[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:44

he jammer zeg!
hopelijk vind je snel een goed huisje voor haar

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:49

Inderdaad erg jammer!

Wat betreft dekens/rijden in de zomer.
Als je een trektocht gaat maken zou ik er een vliegenuitrijdeken opgooien. Je rijdt immers dan de hele tijd door bosrijk/waterrijk gebied (lijkt mij?) en het paard is uit zijn eigen omgeving.
Onze paarden hadden als ze meegingen op vakantie (geen trektocht maar vanuit een camping iedere dag buitenritten) ook heel veel meer jeuk dan thuis. Het kan plaatselijk veel erger zijn en je hebt ze ook meer zonder deken dan thuis omdat je langer rijdt enz.
Ik had hem eerst voor de dazen en heb hem achteraf te weinig gebruikt, als ik weer ga dit jaar dan gaat hij gewoon dagelijks op met rijden.
Ze hebben er immers geen last van?
Ook antivliegen/dazenspray kun je het beste meenemen denk ik.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:51

@ opisop welke vliegenuitrijdeken kun je aanraden?

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:57

Mijn shet heeft heel zijn hoofd winterwacht eraf gescheurd, in de zomer doe zij het ook. weten jullie wat het is en wat ik eraan kan doen? En ja haar wei ligt in het bos.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:57

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:03

Thanks!! Die van harrys horse ziet er wat 'dichter' uit, lijkt mij wat fijner. Maar de pasvorm van die tweede is volgens mij wel fijn! Ik denk er nog over na :j Duurt toch nog even voor we eindeloze buitenritten gaan maken ;)
Maat 195 kan 'ie in zwemmen, heb maat 160 of 165 nodig :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:05

Ben nu een dag of 3 bezig met de drainage.
Ik probeer het 2x daags te doen, zal niet iedere dag lukken aangezien we er nu nog niet wonen en ik dus normaliter nu nog maar 2x per week bij Wisse ben ;)

Ik wil eigenlijk ook haarlemmerolie bestellen.
Maar daarmee kan ik zeker beter wachten tot ik met de drainage klaarben?

Voor de mensen waarvan de paarden nog geen jeuk hebben; staan ze nog op stal?

Ik denk dat de tweede deken wat steviger is, maar dat de HH een wat langere hals heeft en dat vind ik wel fijn.
Hij heeft ook bilkoorden, vind ik ook wel handig ivm blijven liggen.
Heb er afgelopen zomer ook mee in de bak gereden toen er heel veel dazen waren.
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 14-03-10 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:07

Flaver schreef:
Mijn shet heeft heel zijn hoofd winterwacht eraf gescheurd, in de zomer doe zij het ook. weten jullie wat het is en wat ik eraan kan doen? En ja haar wei ligt in het bos.

waarschijnlijk luizen!
het is echt de tijd er voor.
laat je veearts even kijken of haal speciaal spul tegen luis en ga daarmee behandelen

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:08

Nee Diaz heeft geen jeuk en staat altijd buiten.. Staat sinds oktober 24/7 buiten

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:25

Ik zou met een trektocht inderdaad niet met een naakt eczeempaard gaan rijden :n Een goede vliegendeken of eczeemdeken zou ik altijd omhouden op de rit zelf.
Er zijn eczeemdekens te koop om mee te rijden, maar die zijn volgens mij wel erg prijzig. Ik denk dat je er ook makkelijk zelf een kunt maken van een overleden/goedkope eczeemdeken.
mirkip schreef:
@ opisop welke vliegenuitrijdeken kun je aanraden?

