Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:22

Jessix schreef:
Hmm het gaat me niet zo zeer om die dikke benen, maar ik heb nu een ziek paard wat barst vd pijn en daardoor bijna niet meer kan lopen. Ik ga minderen vanavond en als het daarmee niet binnen een x-aantal dagen over is stop ik ermee. Ik wil mijn vrolijke vriend terug. :)

Je moet het wel de tijd geven, je vrolijke vriend - gaat - zeker op lange termijn zonder medicijnen - juist verdwijnen. Als het goed is komt ie wel terug met een stapje terug in medicijnen en wat geduld (en ja dat is moeilijk).

Kun je nog een keer aangeven hoe zwaar hij nu is??
Laatst bijgewerkt door fargo op 20-09-13 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:24

IMJ schreef:
Ik zou sowieso terug gaan :j ik bedoel als ze niet eet wordt ze sowieso slechter..
arm dier.. Dit is niet de bedoeling natuurlijk..
En anders stoppen, dan maar een blij paard met lang haar en hopen dat het nog een poosje goed gaat :j
Ik ken er 1 hoor, die doet het al een jaar of 8 prima zonder medicatie, moet alleen wel vaak geschoren worden.
Kijk, als ze bevangen raken oid heb je geen keus maar zolang het bij het haar blijft... Ach..

Teruggaan in medicijnen dat is 1, maar met een waarde van 732 in ACTH is zonder op termijn natuurlijk ook geen optie, dan komen er hoe dan ook complicaties om de hoek kijken en bevangenheidgevaar is er dan ook natuurlijk..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:31

fargo schreef:
Jessix schreef:
Hmm het gaat me niet zo zeer om die dikke benen, maar ik heb nu een ziek paard wat barst vd pijn en daardoor bijna niet meer kan lopen. Ik ga minderen vanavond en als het daarmee niet binnen een x-aantal dagen over is stop ik ermee. Ik wil mijn vrolijke vriend terug. :)

Je moet het wel de tijd geven, je vrolijke vriend - gaat - zeker op lange termijn zonder medicijnen - juist verdwijnen. Als het goed is komt ie wel terug met een stapje terug in medicijnen en wat geduld (en ja dat is moeilijk).

Kun je nog een keer aangeven hoe zwaar hij nu is??

Tja, je zal ze maar koste wat kost op prascend willen houden.
Mijn shet is 35 jaar geworden met Cushing en is gestorven aan een nierprobleem.
En mijn huidige paard is fit zat anders stond die er echt wel anders bij.
Prascend is gewoon niet altijd heilig!!!
Heel leuk zo'n toppic over Cushing maar als je geen medicatie geeft ben je al automatisch fout bezig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:34

De tijd om te wennen krijgt hij nu toch ook, maar het wordt tot nu toe steeds erger. Dus dat houdt dan wel ergens op, ik ga mijn paard niet bewust ziek maken en pijn doen.
Wat als jij het mis hebt Fargo? Denk je daar wel eens over na? Wat als hij die medicatie echt niet trekt met alle gevolgen van dien?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:35

Jessix schreef:
De tijd om te wennen krijgt hij nu toch ook, maar het wordt tot nu toe steeds erger. Dus dat houdt dan wel ergens op, ik ga mijn paard niet bewust ziek maken en pijn doen.
Wat als jij het mis hebt Fargo? Denk je daar wel eens over na? Wat als hij die medicatie echt niet trekt met alle gevolgen van dien?

