ZE en deel op een schimmel/rainrot geval iets?
Mijne had ook zoiets en imaverol werkt daar inderdaad goed voor.

Dan moet je in een paar dagen al snel verschil zien.

De staart lijkt me typisch ZE.
Buiknaad weet ik niet? Andere mensen die dat herkennen?
Laatst bijgewerkt door Nivada op 27-08-14 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:32

Lijkt wel extreme reactie op dazenbeten.
edit: rainrot in beginstadium, maar dat hoop ik eigenlijk echt niet.

Je kan hem brandnetels voeren, is altijd goed maar dat zuivert het bloed.
over drainagekuren kunnen andere bokkers vertellen, maar hier alvast wat info
http://www.nmlhealth.com/c,5696,,/Draineren-paard.aspx

*zit beetje krap in de tijd nu* ;)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:44

De eerste 4 foto's vind ik er echt uitzien als zomereczeem.
Bij de 5e twijfel ik en de 6e lijkt meer op rainrot.

Of het ZE is weet je feitelijk pas volgend jaar als het dan terugkomt...
ZE kan zich op elke leeftijd openbaren alhoewel het meestal rond het 3e levensjaar begint. Ook de plek tussen de billen en op de buiknaad staat wel bekend als ZE-plek, zeker paarden met extremer ZE hebben dit.

Er zijn veel jeukstillende middeltjes op de markt. Bij de een werkt het een, bij de ander iets anders en bij de derde geeft het allemaal geen resultaat. Ik hoor veel goede dingen over Derfen dus dat zou evt het proberen waard zijn. Onze pony had dan weer een allergische reactie op Derfen helaas.
Wij behoren tot de 'niets werkt echt' categorie denk ik :')

Ik zorg dat ponylief altijd haar deken om heeft en verder smeer ik ongeparfumeerde babyolie of uierzalf.
Daarnaast beperk ik het krachtvoer (ze krijgt vit. korrel met gehakseld gras, kruiden en olie)
Pony staat wel de hele dag overdag op gras. Beter zou zijn paddock met hooi, maar dat is geen doen ivm zand eten en alleen staan.

Vaak helpt het overigens wel om het paard drastisch van het gras af te halen.

EDIT: ik heb nog eeen bijna volle fles Derfen te koop, mag nu weg voor 15 euro incl verzenden met Post NL (pakketpost)

ellen_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:50

Safiera schreef:
De eerste 4 foto's vind ik er echt uitzien als zomereczeem.
Bij de 5e twijfel ik en de 6e lijkt meer op rainrot.

Of het ZE is weet je feitelijk pas volgend jaar als het dan terugkomt...
ZE kan zich op elke leeftijd openbaren alhoewel het meestal rond het 3e levensjaar begint. Ook de plek tussen de billen en op de buiknaad staat wel bekend als ZE-plek, zeker paarden met extremer ZE hebben dit.

Er zijn veel jeukstillende middeltjes op de markt. Bij de een werkt het een, bij de ander iets anders en bij de derde geeft het allemaal geen resultaat. Ik hoor veel goede dingen over Derfen dus dat zou evt het proberen waard zijn. Onze pony had dan weer een allergische reactie op Derfen helaas.
Wij behoren tot de 'niets werkt echt' categorie denk ik :')

Ik zorg dat ponylief altijd haar deken om heeft en verder smeer ik ongeparfumeerde babyolie of uierzalf.
Daarnaast beperk ik het krachtvoer (ze krijgt vit. korrel met gehakseld gras, kruiden en olie)
Pony staat wel de hele dag overdag op gras. Beter zou zijn paddock met hooi, maar dat is geen doen ivm zand eten en alleen staan.

Vaak helpt het overigens wel om het paard drastisch van het gras af te halen.

bedankt allen voor de info! ik twijfel ook en de dierartsen blijkbaar ook... momenteel heeft hij gwn een deken op en krijgt hij iets bij zijn eten om zijn algemen weerstand te verhogen. vroeger stond hij meer op stal en slechts een paar uur per dag op de weide / paddock, sinds juni is dit veranderd en staat hij zo goed als dagelijks 24/24 op de weide. Misschien daarom dat hij dit 'plots' nu krijgt. Die middeltjes waaronder Derfen zijn die vrij te verkrijgen? dagelijks smeren? ... ik heb hem vandaag nog maar is met isobetadine gewassen ... en nadien met immaverol ... kwestie van de schimmel toch zeker uit te sluiten (of welke plekjes schimmel zijn). Ik heb wel de indruk dat hij gewoon door dat deken verder schuurt ... zijn staart ziet er steeds slechter en slechter uit :( en dat duurt zo lang eer zoiets weer goed is , daarom wil ik zo snel mogelijk ECHT iets kunnen doen!

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:54

Helaas moet je deze rit even uitzitten..
De jeuk zal deels blijven als het ZE is. De allergie blijft bezig.

Bij schimmel, zie je na paar dagen met imaverol al meteen verlichting en dat de plekken verminderen.

Derfen is vooral online te verkrijgen. Hier bij ons verkoopt ook de winkel het.. maar weet niet hoe dat bij andere ruiterzaken is.

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:21

mijn paard reageerde ook niet op imaverol..wordt nu gespoten en met paar dagen was alles weg!
Gevoelig paard: ZE en als je dus niets doet ieder najaar schimmel

Zal foto plaatsen.
Plekjes waren ook nog geïnfecteerd door het schuren dus kwam toen ook nog antibiotica bij..

ellen_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:23

kissmeB schreef:
mijn paard reageerde ook niet op imaverol..wordt nu gespoten en met paar dagen was alles weg!

Zal foto plaatsen.
Plekjes waren ook nog geïnfecteerd door het schuren dus kwam toen ook nog antibiotica bij..

Je hebt dus exact het zelfde gehad? ZE en schimmel? ...

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:26

kissmeB schreef:

Zal foto plaatsen.

Afbeelding

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:29

ellen_11 schreef:
kissmeB schreef:

Zal foto plaatsen.

Je hebt dus exact het zelfde gehad? ZE en schimmel? ...

Ja.. gewoon paard met veel huidproblemen en veel last van (wedstrijd)stress dus heel gevoelig.
Deze zomer nog enkele kale plekjes aan de zijkant van zijn hoofd (wat jij ook op de foto hebt staan:foto3) en voor de schimmel krijgt hij nu dus preventief al wat. Die schimmel was gewoon niet leuk alles grondig wassen,meestal nog koud ook en niets hielp!Terwijl ik juist altijd heel zuinig ben op alle spullen,alles apart, niet delen met andere paarden maar toch weer die schimmel. Ook meteen een vitaminespuit gegeven voor de weerstand.