Er was hier laatst een topic over, die nu natuurlijk echt onvindbaar is :+ Ik heb de moskito, die kun je onder andere kopen bij Nicky's Keet. Het fijne van die deken is dat het van katoen is, en daardoor ook op langere ritten niet gaat schuren.
Het is de laatste die Opisop laat zien. Die is echt ideaal en heeft bij mij een goede lange hals. Hij heeft geen bilkoorden, gewoon een koordje waar de staart doorheen moet. Als je je zweetbladen over de deken doet, heb je zelfs dat koordje niet nodig. Het blijft allemaal liggen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NHCBXNAX.jpg Zo kun je zien hoelang de deken van mij is. Ik stop 'm altijd onder het kopstuk om afzakken tegen te gaan. Vies kan nog gewoon met zijn neus over de grond.
http://i38.tinypic.com/6sruyq.jpg Dit is maat 145 op mijn paard van 1.60

Die van harry's horse zou IK niet gebruiken. Die is echt heel erg ruw en zou bij mijn paard schuurplekken veroorzaken (heb hem ook in mijn handen gehad, stalgenoot had hem twee jaar terug voor de buitenritten) Hij is verder wel meer zonnewerend dan mijn deken, dat dan weer wel.

Vies heeft zijn halsdeken op en is in zijn nopjes. Ik heb zijn staartwortel (echt van onderaf) nu twee keer in de week ingesmeerd met helosan. Dat is een beetje vettig, maar trekt heel snel in en is bedoeld om op littekens en schaafwondjes te smeren. Nadat Vies met een pleeborstel stond was dat na een keertje helosan over. Nu maar hopen dat het zo goed blijft gaan!
De manen heeft hij ook niet meer geschuurd.

[edit] betere foto gevonden [/edit]

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:33

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:39

ja! Die bedoelde ik! Daar worden meerdere dekens in genoemd en ook voors en tegens.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:42

ik kan wel redelijk goed zoeken,dus had even uitgefilterd met "welke uitrij deken"

ik zit er soms ook wel aan te denken hoor om zo'n deken aan te schaffen.
meestal gaat appie gewoon over in draf als er veel vliegen zitten,maar als je dan lange stukken hebt word hij wel erg bezweet als hij zo moet blijven draven.
dan is zo'n deken wel handig.

alleen vraag ik me wel af...die vliegen komen af op warmte en zweet. dus die vliegen blijven natuurlijk wel bij hem zitten.
vraag me af of ap dan niet alsnog het op een draven zet om die beesten bij hem weg te krijgen.
hij heeft een hekel aan dat zoemgeluid namelijk :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:16

Als het te erg is spuit ik de buik en benen ook in en doe ik een masker of frontje om :)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:24

opisop_shop schreef:

op stal snachts en overdag in de paddock.

wil vandaag mijn deken af zien te krijgen zoals ik hem wil en dan wel morgen op doen...

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:58

ellepel schreef:
Flaver schreef:

waarschijnlijk luizen!
het is echt de tijd er voor.
laat je veearts even kijken of haal speciaal spul tegen luis en ga daarmee behandelen

Dan kan. Maar ze doet het het hele jaar door en nu is ze al van eind oktober niet meer op de wei geweest.

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:59

opisop_shop schreef:

Hier ook in de nacht op stal en overdag in de paddock. Bij slecht weer blijven ze op stal. Stallen hebben allemaal een eigen uitloop.

Hier ook nog geen schurende paarden maar ze heeft er in maart nog nooit last van gehad dus verwacht dat nu ook niet.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:04

Ellepel: De 1ste paar balen deed ze niet moeilijk, nu wel.
Mijn stalbaas geeft ze niet onbeperkt, dus het kan er niet aan liggen dat ze 'vol' zit.
Van de week even getest, had schoon stro in d'r stal gelegd en een bultje kuil, en brok.
Normaal gaat ze dan van haar brok over naar de kuil, en als dat op is wacht ze lekker tot de nieuwe lading komt.
Dit keer at ze haar brok, snoof aan de kuil, nam een hapje, en ging toen aan het stro.
En wat ik ook probeerde, ze at het niet.

Ik tref nu vaak haar stal aan (als ik kom staan ze buiten), met kuil overal nog in de stal.
Alles door de war geschopt, dus ze doet er weinig mee.

Vind het erg vreemd in ieder geval.
Koeienkuil at ze vroeger ook van de boer op.
En dit kuil is uit Duitsland en echt goed kuil.

Snap er dus niks van.
Houdt haar wel even goed in de gaten.

Superroos: Wat jammer dat ze toch vervroegd weg moet.
Weet helaas niemand die iets zoekt, mocht ik toch wat horen dat zeg ik je dat.

Trektochten buiten zal ik met een eczemer ook niet onbeschermd doen.
Denk dat beest helemaal knettergek wordt van al die vliegen.

Die van mij heeft nog geen jeuk, maar staat alleen 's nachts op stal.
Verder op de weide, met inderdaad, gras :D

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:16

Mijne heeft ook nog geen jeuk, gelukkig! Ze staat 's ochtends tot het donker wordt buiten, 's nachts op stal. Hopen dat het nog even een tijdje zo blijft, maar ik heb toch eergister alvast een eczeemdeken gekocht voor het geval het ineens begint.
Hoe lang doen jullie paarden trouwens met een eczeemdeken? Mijne heeft 2 zomers met een Pagony-deken gedaan. Valt me eigenlijk heel erg mee, die dekens zijn maar €69,95. Ze heeft m nl wel 24/7 op zo'n beetje, ze rolt ermee enz.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:21

Die van mij kan lang doen met een deken, maar ze kan hem ook binnen een week stuk hebben :o Ik ga straks voor ik hem op leg eerst even de omgeving inspecteren op dingen waar ze aan kan gaan schuren (nieuwe stal en paddock).

Verder vraag ik mij af: ze staat sinds kort op stro. In hoeverre beschadigd dat de deken?

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:05

ikenindi schreef:
opisop_shop schreef:

op stal snachts en overdag in de paddock.

wil vandaag mijn deken af zien te krijgen zoals ik hem wil en dan wel morgen op doen...

Paard staat nu nog gewoon buiten, nog geen jeuk gezien.
Dinsdag wil ik 't deken op gaan doen omdat het dan warmer wordt.

Edit: ik denk dat stro het deken nauwelijks beschadigd. (Teminste heb nog niet meegemaakt dat een deken eerder slijtage vertoont door stro).
Als het paard erop gaat liggen bedoel je denk ik? (Anders begrijp ik je verkeerd?)
Deken zal hoogstens vuil worden als je paard net in de stront gaat liggen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:15

De mijne staat 24/7 buiten en heeft (gelukkig!) ook nog geen jeuk! Zouden de schimmelinjecties werken???? Of juich ik te vroeg (denk het wel)?

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:21

Ik gebruik ook nog niks en de mijne heeft ook nog geen jeuk.
Maar vrijwel iedere nacht heeft het nog gevroren he, denk dat de meeste lichte eczemers aankomende weken pas gaan jeuken.

Miran_da

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:44

hallo ik heb een vraagje over me shetjes... ben der sinds van de week achtergekomen dat mijn shetjes dus last hebben van exceem... en het jeukt zo dat ze op die plekken dus kale plekken hebben...
als het goed is komt morgen de DA want me ruintje die zit helemaal onder en me merrie is het een beetje afgezakt doordat ik bij ze door hun voer equiderma geef voor exceem, haaruitval, huidiritatie's... maar bij me ruintje werkt dat dus niet meer en zit gewoon echt helemaal onder....

wat kan ik er tegen doen??? want vind het zo zielig en zit beetje met de handen in het haar erover...

smeer er ook van EppleJeck schuur en jeukgel op alle plekken.. en het helpt een klein beetje...

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:22

meteen een eczeemdeken opdoen
Verder is het een hoop uitgevogel welk smeersel t beste werk voor je paard.
Over t algemeen hoor ik over die van epplejack wel gode verhalen.
Goed dat je de DA laat komen, maar als hij aanbeveelt om een hormoon te geven zou ik daar nog 3x over nadenken en alleen doen als je echt niet anders kunt.