_/-\o_

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:36

Ik begrijp precies hoe Jessix zich voelt. Die van mij staat op 3/4 omdat ik zag dat hij aan 1/2 niet genoeg had, maar hij heeft sinds 2 dagen één dik achterbeen en hij is wederom suffer. Maar ik ga volhouden, als hij over een tijdje nog steeds zo is ga ik omlaag (met het slepen van zijn achterbenen voor lief nemend)

Jessix: ik zou ook naar een half terug gaan, dat een poosje volhouden en als hij nog zo slecht blijft verder afbouwen. Maar hou er rekening mee dat je waardes dermate hoog zijn, dat je ooit op de medicijnen moet

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:40

Wat een kul Jesito, het gaat er om dat juist in de opbouwfase je dingen tegen kunt komen. Daar moet je dus op verdacht zijn en even goed naar kijken. Mijn paard heeft 5,5 jaar extra gekregen zonder ooit bevangen te zijn geweest terwijl hij toevallen had en omviel en angstaanvallen had jaren terug. En uiteindelijk behalve in de opstart nooit meer problemen heeft gehad met Pergolide. En heerlijk weer leider werd van onze kudde terwijl hij zich eerder almeer afzijdig ging houden.

Het is de moeite waard om te kijken of het werkt en dan moet je dus even heel goed kijken naar wat je op dat moment doet- is dosis soms te hoog etc etc. Werkt het niet dan werkt het niet, maar deze derde/vierde week staat nu juist bekend om zijn minne effecten maar daarna en bij een juiste dosering knapt een paard vaak wel zo verschrikkelijk op.. Dus is eerst goed kijken belangrijk ipv direct adviseren te stoppen.. Gaat het niet, dan gaan het niet, maar je moet wel eerst kijken of je juist bezig bent en of er nog wat aan te variëren is.
Ons paard is er nu niet meer, maar had heel goed 6 jaar geleden al ingeslapen moeten worden omdat het gevaarlijk voor hem en ons dreigde te worden. Het is bij veel dieren een wereld van verschil als ze eenmaal op orde zijn. Ook het paard van Jessix verdient die kans.

En wat als ik het mis heb? In eerste instantie geldt bovenstaande, het paard van Jessix doet niet echt anders dan er in deze periode KAN gebeuren en zeker in de 3e/4e week. Dus het is eigenlijk prototypisch gedrag voor deze periode. Dan is het dus in eerste instantie toch volhouden en (eventueel tijdelijk) minderen tot de nare symptomen beter worden.

Maar ik heb nu nog steeds het gewicht niet gehoord van het paard... En daar hangt nu juist zoveel van af..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:43

jesito schreef:
Jessix schreef:

_/-\o_

En dit vind ik dus stemmingmakerij Jesito. Wij (en zeker ik) zitten hier in dit topic om elkaar en elkaars paarden verder te helpen. En wij hebben ook als gedragsregel dat we normaal en fatsoenlijk met elkaar omgaan.

jesito

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:54

Als jij dit stemmingsmakerij vind, prima.
Ik wil hiermee zeggen dat ik blij ben dan Jessix zelf ook goed na blijft denken.
Niet ieder paard doet het zomaar op Prascend goed en zo zijn er ook die niet zonder Prascend kunnen.
Als mijn paard er zo doodziek van zou zijn was het voor mij ook snel klaar.

En ja we zitten op dit forum (toppic) om elkaar verder te helpen maar nogmaals, ik krijg hier af en toe een naar gevoel van, want als je geen Prascend geeft doe je het blijkbaar niet goed.
En ik voel me geroepen om ook de andere kant te laten horen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:57

Hieronder mijn 1e post fargo van gisteravond.
Ik ben, zoals je ziet, ook voor terug naar een half, even volhouden en zien wat er gebeurt.
Maar het kan zijn dat dit paard het echt niet verdraagt en dan kun je weinig anders dan stoppen..
IMJ schreef:
Ik kan me goed voorstellen dat dit je enorm aan het hart gaat.. Kan je niet terug naar een half? Misschien is jouw paard zo'n pechvogel dat ie last heeft van bijna alle bijwerkingen? Denk ook maar mee hoor, mogelijk zeggen anderen wat anders maar bij mijn patiënten (mensen) zou ik dat opperen, even terug en weer wat rust in de tent..

Dikke benen had de mijne ook, ging wel weer weg uiteindelijk..

Edit: type o

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:59

Niet anders als normale bijwerkingen? Paard is stokkreupel! Doet bijna atactisch aan. Dat is wel even wat anders dan een beetje misselijk en dikke benen. Hij kan amper nog lopen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:00

Jesito, vergeet niet dat we hier allemaal het beste met de paarden voor hebben. En fargo weet er echt heel veel van..
We kunnen iig met respect op elkaar reageren toch?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:02

Jessix, is een andere oorzaak vd kreupelheid al uitgesloten? Een hoefzweer bijvoorbeeld?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:05

Het punt is dat ikzelf en anderen op precies datzelfde punt hebben gezeten en getwijfeld hebben. Die ervaringsregels die zijn er en daar kun je gebruik van maken. Zodat je het beter kunt inschatten. Iedereen moet altijd zelf na blijven denken, maar als je de kennis niet hebt die relevant is bij die overwegingen dan is het moeilijk om goede beslissingen te maken. Daarom delen wij die kennis in dit topic. En nee het is helemaal geen must dat een paard op pergolide of prascend komt. Maar als je er wel aan begint, is het handig om te horen waar de moeilijke punten in het traject liggen.

Een paard met cushings kan zich ook doodziek voelen zonder prascend. Make no mistake about that.
Een paard dat bevangen wordt, voelt zich ook doodziek.

Jessix heeft hier niet gedeeld waarom ze naar 3/4 aan het opbouwen is. Dat zal waarschijnlijk op advies zijn van DA. Maar om goed na te denken en om in te schatten of dit een zinnige stap is, is het ook heel belangrijk om te weten hoe zwaar het paard is, juist omdat ze verder weinig klachten had geconstateerd. En zo te lezen is de huidige dosis gewoon ofwel te veel, ofwel te snel .. Het kan heel goed zijn dat een halve tablet de juiste dosis is.

Het is zeker niet de bedoeling om een naar gevoel te geven maar het is ook niet goed om tegen iedereen te zeggen probeer het maar zonder want over het algemeen genomen zijn de meeste paarden beter af met de - voor hun juiste - dosering prascend of eventueel met Provarium breeding.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:09

Jessix schreef:
Niet anders als normale bijwerkingen? Paard is stokkreupel! Doet bijna atactisch aan. Dat is wel even wat anders dan een beetje misselijk en dikke benen. Hij kan amper nog lopen.

Dit is overigens de eerste keer dat je dit op deze manier meldt. Ik ben nog steeds niet helderziend.. en heb vandaag ook pas je posten gezien.
En ik heb ook al aangegeven in mijn eerdere post dat (eventueel) tijdelijk verminderen een goede stap is.

Het is overigens niet gezegd dat dit gedrag niet ook opgetreden zou zijn als je niet aan de prascend was begonnen. Ik heb meerdere (onbehandelde) paarden met cushing problemen zien krijgen met hun coördinatie en achterhand en plotseling zien verergeren.
Het interen van de spieren en mindere coördinatie en zelfs het draaien om de as en vallen was waar het bij onze willy en bij een ander paard bij mij op stal allemaal mee begon en ineens verergerde..

En wil alsjeblieft nu het gewicht van je paard nog delen zodat er nog iets zinnigs kan worden gezegd over je dosis???
Laatst bijgewerkt door fargo op 20-09-13 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:10

IMJ schreef:
Jesito, vergeet niet dat we hier allemaal het beste met de paarden voor hebben. En fargo weet er echt heel veel van..

Fargo weet er zeker een hoop van, maar wil soms niet de andere kant meer zien en die is er ook nog.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:11

jesito schreef:
IMJ schreef:

Fargo weet er zeker een hoop van, maar wil soms niet de andere kant meer zien en die is er ook nog.

Pardon, je leest dus gewoon mijn posten niet want ik ben juist op de andere kant ingegaan. Ik doe geen aannames voor en over jou, doe ze dan ook niet over mij..
Er zijn hier heel wat paarden in en buiten het topic juist door mij begonnen zonder medicijnen en met bijvoorbeeld alleen Provarium Breeding...

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:40

Ik zit hier meestal in de meeleesmodus, maar wil nu wel even reageren.

JESITO ik vind jouw post niet echt fair. Ik zit hier sinds ongeveer het voorjaar en moet zeggen dat ik FARGO erg kan waarderen. Zij kijkt juist heel breed naar de problematiek en zoekt ook verlichting/oplossing in bijv voeding en supplementen en niet alleen maar in de medicamenten. Ik vind dus dat jij haar op dat gebied te kort doet.

Wat bedoel jij dan met de andere kant, helemaal niets doen? Misschien als je hem/haar als grasmaaier ok, maar vlak hormonen niet uit. En als een paard er niet ziek uitziet, wil niet zeggen dat hij geen last heeft. Je hoeft het namelijk niet altijd te zien, soms zijn het kleine dingetjes die je misschien niet eens echt opvallen maar waar je paard zich wel ongelukkig van kan zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:41

Ik heb nu al weer spijt van mijn posten hier zeg!
Lekker vriendelijk stel zijn jullie, daar mag je echt trots op zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:44

IMJ schreef:
Jessix, is een andere oorzaak vd kreupelheid al uitgesloten? Een hoefzweer bijvoorbeeld?

Een hoefzweer in vier benen tegelijk? En in zijn rug en bekken? Lijkt me niet. :n

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:47

Jessix, ik hoop toch dat je dit niet meent, iedereen probeert met je mee te denken..

Jessix

Douraque schreef:
Ik begrijp precies hoe Jessix zich voelt. Die van mij staat op 3/4 omdat ik zag dat hij aan 1/2 niet genoeg had, maar hij heeft sinds 2 dagen één dik achterbeen en hij is wederom suffer. Maar ik ga volhouden, als hij over een tijdje nog steeds zo is ga ik omlaag (met het slepen van zijn achterbenen voor lief nemend)

Jessix: ik zou ook naar een half terug gaan, dat een poosje volhouden en als hij nog zo slecht blijft verder afbouwen. Maar hou er rekening mee dat je waardes dermate hoog zijn, dat je ooit op de medicijnen moet

Dat ga ik nu dus ook doen, zoals ik gisterenavond al schreef. En mocht hij er zo onder blijven, ondanks een hele lage dosis dan stop ik er mee.
Je hebt nou eenmaal ook paarden die de medicatie niet verdragen...

Jessix

IMJ schreef:
Jessix, ik hoop toch dat je dit niet meent, iedereen probeert met je mee te denken..

Ja dat meen ik zeker wel. Ik zit hier met de tranen in mijn ogen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:49

Lees alles dan nog is, ik kan me niet herinneren dat ik iets verkeerds geschreven heb. Gisteren was je nog blij met mijn antwoord..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:50

Jessix schreef:
IMJ schreef:

Ja dat meen ik zeker wel. Ik zit hier met de tranen in mijn ogen.

Ik vind dit heel erg jammer en verdrietig :(:) , vooral omdat we juist wel mee willen denken. Ik vind het ook heel jammer dat je verder geen informatie deelt waarmee we je werkelijk kunnen helpen. Heel veel sterkte meis.

Zal dan in ieder geval de vuistregel hier nog even neerzetten:
0,002 mg x het gewicht van je paard = de dosis in mg die je paard zou mogen hebben op basis van gewicht.
Het hoeft niet zo te zijn dat je die dosis nu al nodig hebt, het kan ook goed zijn dat je paard met minder toe kan omdat het bijvoorbeeld een pony is en nog niet zulke zware symptomen heeft.
Laatst bijgewerkt door fargo op 20-09-13 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt